Tråden om HV71 (-1)

Ska bli väldigt intressant att se vad siffrorna visar i årsredovisningen för säsongen. Att det kommer vara röda siffror på sista raden är väl ingen raketforskning med tanke på satsning, frågan är bara hur stora?

okej, det trodde jag inte :smiley:

hv71.se/article/p282al4cu-3 … t-resultat

Två pandemiår utan folk på läktarna. Dessutom ett år i frickin’ hockeyallsvenskan. Ändå går man plus minus/noll när man slår ut det på dessa två år.

Bara att lyfta på hatten åt de som vänt på den här skiten.

Och ett litet långfinger till övriga hockeysverige som trodde att vi köpte ihjäl oss. Ledningen och styrelsen hade tydligen fullständig koll när de drog på sig spenderarbrallorna.

Imponerande resultat… samtidigt så blir man ju nästan lite förbannad… så pass nära ändå en total katastrof ekonomiskt som ett missat avancemang hade inneburit… hade inte riskat något och kunnat satsa 2-3 milj till på korttidskontrakt, 1 back o en forward av klass som kunnat göra rejäl skillnad och att marginalen varit lite större…

Så nära var ändå björklöven…

Hatten av att klara ±0 på dessa 2 år. Riktigt imponerande. Trodde vi skulle gå förlust iår, som best ±0 detta år.

Ne hatten av

Mycket viktigt med ekonomiska resultatet! Det ger oss bättre förutsättningar för det som komma (och kan komma) skall.
Grymt jobbat till styrelsen, partners och fans!

Haha har nog aldrig sett ett inlägg sammanfatta forumet bättre än detta… nej, det finns givetvis inget negativt med detta. Hade man mot all förmodan missat SHL-platsen så hade man gått in i nästa allsvenska säsong med några miljoner plus på kontot, vilket givetvis hade underlättat vid “nära en total katastrof ekonomiskt”. Så det hade riskat en jäkla massa om man hade fortsatt pumpa ut pengar, för nej 2-3 mille till i spelarutgifter hade troligen inte gjort så stor skillnad som du verkar tro. Det är inga dumskallar som styr föreningen (numer…) så det vet mycket väl vad de gör. Det går inte satsa allt på ett kort, även om man nästan gjorde det.

Nu går man in i SHL med en starkare ekonomi än när man lämnade. Det är bara bra.

Kul att kunna summera forumet så bra, var inte riktigt min mening :smiley:
Brukar se mig som rätt positiv… Tror heller inte att de som leder hv är några dumskallar… OCH ingen är lyckligare än jag (kassören möjligen) än att vi går in med ett ännu bättre resultat till kommande år…

Hade vi kunnat spela upp oss med juniorlaget så hade jag stått där och hejat, så länge det inte riskerat att vi fastnat i Sveriges mest underhållande liga… Med det sagt, man skall aldrig riskera dränera en hel ekonomi, men man måste också kunna ställa risk mot reward. Hade vi gud förbjude blivit kvar i allsvenskan ett år till tror jag det hade kostat mer än så att ta oss upp på kort sikt igen, mot ett Dif som nu är laget som fallskärmsdopas och verkar på pappret få ihop ett bra och rutinerat lag.

Vet jag vad man får för 3 milj, nä inte riktigt nej, men vet vad topplönerna i Shl ryktas gå för och vet vad sociala avgifter läggs på, sign on bonus, ingen aning tyvärr…

Men det jag är säker på det är att om vi hade misslyckats och inte riskat ett positivt resultat så hade det både blivit dyrare i längden och väldigt många hade än mer ifrågasatt lagbygget…

Nu behövs inte det för vi lyckades och ingen är lyckligare än jag, går med sträckt rygg igen, sover bättre och ser fram emot en riktig hockeysäsong igen. Dessutom med pengar på kontot, så det bästa av två världar!!

Hakuna Matata, en icke diskussion, men ändå ett långt inlägg :sunglasses:

SHL-masters i golf och padel på Ullna idag. Nån som vet om HV är med och vilka som i så fall representerar? :slight_smile:

Det är ok om man inte ser något negativt, men jag har gjort det hela tiden. Min strategi som jag ville att HV skulle genomföra, det var att sätta ett mittenlag i SHL på banan inför HA-säsongen (dvs en ytterligare 10millar spenderat på spelartruppen). Den finns ett par bra saker med en sådan strategi:

  1. Hög sannolikhet att gå upp.
  2. Man kan skriva längre kontrakt med spelare man faktiskt vill ha kvar när man väl gått upp.
  3. Laget får ett år på sig att testas/förändras för att skapa den kontinuitet som är viktig för att lyckas med ett lagbygge som kan prestera i SHL.
  4. Man kan direkt sikta på en övre placering i SHL vid återkomsten.

Det finns natuligtvis ett par mindre bra saker också:

  1. Risken för föreningen ökar markant. Dvs misslyckas man så sitter man ordentligt i skiten med ett stort ekonomiskt underskott.
  2. Det är inte säkert att de extra 10millarna i kostnad kan sparas in på minskade kostnader för att bryta kontrakt eller panikköp precis när man kliver in i SHL igen. Så det plus-resultat vi nu hade efter ett år i HA, kanske hade blivit ett lika stort minus i slutändan.

Så jag är inte övertygad om din tes (“Det går inte satsa allt på ett kort”) utan jag ser fortfarande min nivå av satsning som det sportsligt bästa på kort och lång sikt, med bara en marginellt (om ens någon) större kostnad på lång sikt. Ju snabbare vi tar oss till ett långt slutspel, desto bättre för ekonomin och hockey-intresset.

