Men tycker säsongen mest varit ett helvete!
Nu hoppas jag att man inte värvar Kolan utan vågar sikta på yngre hungrigare spelare som hela tiden vill framåt!
Frölunda värvar unga hela tiden som vill kriga för att bli bättre och tror det är rätt väg att gå för HV71 också.
Oavsett hur fan säsongen sett ut så är kärleken till föreningen densamma.
Säsongen får naturligtvis 0/5 då det blev ett kraftigt magplask.
Tror inte mkt alls på nästa säsong, tror 17/18 är säsongen vändningen kommer då betydligt fler avtal har gått ut.
Väl mött i höst HV, måtte stenvändningen bli effektiv!
Tycker helt ärligt att detta slutspelet ar bättre än jag hade förväntat mig med tanke på seriespelet. Skaffa nu två BRA assisterande coacher samt förläng med Campoli och Johansson så kan det faktiskt bli bra nästa år!
Nog fan är det ett misslyckande. Ett jävla misslyckande.
Kvartsfinal. Man slutar 9a (!).
Tycker Strandberg är inne på rätt linje, Man saknar en eller två rikiga toppbackar. Så enkelt är det bara.
För mkt kompisvärvningar överlag.
Vadfan ska Kolan hit o göra? Är ju sanslöst . Är han en toppklassback åt ngt håll? Vad fan skulle han tillföra?
Myspys i omklädningsrummet kanske men spelmässigt? Inget som jag ser det.
Han är dessutom garanterat inte påväg uppåt i sin karriär.
Så komplett jävla fel om man tar tillbaka en sådan.
Kan hålla med en hel del men inte om J-20 och J-18 uttåg. Vi vann SM guld två år på rad med J-20 men har ändå inte sett någon vidare frukt av det. Likaså har ZAIK som dominerat SHL i flera år inte vunnit några J guld vilket inte behöver betyda ett skit.
Men att vi behöver några stöttebackar är helt klart men Kolan är inte en leading back som många verkar vilja ha tillbaka samt som han säger i klippet att det är dax att hitta spelare som ska leda i åldern 25-28 år inte 30+ som är påväg neråt i karriären.
Ska vi bygga något nytt så snälla bygg rätt från grunden till nästa säsong!
Ganska trött analys som totalt missar det stora problemet. HV har inte lyckats sätta någon bra spelide under säsongen och det är det som är det stora problemet. Truppen är verkligen inte det största problemet för HV, den är god för en semifinal i alla fall, problemet är finns i tränarstaben och att de inte har lyckats göra ett godkänt jobb med att sätta en bra spelide eller få ut max ur truppen. HV skulle lika gärna kunna nå åtminstone semi nästa år med rätt personer på rätt platser och någon bra värvning. Efter totalfiasko säsongen som kom ju AJ in och lyckades hamna femma i grundserien.
Edit: Det är också väldigt dåliga slutsatser han drar om backarna. Varken Junland, Rahimi eller Burström hade haft bra +/- i HV, den dåliga statistiken beror främst inte kvaliteten hos backarna.
Ngn spetsig backvärvning och bättre målvakskonkurrens.
Och en kompetent ledarstab. Ja då kanske vi tar oss förbi kvarten.
Jag blir uppriktikgt mörkrädd när jag läser att Mattias Karlsson är påväg tillbaka.
Är han en spetsback? I min bok är han en mellanmjölksback. Påväg uppåt i karriären? NEEEJJ.
I vilket lag förutom Karlskrona och Malmö hade han varit en topp 2 back???
Ja det är tyvärr mycket som inte är bra i HV. Spelidé är en sak helt klart. Bristande vilja stundtals. Många spelare som underpresterar. Jag har hävdat hela säsongen att laget är delvis felbyggt.
Läggs mycket pengar på liknande spelartyper. Sedan finns det positiva bitar med som damlaget u16 och publiken. Men föreningen är helt klart ute på tunn is nu när publiken inte sluter upp lika bra längre.
Hult och Davidsson har väldigt mycket att bevisa. Dags att göra det nu! Hade vart önskvärt och hitta en ny sponsor. Måste ju finnas någon med väldigt mycket pengar som vill förbarma sig?!
