Det är ju å ena sidan en bra observation av Liljander. Det är inte bra om det sprids en loosermentalitet i ett lag. Den måste man fixa.
Å andra sidan: Laget är ju sämst på nästan alla parametrar. Och då blir det ju inte bättre om man har en organisation som inte erkänner det. Arbetsmiljöer som sitter och letar omständigheter och förklaringar och orättvisor för att kunna rättfärdiga att ingen förändring sker kommer inte utvecklas.
Förändringen måste börja med att man erkänner för sig själv att man inte håller måttet och sedan börja hitta vilka parametrar det är som felar.
Det faktum att HV sparkar tränare hela tiden är ett SYMTOM på att man varit dålig på att anlita tränare som fått ut maximalt av laget.
Att sluta sparka tränare är alltså INTE LÖSNINGEN på de problem laget har.
En ORSAK till att det är fel tränare som anställt är att klubben är dålig att anställa rätt tränare eller spelunderlag som passar tränare.
PROBLEMET finns alltså högre upp i organisationen. Om man fortsätter anlita tränare som gör dåliga resultat så KVARSTÅR PROBLEMET högre upp i organisationen.
Om ingen är bra nog… Tja om man sparkar en tränare för att man ligger trea efter 10 omgångar eller som regerande mästare åker ut i sudden i en sjunde semifinalmatch, ja då har en förening kanske sådana problem.
Men i HVs fall har man ju bevisligen inte varit bra nog de senaste fem säsongerna. Jag kanske missförstår vad Björn skriver/menar men jag saknar någon form av sjukdomsinsikt. Inte hos Björn då. Inte än iallafall.
Angående att ingen ny spelare värvades - rent psykologiskt hade kanske en 3e-/4e-kedjespelare eller 5e/6e back visat på någon god vilja. Att bänka Tikka, Tedenby eller Seppelä till förmån för en ny spelare skulle nog göra mer nytta än skada!? Low risk, low reward…
Ening i ditt sista stycke, hade inte kostat allt för mycket att plocka in en spelare som Simon Önerud. Inte för han skulle vara en banbrytande spelare men någon som brinner för klubbmärket och en ledargestalt i omklädningsrummet som nog saknas där. Hade garanterat gjort ett bättre jobb än många andra både på och utanför isen
Men, jättesvår fråga direkt till dig och det är bara min generella uppfattning. Men kan det kopplas till det som jag varit inne på övertid. Att HV själva ev INTE har stakat ut en vision, röd tråd you name it. På hur vilken hockey man vill spela och hur man vill att det ska se ut.
Givet att man säkerligen har en idé det vill jag tro. men är den i paritet med vad man faktiskt befinner sig och senaste årens statistik på hur det sett ut? Jag är lite rädd att man gömt sig i sin egen vision. Stora fina HV och vi kan betala därtill. Och att varken Lindbom eller Montén för att titta på de senaste namnen egentligen inte varit när att sätta något hållbart.
Jag är upprepande det vet jag. Men jag får inte ihop matematiken. För någonstans försöker man hela tiden rekrytera nya tränare som har sin idé. Men hur ska man bli bra och bättre om man ständigt tenderar att ha nya personer med nya idéer om man själva inte stakat ut sin egen riktning?
Ska man hårdra det ska Liljander och Blomman alltså inte ens vara i föreningen.
För är problemet inte ledarna i fråga utan snarare att vi har en kultur av att göra oss av med ledande personer, ja, då borde vi behållt Montén och Nubben förra säsongen och gett dem samma grundmurade förtroende som exempelvis Blomman får i år.
Känns som att Liljander med det svaret fäller krokben på sig själv. Han skrapar lite på ytan och hittar första bästa och framför allt enklaste svar. Hade han gått mer på djupet hade han förhoppningsvis förstått att verkligheten inte är så enkel som han vill göra gällande.
Jag kan ha missat denna detalj, men vet vi vad som gäller med Björn vid en eventuell degradering? Kommer det långsiktiga vara långsiktigt oavsett serie?
