Tråden om: HC Dalen!

Fint initiativ från HV:s sida ang mediakuben och nu är Johan “Liket” Lindström nära att skriva på.

Om det inte blir spel utomlands är Dalen ett alternativ då?
– Det kan bli ett alternativ om det inte blir något utomlands.
Vad JP erfar är Dalen och “Liket” i stort sett överens om ett upplägg för kommande säsong men detaljer återstår fortfarande innan påskriften är gjord. Det förväntas dock bli helt klart kommande vecka.

Blir isåfall en rejäl förstärkning liksom kommande samarbete med Hv71. Stor tumme upp.

Fantastiskt roligt. Hoppas att dom kan stärka upp backsidan lite också. Eller ännu bättre, signa Andreas Andersson på ett månad-för-månad tills en SHL/HA-målvakt blir skadad och dom behöver en backup som är matchtränad. Win-win.

Dalen mot Troja i ett fullsatt KA hade ju varit rätt grymt :smiley:

Sant ang Andreas Andersson och vad gör han idag? Mötte Andreas senast vid Stefan Livs grav och var inget läge för diskussion.

Preliminärt spelschema 14/15:
laget.se/DALENHOCKEY/News/35 … ttan-14-15

Går mot ett fint samarbete med HV, något som jag har belyst och tjötat länge om med div ledare.
Hört vissa punkter nyligen och ser något nu som var omöjligt innan och som nu kan bära frukt.

Riktigt kul för HC Dalen och även för HV. (Även om gamla gänget är borta inom HV :frowning: )

Jag tycker det är klockrent faktiskt. Båda klubbarna har allt att vinna på det känner jag. Hade varit lite småkul med en träningsmatch på HV dagen nån gång :slight_smile:

Nu är Johan “Liket” Lindström helt klar för HC Dalen =)

Nej det står att han fortfarande avvaktar och om han får rätt bud så drar han utomlands.

jnytt.se/liket-bekraftar-jag … -med-dalen

eliteprospects.com/player.php?player=502
jnytt.se/johan-liket-lindstr … i-hc-dalen

Fine, han börjar säsongen för HC Dalen men han ska spela med dom åtminstone ^^

Mediakuben, Viktor Kokman lånas ut till HC Dalen, Johan “Liket” Lindström lirar - åtminstone i början av säsongen och senaste nyförvärvet Ted Nilsson som pangade till med hela 14+24 i Värnamo GIK.
eliteprospects.com/player.php?player=12891

Tycker överlag att det ser mycket ljust ut - både truppen och ekonomin med skandiamäklarna som storsponsor.
Gillar din tanke Herkie82 med en träningsmatch och lär knappast bli på HV dagen. Personligen så ser jag mycket hellre
HC Dalen än silverköping som motståndare, även om det blir tvåsiffrigt :wink:
Vem kommer inte ihåg när legenden Ove Thörnberg gjorde en bejublad show -99 och “liket” lär knappast
göra det mycket sämre och lär dominera i Div 1 södra.
Jag är garanterat på plats :slight_smile:

Troligtvis så stannar han nog iofs.

I och med nyförvärvet av Ted Nilsson så börjar lagbygget närma sig sitt slut. Man söker fortfarande efter spelare, främst forward, men det skulle inte förvåna mig om man väljer att starta säsongen med nuvarande lag för att sedan komplettera med en bra spelare under säsongen, likt exempelvis SHL- och HA-lagen brukar göra.
Första ordet som poppar upp i mitt huvud när jag läser igenom Dalen’s laguppställning är KOMPLETT. Det finns alla ingredienser som krävs för att baka en riktigt saftig och stor kaka. Väldigt bra spelare där majoriteten, gränsen till alla, är ifrån byggden.

[size=130]Målvakter[/size]
Ett ungt och väldigt talangfullt målvaktspar. Adam Bengtsson som lirade Div1-hockey redan förra säsongen när han vaktade målet i Tranås IF. Anslöt till Dalen i slutet av förra säsongen och klev fram stort i kvalet till Div1 där han var en stor bidragande orsak till att Dalen tog klivet upp i seriesystemet.
Viktor Kokman är en riktigt bra målvakt. En av de bättre målvakterna som gått igenom HV71’s juniorled. Spelade i Troja-Ljungby förra säsongen och gjorde det bra. Viktor lär vara utnämnd första målvakt och kommer garanterat göra det riktigt bra.

