Tråden om: HV71 (-2)

Kanonvideo, men måste erkänna att när man kollade den trillade polletten ner lite angående hur jävla många bärande spelare vi tappade. Utan att räkna så var känslan att det var tappade namn som listades för mål/assist typ 90% haha. Men det var nyttigt, försäsongsresultaten känns betydligt mer normala nu än vad de gjorde innan.

Oj vad man kommer sakna dessa lirare. Ruskigt tunga tapp.

Rekommenderar er att läsa Uffe Bodin från hockeysveriges genomgång av Hv och hans tips. Känns som att han kommer ligga väldigt nära sanningen om jag får gissa.
Länken nedan.

hockeysverige.se/uffe-bodin/ … a-en-lang-

Tror vi alla måste gå in i denna säsong med inte alllt för stora krav eller förhoppningar. Med tanke på allt nytt.

Man tackar. Härligt att kolla på snyggt jobbat.

bland det mest sansade jag läst i år.

Känslan är att dom flesta HV-fans har accepterat att det kommer ta lite tid att få alla bitar på plats. Vilket förhoppningsvis gör att vi slipper avgångskrav och dylikt om vi inte visar upp mästarklass direkt.

Känner mig dock positiv och tror att vi kommer att vara en utmanare till våren oavsett tabellplacering. I likhet med fjolårets guldlag så ser jag stora utvecklingsmöjligheter för ett flertal spelare i årets lag. Kanske inte att vi får se någon göra samma resa som Linus Söderström och Andreas Borgman gjorde, men spelare som Pilut, Andersson, Stenlund, och, framförallt, Erik Brännström tror jag kommer ta ytterligare kliv framåt. Engvall och Ejdsell är i en liten annan sits tycker jag, då dom kommer in med starka allsvenska säsonger i ryggen och därmed också större förväntningar.

Slängde ihop?
WOW! Fantastiskt bra jobbat och helt klart ny underavatar. Stort tack silver.

Jävlar vilket kreativt lag vi hade förra året och vilken vilja att driva på kassen. Hoppas de nya gubbarna kan växla upp till samma nivå i år.

shl.se/artikel/kd3eaj5t9-403 … -2017-2018

HV71 ligger sist i försäsongstabellen, positivt eller negativt?
Frölunda leder, kommer Frölunda bli ett skitlag i SHL för att de överpresterat som många verkar mena då Försäsong inte säger någonting?
Eller ligger HV helt enkelt efter i att få ihop laget än så länge?

HV kommer inte ligga sist i SHL det kan jag säga, men som många varit överens om då det sett första träningsmatcherna är att det lär ta tid innan HV kommer igång igen med så mycket nytt och så stora tapp. Söderström blir viktigaste spelaren inledningsvis tills vi är på banan igen säger känslan.

Tydligen så satt Ullström på läktaren på dagens träning. Både han o stenlund saknades. Va gäller Ullström så känns de som att han är mer skadad än han spelar. Känns faktiskt som en riktig glaslirare. Tror att Stenlund när vi kommit en bit in på denna säsong kommer att vara vår förstecenter.

En sak som jag funderat över är varför hv haft så lite träningsmatcher? NÄr man förlorat så många och har så många nya spelare, så borde man fixa så man ha fler träningsmatcher för att spelan in laget ordentligt i spelsystemet. Nu är risken att vi hamnar efter i början och det kan bli svårt att ta igen när spelet satt sig.

Nick,

Jag håller med, är halva truppen ny skulle man kanske samlats lite tidigare. Då satsa mycket taktik och teori i ett tidigt skede, så alla kan spelsystem utan och innan. Sen även kanske spela fler matcher så de börjar hitta varandra bättre i matchsituationer.

Dock finns det väll två anledningar till att man inte gör det:

• Man nöter grunden i spelsystemet bättre på träning.
  • Det kan kosta på i April att ha gått fler matcher än övriga lag.

Vad vi har för placeringen i “försäsongstabellen” tycker jag är irrelevant då vissa lag spelar mot toppmotstånd medans andra väljer att matcha mot sämre motstånd från allsvenskan och div 1. Se på ZAIK som har ett bra poängsnitt men knappt lyckats slå Troja, norska Sarpsborg och Modo. Däremot så köper jag inte att försäsongen inte säger nåt som vissa påstår. Har hört folk som på fullaste allvar tror att en dålig försäsong innebär en bra ordinarie säsong och vice versa. Visst, det har hänt, HV dominerade försäsongen under Randy Edmonds ledning för att sedan tokfloppa när säsongen började har jag för mig och Modo vann väl guld trots en riktigt usel försäsong. Men generellt sett så kan man se att lag som presterar bra under försäsongen också är mer framgångsrika under den ordinarie säsongen än lagen som presterar dåligt.

Dom lag som presterade bäst förra försäsongen var Växjö, Brynäs, HV71 och Frölunda och sämst var Leksand. Med facit i hand kan vi ju se att det mönstret fortsatte i SHL och CHL. Växjö vann grundserien i SHL, Frölunda vann CHL och spelade semifinal under SM-slutspelet och HV och Brynäs spelade finalen som vi all minns. Leksand åkte ur.

