Tråden om: HV71 (-2)

Tror tyvärr inte det handlar om 5 miljoner då han bara har skrivit på för 1 år i Sochi. Troligtvis fick Sochi betala för 1 år av kontraktet + en övergångssumma. Kanske att det landade på runt 3 miljoner? Sen om han förlänger kontraktet med Sochi så får de på nytt köpa kontraktstid.

Om jag inte minns fel så var det så KHL-lagen gjorde med exempelvis Mårtensson i LHC. Men jag gissar bara nu :slight_smile:

Håller med

Som jag fattade de som kontraktet med hv är brutit och därmed spelar de ingen roll om han fortsätter eller inte

Dock bör summan ha påverkats av hur lång tid han hade kvar på kontraktet.

Ja precis. Mer pengar ju längre kvar och han sajnade ju precis innan tre nya år vilket egentligen gör att det borde vara ganska bra summa pengar. Vet inte hur dessa köp funkar exakt faktiskt. Men om det handlar om att betala resterande lön av kontraktet till klubben plus lite extra så lär det generera i en del fina pengar.

Kan tänka mig att HV inte har varit allt för hårda i förhandlingarna. En spelare som Önerud är det viktigare att vårda relationen till än att mjölka på pengar.

Nej det tror inte jag heller. För min del hade han fått gå gratis. Jag har som sagt ingen vidare koll men jag tror ändå att det rör sig om några mills. Med tanke på tidigare försäljningar och att ryssar är galna.

Tack tom_flaska(forumets näst coolaste namn) Förundrad att inte fler värdesätter HVs ekonomi. Överskottet är mer än positivt - stavas konkret plan, kontunitet, och kompetent ledning.

Verksamhetsberättelsen blir en högpunkt för mig.

Hv visar ett helt enastående ekonomiskt resultat och det är bara att applådera styrelsen och alla som arbetat med detta.
Vi är inte bara bäst i Sverige, vi visar hela Hockeysverige att vi har en långsiktig plan, med nya ekonomiska muskler. Detta kommer vara till gagn för oss lång tid framöver. Fantastiskt!

Och i kontrast till HV så skriver Sanny om Örebro och deras förfall. De har släppt Joel Mustonen och Sanny ser honom som en lämplig kedjekompis till Figren och Tedenfart. Sanny passar även på att hylla HV för dess förmåga att utveckla spelare.

Jag vet inget om Mustonen mer än att han verkar bra och var ett av få hot hos Örebro förra sässongen. En kille med revansch-lusta är en bra start.

Ja jag har läst från hockeysverige också där det var en skribent som tyckte han skulle passa in i HV. Men jag är lite tveksam helt ärligt. Det finns redan några halvsäkra kort i truppen. Jag skulle bli mycket mer tillfredsställd om det kom in någon med bättre CV, även om jag halvt räknar bort Mustonens förra säsong p.g.a. att öhk var klappkassa.

Kul med förlängningen av Dylans kontrakt. Var strålande innan skadan och gjorde det bra även efter, även om han inte riktigt kom upp i högsta nivå.

Ser dock lite oroligt på vår backsida, som känns tunn och lite osäker i dagsläget. Vet att inte alla pusselbitarna är lagda än, utan att vi kommer gå in med 8 backar när säsongen börjar och därmed är det alltså en back till som ska in. Räknar med riktigt hög klass på denna back.

Pilut var riktigt bra den gångna säsongen och kommer vara landslagsmässig i år.
Berglund gör inte en dålig match och är oerhört viktig i vårt lagbygge.
Räkna med det riktiga genombrottet för Brännström.
Ytterell, som äntligen får chansen i ett bra lag, ska bli intressant att följa.
Persson är oerhört viktig för vår defensiv.
Cederholm, som jag inte tycker håller för SHL:s tempo, men han är ung, utvecklingsbar och tuff, vilket är goda ingredienser och hoppas han kan motbevisa mig.

Nja, är som sagt orolig för vår backsida och har svårt att se hur vi ska kunna ersätta Lehtonen, Almqvist och Borgman, men hoppas jag har fel. Det som talar för är att man verkar tro hårt på den backbesättning man har i dagsläget. I Persson, Reese och Berglund vet man nog rätt så klart vad man får ut utav. Man tror nog på ytterligare kliv för Pilut, att Ytterell ska nå en hög klass, samt utveckling på framförallt Brännström, men också på Cederholm.

Eftersom målvaktssidan ser ljus ut med Linus och PW -grymt- så går jag inte in djupare på den biten utan tänkte kommentera FW-sidan.

