Tråden om HockeyAllsvenskan

[size=140]Här diskuterar vi allt som berör/kretsar kring HockeyAllsvenskan.[/size]

Nykomlingarna i årets upplaga utav HockeyAllsvenskan är Asplöven HC, Karlskrona HK och Djurgårdens IF.
Utöver Asplöven HC, Karlskrona HK och Djurgårdens IF så innehåller HockeyAllsvenskan elva andra lag.
Almtuna IS, BIK Karlskoga, IF Malmö Redhawks, IF Troja-Ljungby, IK Oskarshamn, Leksands IF, Mora IK, Södertälje SK, Tingsryds AIF, VIK Västerås HK och Örebro HK.
De flesta experter är överens om att Leksands IF och Örebro HK kommer att knippa två utav de tre direktkvalificerade platserna till Kvalserien till Elitserien. Vilket lag som knipper den tredje platsen är experterna dock lite mer oense om. Dock så tror de flesta att det står emellan Djurgårdens IF, IF Malmö Redhawks och Södertälje SK.
När det kommer till vilka två lag som får kvala för att hålla sig kvar i HockeyAllsvenskan så är de flesta experter överrens om att det blir de två nykomlingarna, Asplöven HC och Karlskrona HK. Även Tingsryds AIF och Almtuna IS tippas få det svårt i år.

Så tror experterna i[/i]
[url]http://www.videofy.me/mrmadhawk/614600[/url]

HockeyAllsvenskan på Eliteprospects
[url]http://eliteprospects.com/league_home.php?leagueid=2[/url]

Jag tror att HockeyAllsvenskan 2012-13 slutar på följande sätt.

1. Leksands IF
2. Djurgårdens IF
3. Örebro HK
4. IK Oskarshamn
5. Södertälje SK
6. IF Malmö Redhawks
7. Mora IK
8. VIK Västerås HK
9. BIK Karlskoga
10. Almtuna IS
11. IF Troja-Ljungby
12. Asplöven HC
13. Tingsryds AIF
14. Karlskrona HK

Djurgårdens IF lyckas kvala sig upp till Elitserien medan Karlskrona HK åker ur HockeyAllsvenskan. Tingsryds AIF lyckas kvala sig kvar. Poängkung blir antingen Jared Aulin, Dustin Johner eller Johan Ryno. Årets överraskning tror jag blir Giulio Scandella.

Allsvenskan kommer bli minst lika svårtippad som Elitserien. Jag har förhoppningar, speciellt som Uppsalabo att Almtuna håller sig kvar för det ser ju inte så ljust ut för dom i år. Gör min plikt som vanligt och drar till Gränbyhallen för att frysa halv ihjäl mig, vad gör man inte för sitt “andra lag”… :wink:

1:a Leksand - I år går dom bara upp, finns inget annat!
2:a Örebro - minst lika stark trupp som förra året trots tappet av Strömberg.
3:a Djurgården - kan likaväl komma 1:a men allsvenskan är svårare än man tror samt att varenda lag sätter prestige i att slå mesta mästarna.
4:a Södertälje - Dom yngsta är ett år äldre och så har dom fått tillbaka R Carlsson.
5:a Västerås - Tappet är stort men utfyllnaden är inte så pjokig den heller, laget som kommer överraska mest i år.
6:a Malmö - kommer att prestera bättre än föregående stjärnbygget eller ska man säga"fuskbygget".
7:a Karlskoga - Bellissimo ut men tror att Gistedt ska nog kunna axla hans mantel och vinna ett par matcher på egen hand.
8:a Oskarshamn - Att spela ut Rögle som man gjorde igår för respekt med sig, nosar på den sista förkvalplatsen.
9:a Mora - Tappat poängstarka spelare som Jakobs, Fogström och H Eriksson, blir nog tufft.
10:a Troja-Ljungby - Ross fixar så det blir nytt kontrakt i år men mer är över förväntningarna.
11:a Almtuna - Liten förhoppning och kanske med lite hjärta.
12:a Karlskrona - vet inte så mycket mer än att det skrivs konstant om KHK på bloggen dragskott.
13:e Asplöven - Strömberg och Hållberg har rutin men räcker inte.
14:e Tingsryd - byter ut halva truppen varje år och nu till det sämre.

