Tråden om: HV71 (-2)

aj aj aj våra skador alltså, jag tyckte vi va relativt tunna INNAN skador, nu är vi verkligen super tunna.

Kommer bli en sjukt svår tid om inte Hult agerar ASAP

Precis som ovanstående skriver, vi vann SM guld pågrund av en otrolig bredd, i år har vi ingen bredd alls och ärligt talat inte så mycket spets heller.

Håller med till viss del. Bredden är inte alls densamma, men tycker trots allt att vi har mer spets i år. När alla är friska. Men det är klart…när Wännström, Sweatt och Thörnberg och för den delen Engvall är borta så blir det tunt. För övrigt lär laget se ut så här i morgon om man ställer upp som tränat tisdag och onsdag.

Gunnarsson, PW (oklart vem som står)

Berglund, Reese
Pilut, Ytterell
Jaakola, Brännström
Persson

Tedenby, Stenlund, Ullström
Sund, Bengtsson, Figren
Brännström, Ejdsell, Wärn
Svenningsson, Gustavsson, Andersson

Forwardssidan är väldigt tunn just nu, och den kommer att slita hårt på vissa spelare som kommer spela mkt. Var det inte så att förra året så var speltiden ganska lika mellan de olika kedjorna? Jag tror nog Hulten behöver fundera på att bredda laget så fort som möjligt.

Samtidigt vinner man inte SM-guld i oktober. Får HV tillbaka de skadade spelarna är det ju inga problem alls med bredden. Tycker att det är skitkul att en spelare som Gustafsson får så mycket speltid, visste ingenting om honom innan säsongen startade. Men visst, fortsätter skadorna att komma lär knappast HV sitta still i båten.

Klyschan att man inte vinner guld i (läs valfri månad exklusive april) stämmer. Rent praktiskt delas guldet ut efter säsongens sista match. Men man ska ju också ta sig dit.

Om vi ska försöka problematisera HV:s situation, vilket många här försöker göra, så kan vi nog alla konstatera att skadeläget i dag inte är helt optimalt. Grunden för guldet man vill vinna läggs nu. För hur man än vänder och vrider på det så, vad jag vet, värderas poängen man tar i oktober precis lika högt som poängen man tar i februari. Och tvingas man gå hårt på en del spelare nu kan man räkna med förslitningsskador senare.

Jag tror alla här tycker det är kul att se David Gustafssons framfart på isen. Men som situationen ser ut nu håller det inte att alltid sakna spelare och ställa upp med juniorer. Det är inte rättvist, varken mot dem eller laget att tro att de ska kunna ta samma ansvar som de mer rutinerade spelarna. Det märks ju också inte minst på hur Lindbom matchar laget just nu, där vissa spelare får betydligt mer istid än andra.

Dessvärre har HV inte ett lag byggt för att förlita sig på ett fåtal spelare eller en specifik kedja. HV:s lag bygger på bredd, jämnhet och att man sprider ut istiden. På så sätt orkar vi mer än våra motståndare och maler successivt ner dem. Det märktes inte minst förra året då HV allt som oftast var bäst i tredje perioden.

Det är inte bara ett gäng supportrar som ser situationen som ohållbar. Lillis säger så sent som idag i en intervju att man tvingats gå hårdare på vissa spelare. Och i en intervju med Hult igår på Facebook var han väl inte heller helt nöjd med skadeläget.

Jag är väl medveten om att det inte bara är att plocka in vad som för Hult. Marknaden ser ut som den gör och en spelare måste passa in i pusslet. Men ju längre vi väntar desto mer kommer det påverka laget negativt. Och då kan jag garantera att HV inte kommer vara med när guldmedaljerna ska delas ut i april.

Håller med till viss del, vi har ett ganska tunnt lag, samtidigt “markanden ser ut som den gör” är viktigt att betona. Den förändras ju under säsongens gång och har man lite is i magen så kan den se betydligt bättre ut om någon eller några månader. Tror det är bra att ha tålamod även om såklart skadorna i laget gör det svårt.

Återigen en säsong med en stor mängd skador på flera av de tänkta nyckelspelarna. Vad beror detta på? Är det fler lag som har så här stora och återkommande problem med skador?

Jag undrar över HVs upplägg med allt från försäsongsträning, rehab, tester och kontroller. För antingen har man otur eller så är det något som brister i upplägget. Och otur förklara väl inte att det ser likadant ut år efter år?

För två år sedan menade Hult och Lindbom att avstängningarna förstörde säsongen eftersom man inte fick någon kontinuitet, varken med kedjor eller på träning.

