Tråden om: HC Dalen!

Ja tuppen känns ju lite väl överlägsen att spela där. Han såg ju faktiskt ut att vara på gång att bli en del av truppen i HV71 när han fick chansen och stod för 9 poäng första säsongen vilket inte är alls tokigt om man jämför med med andra. Troligen är han en spelare som platsar i HV71s sista -lina eller dom 2 första i Allsvenskan om han får en bra jämnhet i spelet.

På tal om Tuppen så minns jag när han knocka Calle Gunnarsson när dom 2 hade litet slagsmål :laughing:

HC Dalen är ju en klassiker i bygden.
De har gjort en dalande resa och är på väg uppåt.
Vore riktigt trevligt med ett kliv uppåt och kanske kan det på allvar bli ett samarbete med HV.
Läste att Lindbom tyckte det var märkligt att HV inte en enda ggn har frågan om ngt sådant.

Viktig match idag. Borta mot Forshaga.
Men kan ngn säga om det bara är seriesegraren som går upp? Eller har 2an ngn chans också?
Vinst idag så går Dalen upp i ledning, förlust ja då känns backen svår.

Endast seriesegraren går upp pga att serierna har gjorts om.
HC Dalen möter Grästorps IK ons 19 mars och vinst där så bör det vara klart.

Återstående matcher:
19:00 19 mar HC Dalen - Grästorps IK
16:00 23 mar Grums IK - HC Dalen
19:00 26 mar HC Dalen - Mjölby HC

Aktuell tabell:
HC Dalen 5 3 1 1 11p
Mjölby HC 5 3 0 2 9p
Forshaga IF 5 3 0 2 9p
Grästorps 4 2 1 1 7p
Grums IK 5 0 0 5 0p

Matchen mot Grästorp IK slutade 7-3 med följande målskyttar:
Victor Wallin, 2, Anton Johansson-Martis, Mattias Törnqvist, Erik Glimberg, Tim Hertzberg, Mattias Pettersson.

HC Dalen har nu ett mycket bra läge där dom möter bottenlaget Grums IK borta nu på söndag och frågar ni mig så lirar
HC Dalen i div 1 kommande säsong.

[size=150]Forza HC Dalen[/size]

Säsongens viktigaste match!

Ikväll möter HC Dalen Mjölby i sista omgången av kvalet till division 1. Förutsättningarna är så enkla de kan bli. Seger vid full tid och Dalen avancerar. Tappad poäng och det blir fortsatt spel i tvåan.

Som HV-supporter menar jag att det är en extremt viktig match, även för HV. Att ha ett Jönköpingslag i ettan tror jag skulle betyda otroligt mycket för föreningen. Tänk vilket utbyte vi skulle kunna ha med Dalen? Jag tänker på till exempel Brynäs som för några säsonger sedan skickade en drös J20-spelare till dåvarande division 1-laget Valbo (Nicklas Bäckströms moderklubb). Där kunde J20-killarna och yngre spelare få den speltid de inte kunde få i A-laget.

Tror det skulle vara extremt utvecklande för unga killar som Törngren, Andersson med flera att någon gång ibland få göra A-lagsmatcher på hyfsad hög nivå, där de också får ta större ansvar. Tänker också på Jonas Gunnarsson, som verkligen behöver en nystart. Varför inte låna ut honom till Dalen om de nu skulle gå upp?

Med det sagt. Heja HC Dalen!

Länk till matchen.
livearena.com/Content/Index/19447

Bra skrivet lejacques, men vill dra det ännu längre och menar att detta är föreningens viktigaste match på över 10 år.
Hc Dalen har lirat i Div:1 84-87 och senaste var 00-02.
Hv71 har ett mindre samarbete idag med Dalen och lär utökas vid avancemang.

Nu loggar jag in för att bevittna avancemanget :slight_smile:

EDIT: Här kan ni följa matchen: stats.swehockey.se/Game/Events/204456

Forza HC Dalen

Härligt! Vilket gäng! Firandet med alla barn och supportrar på isen påminde om gamla goda tider då hockey inte styrdes av kostymnissar och kommersen.

