Det kan ju också vara att han arbetar på det för fullt men inte säger något just nu eftersom truppen är tillräckligt mentalt bräcklig ändå efter sex förluster. Det sista de behöver som grupp är kanske att höra att någon kanske får gå.
Hittills har alltså BL presterat sämre än Nubben i sin roll.
Nä.
Jo, faktiskt så hade Nubben bättre resultat än BL vid samma tid. Om vi sedan jämför vad de uträttat i lag med mer knappa resurser så skulle jag säga att det är fördel Nubben även där.
Nu säger jag inte att jag tycker att Nubben är bra men någonstans måste vi bedöma dem efter samma måttstock och då framstår ju Nubben som bättre.
Dessa två är iofs som att välja mellan två olika sidor av myntet. Nubben är trigger happy och ogenomtänkt. Dock gör han saker för att ändra på trender.
Björn har många sunda idéer men är fullständigt låst och förändringsobenägen (när han har fått det som han vill ha)
Summa summarum, vi hade, vad vi trodde, Sveriges sämsta SC och nu har vi Björn.
Och det kan också vara så att han inte arbetar med det i ren övertygelse av sin egen förträffligthet i kombination med en övertro på underliggande siffror.
Va? Va? Va?
Har du sett de monsterlöner Nubben gett spelare?
Har vi helt glömt tikka? Teden? Brännström? Finns MÄNGDER med exempel på spelare som fick helt SJUKA löner. Hans tid i HV ekar ju fortfarande i Husqvarna garden?
Han är ju anledningen till varför vår fjärdeline är dyrare än vår första line?!
Ne, dra inte ner Björn till nubbens nivå.
Vill tillägga:
Nästa år har vi inte Lyrenäs, Teden och Brännström under kontrakt. Fattar ni vilken spets vi kan värva för dessa pengar? Tryck in juniorerna i fjärdeline och värva en helt ny första Line.
En fråga: Hur tror du Nubbens HV som han byggde hade stått sig mot årets Liljander-HV utöver inledande 7 matcher?
Utifrån the great escape så tror jag faktiskt att Nubbens lag hade stått sig bättre än Björns.
Detta är alltså inget försvar för Nubbens huvudlösa agerande som SC i HV utan mer ett försök att beskriva hur fruktansvärt dålig BL är.
Precis mina tankar.
Tilägg; detta laget är inte tänkt att ta SM Guld. Ett bygge över tid som ska generera framgång om ca 2 år. Så, inte en chans att man ska sparka varken HC eller GM. Planen är satt, vi har en längre period av utveckling som ÄR planerad, spelar ingen roll vart vi hamnar, bara inte som 13-14. Säsongen är fortfarande ny…. Nytt lag med 13-ish spelare måste få en chans.
Väldigt många på detta forum ( skulle kunna namnge men ni känner er säkert träffade ändå) som är alldeles för skitnödiga och lägger all blame på AB, gör sarkastisk sak av honom och tålamod. Ni är inget föreningen behöver, tvärtom. Er egen panik och stress projicerar ni över på en till synes enkel lösning.
Jag tror på detta över tid.
Så om jag tolkar dig rätt lastar du Björns lagbygge, som också består av arvegods från just Nubben, för 3 poäng på 7 matcher?
Hur skulle du beskriva Nubbens HV kontra Liljanders i fråga om potential, spelskicklighet och kreativitet?
Kan inte säga annat än att jag hoppas du har fel i din bestämda åsikt att BL är uslare än uslast. Dvs sämre än knet.
Hoppas verkligen laget kommer ihop sig och blir stabila och knäpper alla kritiker på näsan. Det vore underbart.
Över tid? Frågan är vart HV71 befinner sig över tid!
Att bara för sakens skull köra över tid kan kosta oss SHL platsen! Hur bygger man då ett lag över tid genom att få börja om från noll igen.
Det här med långsiktighet blir ju väldigt svårt i en resultatorienterad bransch.
I den bästa av världar skulle man naturligtvis fullfölja planen. Men. Verkligheten har redan kommit ikapp. Jag har flaggat för det tidigare. Nu säger även Madhawk det alla vet. HV kan i ett bästa scenario nå plats 12. Och då vill jag tillägga att det är ett scenario där alla stjärnor står rätt. Worst case, vilket allt lutar åt, är kval.
Så. Alla pilar pekar mot en sak, och då kommer det i slutändan spela mindre roll vad HV vill på sikt.
Blomman kommer få sparken. Om det blir om tre omgångar, efter säsong eller under nästa säsong när vi inte lever upp till förväntningarna i SHL (eller HA…) är högst oklart för tillfället med tanke på Liljanders väldigt märkliga uttalanden. Men sparken kommer Blomman att få, oavsett hur mycket Liljander än tror på sin HC.
Den långsiktiga planen är alltså körd. Och det är väl utifrån det jag tycker att föreningen ska agera. Men där verkar Liljander och styrelsen fortfarande inte riktigt vilja ta till sig verkligheten.
Ironiskt nog verkar Liljander, som bygger en hel verksamhet på underliggande siffror, inte ta till sig de mest basala värden som en tabell ger. Just i det här fallet verkar han förbise all form av rim och reson och istället förlita sig på det många supportrar gör: hoppet.
Jag tror föreningen behöver alla som lägger en skaplig summa pengar på föreningen år efter år.
Jag förstår ärligt talat inte varför föreningen inte skulle behöva supportrar även om de är kritiska.
Hur stor är sannolikheten för det och vilka bestämmer om sådant? Jag säger inte att du har fel, jag undrar bara vilka som tar beslutet.
En sida av mig är med på vad du skriver, det är sunt och taget ur verkligheten.
En annan sida av mig gillar dock envisheten, trägen och tron på något som man lagt ner mycket tid och pengar på. Jag gillar inte AB som person, men det måste jag lägga åt sidan.
Allt är ju spekulationer oavsett vilken sida vi står på, så säg att vi torskar mot FBK och LHC, AB får sparken. Vem tar vi in och vad innebär det för gruppen?
Säg att vi kniper 3 poäng mot ett lite nöjt och underskattande FBK och tvålar dit LHC på lördag. Vi står då på 9 poäng på 9 omgångar, kanske är på säker mark med en formkurva som pekar spikrakt uppåt. Är vi då på en bättre plats med eller utan AB?
Jag kommer själv aldrig raljera över att människor hoppas av den anledningen att när hoppet är borta kan det gå väldigt snabbt utför.
Hahaha. Men det vore ju så sjukt oprofessionellt. Så skulle aldrig en elitförening jobba …
…
…
…
snyft
Förstår att många är besvikna över inledningen och läget för både lag och föreningen.
Med det sagt tycker jag att det är taskigt att säga att någon är sämre än Nubben. Så dålig är ingen ![]()
Det är hårt, där håller jag med dig. Ibland måste man dock vara tydlig ![]()
Absolut kan det vara så men man kan uttrycka det på olika sätt och ändå få fram budskapet på ett bra sätt. Tycker GM allt som oftast uttrycker sig väldigt klumpigt och stänger igen dörrar vilket är oroväckande då han en vacker dag riskerar att få äta upp detta big time.