Nu är vi där igen. Fast den här gången handlar det om skador. HV måste jobba proaktivt och agera. För det här håller inte.

Jag ser gärna två forwards. En ersättare till skadade Engvall och en till Sweatt som inte alls håller måttet (Sweatt kan gärna få vara kvar men placeras i en fjärdekedja).

Sedan vill jag se en ny målvakt som kan konkurrera med Söderström. Gärna Gunnarsson. För det håller inte att ha en andrekeeper som gör en “bra” match när han släpper in en handfull mål och inkasserar ännu en förlust.

HV måste agera nu. För att det här inte håller kan ju en blind se. Och att vänta är inte receptet för det har inte sett tillräckligt bra ut även med fullt lag.

Värvningarna har varit för dåliga. Man har fått precis det man köpt. Figren, Ytterell, Sweatt m fl levererar precis det som förväntat. Att man helt uppenbart värvat dessa i nån sorts förhoppning om att de skulle ta nästa kliv och blomma ut i HV (vilket även gäller spelarna från allsvenskan) har inte slagit väl ut och att vänta in att det ska ske kan ta en ände med förskräckelse. För vad händer om dom inte gör det?

Man har ju kommit helt snett in i den här säsongen även om det började bättre än förväntat. Det har satt sig i huvudet på flera av spelarna och det är inget som man ändrar på i en handvändning.

Jag har sagt det flera gånger förr och säger det igen; HV vill spela ett spel man inte har materialet för att kunna spela. Nu måste ledningen sätta sig ner och skapa ett spelsystem som materialet kan hantera, för att fortsätta så här kommer inte att gå! Skickligheten saknas - inse det, för fan!

Agera nu, snart kan det vara försent.

Spelare som är utan klubb som kanske är sugna

Jiri Tlusty
eliteprospects.com/player.php?player=8605
Jesse Mankinen
eliteprospects.com/player.php?player=18497
Milan Michalek
eliteprospects.com/player.php?player=8586

Spelare jag hade jagat om jag varit i Hults kläder! Långskott kanske men det trodde vi nog om Jan Hrdina med innan han dök upp en gång i tiden!

Som så många andra är inne på så har vi alldeles för tunn trupp i år. Vi har tappat Önerud, Sandberg, Lias Andersson, Borgman och Almqvist. Ersättarna är allt annat än bra.

• Ytterell håller inte SHL-klass och var inte ens bra i Leksand förra året. En otroligt konstig värvning.
  • Sweatt missat hela försäsongen med laget, spelat ett par matcher men inte visat några som helst framfötter.
  • Ejdsell divar runt och drömmer och sitt NHl-kontrakt men verkar helt ha missat att man faktiskt måste spela hockey i SHL också.
  • Sundh åker skridskor men uträttar inte ett skit.
  • Figren, se ovan.
  • PW är iskall och borde inte ens få speltid. Han har aldrig varit speciellt bra och lär inte bli bättre heller.
  • Ullström glimtar till ibland men alldeles för sällan.
  • Tedenby kämpar och sliter men är ovän med pucken alldeles för ofta.
  • Wärn är bra bitvis men försvinner alldeles för ofta.

Vi behöver en spelskicklig back, framförallt just nu. Speciellt om Berglund nu utgick skadad.
På forwardssidan lär det behövas förstärkningar också, kanske till och med två forwards om skadehelvetet fortsätter.

Samtidigt, vi har ett helt nytt lag där många för första gången på riktigt får chansen i SHL. Ny miljö, ny spelidé och nya tränare och lagkamrater. Får vi bara vara någorlunda skadefria en period så ska vi nog se att vi kan ta oss ur den här svackan.
Det blir inget SM-guld i år, men spelar vi våra kort rätt så kan det ändå bli en lång säsong i Kinnarps. Det är tyvärr lite för många om och men just nu.

Om man ska börja göra ett avstamp härifrån bara utefter statistik och funderingar så kan jag nämna en del intressanta saker som kan påverka en hel del.

Lawrence pilut sämst ± i år?
Där är nånting fel, vad? (Istid) med stor sannolikhet spelar han alldeles för mycket för att kunna orka vara så bra vi vet han kan vara.

Minska isttid för Pilut så att han orkar briljera på den lite mindre istid istället så får vi en bra pilut i varje byte som vi är vana att se. Tycker han börjar se trött och hängig ut.

Vem ska avlasta? Här behövs en värvning ganska omgående, vi behöver en Borgman-typ som kan spela fysiskt då vi saknar hälften av våra tacklingar i år som ska delas ut med tappet av Almqvist och Borgman. Sen måste denna också ha ett spelsinne och bra skridskoåkning så han kan lösa situationer på ett bra sett även när han inte tacklas precis som Reese och Pilut kan med lagom istid.