Nu hoppas jag HV tar tillfället i akt och utvecklar samarbetet med Dalen.

Och apropå något annat. Ingen lågoddsare att Liket gör comeback i Smedjehov nästa säsong, eller?

Fasen vad kul med Dalen i div 1. Det är stort av ett lag från lilla Norrahammar. Härligt Dalen

Stort grattis HC Dalen och detta har vi väntat på länge, närmare 12 år.
jonkopingsposten.se/sport/hc … zNT9fl5Ovk

Härligt Dalen :smiley: nu blir det Div 1 hockey här i Norrahammar :slight_smile:

Säger som sir Ward: FORZA HC DALEN

Riktigt underbart! Såg delar/slutet av matchen (HV71 J20 spelade samtidigt) och det var bra tryck både på isen och läktaren.
1435 personer hejade fram de 22 Dalen-spelarna till en finfin 4-2 seger mot Mjölby HC…men det satt långt inne.
Jag tycker att Mjölby bjöd upp till dans rejält, mer än vad jag hade förväntat mig. Dagens match betydde egentligen ingenting för Mjölby då första platsen ej var i räckhåll. En match som Dalen, enligt mig, borde ha avgjort tidigt i tredje perioden då man hade “PP-fest”.
Härligt att se Adam Bengtsson (Anton Bengtsson’s bror och Jesper Fasth’s kusin) kliva fram och storspela. Han gjorde en riktigt vass räddning på slutet när en Mjölby-spelare kom fri.
Här har ni en kort video från matchen (tre sekvenser): youtube.com/watch?v=GOf1LvLLxqY

Det ska nu bli väldigt spännande att se hur Johan Lindbom/HC Dalen väljer att värva.
Jag kan tänka mig att man kommer försöka skriva kontrakt med Adam Bengtsson (som man lånat in från Tranås). De vill nog även säkra upp Emil Lilja som varit klar förstamålvakt hela säsongen, dvs fram tills man lånade in Adam.
Stjärnduon David Fredriksson och Victor Wallin ligger nog också högt upp på listan. Är personligen väldigt förtjust i Conny Berggren och Adam Falk. Två väldigt stabila backar.
När det kommer till potentiella nyförvärv så måste ju Johan “Liket” Lindström vara nummer ett. Börjar bli till åren och känner nog att han gärna skulle vilja avsluta karriären i moderklubben. Nu när Dalen ska lira Div 1-hockey så kommer de bli ännu mer attraktiva för klubbar så som t.ex HV71. HV71 har tidigare under säsongen lånat ut Adam Schultz (målvakt i HV71 J20) och i och med att Dalen har tagit steget upp i ettan så ökar nog chansen att få låna in spelare från HV71. HV71 har haft Nittorps IK (spelar i Div 1) som första lag när det kommer till utlåningar men Dalen kan mycket väl ta över den platsen.
Det finns några riktigt vassa 94:or/sista års juniorer i HV71 J20-lag som ser ut att lämna klubben efter säsongen. Hade jag varit Johan Lindbom så hade jag försökt värva in trion Anton Johansson, Victor Romfors och magikern Jesper Öhrvall.
Kollar man på spelare som man kan låna in från HV71 J20 så är Erik Berggren, Jakob Kalbe och Kevin Stenlund tre intressanta spelare.

Ett samarbete mellan HV och Dalen är ju nästan ett måste nu.
Läste en intervju med Lindbom för en tid sedan och då var han fundersam till varför HV aldrig hört av sig till honom eller Dalen för ett mer aktivt utbyte och samrbete.
Liket borde ju kunna bli ett namn för laget, det hjärtat han har borde kunna utnyttjas där.

OCH grattis till avancemanget :exclamation: :exclamation:

Nu är serieindelningen för nästa säsong klar. HC Dalen kommer att spela i Hockeyettan södra.
Hockeyettan södra innehåller ett antal riktigt intressanta lag, Troja-Ljungby, Tingsryd och Kallinge/Ronneby för att nämna tre.