Jo visst är krönikan lite väl domedagen är kommen. Men han har även rätt om mycket. Även om det kanske överdriva för att få fram sin poäng. Jaromir jagr är tex 44år och bidrar fortfarande varje kväll.
Jo alltså han har några poänger i det han säger helt klart. Men det jag främst reagerar på är att han tar upp några anledningar till varför HV inte är bra eller kommer va bra och ändå samtidigt missar det, enligt mig, största problemet som fanns i HV denna säsongen. Ett problem som dessutom kan åtgärdas ganska “enkelt”.
Jag tror HV behöver jobba hårt för att sänka spelarbudgeten och även utgifter i övrigt. LHC fick ju minska sin övriga organisation för några år sen och det är nog inte otänkbart att HV kommer tvingas till något liknande inom en snar framtid. En spelarbudget på drygt 40 miljoner med en 9:e plats i tabellen och 0-4 i kvartsfinal som resultat håller inte.
Jag tror inte att man har råd att förlänga med några andra än Emil Johansson och Erik Andersson av de som har utgående kontrakt. Sen gäller det att vara ytterst noggrann med hur man fördelar medel för nya spelare. Baksidan är kritisk, en målvakt att konkurrera med PW är också viktig.
Utöver truppen är en komplettering av tränarstaben avgörande. Lindbom blir kvar, men Brithén borde nog lösas ut för att man ska kunna ta in två nya med större erfarenhet av högre nivåer samt att någon av dem förstår sig på försvarsspel.
Och precis som flera andra så blir jag riktigt ledsen och uppgiven om HVs svar för att styra upp backsidan skulle vara Kolan. Det vore en stor besvikelse om det är så.
Ja alltså när folk börjar se Kolan som frälsare och skyller på skador och avstängningar blir jag bara uppgiven. Det är precis det snacket och förlorar mentaliteten som måste bort helst igår. Det bedrivs elitverksamhet punkt slut.
Vi slutar 9a. Klubben har en målsättning topp 4 och åtminstone semifinal.
Säsongen är ett misslyckande igen. Går absolut inte att skylla på skador.
Ja jag är bitter ikväll. Men det görs så mycket fel som till o med vi hobby analytiker ser direkt, som tex bristande spelide flertalet tveksamma värvningar bristande ödmjukhet i många matcher(hur är det ens möjligt)? Endast vi supportrar som stöttar i vått och torrt håller topp4 klass i år. Vi får godkänt. Resten Nej!
Nej skador och avstängningar har självklart påverkat resultatet, men de får aldrig bli ursäkter som man nöjer sig med.
Det man måste fråga sig är:
Varför har vi så många skador? Vad behöver ändras på i upplägget för att minska antalet skador?
Varför har vi haft så många och långa avstängningar? Hur är värdegrunden och hur lever vi den? Hur kan vi förändra för att inte ha en massa avstängningar?
Varför har vi inte kunnat tävla bättre med det lag vi faktiskt har ställt på isen, trots tidvisa skador och avstängningar?
Rätt tunga saker att komma tillrätta med. Och det kanske kräver att man gör vissa organisatoriska förändringar, t ex tar in nya fystränare med ett helt nytt tänk och fysupplägg? Vad vet jag. Jo en sak vet jag: förändring kommer inte av sig själv. Man måste jobba aktivt med att förändra.
Mina spelarbetyg säsongen 15-16. Skala 1-5 där 1= underkänd 2= godkänd 3=bra 4= mycket bra 5= Fantastisk
Ersberg- 1. Skadad mycket och ofta direkt dålig när han väl spelade
PW- 2. Bra under en del av säsongen. Mindre bra i slutspelet…
Pilut- 3. Producerade inte lika bra på slutet men bra intentioner
Johansson-3. Slutspelet sitter väl på näthinnan men riktigt stark avslutning
Karalahti-1. Kom aldrig in i spelet. Seg.
