Känner inte BL och AB varann sedan förr? Med tanke på att AB och Kollar i MIF är polare. Känns som de har en relation till varann sedan tidigare
Ang Tedenby i HA så vore det rätt klokt och behålla honom. Han kommer få mer tid och utrymme för sitt spel och kommer troligen mångdubbla sin poängskörd. Han lär ju inte gå till annat lag i SHL så han stannar nog om han får. Lite som Forsberg, bra i HA men för dålig för SHL.
Jahaaaaaa… det är DÄR nycklarna är, Björn har haft dom hela tiden?
Och stackars Anton som letat efter dom hela säsongen
Allt kanske är enligt plan
– Det tar ofta 2-3 säsonger att få effekt på det arbete man gör, säger han.
Då är det ju verkligen upp till bevis nu…
Sneglar på Brynäs och undrar hur mycket mer vinnare de kommer vara efter ytterligare några säsonger …
Ett hack i skivan? Låter ungefär lika nonchalant som att vi är tillbaka och vi ska sikta på topp 4:a osv. Då har dem signalerat för max ett år i HA! Fan va gott då kan vi somna om.
ner-UPP-ner-UPP. Tålamod. Kontinuitet.
– Nu gäller det att lösa den här säsongen, sen väntar en gigantiskt utvärdering där vi också måste titta flera år tillbaka, för att sen sätta en actionplan framåt, säger Björn Liljander.
Har vi hört denna förut?
Det står i arbetsbeskrivningen i HV, “Vi ger dig ett manus när du pratar med journalister”
Fortsättning:
Men det är så klart extremt viktigt att vi förlänger med tränaren, som redan har kontrakt, innan utvärderingen. Kontinuitet står som alla förstår över alla slutsatser som utvärderingen kommer fram till.
“Det tar ofta 2-3 säsonger att få effekt på det arbete man gör,” så därför är det viktigt att våran tränare har kontrakt på 4 år.
HA. HA. HA.
Det ovan kan tolkas som att jag skrattar arslet av mig åt det han säger, samt, insåg jag nu, som vilken liga HV kommer summera i de där två, tre säsongerna Björn yrar om.
Herre. Min. Gud.
Asså. Det krävs oftast två, tre säsonger. Eh. Som du själv skriver sArg-gubbe. Brynäs är väl det senaste exemplet på att så inte alls är fallet. Sköter sportchefen sina uppgifter på ett korrekt sätt, får tränaren ordning på grejerna. Ja, då kan det gå riktigt fort.
Asså. Jag blir förbannad. Två, tre säsonger. Hallå, vakna!
Och om man nu ska kolla tillbaka i tiden. Kan ni snälla göra en djupare analys än att bara konstatera att vi “sparkat” si och så många tränare. Ställ er istället frågan hur rekryteringsprocessen har sett ut, och framför allt: VILKA sportchefer och ledare har varit ansvariga för processen?
Kan det, jag vet att detta måste vara otänkbart för Anna-Lena och Björn, ha varit fel på tränarna vi rekryterat?
När Björn och Co djupdyker i HV-historien hoppas jag de också inser att vi provat kontinuitet in absurdum med Hult, Agne och Sten-Åke i spetsen. Det gick sådär… Att tjata om tålamod och kontinuitet är, här måste Anna-Lena och Björn bli sjukt förvånade, inget nytt gällande HV.
Björn och Anna-Lena upprepar faktiskt bara samma tjat som Hult, Sten-Åke och Agne gjorde senast vi åkte ur.
Hua. Jag tror ju i grunden på Björn. Jag tror faktiskt i grunden även på Anna-Lena och det hon signalerat utåt (OBS. gällande allt annat som inte handlar om sporten förvisso).
Men nu är det ju tyvärr helt uppenbart att de båda på rekordtid målat in sig i ett hörn och på det fått totalt tunnelseende. Hela rasket måste rivas – igen.
”Ja nu är det slut på gamla tider
Ja nu är det färdigt inom kort
Nu skall hela rasket rivas
Nu skall hela rasket bort
Så jag tar farväl och stora tårar rullar på min kind
Nu är det slut på gamla tider
Nu går sjuttioettan i himlen in….”
För att försvara Björn lite grann så är det väl en ganska korrekt analys, för att rätta till ett lagbygge likt HV:s så krävs det nog två-tre säsonger.
Antingen kvar i SHL och man får “vänta” ut alla korkade kontrakt, innan det är helt och hållet Björns bygge.
Eller så åker man ur och Björn får bygga ett lag för HA och sen ta sikte på ett mittenlag i SHL.
I en värld där näringslivet försöker hantera förändring på veckobasis pratar HV om 3-4 årsplaner som bara är fantasier.
Utvärdera är något man gör varje dag för att kunna agera bättre här och nu.
Så. Efter den intervjun kan vi slå fast att vi åter sket på oss fullständigt när Björn anställdes och kan snabbt konstatera att han aldrig borde tagits in från första början.
Förtroendet va lågt. Nu är de obefintligt.
Han skiter i hur de går för HV. Han kunde inte bry sig mindre om vilken division laget spelar i.
Intressant läsning.
Vinnarmentalitet™
När “kravställan” blev “hack i skivan”.
Björn säger att det funkar inte med quick fix i idrotten. Nähä. Så kanske det är. Men går jag till mig själv och mitt jobb så är det jäkligt enkelt.
Självklart har vi en målbild vi jobbar efter. Men under tiden… Det är ju inte som att man sitter av tid i väntan på att saker ska bli bra – på sikt.
Analys sker hela tiden, dagligen. Jag skulle säga att det är än viktigare när det går bra. Jag som person är alltid självkritisk och försöker i sådana lägen skruva på det jag tycker går mindre bra. Aldrig nöjd osv.
Skulle det nu gå dåligt. Ja, då skulle jag säga att quick fix är direkt nödvändigt. Från en dag till en annan kan man byta strategi helt, utan att för den delen rucka på den långsiktiga strategin.
Jag tror helt ärligt att jag inte är unik i det här fallet. Jag tror att oavsett yrke, så länge man jobbar resultatinriktat, så är det rätt självklart.
Nu skulle nog Björn säga att de absolut jobbar med analys och att man försöker korrigera längs med vägen. Men ibland kan ett quick fix vara direkt nödvändigt, i alla fall om man bryr sig om resultat. Samma personer på rätt plats över tid är helt ointressant så länge det inte ger effekt i närtid. Och ingen ovanför mig skulle låta mig vara kvar om de inte såg att det gav resultat.
Sen finns det så klart projekt som man är beredd att ge längre tid. Men. Man skulle ALDRIG riskera sin kärnverksamhet. Skiter man i nu:et så kommer det nämligen inte finnas något sen.
Om inte detta bara är ett diplomatiskt uttalande, utan faktiskt Liljanders genuina åsikt så har fan gud lämnat Jönköping.