Betyder det då att HV kommer att åka ur? Nej, men försäsongen har bekräftat det vi alla vet; att vi har en lång väg att vandra. Man får bedöma försäsongen utifrån varje lags förutsättningar vid tidpunkten och inte stirra sig alltför blind på bara resultaten. Av det jag har tagit del av så ser Frölunda, Växjö och Brynäs bäst ut och kommer definitivt vara topplag. Vi känns mer svårbedömda men en 4-7:e placeringen ska vi kunna förvänta oss.

Glöm nu inte HV-dagen imorgon söndag alla HV-fans.
Jag med båda barnen och en nybörjare(KA-oskulden ryker - straffbart?)finns på plats.

Bara jag som har problem med att logga in på HVs hemsida?

Mycket bra inlägg, läsvärt och välskrivet. håller med i det mesta. Tror dock på sämst topp 6 i slutändan :slight_smile: Vi har ändå samma tränare som satte ett vinnande spelsystem. Backsidan är ganska intakt och Söderström finns kvar även om han sett lite rostig ut än så länge, Men det gjorde han förra året också första matcherna. Det gick bättre när HV började spela bättre defensivt såklart också.
Sen måste jag säga att laget känns inte lika vasst som förra årets upplaga inledningsvis, Men det kan såklart ändras och bli succe eller flopp för nyförvärven så småningom. Det kan man aldrig veta,

Sammanfattningsvis så känns det som att vi ändå har en stabil grund att luta oss på så jag tror inte vi faller ur ramarna och hamnar 10-14 inledningsvis som vi gjorde ett tag innan nya staben. Ändå finns en liten sådan läskig känsla i bakhuvudet av någon märklig anledning. men det borde inte kunna hända kan jag tycka. Däremot så börjar säkert säsongen lite svajjigt innan vi hittat formen ordentligt och först då ska det bli intressant att se vad nyförvärven kan tillföra. I början av säsongen så räknar jag nästan med att de kommer vara sämst i laget av det jag sett på försäsongen. Thörna Tedenby och Sundh mfl av våra egna killar kommer få jobba lite hårdare i starten om vi ska hänga med i tabellen misstänker jag tills laget spelat ihop sig och hittat sina roller och framförallt vant sig vid HVs sett och spela och börjar ta för sig i det spelet.

Ryser och myser!

Då är det snart äntligen dax för SHL premiär!
Försäsongen har inte gått vad vi fans hoppats på men samtidigt är det många faktorer som spelar in. Vi har många nya som ska in i spelet samt har vi haft en kort och intensiv träning vilket bara vi kan jämföra oss med Brynäs men samtidigt tappade dom inte lika många.

Sen tycker jag det är bra att vi inte går som tåget på försäsongen utan att alla är påkopplade till premiären och så de inte tror att det bara är till att ställa ut rören och att allt löser sig självmant. För att vinna matcher krävs det att skallen är påslagen och att det krävs hårt jobb.

Vet att vi gick obesegrade något år efter ett guld och sen gick serien skit. Visst matcher är inte fel att vinna men tror inte tränarna och spelarna gräver ner sig för mycket utan det är nog mer vi fans som gör det.
Det är otroligt mycket som ska gnuggas in på dessa veckor Hv har haft på sig samt ska kroppar byggas upp. Det är ett grundspel och PP samt BP vilket med så många nya och på kort tid inte bara fixar.

Med andra ord så är Hv inte synkade ännu och kropparna är sega men om några veckor så kan jag lova att de nya är inne i det och när de får komma in i ett kokande Kimnarps så lär de bli taggade.

Vi har ett grymt lag på isen så det kommer bli otroligt spännande att följa denna säsong!
Nu längtar jag till lördag för SHL premiären!

Återigen, det är upplagt för stor besvikelse om man tror att HV skall spela in sig på några veckors sikt. Ge det några månader, alternativt år så är det större chans att det blir ett ungefär lika bra lag som det förra säsongen.

Varför är det enda man kan jämföra med laget från förra säsongen? Nuvarande upplaga kan spela in sig och vara bra utan att vara lika bra som förra året. Förra säsongens upplaga var helt otroligt bra, och det är nog ingen som förväntar sig att vi ska vara lika bra som i fjol. Men varför måste det vara antingen eller? Vi är alla medvetna om att i princip halva truppen är ny och vad är det för fel med att hoppas att de spelar ihop sig och börjar synca?

En ganska intressant artikel om det ekonomiska läget i SHL, det är sämre än vad jag trodde faktiskt.

weekend.di.se/nyheter/revisorer … ut-hockeyn

Jag tror detta kommer leda till två olika alternativ.

1. Det mest troliga är att man kommer stänga ligan för att minimera den eventuella ekonomiska förödelsen med att åka ur. Det är också, enligt mig, det mest tråkiga alternativet också.

2. Jämnheten i ligan kommer att minska ganska mycket, det kommer vara större kvalitet skillnader mellan lag med bra förutsättningar och lag med dåliga förutsättningar.

Det andra alternativet känns bäst för HVs del. Klubben är redan relativt ekonomiskt stark och det finns goda förutsättningar för att behålla det. Visst, på sikt kommer HVs upptagningsområde av nya fans och sponsorer att minska gradvis runt om i Småland i samband med lejkers inträde och “succe” i ligan. Men det bör finnas tillräckligt med underlag för HV att etablera sig bland toppskiktet. Intressant blir det i alla fall vad det leder till.