Tråden om: Hockey i Småland!

Måste bara lyfta fram vilket enormt hockeylandskap Småland har visat sig vara de senaste åren. Just nu återfinns 5 smålandslag i de två högsta serierna (Hv71, Växjö, Oskarshamn, Troja/Ljungby och Tingsryd).

Det är riktigt imponerande må jag säga.

Absolut. Man får heller inte glömma att man vann TV-pucken 07 och 08 samt kom tvåa 2010… så visst är det ett starkt hockeydistrikt och med en hygglig återväxt. Småland är väl ansett numer som ett av de starkaste hockeydistrikten i Sverige efter Stockholm. Och ser man enbart till professionell elithockey så är Småland idag starkast, som du säger fem lag i de två högsta serierna. Stockholm har bara tre. Och då får man ju inte glömma att Stockholm är det i särklass största distriktet.

Det ser riktigt bra ut och kolla bara på vilka spelare smålandslagen producerar, Fasth, Erik Karlsson, Tedenby. Mindre orter som Värnamo, Nässjö, Tingsryd, Ljungby producerar ett flertal högkvalitativa spelare och det kommer mera!

Niklas Hjalmarsson från Eksjö också!

Var själv och såg på Tranås som spelar division1 nu i fredags, och måste säga att det va en härlig stämning där med en egen klack.
Dom slog Grästorp med 4-0 och nu ligger Tranås och Vimmerby i topp4 så dom har chans på att komma till all-ettan tror jag serien heter.
Skulle inte förvåna mig om något mer Smålands lag går upp i Allsvenskan snart!

Johan Franzén icke att förglömma, från samma lilla håla utanför Vetlanda som Erik Karlsson…

Just Nässjö känns som starkt på gång - är ju tre Nässjökillar i HVs trupp iår.

Jo jag vet, finns hur många exempel som helst men jag orkade inte skriva alla :stuck_out_tongue: Och mer kommer det, tror nog det bara kommer öka.

Helt korrekt!
Är det då Tedenby, Franzén och Karlsson som är NHL spelare från Vetlanda då…? (bor förövrigt ca 2-3 mil från Vetlanda)

Tedenby är född i Vetlanda, men har Värnamo GIK som moderklubb.
Franzén och Karlsson har båda Boro-Vetlanda HC som moderklubb.