Jag är lite osäker på vad frågan var, men det här är min tolkning av HV:s problem:
HV har en extremt konstig självbild som förening. Man har en fungerande organisation i allt annat än de sportsliga resultaten. Någonstans på vägen har man tappat bort att grundverksamheten är HV:s herr- och damlag. HV71 tror att de vill vara ett elitlag, men de beter sig snarare som ett event-företag. Det medför att de är inte alls noggranna med vilka som sitter på styrande poster för hockeylagen - det är viktigare att personerna passar in i eventföretaget HV än att de presterar på topp resultatmässigt.
De personer som jobbat på höga poster inom HV är för att uttrycka det krasst: alldeles för dåliga på hockey. Att anställa rätt personer är inte bara att titta på siffror och data, utan också fingertoppskänsla och magkänsla. Vi har haft exempel på sportchefer (nubben) som bara använt magkänsla och andra (Hult) som bara använt siffror och data. Det har medfört att HV konstant varit felbyggt; mindre felbyggt när man bara tittade på faktiska siffror, och mer felbyggt när man gått helt på magkänsla.
Det har lett till att ALLA tillsättningar av tränare sedan Lindbom fick sparken första gången hela tiden skett i brandsläckningsfaser. Det har aldrig skett en noggrann kalkylerad rekrytering som får ta … säg ett år. Jämför Roger Rönnberg som ett år i förväg meddelar att han kommer sluta och att en ersättare redan är utsedd från Skellefteå etc. Det är ingen brandkårsutryckning utan en nogrann kalkylerad och förhandlat utbyte av coacher.
Problemet styrelsen och Liljander också verkar ha är att de sammanblandat kontinuitet med noggrann planering. Noggrann planering är att vara kylig med att kicka AB till man hittat en rimlig coach, inte att låta bli att kicka honom.
Frågan va denna! Om vi förstår varandra efter din text!
Men då. Alla punkter summerar på ett sätt och vis min frågeställning.
Och i det som du beskriver så har man inte vad jag upplever 1. förståelse för att veta vad man ska titta och 2. kompetensen för det faktiska. D.v.s. hockeymässiga. Att då rekrytera in AB som HC i detta är bara ytligare bevis på just detta.
Jag tycker inte vare sig Tikka eller Tedenby är HVs största problem. Problemen ligger högre upp i hierarkin. När spelare som Borgström, Luoto och Ang, förutom att de inte gör mål, släpper in en jäkla massa mål. T o m i eget pp har man börjat släppa in mål. De har oroande ofta -2 eller -3 i protokollet.
Utan att försvara någon. Men än så länge har Liljander varken varit bra eller dålig. Som jag förstått det så kan han inte lastas för förlängningen mer än att han frontande den.
Tycker du är onödigt hård. Man kan inte förvänta sig allt av alla spelare. Ta bort de spelare du nämner ur ekvationen. Hade HV varit ett bättre lag då?
Med tanke på vår secondary scoring skulle våra ledande spelare ha behövt täcka upp för precis allt.
De ska inte bara producera massa poäng. De får heller aldrig ha en dålig dag, de får inte vara inne på baklängesmål, samt att de måste producera ännu mer pga av att våra sämre kedjor är helt uddlösa.
Jag är till skillnad från dig helt övertygad om att det är vår kassa bredd som är det stora problemet sett till lagbygget.
Jag tycker inte jag är hård. Toppspelare kan absolut ha en dålig dag emellanåt, men nu handlar det, som jag minns det, väldigt många matcher. De senaste 6-7 matcherna när säsongen sätts på sin spets, är våra toppkedjor som sämst. Det håller inte i min bok i alla fall.
Sen har vi svag bredd också. De producerar inte framåt, men släpper inte heller jättemycket bakåt.
Vi är i alla fall överens om…att vi inte är överens. I alla delar.
Det han egentligen säger är ju att Nubbens verka har även satt spår i år. Det vet vi ju alla om och var jag förstått det till att Abbott ville mer än vad han fick. Då får vi denna produkt! Sen att Björn kommer in till en död marknad är ju osis.
Jag vill inte dömma Björn ännu. Men ska blir intressant och se om vi är kvar vilka som blir kvar i dagens trupp. Krävs en hel del brutna kontrakt.
Allsvenskan kan jag för lite om hur han ska få ihop det.