Haha, jag gjorde en egen variant av den i slöjden för en massa år sedan. Inte vacker ![]()
Är det någon som har en aning om vad som gäller i penningfrågan när en spelare blir utlånad från NHL till SHL? Kommer spelaren att fortsätta på sitt gamla kontrakt dvs. så blir kostnaden enligt budget för HV plus att man får NHL ersättning. Eller betalar vi en hyra? Är denna hyra i så fall större eller lägre än spelarens ursprungliga kontrakt? Eller är det på en nivå som hade givits spelaren i AHL t ex. vilket är betydligt lägre än ett OK SHL kontrakt.
Vore intressant ifall någon har en aning om detta. Det kan göra ganska stor skillnad i hur mycket J&J har att röra sig med på transfermarknaden. Vi ska ändå ha in 2 backar till och 1 ersättare för Önerud sen också Brithen eller ersättare till honom.
Johan Hult sa i intervju att hans budget redan är satt och inte påverkas av de här transaktioner.
Aftonbladet rankar just nu hv som 8:a (växjö 1:a, malmö 2:a, frölunda 3:a, saik, brynäs, lhc, fbk,hv,dif, karlskrona,örebro,luleå,rögle,mora)
- HV 71
+++
IN:
Pierre Engvall, f, Mora
Sebastian Wännström, f, Rögle
Robin Figren, f, Frölunda
Victor Ejdsell, f, Karlskoga
Alexander Ytterell, f, Leksand
UT:
Pär Arlbrandt, f, slutat
Christoffer Törngren, f, Färjestad
Kevin Stenlund, f, Columbus Blue Jackets
Mikko Lehtonen, b, Tappara
Chris Abbott, f, klubb ej klar
Simon Önerud, f, Sotji
Erik Christensen, f, klubb ej klar
Teemu Laine, f, klubb ej klar
Adam Almqvist, f, Frölunda
Lias Andersson, f, Frölunda
Linus Söderström, mv, New York Islanders
Victor Ejdsell, f, Nashville Predators
Andreas Borgman, b, Toronto Maple Leafs
Filip Sandberg, f, San José Sharks
✓ TRUPPEN
Målvakter:
Fredrik Pettersson-Wentzel
Linus Söderström
Backar:
Kristofer Berglund
Erik Brännström
Jacob Cederholm
Christoffer Persson
Lawrence Pilut
Alexander Ytterell
Forwards:
Erik Andersson
Anton Bengtsson
Isac Brännström
Victor Ejdsell
Pierre Engvall
Robin Figren
Oscar Sundh
Mattias Tedenby
Martin Thörnberg
David Ullström
Sebastian Wännström
Tränare: Johan Lindbom.
KOMMENTAR: ”Gula, vita, blå – HV blå, oss kan ingen slå” ekar fortfarande i öronen efter den där avgörande SM-finalen.
Sedan vaknade Jönköping upp efter guldfestnatten och kvar fanns…ingenting.
Okej, visst, en överdrift. Men nu har hela fem spelare skrivit NHL-kontrakt och förlängningshjälten Simon Önerud har dragit till Ryssland. HV känns, just nu, långt ifrån att försvara sitt SM-guld.
HV kan trots det ställa ett topplag på isen nästa säsong, det ska jag betona, men truppen är åtminstone nu försämrad och klubben hoppas förmodligen att en, eller två, färska NHL-proffs lånas ut och återvänder till laget.
Varför ens göra sånna rankningar mitt under silly season?
och lärde man sig inte ett skit från förra årets klavertramp i tippandet? Det är ju knappast enbart just precis exakt och bara exakt just de spelarna som lämnat HV, och iiiiiiiiiiiinget annat i heeeeela universum som fixade SM-guld. Helvete vilka sopor. Att vi fått in en väldigt bra ledarstab med ett relativt lyckat spelsystem (MIIIIIIINUS PP) verkar vara lika viktigt för idioterna som tippar som färgen på väggen på däck fyra, styrbord sida, bredvid handikappdasset på Stena Danica.
Den där rankingen känns ganska onödig. Ganska risigt gjord också. Stenlund saknas som forward. Det har konfirmerats att han ska spela i HV nästa säsong.
Sen ska det väll in 1 toppforward + Ted/ny och två toppbackar. Efter det så kommer nog HV kunna utmana rejält. Finns så enormt mycket uppsida i truppen Ejdsell/ Engvall/ Stenlund/ Brännström x2/ Söderström/ Bengtsson/Andersson/ Cederholm. Kan inte komma ihåg när HV haft så bra potentiell uppsida på unga spelare senast.
Ha, ha! Nej, aftonbladet har verkligen inga högre ambitioner. ![]()
Aftonbladet levererar återigen med sin inkompetens.
