Tråden om HV71 (-1)

Detta är alltså från ikväll? Ha ha ha!

Värre än när tv-vinjetten för årets playout hade Malmö och HV71 på bilden.

Japp bilden är från ikväll :smile:

Men Malmö tog väl SM-Guld med det laget?

Malmö vann Europacupen den säsongen. Men blev svenska mästare både året före och efter, så det var ett bra lag!

Hur vore det om man skulle lägga ett antal kronor på en scout istället för att “killgissa”.
Nu verkar vi en sportchef som tillskillnad mot tidigare verkar vara intresserad av att titta på hockey, men det är ju för lite. Varje Nhl-lag har 10-15 pers bara i Europa, vi har noll. Kan ju räkna på vad en ökad värvnings träffsäkerhet på 10-20 % skulle vara värt på långsiktigt.

1 gillning

Vi hade tydligen en hyffsad sådan verksamhet förr, men någonstans på vägen skrotades detta. Jag tror inte vi som förening är där vi borde vara.

1 gillning

Oscar Sundh har ju titeln “assisterande sportchef / scout” i alla fall enligt pressmeddelandet från presentationen av honom.

Sen har jag för mig att det finns någon sånt, men hittar det inte nu när jag letade lite snabbt. Det närmsta är ett svar på frågor från northbanks från den säsongen vi åkte ur, där stod följande:

Hur ser man på det här med dubbla sportchefer? Först sågs det som positivt från flera håll men det verkar inte ha gett önskade resultat. Finns det någon plan att förändra det eller står man fast vid att det ska vara två sportchefer? Det är ju trots allt också en ekonomisk aspekt i förhållande till rådande situation där man skall minska kostnaderna för föreningen.
HV71 var först i SHL med dubbla sportchefer. Vi har även en GM vars huvudsakliga uppgift ligger mot Dam, Junior och Ungdom men som är ett kompetensstöd för sportcheferna. Syftet är att flera skall värdera rekryteringar och delta i ledandet av herrlaget för att bredda kompetensen. Vi har även scouter utöver dessa två. Vi ser att många klubbar har tagit efter då arbetsbelastningen och ansvaret är stort. Det ställs höga krav på kompetens inom ishockey och för att hantera internationella kontakter, agenter, administration, ekonomi och personalledning av de ca 10 anställda som finns runt laget. Det tar tid att bygga upp den kompetensen.Dessa tider med den press vi har att klara ekonomin innebär att varje befattning skall värderas. Inom sporten är anställningsförhållandet ofta tidsbegränsat kontrakt vilket innebär att varje medarbetare utvärderas noga inför eventuell kontraktsförlängning. Samtidigt är herrlagets intäkter genom partnerskap och matchintäkter det som bygger hela klubbens ekonomi och därför måste vi alltid ha rätt personal i dessa funktioner. När vi misslyckas som vi gjort hittills denna säsong är det också viktigt att ha medarbetare som gör bra analyser och kan se till att vi kan korrigera till ett bättre utfall. Självklart ifrågasätts alla i vår organisation i dessa tider och inte minst sportcheferna.

Så det lär finnas en scoutingverksamhet såklart, men hade varit intressant att veta mer.

“Skrota” kanske inte var helt korrekt ord, det låter som om allt lagts ner. Men vad jag förstått är vi mindre rustade i den biten nu, än förr. Detta borde man kunna få info om från föreningen, gissar jag, om någon medlem vill gräva i det.

Lindbom var inne på detta att vi idag har en mindre org men att den ska byggas upp på sikt.

Han som var scout hos HV innan är väl han som sitter i cmores hockeylabbet nu? Även FBKs scout är från Jönköping.
Kollar man på lag som Växjö och Frölunda som är långt fram i slutspelet så har dom bägge scouter och analytiker anställda. Jag hoppas att HV går den vägen också.

Tror hv hade anställd scout förr men de senaste åren har man kört ”konsult” spåret elr vad man nu ska kalla detta system

Sen är det ju frågan om vad han gör i verkligheten? Kollar han på matcher, reser han runt?

Ok, jag ska inte vara hård mot Sundh, det viktigaste är att han blir frisk, vad han har för titel på hans “arbetsträning” är kanske mindre viktigt.

Simon Brändström i Hockeylabbet var analytiker, inte scout. HV har konsultat scout genom åren och tidigare haft hjälp av Lars-Erik Lundström.

I FBK har man också den tidigare analytikern, Erik Wilderoth, från hockeylabbet som just analytiker och Patrik Hansen är scout. De båda är från Jönköping.

Tror inte HV idag har en renodlad analytiker anställd. Det finns säkert konsulting även där. Dock går alla siffror få fram för lagen och har du en tränare eller någon av de övriga i staben av yngre snitt är de också rätt så bra bevandrade i hur delar ska tolkas.

2 gillningar

Sundh scoutar till J18/J20, inte A-laget.

1 gillning

Sjöholm till landslaget ihop med André och Isac. Kul för dom och extra roligt med debut för Sjöholm! Men blir nervös. Ett lite för bra skyltfönster för NHL… Vill helst att de bara är hemma och tränar o har tråkigt o inte skadar sig… :wink:

2 gillningar

Kollade på highlights nu igen från HV-SAIK från näst sista omgången på shl.se. Alltså, jublet när AP sätter 3-0 är ju episkt. Det låter verkligen högre än vad det brukar göra. Var som att hela Jönköping andades ut. Jag är en vuxen man men både jag och dottern satt fan och snyftade av lättnad efteråt. Vilken jobbig jävla säsong.

4 gillningar

Den händelsen, samt det målet Miele gjorde mot fisklunda (?) när pucken tog i mittstolpen men inte kunde ses förens reprisen kom ovanifrån, det var de två mest känslosamma händelserna jag upplevde under säsongen, live.

4 gillningar

Var inte de mot fbk?:thinking:

Helt rätt. 2-0.

Curtesy av @lego_mannen :pray:

Vansinnigt ögonblick. Alla vill se att det är mål redan vid första reprisen, men man märker att det finns tvivel, rejäla sådana för videon ger inte entydligt stöd. Sen tystnaden, sen VRÅLET. helt magiskt.

4 gillningar

Ja den är magisk också.