O’Byrne-1. Kommentar överflödig
Campoli-3. Bra produktion. Höjer sig alltid i slutspel
Eidstedt-2. Dåligt med speltid men gjorde sitt jobb
Hansson-2. Fantastisk offensivt (i början) dålig defensivt
Berglund-4. Trodde aldrig jag skulle säga det men han var bra
Almqvist-2. Godkänd men kan betydligt bättre
Sundh-4. Härlig krigarinställning. Bra produktion
Önerud-4 se Sundh
Arlbrandt-3. Kom in sent. Relativt bra produktion
Abbott-1. Kämpar men ser seg ut. Får inte ut mycket
Christensen-1. Halverade sin produktion.
Brithen-1. Seg och skadedrabbad. Kom aldrig in i det.
Sandberg-4. Bra utveckling. Intiativrik. Vinnarskalle
Thörngren- 2. Hade varit en trea med större produktion
Bengtsson-2. Se thörngren
Thörnberg-3. Tung inledning. Stort hjärta, växte under säsongen
Tedenby-4. Bra produktion, initiativrik. Mattades mot slutet
Andersson-2. Gör alltid sitt jobb
Stenlund-1. För valpig skulle behöva en större roll i allsvenskan
Laine, Melin, L. Andersson och Ahl spelade för lite för att betygsättas.
Mycket bra frågor, och precis de frågor jag hoppas Lindbom funderar på när han somnar ikväll. För helt ärligt är det rätt beklämmande att se honom, efter en försäsong, 52 omgångar och ett slutspel, fortfarande stå och skylla på skador och avstängningar. HV har även utan vissa spelare haft ett av de starkaste lagen i SHL, och då håller det inte att skylla ifrån sig.
Vad gäller just skadorna tror jag Hult och Davidssons oförmåga(?)/ovilja(?) att hitta ersättare tidigt under säsongen lade grund till skadehelvetet nu i vår. Vi har slitit extremt hårt på samtliga spelare i år, och det är ett problem som jag tror att vi hade varit utan om vi i ett tidigt skede sett till att bredda truppen.
Jag håller helt med dig, nämnde just träningen i tidigare tråd. Hur kommer det sig att Sundh har extremt bra Vo2 resultat och några få till men ZAIK har nästan ett helt lag med samma kondition. Hur kommer det sig att ZAIK mfl lag har ytterst få skador kontra tex Hv och brynäs?! Knappast genetiska förutsättningar. Jag vidhåller att flertalet spelare ser ut att ha tillbringat för mycket tid i gymmet och för lite på löpbandet. Flertalet spelare ser tröga ut på grillorna kontra flertalet andra lag. Knappast genetiskt det heller. Nu är inte allt nattsvart givetvis men jag tycker att man åtminstone måste utvärdera träningen i synnerhet under försäsongen. Tror det behövs köras med konditions träning och mera explosiva övningar o skära ner på bänkpress och chins. Lätt att bli fast i gamla vanor. Man måste träna rätt för att träna hårt. Tränar man hårt och fel så kommer garanterat skadorna och infektioner.
Sedan måste vi kunna erbjuda inviduella träningsupplägg och gå på djupet med individen.
Alla i laget kan inte köra samma träning samma belastning och lika många pass. Totalt omöjligt.
Tex spelare A kanske behöver förbättra konditionen, spelare b kanske mage/rygg styrka spelare c skridsko åkning osv osv.
Sundh kanske fixar 10 pass i veckan, medans Thörnberg kanske fixar 7 pass utan att kroppen säger ifrån.
Spelare A kanske har lättare en spelare b att dra på sig förkylningar och övriga infektioner och behöver såldes ett annat träningsupplägg.
Vi har tex en del knäproblem vad beror det på?! För hög belastning för ofta o för mycket knäböj?
Bengtssons knän kanske fixar knäböj 5 pasd i veckan medans Christensens knän fixar 2 pass i veckan.
Vi måste individ anpassa träningen bättre. Det kommer alla att vinna på.
Rätta mig gärna om jag har fel? Men var inte det än av de främsta orsakerna Fantenberg angav för sin flytt att man i Frölunda hade ett helt annat tänk än hv angående inviduell träning?