Ingenting om HVs starka ekonomi som denna säsong stärkts något oerhört. +13 miljoner vid senaste läsningen.
Avgå samtliga era hycklare.
Och varför sitter ni och irriterar er över vad aftonbladet tippar? Knappast så att dom kan förutse eller sitter med facit. Bättre att skratta åt det istället än att störa sig anser jag.
Sen undrar jag hur dom tänkt (jo jag vet att aftonbladet inte tänker alls för det mesta) när dom tippar fantastiska Växjö som 1a? Deras trupp är ju väldigt tunn i skrivandets stund och dom med har tappat en jävla massa folk.
Hah får vi in andree. Brithen stannar och in med två bra backar så försvar vi sm guldet… Det är jag övertygad om och jag brukar vara negativ
heheheheh “A moment of clarity” som alkoholisten brukar säga
![]()
Om Wennerholm var med i tipset skall vi ju vara glada för han har ju alltid fel
Starka besked från ekonomi avdelningen.
http://www.hv71.se/artikel/8ih5aj3cu-3iaijd/positivt-ekonomiskt-resultat-for-hv71
Dessutom så brukar klubbar aldrig redovisa NHL och KHL pengar i föregående års redovisning. Så pengarna vi får för Önerud, Borgman, Sandberg, Söderström och Stenlund lär ligga på nästa säsong. Så det ska väldigt mycket till för att nästa år inte ska bli ekonomiskt starkt redan efter grundserien också.
Ja så är det. NHL-pengarna vi får nu ligger på kommande säsongs resultat. I dagsläget är det väl runt 6-7 milj. Dessutom får vi en slant för Önerud, oklart hur mycket. Vi har en liknande budget (som 16/17 ) med ett plusresultat efter grundserien. Säsongskortsförsäljningen har ökat jämfört med fjol, lägg dessutom till att vi kommer få ett rejält slagkraftigt lag, så känner jag enorm optimism för hela klubben!
6-7 miljoner är en ganska bra estimering av NHL ersättningen. Jag får det till mellan 6.5-7.5
Men det beror på några saker:
1.Vilka spelare som gått. Det är lätt att glömma Emil Johansson här.
- Vi får bara 1/4 för Söderström och Borgman, medan vi borde få hela ersättningen för Stenlund och Sandberg
- Så runt 1 miljon för Söderström och Borgman tillsammans
- Sen runt 4 miljoner för Stenlund och Sandberg tillsammans
- Sen borde vi få för 3 år på Emil Johansson=1.5 miljoner.
- 0 för Ejdsell
- Dock får vi säkert ingenting för Fantenberg då Ryssland inte har något NHL avtal.
- Hur många spelare från SHL som går till NHL.
- Ifall nu det skulle vara runt 20 spelare från SHL som går till NHL så ökar ju 1 års ersättning till runt 600k. Vi har 13år vi ska få ersättning för 13*600k= 7.8 miljoner. Vilket inte är illa
Lägg sen på 2-4 miljoner på Önerud. Så kan vi ha fått in runt 10 miljoner på övergångar. Det är sjukt mycket gentemot en lönebudget på runt 40 miljoner. Det ser ljust ut.
Här är fördelningen…
240.000 dollar, fördelat på klubben eller klubbarna man spelat för de fyra senaste säsongerna, är ersättningen för de första tio spelarna från Sverige till en NHL-klubb. Därefter blir det 325.000 dollar, fördelat på klubbtillhörighet, de senaste fyra åren…
Lägg dessutom till att vi får 1/4 dvs ca 60 000 dollar för Jonathan Dahlèn…
Så enbart NHL-pengarna för säsongen 16/17 blir 1 010 000 dollar!
Sedan är det inte omöjligt att Lias kritar på ett NHL-kontrakt inom kort…
Kallesgranne
Du har helt rätt. Jag glömde Dahlén och Lias. Detta måste vara någon form av rekordersättning som en svensk klubb får av NHL. Möjligt att Frölunda kan ha legat högre något år, men jag tror inte det. 9 miljoner in på kontot är galet.
Det är nu man ser resultatet av den enorma satsningen som gjorts på skottramper, träningshallar och ungdomstränarutbildning. Väldigt bra investerade pengar både på och utanför isen.
Ja undrar också hur mkt HV får för Önerud. Kommer ju inte gå att se förens nästa år tyvärr men det lär vara några miljoner, skulle gissa på runt fem kanske.
Tycker att pengarna från NHL borde återinvesteras till viss del i truppen. Behöver ju inte ligga jätte mycket i topp. Men något på vissa klasspelare skulle va kul. Att försöka lägga krut på någon t.ex. riktig klassback skulle ju va kul.