Tråden om HV71 (-1)

Nubben med facit i hand:

Det kan inte varit lätt att bygga ett lag med tidernast dödaste marknad. Många trodde HV var bättre än vi var och jag måste säga det är svårt att lasta Nubben där. Det såg ändå rätt okej ut. Aningen framtungt.

Bengtsson, Westerlund och Martinsson är floppar men ändå så borde dom kunnat bättre. Svårt att lasta Nubben att alla toksög.

Dock så tog vi Timrås bästa back. Kaski är klass och Shore fick fart på två spelare. Tycker Nubben trolla med en svår marknad och jag hoppas faktiskt han är kvar.

Laleggia och Kaski är rentav orsaken att vi håller oss kvar.

(1000 minus med att han inte villa byta tränare) ser genom fingrarna här.

3 gillningar

Bra agerande med facit i hand, helt klart.
Dock så underminerar ju han och styrelsen samtidigt Nubben och hans roll rätt kraftigt när man kör över honom sådär. Nu säger Nubben vi är det laget som tagit mest poäng efter bytet — men när det hände så var ju tongångarna helt annorlunda från honom.

Det man undrar är ju om Nubben faktiskt kan sitta kvar efter säsongen? Läste precis på AB att det redan i princip är klart med flera nya spelare och det kommer bli en del tråkiga, tunga besked att ge till andra spelare — men frågan är om han själv kommer få något tungt besked?

Är lite kluven själv. Han kom in sent, det var otroligt mycket som gick fel och många av hans satsningar föll helt fel ut, samt han vägrade göra sig av med tränarna när ALLA såg vart det var påväg. Dock LeLeggia, Shore, Kaski och hur HV vände på steken - men det är ju mer tränarnas förtjänst än Nubbens.

Välkommen till ljuset och oss som alltid väljer glädjen :sweat_smile:

2 gillningar

Tack styrelsen för att ni körde över Nubben.
Tack Lindbom, Challe och Pelle för ert fantastiska arbete.
Tack Nubben för att vi är bäst midseason.

Nu måste obekväma beslut återigen fattas.
Martinsson, Bengtsson mfl måste väck.
Vi måste få in en bättre C-sida.
Linus Söderström är alltid på min önskelista.
Bra tränare måste rekryteras.

Bäst denna säsongen är vi på forumet och alla övriga HV71 supportrar som aldrig sviker.
Full hall i 12 av matcherna en säsong som denna är världsklass.

Stort credd till Andre Peterson som är precis så bra som jag hade hoppats på. Fullständigt dominant på Shl nivå.

5 gillningar

Man såg inte mycket av Foppa de senaste matcherna när vi behövde honom som mest. Tur vi har Petersson som kan kliva fram.

2 gillningar

Väldigt kluven kring förlängning när det gäller Foppa.
Finns potential för att kunna göra 40-50 pinnar i rätt omgivning. Men totalt osynlig och håller inte i Shl när han inte är i rätt omgivning. En väldigt speciell spelare att kunna bedöma.

1 gillning

Jag börjar fundera på om Forsberg har varit skadad? I inledningen av säsongen spelade han ett mycket mer fysiskt spel med en och annan tackling.

Jag tror Forsberg kan blomma ut. Han har hemmats av Tommys spelidé. Han har fruktat skott o kan man hitta rätt omgivning. Han har ändå gjort 15 mål, inte så pjåkigt

1 gillning

Fast resultaten talar väl ett annat språk - det var under Tommy han gjorde typ alla sina poäng, efter ny spelidé har han väl nästan inte gjort några alls?

1 gillning

Exakt. Forsbergs prestation har gått i rakt motsatt riktning mot lagets. Var som bäst när laget gick som sämst, och nu när laget kuggat i så har Forsberg försvunnit helt och ur alla perspektiv.