[size=130]Backar[/size]
Ser bra ut även på backsidan. Många unga spelare (precis som det brukar vara lite längre ner i seriesystemet). Tre spelare som sticker ut lite extra är Conny Berggren, Adam Falk och Viktor Näslund. Conny har enda sedan han skrev på för HC Dalen för två år sedan varit en personlig favorit. Stark i det offensiven och har ett bra skott. Sen har vi Adam Falk och Viktor Näslund, mycket möjligt första backpar.
Adam och Viktor känner varandra väldigt bra då de följts åt under juniortiden (båda är födda 1992 & lirat i HV71).
Viktor är mer av en defensiv klippa medan Adam är väldigt stark i det offensiva. Något han utvecklat lite extra de senaste åren. Adam noterades för 16 poäng på 19 matcher för Dalen den gångna säsongen. Njeh det ser väldigt lovande ut även här.
Ska bli spänande och se om Björn Gustafsson börjar tukta igen efter en väldigt lugn säsong.

[size=130]Forwards[/size]
Här ser det riktigt bra ut! Finns väldigt många intressanta och bra spelare. Stjärntrion David Fredriksson, Johan Lindström och Victor Wallin kommer vara väldigt viktiga. Inte enbart på isen utan även utanför. Med många väldigt unga spelare i laget så är det extra viktigt att det äldre gardet kliver fram och leder laget. Är helt övertygad om att dessa killar kommer göra detta på ett utmärkt vis. Vi vet ju alla vilka glimrande sociala egenskaper Liket besitter.
Jag tror inte att Johan Lindbom kommer sätta ihop Tuppen, Liket och Wallin i samma kedja. Dels för att ingen av dom är en naturlig center samt att man nog gärna vill jämna ut laget lite. De lär ju dock spela tillsammans i PP.
Kan tänka mig att Julius Selle Larsson får förtroendet att centa en första kedja tillsammans med Tuppen och Wallin. En andra kedja med Liket, Timmie Persson och Linus Bergman. Otroligt vass. Sen kanske en tredje med Tom Danielsson, Ted Nilsson och Niclas Heed. Då har man dock kvar Erik Glimberg, som var första center förra säsongen, Anton Johansson, Tom Jankovic och ett par andra riktigt vassa spelare. Nej det ska bli väldigt spännande att se hur Johan Lindbom väljer att formera kedjorna.
Det ser oförskämt bra ut! :slight_smile:

Säsongsdebut idag mot Tyringe SoSS och nye tränaren Pelle Gustavssons debut i Div1.
Väl genomförd match från HC Dalen som slutade med hela 5-1. HC Dalen var det klart bästa laget.
Fakta och matchen i repris:
jnytt.se/storseger-for-dalen-i-premiaren

Eloge till kommentatorerna och snubben som filmade. Mycket bra.
OBS. Jnytt och JP sänder samtliga hemmamatcher - gratis.

Forza HC Dalen

Jag håller med, kommentatorerna var väldigt bra för att vara på denna nivån. Det är ju inte direkt CMORE eller Viasat vi pratar om.
Detta ligger väl i samma klass som t.ex LiveArena och jämför man utifrån den standarden så är det riktigt bra kvalité på sändningen.
Det är väl egentligen enbart HV71’s kommentator Tim Larsson som håller liknande nivå, av de sändningarna jag sett på.

Riktigt gött med en premiärseger, även om motståndet kanske inte var det bästa. Tyringe kommer ju ifrån Div.2 och kommer få det väldigt svårt att hålla sig kvar i Div.1. Det är ju annars en väldigt tuff serie där framförallt IF Troja/Ljungby sticker ut.
Troja kommer troligen dominera serien och inte tappat alltför många poäng i vinter. Sen är ju alltid trion Kallinge-Ronneby IF, Kristianstads IK och Västerviks IK farliga. Västervik som vann Västra förra året är ju nya i Södra.
HC Dalen kommer få det tufft att knippa en av de fyra platserna till AllEttan men att Dalen skulle behöva kvala neråt ser jag inte som någon större lågoddsare direkt. Mittenplacering är nog ganska troligt. Tycker Dalen är något av en darkhorse som kan skrälla både en och två gånger i vinter och göra livet svårt för favoriter så som t.ex Troja.

Mycket ansvar ligger på HC Dalen’s första kedja som är RIKTIGT bra. Tor Immo, nyförvärv ifrån Olofströms IK, har producerat riktigt bra på försäsongen och gjorde idag två mål. Jag minns Tor ifrån säsongen 2012/2013 när han lirade i Leksands J20 som mötte HV71 i åttondelsfinalen. Jävlar va het han var där! Vill minnas att han gjorde fyra eller fem mål på de två sista matcherna i Kinnarps och höll nästan på egen hand att slå ut HV71.
Sedan har vi den unge centern Erik Glimberg som lirat tillsammans med Tuppen och Wallin de två senaste säsongerna och gjort det riktigt bra. Gjorde idag 1+3. Sen har vi ju kapten Tuppen som är så oerhört viktigt för detta laget. Både på och utanför isen.
Denna kedjan stod idag för fyra mål och förhoppningsvis så fortsätter dom att producera.
Adam Bengtsson, Anton Bengtssons bror, gjorde en grym insats idag. Där har Dalen en riktigt stark första målvakt.