Vet inte så mycket om allsvenskan, brukar inte följa det så mycket.
Men jag hoppas innerligt att KHK klarar sig kvar, för en person född i Karlskrona innan man flyttade till Småland skulle det vara underbart om de klarade sig kvar.

Sedan hoppas jag, på något konstigt sätt, att DIF tar sig upp. Brukade vara underhållande matcher mot dem.

svt.se/sport/ishockey/allsve … hl-spelare

Nu är det väl bara en tidsfråga innan hockeyligan ändrar sig också eller?

Det känns tyvärr så. Hoppas att Hockeyligan vågar/orkar stå fast vid sitt beslut men det är nog att hoppas för mycket. Det som återstår är väl i så fall att hoppas på en begränsing med kanske 2 spelare/lag.

Kommer ändå inte bli nån rusning till Allsvenskan. Oavsett vad de säger så kommer försäkringarna kosta MILJONER även om spelarna spelar gratis. Och vissa, som t.ex Oliver Ekman-Larsson som Tingsryd och Leksand slåss om kommer öht inte tillåtas spela i Sverige. Han kommer med största sannolikhet tvingas spela i AHL eftersom han har rookiekontrakt.

Många skrällar i andra omgången utav HockeyAllsvenskan.
Favorittippade Leksand IF förlorade borta mot nykomlingen Asplöven HC med 4-2. Asplöven saknade poängkungen Conny Strömberg. Troja Ljungby chockade Djurgården IF och vann med 2-1 efter två snabba mål i slutet utav andra perioden.
Utöver dessa två skrällar så vann Oskarshamn borta mot Södertälje med 4-2. Tingsryd förlorade hemma mot BIK Karlskoga med 2-3 och Västerås leder just nu med 2-1 borta mot Almtuna. Matchen mellan Almtuna och Västerås begår fortfarande.

OJOJ, Mora har gjort klart med Anze Kopitar!!! Men de får tacka lillebror Gasper Kopitar för det!

hockeysverige.se/article/1352490 … s-med-anze

“Nästan klar” i alla fall. Mora vill säkert tro att han är klar, men ibland känns det som vissa sportchefer i AS lever i det blå. Ta t.ex Tingsryd som fortfarande hoppas på Ekman-Larsson trots att han är nedkallad till AHL.

VIK Västerås HK har idag värvat två spelare. Patrik Berglund och Matt Fornataro.
Patrik har skrivit på ett såkallat “lockout-kontrakt” medan Matt har skrivit ett 1 års kontrakt.

Patrik Berglund
[url]http://www.eliteprospects.com/player.php?player=3637[/url]

Matt Fornataro
[url]http://eliteprospects.com/player.php?player=15568[/url]

Det ska bli mycket intressant att se hur läget är när kvalserien börjar speciellt om lockouten tar slut tidigare, de lag som tar spelare som har haft stora roller i laget kommer att vara ganska tandlösa när denne sedan sticker.

Helst hoppas jag på en kort lockout, men nån elak jävel i mig hoppas att det dröjer så pass länge att de med flera lockoutspelare hamnar rejält i skiten när de sticker :wink:

Anze Kopitar är klar för Mora IK!
Anze väntas göra debut på lördag hemma mot Djurgården.
Källa: moraik.se/default.asp?PageID=1&NewsID=1985

Aftonbladets nästa rubrik:
“Mora kommun och alla dess lokala företag begärs i konkurs”

De tar en ordentlig risk med att ta in honom, han lär ju bli den som ska leda laget och tar lockouten slut innan kvalserien börjar sitter Mora i en knivig sits och då finns inga ursäkter

Måste säga att jag vill ha upp Djurgården och Leksand. Med risk för påhopp. Vad gäller lockouten så blir det intressant att se huruvida Murray kommer till spel. I så fall blir det att bevittna honom live.

Fantastiskt kul och se Douglas spela i Sverige. En favorit! Ska bli intressant och se om domarna kan sköta sitt jobb eller går efter det vanliga blod/skada = med utvisning. För övrigt går det tungt i Djurgården. Inte alls säker på att DIF kommer tillbaka direkt.

Jag hoppas innerligt på att vi får ett Stockholmsderby nästa säsong …i allsvenskan!

Jag håller med. Är iofs negativ till hela lockout-spelargrejen, men Murray är en favorit och kul att se honom i svensk seniorhockey även om det kanske bara blir en kort tid.