Tråden om HockeyAllsvenskan

Håller inte med. Ja derby i all ära. AIK får gärna åka ur men det är ett sånt klassiskt lag som trots allt behövs. Men åker de ur så gråter jag inte, däremot så ska Djurgården upp. De är ett lag för elitserien.

Djurgården →
<-AIK

Jag vill gärna se DIF i ES igen, men inte än. Det får gärna dröja ytterligare 2-3 säsonger. :slight_smile:

Ser gärna att ES utökas till 14 lag och självklart ingen stängd serie (som Hvs styrelse vill ha)
Finns lag i allsvenskan som omsätter som ett mittlag i ES.
Får jag välja lag så ser jag gärna Leksand och Örebro/Malmö.
Djurgården Nej, men där är det ett personligt problem :smiling_imp:

Varför inte göra en rejäl Elitserie med 24 lag :exclamation:
Ja nu satte ni drycken i matstrupen och nej jag har inte ölat.

För några säsonger sedan så läckte det ut info om en tanke att få in ett antal klubbar i Elitserien och stänga serien och låta allsvenskan bli ngt som AHL. En liten farmarklubbsvariant.

Dela in serien efter väderstreck. Och dom kan ni ju.
Varje serie har 6 lag.
Alla möter alla hemma och borta. Det blir 46 matcher. Lägg därtill extra dubbla möten med dom lagen som är i din serie. D.v.s 10 matcher till. Då hamnar man på 56 matcher totalt.
Förslagsvis.

Norra gruppen
Modo, Luleå, Timrå, Skellefteå, Leksand och Mora.

Södra gruppen
HV71, Malmö, Rögle, Växjö, Troja/Ljungby och Oskarshamn

Östra gruppen
Djurgården, AIK, SSK, Brynäs, Linköping och Nyköping

Västra gruppen
Färjestad, Frölunda, Örebro, Västerås, Karlskoga och Mariestad

Ja ta serierna och förslagen med salt och peppar ja vad du nu vill.

Jag stöder INTE detta :wink:
Nu när snacket kom upp här om 2 lag till och inte stängd serie så kan jag ju känna att sneglar man över till den fiska ligan som är stängd så är klubbarna nöjda. Varför inte ta in max 4 lag till och sen stäng dörren.
Inte för att rädda lag kvar.
Man måste ju visa positiva årsbokslut för att få vara med i finrummet.

Kan faktiskt hålla med Magnus Nyström att den som vinner allsvenskan ska få något av värde. En idé skulle kunna vara att låta 1:an i allsvenskan den säsongen möta den som slutar som 12:a i Elitserien samma säsong i en serie bäst av 3 eller 5 matcher där vinnaren spelar i Elitserien kommande säsong medans förloraren spelar i allsvenskan. Hade inte det varit en bra idé?

Kör nog hellre Nyströms förslag rakt av, automatisk uppflyttning för den som vinner och automatisk degradering för den som kommer sist - och 14 lag i ES.

Tycker att det är alldeles för snålt med att 1:an skulle gå upp. Snacka om att ha en ointressant serie mer än halva säsongen.
Finns ett förslag dessutom på att ha slutspels träd i allsvenskan. Där de 8 första lagen går till slutspel. 1an - 8an, 2an - 7an, 3an - 6an och 4an - 5an.
Dessa i bäst av 3. Sen blir det semi i bäst av 5 och sen final i bäst av 7.
Vinnaren ersätter automatiskt det lag som kommer sist i elitserien.

Det är så mycket olika ideer som finns och just nu så går ideerna fram och tillbaka och som jag tror mkt p.g.a att Dif åkte ur. Stängd serien eller öppen serie. Fler lag eller inte.
Ska vi ta in fler lag så tycker jag att de 2 sista ska åka ut och tredje sista lag får kvala sig kvar. Under förutsättning att Elitserien då består minst utav 14 lag.

Har bevittnat Djurgårdens 2 senaste omgångar och jag måste säga att både Murray och Landeskog har tillfört det som Dif har saknat. Herregud. Finns ingen spelare i Elitserien som kan tacklas som Douglas. Landeskog bilken attityd och ledarskap och så ung.
Som det ser ut nu så blir jag mäkta örvånad om dom inte går upp. Och en parentes så har tydligen Bremberg svårt att plats in i gänget. Underpresterar och petas.