Jag vet att detta är extremt hypotetiskt nu när vi sitter med facit i handen, men jag ville bara ge lite perspektiv.

Det är många problem med att bygga ett “mittenlag” för SHL i Allsvenskan. Ett ganska stort problem är att de flesta spelare inte vill spela där, utan så högt som möjligt - även om vi hade kunnat erbjuda samma löner. Så jag är rätt nöjd med att man inte gjorde en sån chansing, för tio mille mer. Sen hade jag givetvis tyckt helt annorlunda om vi hade, mot all förmodan, torskat mot Löven och suttit kvar i Allsvenskan med 4,5 mille i vinst… men nu har vi faktiskt facit i hand, och med facit i hand så har man agerat helt rätt. Och jag tror ärligt talat utfallet hade blivit exakt samma även med en något dyrare trupp. Jag tror inte vi hade “lekt hem” slutspelet enklare.

Med en annan sportchef är jag tämligen övertygad om att det inte behövts slänga extra miljoner på truppen. Det skiljde bara två matcher mellan Löven och HV och ett antal miljoner i spelarbudget. I slutändan var det vår spets, inte den haussade bredden som avgjorde, till vår fördel. Extremt nyfiken på hur stor skillnaden hade varit om vi bytt sportchefer. Tror faktiskt Kentää har verktygen för att kunna bygga ett allsvenskt lag som leker hem även slutspelet.

Men, men. Det lär vi aldrig få veta. Och behöver ju egentligen inte heller veta. För det viktiga var ju, som redan påpekat, att vi gick upp. Men ändå. Jag är nyfiken.

Jag har funderat på det lite de senaste dagarna, ska man någon gång göra ett debacle och åka ur serien och få erfarenheter av det, så var det rätt timing under pandemin. Detta bör utgöra en lärdom för HV71 för många år framåt. Alternativet om hade ju varit att (utan pandemiförutsättningar) spela med hybris och samtidig uppgivenhet ett helt år i SHL vilket hade lett till naturligt minskande publiksiffror i åtminstone ett och ett halvt år (SHL-våren och därpå följande HA-säsong). Nu får vi aldrig riktigt veta hur Jönköpingspubliken hade reagerat på om detta hade hänt i normalläge. Det finns dock inget särskilt positivt i något av detta, förutom lärdomen, stålbadet och omstarten av föreningsledningen, så därför har jag inte lagt in kommentaren, men nu fick det ett sammanhang :slight_smile:

Hur går era tankar när en spelare presenteras för HV?
Oavsett vilken spelare det är brukar det sätta igång väldigt många olika tankar hos mig.
En kan vara att en elitidrottare som bara har en karriär på ca 15 år väljer att representera den finaste av klubbar under några av dessa.
Det tanken gör mig oerhört stolt.
En annan kan vara att denna spelare helt enkelt kommer till oss för att vi betalar bäst. Hade Cluben betalat mer hade han gått dit.

Som lekman vet man ju aldrig riktigt vilken som är anledningen. Samtliga spelare säger naturligtvis att de hört gott om klubben och om de mött HV i Kinnarps/HG så har de alltid upplevt att stämningen varit otrolig och att de ser fram emot att ha den publiken i ryggen.
Med tanke på deras relativt korta karriär vore det ju idiotiskt att spendera några säsonger i en förening de på förhand inte tror de ska trivas i.

Vet egentligen inte riktigt vad jag vill ha sagt med detta men det hade varit intressant och höra hur era tankar går.

hv71.se/article/0azqal4fq-3 … rtraningen
Känns riktigt bra med Matson i gruppen.
Fint reportage och en solklar ledare.

Håller absolut med,ge honom C:et nu finns inget att tveka på!!

HV71 meddelar att stol för stol fylls på i Garden.

Säsongskortsförsäljningen lär inte minska i och med Teden och Andrès intåg.

Så se till att lösa ditt säsongskort NU!

xn–ssongskort-q5a.se/

Dessutom bli medlem i Sveriges vackraste förening!

hv71.se/om-hv71/medlem

Tillsammans är vi HV71

Dagens intervju med Lindbom höjde väl inte många ögonbryn, men ändå bra att föreningen kommunicerar utåt om dessa grejor. Många är inte lika pålästa som vissa här inne. Det ger väl oxå en liten hint om vad som kommer vara diskussionspunkterna på årsmötet och säkert ett försök att sätta tonen inför detsamma.

Jag noterar att för

  • herrlaget så är tonen: stabilt SHL-lag.
  • damlaget så är tonen ungt och hemvävt.

Det mest hoppfulla var väl att man verkar vara nära med en ny HC till damlaget. Det skall bli spännande att se vem det blir. Det kom dessutom som en överraskning för mig att de skall starta en damliga i nordamerika som kommer konkurrera om spelare. Detta är positivt enligt mig, då vi har haft alldeles för mkt importer i svenska damhockey.

Mer intervjuer. Scrolla er fram (klicka tidigare inslag) till 07.46 för ett lite längre inslag med Kent Norberg.

Låter nära med tedenfart och pettersson, men det som jag tog med mig från denna intervju var ambitionen inför året: “skall slåss om en slutspelsplats”

Så, etablering detta år samt slåss om en slutspelsplats låter bra. Jag är nöjd om man landar där.

Sen tycker jag vi skiter i hans smeknamn, det är töntigt, nästan lika illa som pu**e.

Presenterar man Andre o Teden idag på årsmötet tro?