Helt otroligt att kolla vilka killar vi tappar;
Christensen
Arlbrandt
Önerud
Sandberg
Laine
Lias
Törngren
Abbott
Brithén

9 tunga pjäser bort! Och även om flera förluster var väntade, så har det smärtar mycket i hjärtat.
Hade framförallt svårt att acceptera Önerud och Sandberg, som jag trodde skulle vara kvar.
Oerhört tungt med alla 9, men en fantastisk möjlighet att bygga nytt och starta en ny era.

EC, Abbott, Arlbrandt och Laine hade alla nått sina peakar. Det hade däremot inte Lias och Törngren gjort, men tror de kommer gå bra för dom i deras nya klubbar och förstår deras (framförallt Törngrens) beslut.

Brithén har under alla säsonger varit en av mina favoriter och jag har aldrig kritiserat honom (vilket många andra härinne gjort väldigt mycket) eftersom jag tycker han alltid haft ett stort spel i sig. Tungt att tappa honom, men tror han var väldigt sugen på en flytt hemåt igen. Tack för allt Ted!

Tycker man har något oerhört intressant på gång på FW-sidan med många, visserligen något oprövade och chansartade kort, men på det stora hela visar man att man är beredda att satsa stort och viljan att nå nya framgångar är stor.

Ejdsell, wow! En framtida stjärna, som alla lag i SHL hade velat ha.
Wännström, sedan några säsonger tillbaka, en av mina favoritspelare i SHL. Besitter grymma kvalitéer och tror stenhårt på honom i Hv.
Figren, blir en “pappa” i laget och får stå för rutin, men tror också på bra preststioner, efter ett par mellanår i Frölunda.
Engvall, tror faktiskt på ett riktigt fynd här. En framtida landslagsspelare.
Skriver även med Ullström, som kommer kännas som ett nyförvärv. Vår förstecenter och en av SHL:s bästa spelare utan tvekan.

Här ska det alltså in 2 till och räkna med att en av dessa är av högsta klass, typ André eller liknande.

Mixa detta med Thörnberg, Stenlund, Tedenby, Sundh, Bengtsson, Brännström och Andersson.
Vi har en kanonmix av allt redan nu och många väldigt intressanta spelare.

ja det är sjukt tunga poster att ersätta, jag hoppas att man verkligen siktar högt på 2st toppklass forwards in nu.

Sen absoluta top backar in på Adams och Borgmans positioner

Är väl två fw och en back till som skall in?

Ja, och i vanlig hybris-ordning på forum , twitter etc så skall det alltid avkrävas “topp” i värvningarna. Det känns som fansen tycker att den sportsliga ledningen är skyldiga enskilda fans detta. Att det på något sätt uppstått en direkt skuld som måste betalas av i form av en “klass” eller “topp”-värvning.

“Nu har X försvunnit och därför kräver vi Ovechkin, Crosby och Erik Karlsson för annars blir det allsvenskan nästa år.”

Jag tror inte det blir en enda “topp”-värvning. Andre’ kanske skulle kunna kvala in som en sådan, men jag tror chansen är liten och att den på inget sätt sitter i händerna på sportcheferna att påverka.

Jag tror det som bäst blir halvt namnkunniga spelare från allsvenskan alternativt någon f.d. AHL-nordamerikan, närmast från en sunkig europeisk liga. Aaah, möjligen oxå en flink finne som tröttnat på senaste regeringskrisen.

Jag vet inte om jag tycker det är hybris ?

Ser det ur en matematisk synpunkt, tappar man en spelare av värde 10 så borde man ersätta med en spelare av värde 8+
för att inte förlora för mycket värde i laget. Så ser jag det.

Tappar man Önerud så kan man absolut ersätta med Pettersson men att ersätta med typ random bredd spelare som lirat i fjärde kedjan i finland känns inte som en mattematik som går ihop för mig ? har jag hybris då ? så får jag väl gå till psykakuten då.

Jag gillar att titta på tapp och nya spelare och försöka hitta liknande kvalite och spelartyper och lugna ner mig själv genom detta.

Tex så ser jag Lias ut men Ejdsell in, där ser jag stor potential för att laget inte blir sämre, två centrar, unga hungringa och hög skill nivå, hög potential.

Men tex Önerud ut, där tappar man otroligt mycket skill, potential och jävla anamma, man vill ju gärna som fan att man ersätta med någon av liknande kvaliteer och i detta fallet kan man ju absolut nämna ordet “top forward” ?

Isåfall undrar jag vem som ska ta Borgmans plats ? om man bara rekryterar 1 back när man tappat borgman och Almqvist?

Vadå? Cederholm och brännström kommer få spela mer denna säson. Man kan inte tänka att man ska ersätta varenda spelare som hult har sagt, de blir ju ett nytt lag.

Jag tror Brännström kommer ersätta Almqvist. Man måste inte ersätta varje tapp med spelare utifrån.