Jesper Thörnberg imponerade spelmässigt och gjorde 2p när SSK körde över Mif Redhawks med 5-1

Det är kul att läsa och höra.

Lyxfällan IF fortsätter att mjölka kommunen på pengar.

“Leksands IF får stöd med totalt 33 miljoner under en tioårsperiod. Kommunen betalar 2,5 miljoner kronor extra per år i hallhyra, samt går i borgen för ett lån på omkring åtta miljoner kronor som Leksands IF tar för att gjuta en ny betongplatta i Tegera Arena.”

Samtidigt lägger kommunen ner en skola i insjön och sparar där ca 2,5 miljoner/året. Ironiskt va?

Jag blir så jävla förbannad på feta kommunpolitiker som bara fortsätter dopa elitidrottslag med skattepengar på detta sätt. Det är att leka med skattebetalarnas pengar och verkligen inte kommunal kärnverksamhet.

Tycker det är jävligt irriterande att en ekonomisk misshandlad klubb som Lyxfällan IF går före skolor och annat i kommunen
som behöver mer pengar.

Ja, det är pinsamt.

Ta det med arenan. Först gav kommunen bort gamla ishallen, värd ca 35 msek, till Lyxfällan (som en jämförelse gav HV71 7 msek för rosenlundshallen). Sen gav de ytterligare 15 msek i investeringsbidrag. I och med bygget av nya arenan gick kommunen in med ytterligare 70 msek för “att åtgärda infrastrukturen i området”. Man har fram till nu betalat 4,5 msek om året till LIF för “hyra” av hallen/arenan. Man har förlängt hyresperioden från att ursprungligen gällt fram till 2030 till att gälla till 2035. Och nu då gått med på att betala mer 2,5 msek extra i “hyra” i tio år.

Sen fick de så sent som förra året beviljat årligt “föreningsbidrag” med 1 msek om året i fem år.

För säkerhetsskull så får Leksands kommun 111 miljoner i år i s.k “kommunalt utjämningsstöd”/“Robin Hood-skatt” så de har råd att försörja sitt hockeylag, är ju ändå stockholmarna som får betala för det…

Visste inte var jag skulle pränta in detta men Leksand spelar ju i serien så då hamnade den här.
Man undrar ju om bygdens stolthet är och förblir stolthet efter detta.
Offra ett högstadium för att rädda sin klubb. Det känns bisarrt.
Bygdens klubb!! Ortens klubb och varumärke!!!
aftonbladet.se/sportbladet/h … 5840544.ab

Jag flyttade mina egna + macces inlägg om Leksand från hockey i media till hit, så behöver vi inte diskutera det i två trådar :slight_smile:

Var idag o kollade på Almtuna-Mora i “kylskåpet” ak Gränbyhallen Uppsala.
Alltså Kopitar, wow vilken majestät på isen han är! Inte ett enda misstag, grym i BP, briljant i PP… :slight_smile:
Om nu lockouten skulle va för hela säsongen och man skulle ha möjligheter/ekonomi så skulle jag inte banga på en sån här klassspelare till HV.
Undrar vart HV står i frågan dock…

Att Leksand kommun lägger ner en skola för att rädda ner Leksands IF är bullshit. Det kan ha nåt att göra med att dom tappat 49% elever på 8 år.

Det förändrar iofs inte min grundinställning att kommuner inte ska gå in med miljoner efter miljoner efter miljoner för att hjälpa vanskötta elitklubbar. Elitklubbarna vill drivas som företag, men så fort de får ekonomiska problem går till de kommunerna och ber om hjälp ur skattehögen. Faktum kvarstår…alla miljoner Leksands kommun pumpat in i Lyxfällan IF borde istället gått till kommunal kärnverksamhet. Speciellt när en kommun som Leksand får ett tämligen generöst “bidrag” via kommunala skatteutjämningssystemt just för att de ska kunna klara sina kommunala åtaganden…

Här är nästa klubba som går till kommunen för att få hjälp:
smp.se/nyheter/tingsryd/taif … 1527%29.gm

Ja, det verkar ha varit dyrt att ta dit en viss målvakt :smiley: