Tråden om: HV71 (-2)

Här är den 64-sidiga rapporten:
ey.com/Publication/vwLUAsset … key_LR.pdf

Har laddat upp hela sändningen från final 7 på Youtube för de som vill se den igen

youtube.com/watch?v=DwL1Wmw97bE

(Mod får ta bort inlägget om detta bryter mot reglerna)

@silver Tack du är bäst

Dylan Reese kan nog ha en riktigt bra säsong i sig i år om han får vara hel, då backsidan inte är lika offensivt bred i år så lär Reese och Pilut få mycket offensiv istid vilket lär betyda lite fler poäng på dessa backar än tidigare skulle jag tro.

Har alltid tycket att Reese ändå haft en bra kapacitet offensivt i HV och varit ganska effektiv poängmässigt sett till istid.
skulle inte förvåna mig om vi har 2 backar på 22 poäng eller fler i år.

Vill bara flika in att vi har 13 olika poængspelare efter 2 matcher!

Øver hælften av våra spelare (13 av 24 inklusive målvakter) har gjort poæng.

Snacka om att alla ær viktiga och delaktiga i spelet.

Nån som har koll på hur dom formerade laget på dagens träning?

Tycker ändå att HV tar bra steg hela tiden nu. Trots att spelet inte riktigt är där det ska så ligger man också bra i tabellen, dock mycket tack vare Söderström och Gunnarsson. Finns mycket att hämta i HV, skott%mål är ganska lågt typ 8,72% och vi ligger 10! i ligan på det. När spelet sätter sig mer kommer den siffran garanterat att öka.

Också intressant är att fbk ligger på 19,48% vilket är sinnessjukt högt och givetvis en överprestation, så högt kommer de inte ligga länge till. Sen, såklart, så har det ju inte spelats många matcher så siffrorna betyder egentligen inte så jättemycket mer än att det är lite kul att kolla på.

En viktig del i spelet som jag är oroad över denna säsong är att vi tappat våra bästa tekare. Förra säsongen så tog Abbott eller Brithen viktiga tekningar i defensiv zon och Christensen i offensiv zon. Abbott och Christensen tekade båda runt 60%. I år är Ullström bäst med 54%. 19e plats i ligan. Vi har gått från att vara det bäst tekande laget till ett av de sämre.

Detta blir väldigt kostsamt, då vi måste vinna tillbaka pucken oftare än tidigare säsonger. Jag tror vi behöver få in en bra tekare med defensiva egenskaper senare under säsongen, för att vi ska kunna gå riktigt långt i år. SHL är en så jämn liga att smågrejer som tekningstatistik gör skillnad.

Årets hittills viktigaste match, vinna eller försvinna i CHL, och man väljer att ställa en helt matchotränad PW mål. Senast han stod en match var i mars…

Hand upp någon som fortfarande tror att HV tar CHL på allvar.

Självklart borde Gunnarsson stå. Inte bara för att avlasta Linus utan även för att den senare haft två tyngre matcher med 11 insläppta mål. Gunnarsson har dessutom gjort det riktigt bra de tävlingsmatcher han stått.

Men nu ger man alltså PW chansen, och tyvärr tror jag att Gunnarssons dagar i klubben därmed är räknade. HV har chansen att säkra upp halva målvaktssidan för kommande säsong. I stället väljer man att satsa på PW, som har kontrakt säsongen ut. Samme PW som bevisat under sin tid i klubben att han inte håller för spel i ett topplag.

Trist.

Nu vinner väl HV bara för det. Men oavsett gillar jag inte signalerna dagens beslut skickar.

Kände exakt samma sak, bara hoppas jag får en rejäl knäpp på näsan och att PW storspelar och håller nollan

Lejaques

Klokt skrivet, det är lite dumsnålt att inte hålla hårt i Gunnarsson. Jag ser ingen framtid i PW. Lika bra att försöka bli av med hans lönekostnad redan nu. Har dock hört att han sitter på ett riktigt saftigt kontrakt, så det är svårt.

Nästa år hoppas jag på Rubin och Gunnarsson.

Jag håller med övriga om att detta var ett mycket tveksamt beslut.

Dock tycker jag det är viktigt att underbygga sitt påstående om att PW är dyr, med lite fakta, så man inte skapar massa skit med mytbildning.