[size=150]Division 1 Södra 2014/2015[/size]
[size=130]HC Dalen
Halmstad HF
Helsingborgs HC
IF Troja-Ljungby IF
IK Pantern
Kallinge/Ronneby IF
Kristianstads IK
Mörrums GoIS IK
Nybro Vikings IF
Olofströms IK
Tingsryds AIF
Varberg HK [/size]

En riktigt tuff serie. Alla tre lagen i trion som jag nämde tidigare (Troja, TAIF & Kallinge/Ronneby) spelade den gångna säsongen i kvalserien till Hockeyallsvenskan. Troja-Ljungby spelade ju även förra säsongen i just Hockeyallsvenskan.
Det är väl främst dessa tre lag som kommer slåss om första platsen men övriga lag är inte direkt uddlösa.
Olofströms IK är t.ex ett riktigt bra lag som jag ser framemot att få bekanta mig mer med under vintern. I Olofström så hittar vi t.ex förredetta HV-spelaren Kristoffer Pihlqvist. Kristoffer är en otroligt tung forward som Dalen lär få bekymmer med.
Alla lag har ju just nu precis börjat att rekrytera spelare så det är ju väldigt svårt att veta hur pass bra lag klubbarna kommer få ihop men TAIF har redan säkrat ett par riktigt bra spelare. Två av dessa är Pontus Netterberg och Kim Lennhammer.
Ni som har följt HV71 J20 vet garanterat vem Pontus Netterberg är. För er som inte vet så kan jag tala om att Pontus bland annat har gjort mest poäng och mål i HV71 J20, någonsin. Totalt 131 poäng, varav 69 mål, på 119 matcher. Rekordet för mest mål i HV71 J20 har han med en stor marginal. Tvåa på den listan är Henrik Eriksson på 50 mål. Pontus gjorde den gångna säsongen 61 poäng.
Att Kim Lennhammer ska spela Divison 1-hockey nästa säsong är för mig ett mysterium. Trots att Kim endast är född 1990 så har han redan hunnit med 34 SHL-matcher och 134 HA-matcher. Gjorde även mest poäng av alla backar i Div1 den gångna säsongen. En spelare att se upp för med andra ord.

Nej det ska bli riktigt roligt att åka till Skandiamäklarna Center (usch vilket äckligt namn) och få se HC Dalen lira mot riktigt bra motstånd. Man har ju redan signat upp Conny Berggren (min favorit back i Dalen), David “Tuppen” Fredriksson och fd HV-spelaren Timmie Persson. Hade även varit fint om man lyckas värva någon superspelare ala Johan “Liket” Lindström eller varför inte Anderas Andersson? Tänk er en kedja med Tuppen, Liket och t.ex Victor Wallin, WOW!
Hockeyabstinens börjar göra sig påmind som ni kanske märker :wink:

Skandiamäklarna går in med ett sexsiffrigt belopp och avtalet är skrivet på 5 år.
Tycker att HC Dalen gör helt rätt och sponsringen lär betyda oerhört mycket för klubben.

Jag brukar inte gå på hockeyn här i stan då jag hellre tar mig till Kinnarps nån gång per säsong förutom HV-Dagen då jag tar weekend i Jönköping, men när HHC möter Dalen kommande säsong och de inte krockar med annat så ska jag nog gå på den för att se Dalen :slight_smile:

Klart Dalen gör rätt. Kinnarps är ju egentligen inte mega sexigt heller, Rosenlundshallen klingar skönare.

Ska försöka tajma in att se någon match me farsan i höst utöver HV, har inte sett en Dalen match sedan min kusin spelade där och det var nog 00/01 nån gång.

Även Kristianstad i den serien är farliga.
De tog sig hela vägen till play off 3 i år, den play off precis innan kvalserien till HA.
Även där hittar vi en gammal HV bekanting nämligen Rönning.

Dalen får ärva HVs gamla mediakub: hv71.se/artikel/55364/

Dessutom: “Dialogen mellan föreningarna fortsätter och vi hyser stora förhoppningar att kunna utöka samarbetet även på den sportsliga sidan” - Peter Eklund.