Skulle chansa på att det tar på toppen att ha en så dålig bredd dock. Då måste du absolut alltid prestera, för tredje eller fjärde aldrig gör det. Du drar ett Lok fram själv, det är tärande i längden. Jag tror inte det i sig har med vilka toppspelare man har, Lägsta nivån på våra dåliga spelare (och mellanspelare) är alldeles för låg.
Har sett det själv inom produktion, jobbar kreativt. Det blir väldigt slitsamt för de människorna som jobbar i toppen om man ständigt måste dra alla andra med sig snarare än att de är självgående, det finns inte energi i längden,.
Hade vi haft tredje spelare som OSL / brännan som minimum hade presterat som en tredje kedja hade det löst mycket. Hade vi då haft en fjärdekedje som någonlunda höll tätt bakåt och råkade stänka in något då och då hade det varit gott nog.
Kollade på delar av SM-finalen för att få lite energi innan. Där snackar vi lagbygge. Den bredden är enorm. Alltid någon som kunde kliva fram. Nu hänger det på några få och har de en dålig dag eller blir markerade och helt ur spel en match finns inga kvar som kan träda fram. Det gör det också lätt för motståndarna. Samtidigt som våra ledande spelare blir trötta och snart har alla tappat det. Energinivå noll.
Fast bredden är ju inne på jättemycket mål bakåt sett över hela säsongen. Det i kombination med att de inte producerar framåt är ju mer problematiskt skulle jag säga. Att döma ut vår spets baserat på de senaste 6-7 omgångarna tycker jag, som sagt, är orättvist.
Hade det inte varit för vår spets är jag tämligen övertygad om att vi varit Oskarshamns-dåliga sett till antalet inspelade poäng.
Nu är vi OT. Så jag avslutar med det här inlägget. Men att beskylla våra tilltänkta toppspelare för att vara det stora problemet. Jag tycker som sagt det är magstarkt.
Borgström, Lenc, Ang, Luoto, Moelgaard och AP har tillsammans varit inne på 143 mål framåt och 161 mål bakåt. Det ger dem en total plus/minus på -18.
Då ska man komma ihåg att Moelgaard, Ang och Lenc inte ligger på minus (smått fantastiskt). AP har “bara” -4. Det är Luoto och Borgström som sticker ut i negativ bemärkelse. Å andra sidan levererar de fortfarande framåt, till skillnad från vår bredd.
Kollar vi breddspelare sett till istid som Tedenby, Tikka, OSL, Reber, Brännström och Kero så står de på 74 mål framåt och 141 insläppta bakåt. Det ger dem en total på -67.
Man kan säkert diskutera vilken kategori spelararna i fråga ska tillhöra. Men vi kommer alltid landa på att våra tilltänkta toppspelare som grupp har betydligt bättre plus/minus.
Hade vi haft ordning på våra breddspelare tror jag inte vi alls varit i samma sits. Om man nu inte kräver att våra toppspelare ska täcka upp för allt som är problematiskt med våra sämre spelare.
Liljander har mycket att bevisa. Och när vi har åkt ur så kommer det bara att bli ännu mer att bevisa. Han har inte gjort en enda sak för att förbättra HVs läge. Inte. En. Enda.
Vad säger att en SC, som har förlängt med en coach som har en medioker bakgrund i HAS som enda merit, kommer att kunna leverera ens i närheten av det som krävs för att ta HV tillbaka till SHL som första steg, och att bli en SM-guldutmanare som andra steg? Svaret är - ingenting.
Självklart så kan han lyckas. Men som jag ser det så är det ingenting som talar för det. Ingenting.
Tycker det säger än mer om Björn om han tillåts bli bakbunden och tvingas till något han själv inte vill. Är det en sådan sportchef vi vill ha? Hans beslut att lägga fram kontraktsförslaget till AB och således han som bär ansvaret där. Om han tillåter att andra klampar in på hans skrivbord och bestämmer saker som ligger på Björns ansvar så är Björn fel person att leda oss framåt eller kanske mer troligt bakåt.
Det allra viktigaste för en GM är ju headcoachen. Sätter man sig i ett läge där man måste göra en helt idiotisk förlängning och inte heller får sparka honom då är man inte lämplig som GM.
Jag tror tyvärr att det är så att BL tycker att AB är grym och att han absolut vill ha kvar honom i minst drygt tre säsonger till. Är det inte så så är det nog så att alternativet är ännu värre. Han låter sig fullständigt styras av hockeyanalfabeter och accepterar det.