Och det gäller flera spelare. Viktigt inför nästa års lagbygge är att man ser nyktert, realistiskt och osentimentalt på de prestationer som varit och om det verkligen finns utvecklingspotential eller inte. HV måste lyfta till nästa säsong. De spelare som inte bedöms kunna medverka till det måste bort, oavsett namn och kontraktssituation.

Det som smolkar och grumlar mitt hopp är återigen att det är nubben som ska bygga laget. Fattar fortfarande inte ett piss av hur vissa envisas med att vilja ge honom cred. Han är ju anledningen till att det ens blev så här. För mig är det så otroligt uppenbart.

Jag kan inte förstå varför en snickare som byggde ett fullständigt trasigt hus, men snackade om det som om det vore ett palats, som sen tvingades spika några plankor över de uppenbara hålen så att det värsta av regnet skulle kunna hållas ute, ska hyllas eller ges cred? Ett uselt grundarbete är ju anledningen. En dålig snickare är en dålig snickare. Nubben är en dålig snickare.

1 gillning

HV har väl onekligen varit lite på “dekis” de senaste åren. Men jag har en känsla av att den här senaste säsongen har varit en vändpunkt.

Det var året då klubben satte ner foten och agerade. Lindboms och Pelle Gustafssons intåg har gjort starkt intryck. Man har fyllt arenan hela 12 av 26 matcher och ytterligare ett antal matcher som betydde nästan fullt. Att gå på hockey i Jönköping…en härlig atmosfär. Att spela inför en fullsatt en arena…en härlig atmosfär.

HVs agerande och arenaupplevelsen på det, hoppas och tror jag är början på en ny “storhetstid” som gör att många spela väljer HV i fortsättningen.

HVs remarkabla, och magiska, avslutning har gett eko och kanske lite beundran i hockeysverige. Kanske är vi på väg att bli en respekterad klubb igen. Låt oss hoppas att framtiden är vår!

15 gillningar

Jo det ligger mycket i det du skriver och jag håller med om att detta kan ha varit en vändpunkt. Satt och tänkte på det efter matchen igår att det var mer av idrottens kärna vi såg igår, än en seger i en avgörande SM-final, även om det också är idrottens kärna. Men då handlar det om lyx-framgång. Igår handlade det om hjärta, slit, kärlek till sporten, kärlek till klubben, kärlek till supportrarna och kamp om existensen med oklara odds.

Det kändes djupt. Djupare än finalen 2017, även om den också var fantastisk. Jag blev gladare då än igår. Men segern igår betydde nog faktiskt mer ändå. Svår känsla att förklara. Men jag kände en oerhörd stolthet igår, som är större än känslan av glädje.

7 gillningar

Jag ser inte Nubben som snickaren här, jag ser honom som virkesleverantören. Snickare var SÅS. Dom fick dåligt virke att jobba med av en tidspressad leverantör och byggde av det ett ostabilt hus, inte anpassat efter vad dom hade att arbeta med. Sedan levererades bättre virke löpande från en svag och pressad marknad, men det användes på fel sätt. Man snyggade till fasaden istället för att staga upp grunden. Ut med snickarna SÅS och in med snickarna LPC, som insåg att fasaden spelar ingen roll om grunden är kass. Så man ändrade om och fick till en stabil grund och plötsligt blev huset beboeligt igen. Det var inte vackert att se på alla gånger, men det stod emot stormen HA som hade kunnat ödelägga hela omgivningen.

Frågorna nu är om virkesleverantören kan leverera bättre om han får mera tid på sig, eller om någon annan får leverera istället, samt vilka snickarna blir till nästa husbygge?

16 gillningar

Precis så. Skrev det tidigare. Lätt att blanda ihop den eufori man känner med hur verkligheten faktiskt ser ut.

Låt oss “njuta” av slutet på den här säsongen, låt oss imponeras av den enorma upphämtning som laget, spelare och tränare, har gjort. Men på fredag bör föreningen påbörja analysen.

En första viktig fråga föreningen bör ställa sig:
Är vi nöjda med HV:s säsong?

