Tråden om HockeyAllsvenskan

Löven är ju dunderfavoriter men dom hade nog haft enklare för Modo. Tycker Karlskoga var bättre i semin och med lite skarpare effektivitet och om inte Hellsten vunnit ett par målvaktsmatcher hade det varit en kortare serie. Modo levde högt på individuella prestationer. Ändå var Anderssons analys efter matchen att förstakedjen inte vann matchen åt dom (typ, lite skarvat av mig).

Modo hade 58 tävlingsmatcher på sig innan semin att sätta någon form av grundspel men tycker inte att man lyckats med det alls. Att Andersson kastade runt i tre av fyra kedjor inför sjunde matchen säger något. Tror inte att Karlskoga ändrat på hela våren om det inte handlat om skador.

1 gillning

Fredrik Andersson är en bluff. Sämre än Anton, på riktigt.

1 gillning

Är väl polare med Sundell. Om Modo tar in ny ledarstab, finns det kanske utrymme för ännu en assisterande i HV…

(känner att jag är nära blocken nu, vilket vore rimligt :sweat_smile: )

2 gillningar

Löven bör ju ta det, men ur ett HV-perspektiv är det kortare med bortamatch i Karlskoga än att behöva åka upp ända till Umeå

1 gillning

Geografiskt sett vill jag egentligen hellre ha upp Karlskoga. Tycker inte Löven var jättesympatiska heller under finalen 2022. Säger ändå Björklöven bara för att slippa allt snack om att ”denna säsongen går de upp” år efter år :winking_face_with_tongue:. Plus att jag inte är helt förtjust i att ha ett lag med en liten lada i SHL.

Ok, lada ska jag inte säga. Nobelhallen tar 5000 pers.

Karlskoga upp hade vart gött för då har vi ju säkrat SHL-platsen till 27/28.

Karlskoga har ej råd med flyg och bussar just nu upp till Ume.

Karlskoga känns som gratisbiljett kvar i SHL nästa säsong men Björklöven förtjänar att gå upp. Vill se Foppa lyckas med.

Jadå, jag håller också på Löven. Det är dags nu.

Såg bik bussen åka genom örebro vid 11 blecket. Skaplig bussresa :sleeping_face:

1 gillning

Vill att Karlskoga ska gå upp så Färjestad blir av med sitt farmarlag.

Tänk om:!!! Björklöven går upp, och Hv får kvala mot löven till nästa vår och foppa skulle skicka ut Hv​:rofl:

Tycker det är skitkul att vi kommer få ett ”nytt” lag i SHL nästa säsong, och att det förhoppningsvis blir Björklöven.

Men jag är fortfarande av samma åsikt som när det nya serieupplägget med att HA fick en direktplats presenterades.

Hockeyallsvenskan fällde verkligen krokben för sig själva när de gick med på att ta EN direktplats istället för två potentiella kvalmöjligheter. Rent statistiskt gick ju faktiskt DRYGT ett lag upp i SHL med det gamla systemet. Det blev också mer rörelse.

Med det nya systemet har det varit extremt liten omsättning där HV av alla lag fungerat lite som en gatekeeper och skickat ner lag med sämre förutsättningar på löpande band; Oskarshamn, Modo och Leksand.

Jag menar att man bör ta tillbaka det gamla systemet där två SHL-lag ställs i varsin matchserie mot två allsvenska lag. Dra även ner SHL och allsvenskan med två lag så det blir 12 i respektive.

HV är väl som det ser ut dessvärre det lag som skulle förlora mest på det. Men för svensk hockey har de senaste åren varit direkt dåliga.

8 gillningar

Problematiken i det gamla var ju att lagen inte tävlar mot varandra på samma villkor.

1 gillning

Nej, de tävlade inte på samma villkor. Men det märktes inte på utfallet. Liten övervikt allsvenskan sett till vilka lag som knep SHL-platsen.

Så dåvarande system gynnade alltså HA mer än vad nuvarande gör.

1 gillning

Ja , jag tycker absolut du har en stark poäng där , dock har AI sagt till mig :slight_smile: att skillnaden i ekonomi mellan ligorna har ökat dramatiskt de allra senaste åren.

Men jag har inte kollat upp det och har inte så bra koll - så kan förstås vara fel … kanske någon kan komplettera.

Om det nu skulle vara sant så kan det blir svårare för HA-lagen framgent i kval mot SHL-lag?

Frågan hur man ska lösa klivet mellan HA och SHL och hur många lag etc. råder det minst sagt delade meningar om och det är kul att läsa de olika förslagen som folk har här på forumet.

Lucas Wallmark återvänder till Löven nästa säsong oavsett division, helvete. Han är inte gammal heller, lär ju dominera ifall Löven torskar i finalen.

2 gillningar

Där snackar vi bomb. Sjuk värvning. Särskilt i HA

När lag i HA lockar till sig spelare bättre än HV är det illa.

1 gillning

Nu har ju detta inget med HV att göra dock. Det var nog bara Löven som gällde där

1 gillning

Nej såklart inte. Mer i allmänhet, en allsvensk klubb kan locka hem en högklassig spelare medans en SHL-klubb inte kan det.