Båda alternativen är ju djupt deprimerande och så mycket HV71 tyvärr.
Kollade just på intervjun i HVTV med Björn. “Anton och ledarteamet jobbar dygnet runt för att få spelare att steg framåt” (parafraserat).
Alltså HV71 ligger allra sist med fyra omgångar kvar. Alla ser - ALLA SER - att spelarna står och stampar eller t o m tar steg bakåt. Även LaLeggia och i viss mån Ang har ju börjat ta steg bakåt. Om Anton och Björn nu “jobbar dygnet runt med att få spelare att ta steg framåt, att hitta lösningar och ge spelarna alla möjligheter att ta nästa kliv” så betyder det att de gör ett fruktansvärt dåligt jobb om även duktiga spelare går bakåt så fort de kommer till HV71.
Och borde inte spelare antingen ha tagit steg INNAN de kommer till ett SHL-lag eller ta steg ganska snabbt, åtminstone första säsongen, om de värvas till ett SHL-lag.
Men bra att Björn inser att man måste klara av penalty killing bättre men även att få PP att fungera bättre igen. Men också måste man bli bättre 5 vs 5. Men det går ju upp och ner för alla lag… Jodå.
Jag känner mig lite elak men det verkar inte finnas någon självinsikt. Men förmodligen fattar Björn precis hur illa det är och får sitta och hålla masken. Fast han framställer sig själv som “Bagdad Björn”!
Det enda som nu kan rädda alla dessa inom HV71 som bara snackar floskler är att HV71 skräller i kvalet. Och gör de det kommer väl alla vara jättenöjda med sig själva och varandra.
Och om laget åker ut så beror det på alla toxiska fans som iofs köpte biljetter till alla matcher och tappert hejade på laget men som samtidigt ställde krav på spelarna som gjorde att alla dessa hockeyproffs plötsligt blev nervösa på isen och inte kunde ta alla dessa steg framåt som den kompetenta ledarstaben visat dem.
Nej jag är inte bitter. Mest uppgiven faktiskt. Och en känsla av att ha blivit lurad igen.
Det vore ju onekligen intressant om HG blir tommare och tommare på toxic för varje match, biljetter köps ej och företagare slutar försörja det S.k event-bolaget.
Det är inte över förrän det är över, vem vet vad som väntar - HA eller SHL nästa år. Oavsett så är jag intresserad av hur ett lag byggt av Björn och inte Nubbish skulle se ut. Men jag håller med, det känns som om det är lite upp till föreningen och dess ledare att visa vägen denna gången.
Jag tror inte vi ska ställa spelare och ledares kompetens mot varandra!
Spelarna är ett minst lika stort problem i dagens HV. Det är ett katastrofalt lagbygge, ett Nubben bygge i grunden som man försökt laga och lappa utan framgång.
Det finns definitivt individuell skills men som lag betraktat så är man fullständigt uselt och dysfunktionellt.
Med det sagt så menar jag inte heller att ledarbiten är ett icke-problem, det är som ovan diskussion om bredd och topp, allt är undermåligt i denna skräckfilm om hur man driver en förening mot avgrunden!
Håller med helt. Det är ju inte heller några direkta kritiska frågor som ställs. Utan allt sväljs med hull och hår. Tror det är mycket av problemet att allt ska vara så positivt, strykas medhårs och brist på kravställan.
När det är vinster är det klackarna i taket på sociala medier, se Växjömatchen, var som att HV vunnit SM-guld. Denna mellanmjölkskultur kan nog bara brytas genom att en del tjänster sägs upp…
Tydligen är Björns analys att vår huvudtränare är toppen bra.
Då måste han ju tycka att spelarna är bottenlöst usla eller så tycker han att det är fullt acceptabelt att HV är ett allsvenskt lag nästa år.
Den andra möjligheten är att han blev tvingad att förlänga med AB men det har jag svårt att tro. Svårt att få ihop ekvationen hur som.
Men nu har vi värvat hit en GM som tidigare bevisat i SHL att han är skicklig så nånstans får man väl ge honom tid och rum och hoppas han vet vad han gör.
Tycker han spelarna är urusla så måste han också tycka Nubbens lagbygge (är ju trots allt Nubben som satt grunden) är uruselt. Och med det lär han ju tycka Nubben är urusel. Och Nubben har ju på det sagt att Blomman var hans val av tränare. Så det borde ju innebära att om Nubbens spelare och lagbygge är uruselt så borde ju även tränaren…