Glöm inte bort att Huskvarna inte finns som självständig stad/by längre utan är en stadsdel i Jönköping för de som inte har råd att bo i den fina staden.
Det är lugnt. Jag är inflyttad och då till norra Huskvarna aka Kaxholmen.
Har för mig att det pratats om en utbyggnad mot Scandic tidigare, minns dock inte när detta var, säkert 10 år sedan.
Det jag dock minns eller tror mig minnas är att bakom hemmastå sitter hela hjärtat när det kommer till arenans ventilation eller nåt åt det hållet. Har själv noterat att utifrån sett så är det som nån stor låda som sitter på själva fasaden och jag har för mig att jag läste att det typ inte går att flytta utan att det kostar mer än det smakar.
Sen är det väll så att på något sätt så är ju arenan något felbyggyggd sett till hur man bygger arenor idag. Känslan är att de idag byggs i fler/flera etage/våningar, i vårt fall så trängs ju alla på en och samma våning när man ska på toa, köpa korv eller öl osv.
Va inte gamla curlinghallen en stor anledning till att vi fick den arenan vi har idag? En brant och iof helt fantastisk brant läktare mot elmia och sen hyllan med loger mot gamla curlinghallen. Alltså pga platsbrist.
Sen borde man ju helt klart prioritera att köpa loss marken, bollen ligger väl hos kommunen men kan inte se vad kommunen skulle förlora på att sälja, är ju inte direkt så att man kommer eller kan bygga något i nära anslutning enligt mig.
Annars får väll HV försöka få möjlighet att bygga där nuvarande Rosenlundsbadet står idag, kommer ju ändå rivas inom en 5-10 årsperiod, men kanske blir för tajt mellan nya badhuset och Scandic.
Själv hoppas jag verkligen att man inte bygger flera etage. Vill att hallen ska utformas efter maximal stämningsupplevelse.
Ur stämningsperspektiv är det bättre att publiken sitter tätt. Ett glapp mellan etagen där loger trycks in vilket ytterligare ökar tomrummet gör att publiken på samma sida delas in i grupper som saknar kontakt med varandra.
Hade helst sett att man samlat loger i halvan vid restaurangen, utökar platserna på den sidan med färre rader och tar bort loger nära hemmastå. Borde gå att få ytterligare 1500 till platser genom att utöka den långsidan samt hörnen vid ståplats.
Hade gärna sett att man utökar hemmastå till 1000 platser vid ordinarie matcher samt utökar hemmastå med ytterligare 1000 platser i en övre del som kan öppnas upp vid slutspelsmatcher. I slutspel hade det säkert gått att fylla den sektionen och bidragit enormt till stämningen med en klack på 2000 personer.
Höjdmässigt finns det plats och ytan på torget är trots allt oexploaterad.
Ytan under blir mer plats för bar, kiosker, montrar för företag, souvenirbutiken kan flyttas hit också.
Mer yta för kiosker, barer, ytor att äta och hänga på skapas ovanpå de intilliggande ishallarna för att avlasta entrévåningen.
Innan man ens funderar över att öka kapaciteten så borde de försöka lösa trängseln i gångarna. Det är trångt som det är just nu, tänk 1000+ personer till. Korvstoppning utan dess like och säkert olagligt ur en brandsäkerhetssynpunkt.
Skulle man få drömma helt fritt så skulle ju logerna inte ha nuvarande placering, den långsidan skulle man ju gärna bygga en ny lika brant läktare som på motsatt sida.
Logerna skulle man ju mer än gärna placera vid sektion O, frågan är väll kanske hur företagen skulle reagera om de helt plötsligt går från A läge till detta mindre attraktiva läge.
Sen bygger man ett övre etage eller våning ovanpå B hallen samt C och D hallen där man kan ha barer, kiosker osv. Kanske till och med öppna väggarna så man kan ha bar platser att sitta vid och äta/dricka under matcherna högst upp.
Och vill inte företagarna ha sina loger på O så slänger man in en våning till högst upp i taket där de kan sitta.
Samt även bygger ut mot torget vid Scandic och även här bygger en extra våning som blir sammansluten med de nya våningarna ovanpå träningshallarna så att man kan gå runt. På detta sätt borde man säkert också kunna bygga högre även vid hemmastå med mer platser samt att man kan gå in och ut från ståplats även bakåt och på så sätt skapa bättre flöden.
Då borde även bortastå kunna få ett hörn till höger eller vänster om nuvarande restaurang.
Drömmer som sagt fritt nu men detta skulle i min värld kunna vara realistiskt sen är det ju som alltid en kostnadsfråga och då är det väll kanske inte så realistiskt längre. Men utifrån rådande omständigheter med hur arenan är utformad är det i min värld det mest realistiska.
Vet att det tidigare funnits planer på att utöka arenans kapacitet, har letat runt och hittat både 8500 platser samt något om upp över 9000 platser. Borde ju finnas skisser på hur man tänkt sig någonstans i gömmorna.
Förutom Mello kommer även HG få uppleva hemmamatch för Taif (!) mot Dalen.