Nej det ska bli riktigt skoj att följda Dalen i år. Framförallt nu när Gustafsson står vid rodret.
HC Dalen kommer ju att spela derbyt mot Troja den 11 oktober i Kinnarps Arena, jag räknar med att se många av er på plats? :slight_smile:

Patrik Sjöblom JP
HC Dalen imponerade – vidare till nästa kvalomgång: ”Vi börjar växla upp”

25 mars 2022 22:43

För några veckor sedan blev Martin Thörnberg bänkad efter två perioder, helt utan kräm i benen.
Annat är det nu.
– Det här var nog första matchen i år som jag har känt mig pigg, säger Thörnberg sedan hans HC Dalen besegrat Strömsbro med 4–1 och tagit sig vidare i kvalet till Hockeyallsvenskan.

HC Dalens avslutning av Allettan Södra var allt annat än imponerande och frågan var ju om bränslet, precis som förra säsongen, hade tagit slut när det vankas kval och börjar gälla som mest.
Svaret efter fredagens tillställning i Smedjehov måste bli ett rungande nej.
– Jag tycker att vi börjar växla upp lite mer nu, som Martin Thörnberg uttrycker det.

HC Dalen vann den första ”semifinalen”, som det kallas i det komplicerade kvalet till Hockeyallsvenskan, i bäst av tre borta mot Strömsbro och hade därmed två hemmaplanschanser att gå vidare till nästa omgång.
Dalen slog in den matchbollen på första försöket även om det satt lite hårdare åt än det borde ha gjort.
– Ja, vi borde ha avgjort tidigare. Samtidigt gör Strömsbro det bra, de är ju desperata och kör på järnet, tjuvar lite ibland och så där. Men jag tycker att vi löser det väldigt bra i dag, säger Martin Thörnberg.

Dalen rivstartade och parkerade i gästernas zon de första minuterna och att Kristian Røykås Marthinsen gav hemmalaget ledningen efter knappt tre minuter var helt i sin ordning.
Men sedan fick Strömsbro lite bättre ordning på grejerna och gjorde det, precis som Thörnberg säger, bra, spelade tufft och rejält, gick på lägena när de uppstod och ställningen efter en period var 1–1. Trots allt med mersmak för hemmalaget.

I andra perioden visade HC Dalens förstakedja med Adam Hirsch och bröderna Martin och Jesper Thörnberg verkligen klassen. Först gjorde Martin 2–1, läckert framspelad av brorsan i spel fyra mot fyra och senare i perioden när även Hirsch fick vara med och leka hade formationen några monsterbyten då målchanserna radades upp.
– Ja, men vi växlade upp lite mer nu. Jag känner mig mycket piggare, det här var nog första matchen i år som jag har känt mig pigg. Det är väl mycket mentalt också nu när det är kval men vi ska bara bli lite mer effektiva, säger en glad Martin Thörnberg efter matchen.

Ja, effektiviteten var det ju lite si och så med. Dalens förstakedja skapade chanser för både ett och två mål i varje byte men 2–1 stod sig och en sådan ledning är förstås skör.
Men Hampus Hedman var bra i hemmakassen och försvaret hjälpte honom, även om det finns en del slarv att slipa bort fortfarande.
Och det var förstås fullständigt logiskt att det var just Martin Thörnberg, på pigga ben, som gjorde en brytning och åkte fri mot det tomma Strömsbromålet och satte 3–1 i slutminuterna.
Kristian Røykås Marthinsen blev för övrigt också tvåmålsskytt när han fastställde slutresultatet till 4–1, också det i tom kasse.

Nu väntar ytterligare ett möte i bäst av tre där vinnaren går vidare till en kvalserie med sex lag, där endast segraren går till Hockeyallsvenskan.
Den serien inleds på tisdag och vilka Dalen får möta återstår att se.
– Vi är väl inte så högt rankade, så det är väl någon som ska välja oss men jag tror inte att det är många lag som vill möta Dalen. Vi är ett lurigt lag, säger en pånyttfödd Martin Thörnberg.

Kval till Hockeyallsvenskan, semifinal 2:3
HC Dalen–Strömsbro IF 4–1 (1–1, 1–0, 2–0)
Mål: 1–0 (2.59) Kristian Røykås Marthinsen (Felix Wermelin, Sebastian Ehrenflod), 1–1 (11.11) Viktor Ehn, 2–1 (20.53) Martin Thörnberg (Jesper Thörnberg, Karl Jonsson) spel fyra mot fyra, 3–1 (56.28) Martin Thörnberg, mål i tom kasse, 4–1 (57.04) Kristian Røykås Marthinsen, mål i tom kasse.
Skott: 32–24 (13–9, 10–7, 9–8)
Utv, Dalen: 3x2. Strömsbro: 1x20, 1x5, 5x2.
Domare: Oskar Niklasson.
Publik: 390.

HC Dalen vidare till nästa kvalomgång med 2–0 i matcher.