Jag trodde inte att PW’s kontrakt var särskilt dyrt, mest pga att vi köpte en andramålis som inte rosat marknaden, eller?

Håller med dig i stort Lejaques. Bra skrivet.
Känner bara att det är mycket som ligger i det dolda som vi inte vet om än.

Först och främst:
Vill HV ha Gunnarsson? Man gjorde sig inte speciellt populära på marknaden när man bröt kontrakt hit och dit för ett par år sen (tänker då på spelare som Gagnon, Sterling m.fl.) PW har kontrakt säsongen ut och det kan vara så enkelt att man bara vill hedra det.
Vill Gunnarsson stanna i HV? Han kan ju faktiskt redan gjort klart med ny klubb efter sista oktober.

Personligen hade jag nog sett att man tar in Gunnarsson och lånar/köper ut PW, då jag håller med Lejaques om att han inte visat att han är tillräckligt bra för en tänkt toppklubb.
Gunnarsson har däremot visat framfötterna rejält och det skulle vara kul att se vad han kan åstadkomma som förstemålis nästa säsong.

Det svåra i frågan är ju hur Malmö tänker och tycker kring det hela. Det är de som styr det hela till 100%. Jag kan tänka mig att de mycket väl gärna väntar ut låneavtalet med HV för att se om deras keeprar är hela då eller om de har någon skadad som gör att de vill ha honom själva. Kanske tänker de till och med att de vill försöka göra av sig med Torpet som börjar bli äldre samt sämre och då hellre vill försöka behålla Gunnarsson?

Det är därför viktigt att få i gång PW i matchtempo så att vi inte står där senare i höst med Gunnarsson tillbaka kallad och PW ännu mer ur matchtempo. Samtidigt så känner jag, precis som alla andra, att det är riktigt taskig tajming att spela honom nu. Den bästa lösningen är ju såklart att lösa Gunnarsson till HV på längre avtal nu och hitta en annan lösning med PW på direkten. Men problemet är ju att det är inte HV som har bollen i sin hand, det är Malmö som har den.

Vill åter berømma kollektivet i HV71, 20 olika poængspelare på 9 matcher i SHL.

Erik Andersson och Kevin Stenlunds står båda på noll.

Samtidigt får våra unga talanger luftas i SHL och gør det med bravur.

9 poäng av 15 möjliga tog vi i vår 5 matcher långa bortaturné. Det tycker jag är klart godkänt. Matchen mot Mora har jag redan glömt.

HV måste värva. Nu!

Jag skiter i att tilltänkta toppspelare som Sweatt och Figren inte levererar. Men det håller inte i längden att spela en hel försäsong, och snart en femtedel av serien, utan en hel kedja. Vi har saknat viktiga spelare i varenda match.

Det funkar ett tag att lira juniorer. Men i längden kommer det här slita på killarna.

Förra året vann vi på vår bredd och framförallt vår energi. Den energin lär vi sakna helt om det fortsätter så här.

Betänk även att vi har en handfull skadebenäga spelare, där det alltid känns högst osäkert om de kommer vara med eller inte.

Nej, värva nu! Fixa ett korttidskontrakt, vad som helst. Vi behöver bredd och avlastning för att HV ska kunna orka spela sitt spel.

Tyvärr så tillåter inte shl korttidskontrakt. Men annars håller jag med om de du skriver. Vi hade en fantastisk bredd förra säsongen. Vi är tyvärr inte i närheten av den bredden denna säsongen.

Tycker vi ska låta junisarna matchas. Figren ær væl inte værvad som poængspelare?

Tænk på att Stenlund precis kommit tillbaka, vilken tyngd han tillfør!

Ullstrøm, Tedenby, Thørnberg etc producerar.

Problemet ær førsvarsspelet som ska styras upp. Dær har vi ett jætteavbræck i Persson som har ett A på brøstet, ingjuter mod och spelar enkelt. Man kan se att Berglund hamnar i problem med sin nya back partner som han inte kænner.

Jaakola, Brænnstrøm, Berglund, Pilut, Reese och Persson ær inga dussinlirare direkt.
Både Ytterell och Cederholm spelar før førsta gång på SHL nivå, kontinuerligt. Båda hamnar ofta i tidsnød och blir fastlåsta.

Alla våra førluster slæpper vi in 4 mål eller mer. Då vinner man inte hockeymatcher.

Persson åter på torsdag. Sweatt osäker. Thörnberg spelar inte.