Tråden om GM Björn Liljander

Så, en statistiker som inte kommer från hockeyns värld är med under matcher och har synpunkter?

Jag förstår varför de går åt helvete.

2 gillningar

Vi behöver värva en gedigen Center.

Jag kan inte förstå att vi återigen inte har en tillräckligt stark centrallinje.

1 gillning

Och den enda center vi har behöver vila :sweat_smile:

2 gillningar

Malmö hade samma problem med Liljander. Han chansade på att Kuokkanen skulle funka som center, precis som han gjort med Rousek och Kloos.

Och tänk, så har man lyckats ta eld på all kreativitet och glädje.

Det är faktiskt helt sjukt att hv inte har förstått detta… hur många år har vi saknat en gedigen satt centerlinje…

1 gillning

2017?

19/20 var ganska gedigen ändå, det året torskade vi också 2a platsen i sista omgången när man redan visste att det skulle ställas in.

Lias Andersson, Linus Fröberg, Joakim Andersson, Axel Holmström, Johan Johnsson.

En centersida där alla är huvudsakligen vadå? CENTRAR!

4 gillningar

Det låter helt bananas om det stämmer. Finns det officiella källor på det eller är det lokala rykten?

Alltså. Jag kan förstå om man plockar in statistikern om man är topp 3 och verkligen verkligen försöker få lite edge mot finalmotståndarna. Men om man är bottenlag så kommer inga siffror i världen förändra undermåligt beteende på rinken.

2 gillningar

Jag vet vad Björn hade sagt om han hade varit i en intervju just nu. Det är en process… Vi måste ha tålamod…

En process ska ju helst ha nån slags progression där det går bättre efter hand. Jag har svårt att se att ett lag som har nåt bra på gång torskar tre raka. Varje match sämre än den andra.

Och tyvärr tog tålamodet slut för flera år sedan och vi har nu fått ta sms lån och maxat kreditkorten för att få tag i mer tålamod.

Jag tvingar mig själv att fortsätta hoppas att Björn är rätt man men jag är trött på det här, mycket trött. Vet inte om jag orkar engagera mig mer i det här för det kostar på för mycket. All initial försiktig optimism för säsongen är bortblåst. Kan det vända, ja antagligen. Tror jag att det gör det, nä inte egentligen.

Tack till alla som orkar engagera sig och bli upprörda

3 gillningar

Det är väl inte jättekonstigt om statistikern är med och ger synpunkter om det är han som har tagit fram underlaget till värvningarna?

Oj!….

1 gillning

Jo det är helt galet, statistik och statistikerns åsikter skall vara ett stöd vid analyser efter matcher och vid värvningar, inte en del av den dagliga verksamheten i och under matcher. Speciellt som aktuell statistiker enligt info inte har någon hockeybakgrund.

Det är faktiskt liiite som att man skulle slänga in nån från forumet för att styra upp i omklädningsrummet.

Rätt tokigt.

Vafalls? Fullt naturligt.

6 gillningar

Jadu, Björn Liljander.

Din vision om “spelskicklighet” och “underliggande statistik” känns ungefär lika trygg som att låta en treåring med cykelhjälm styra färjan till Visingsö. På pappret låter det fint, “analys”, “modell”, “uppsida”, men på isen? Där ser det ut som om vi försöker uppfinna hockeyn på nytt, fast med reglerna från curling.

Tre matcher har gått. Tre matcher där vi sett samma sak som förra året, och året innan det, och året innan det: HV förlorar hockeymatcher. Inte snyggt, inte dramatiskt, inte med stolthet, utan på det där klumpiga sättet som får en att undra om laget egentligen tränar på is eller i en hinderbana på Boda Borg.

Björn, du lovade oss en ny era. Men just nu känns det som att den “nya eran” består i att hitta allt mer kreativa sätt att förlora matcher.

Vi begär inte mirakel. Vi vill inte ens ha champagnehockey. Vi vill bara, med näsan strax över vattenytan, kunna ta ett andetag och säga: “Vi är inte helt värdelösa.” Men HV sjunker istället snabbare än en sten med blyväst. Långt där nere på Atlantens botten sitter Titanic och ropar: “Grabbar, ni börjar bli stammisar här nere!”

Och vad får vi höra? “Processen tar tid.” Men Björn, vi har hört om processen för många år nu. Det är den längsta processen sedan byggandet av Göta kanal. Skillnaden är att Göta kanal faktiskt blev klar. HV:s “process” är mer som att bygga en bro i luften och hoppas att betongen uppfinner sig själv.

Så varför lyfter vi aldrig? Är det brist på moral? En förbannelse från 2017 års guld? Eller är det helt enkelt för att vi envisas med att tro att “underliggande statistik” ska vinna matcher, när det i själva verket handlar om att skjuta pucken i mål och inte i logotypen på motståndarens målvakt?

Så Björn :bear:, här är vår enda önskan: Ge oss något att tro på. Något annat än att HV ska gå samma väg som VHS-bandet, Nokia 3310 och faxmaskinen – ett nostalgiskt minne ingen riktigt saknar.

6 gillningar

Björn Liljander måste vara nubbens kusin. Kallas fr o m nu skruven. Det enda som skiljer skruven mot nubben är metoden för att sätta ihop ett lika ihåligt som kollapsat lagbygge.

2 gillningar

Agera eller lämna föreningen.

6 gillningar

Börja leta ny HC nu.

4 gillningar

Exakt. Sparka Blomman i första hand. Sen kan vi utvärdera Liljander (som förtjänst en massa kritik).

4 gillningar