Ett rimligt svar är nej, vilket i sin tur leder till fler frågor.
Vad för spelsystem ska HV ha för att kunna ta nästa steg? Så som vi spelade i slutet kunde ta oss över kvalstrecket, men sett över en hel säsong skulle jag säga att det inte är vägen att gå om man vill bli ett topplag över tid.

Vilka spelare behöver HV för att lyfta (precis som du skriver), vilka ska vara kvar, vilka kan fylla en roll i ett faktiskt topplag?

Har vi rätt sportchef för att göra HV till ett topplag igen? Här vet ni vad mitt svar är…

Tillägg. För övrigt är det här med att analysera DELAR av säsongen som varit HV:s problem sedan tio år tillbaka. Man har cherrypickat och tittat på det som varit bra, säg en 15-matchersperiod, trots att säsongen som helhet varit ett misslyckande, och tagit beslut därefter.
Det är av yttersta vikt att föreningen ser den här säsongen för vad den faktisk är. Ett stort misslyckande. Annars kommer det bli precis som med Sten-Åke, Agne och Hult, det vill säga att vi jobbar vidare med det som på sikt kommer ta oss bakåt, inte framåt.

3 gillningar

Som jag känner mig idag. Hela tiden.

Vem är hjälten som sätter ett ansiktsuttryck på våra känslor?

5 gillningar

Den allra största anledningen att vi spelar i SHL nästa säsong utan någon som helst konkurrens är att Ortio fullständigt började att stå på huvudet. Utan hans (och till viss del försvarspelet i stort) uppryckning så hade vi inte haft en chans. Dessutom fick vi många studsar med i slutet. Denna turen var vi värda och kom retroaktivt eftersom första delen var motsatt.
Men återigen., Ortio skall hyllas nåt oerhört för den avslutningen han gjorde.

2 gillningar

Haha det är min polare :joy:

1 gillning

Men, inget är isolerat. Jag antar att du lyssnat på Ortio’s intervju efter match? Där berättar han med kristallklar tydlighet varför defensiven varit nyckeln till hans storspel. Vem sätter defensiven? Backarna själva eller i samklang med coacherna som gjort förändring?

Vad vill jag säga med det? Jo, att det inte är en enskild, eller ett par enskilda saker som vänt detta. De har gjort det tillsammans. Som ett lag. Detta har medfört att grädden flutit upp till toppen och ser så fin ut, som grädden skall göra. Så det gäller att hålla ordning på orsak och verkan… Allt startade med att Wilander bytte tränare, sen skapade tränarna förutsättningar för laget som gjorde att spelarna presterade.

Råttan på repet…

5 gillningar

Jag antar att du läste vad jag skrivit? Inget om att Ortio själv gjorde detta. Men att han är den absolut största anledningen. Jo, jag hörde intervjun. Vad skall han säga? Jag gjorde detta själv och är bäst i världen? Nej,funkar ju inte så. Ingen förutom Zlatan skulle säga det.

Ja - utan Ortios storspel hade det aldrig gått.

Visst hade vi medstuds och flyt sista omgångarna - men tidigare under säsongen var det ju precis tvärtom så man kan väl ändå tycka att det jämnade ut sig till slut. :slight_smile:

I en TV-intervju sa Tedenby att man nu höll ihop laget bättre och “gått” (offensivt) i rätt lägen

Det syntes också att Emil Andrae och de andra i försvaret inte drog iväg lika långt från eget mål för att jaga pucken.

Man blev mer kompakta och var på insidan och kom i vassa kontringar vilket passade HV bättre.

Om nu Lindbom inte kvarstår som tränare så hoppas jag i alla fall att Per Gustafsson kan göra det.

Sen hoppas jag man blir betydligt bättre på scouting och att värva spelare. Tänk Oskarshamn som fick Suomela - med den typen av spelare behöver man väl knappt tränare :slight_smile:

PS kändes som TS spelidé var att det alltid var bra att vara offensiv och gå på motståndarna oavsett läge - men det ledde till massor av situationer när man gick bort sig i egen zon.