En annan sak jag lade märke till i statistiken är att David Ullström är vår bäste spelare om man lägger ihop statistiker, trots att han inte alltid syns så mycket. Poäng och bra ±

Max wärn spelar faktiskt väldigt bra för en brunkare och ligger på + med flest blockerade skott och flest tacklingar. Bästa köpet av nyförvärven sett till prestation än så länge.

Stenlund och Jakola har inte varit inne på något baklängesmål ännu.

Tedenby ligger på +4 trots bara 3 poäng gjorda än så länge, så man kan inte skylla så mycket på Tedenby att det går dåligt då han inte är inne på så mycket mål bakåt, även om han tappat puck några gånger dock, men blivit räddad av lagkamrater.

Berglund +3 verkar spela ganska stabilt som vanligt, tar dock mycket onödiga utvisningar ibland.

Förutom dessa lirare så verkar resten av laget ha det tyngre från +1 och neråt till piluts -5. Det är där det måste hända något om vi ska börja spela bättre. De andra gör vad de kan, men Bredden syns inte från de flesta nyförvärv samt våra egna grovjobbare och ungtuppar.

Är det spelsinnet som brister där? För många grovjobbare i laget som inte har spelsinnet för att vår system?
Arlbrandt Sandberg Törngren Christensen Abbot Borgman Brithen Almqvist mfl Känns som ganska renodlade skickliga spelare eller?

Har de verkligen ersatts kan man börja undra om man nu ska fortsätta lira HV-hockey? För just nu känns det som det är skickligheten som saknas. Man kan inte jobba pucken genom mittzon in i anfallszonen. Man måste kunna ha skickligheten att spela sig igenom forechecken som finns i SHL. Där brister det, skickligheten och kvickheten finns inte där och där fallerar förmodligen allt.

Förra säsongen sköt vi mest eller näst flest skott i serien, undrar hur det ser ut i år? vi tog oss också mycket lättare ur egen zon och genom mittzon på ett smart sett. I år verkar det vara omöjligt att spela sig genom mittzon. Känns som vi hela tiden blir tvingade till att dumpa puck för att vi inte är tillräckligt smarta i spelet.

Ser att skott i skottsektorn leder Färjestad med och vi ligger 11:a dock före Örebro.
det är därför vi ofta känns uddlösa, vi har svårt att ta oss in på rätt ställen och få farliga lägen.

Man undrar ju ändå. SAIK bytte ut halva laget flera gånger när de var på toppen av sin storhetstid och det märktes knappt. HV byter ut halva laget och vips - så känns det som om man börjar om från noll. Fortsätter fallet några matcher till så verkar man snarare få kämpa för sin överlevnad i högsta serien, än om nya SM-guld.

Trots att man skaffat spelare som i mångt och mycket är oprövade på högsta nivån, vissa även starkt ifrågasatta, verkade man ändå tro att man skulle kunna ta vid där förra säsongen slutade som om ingenting förändrats. Truppen känns devalverad och felkomponerad. Hur många av nyförvärven hade petat någon av de spelare de ersatt, eller tagit en plats i förra årets lag? Väldigt få, om ens någon… Den riktiga spetsen saknas, åtminstone än så länge. Man kan ju hoppas att det lossnar för någon/några av de som får lön för att producera.

Med försäsong, CHL och SHL kan vi torrt konstatera att det var felaktigt, gränsande mot naivt att tro att det bara var/är att tuta och köra utan att anpassa spelsystem m.m. Nu undrar jag vad HV har för plan för att vända på trenden? Jag tror att förändringar i truppen är oundvikligt. Jag tror också att man måste hitta ett nytt/annat sätt att spela. Och då i första hand ett enklare spelsystem med tät och rörlig defensiv, bra och säkert passningsspel samt med stor press på motståndarna. Det ser jag ingenting av nu.

Andra lag kan hitta framgångsrika spelsystem som materialet kan hantera, även om man saknar den absoluta spetsen. Se bara på ÖHK, DIF och till viss del även FBK. Varför ska då inte HV kunna göra detta? Övertro på egen förmåga, skulle jag säga…

Jag får mycket starka och obehagliga flash backs från 13/14. Då hade man också en otrolig övertro på en trupp, som för många var väldigt blek, okänd och oprövad. Och se hur det gick.

Vet inte vad vissa supportrar har för krav, men inte är dom särskilt låga inte.
Har någon ur ledningen påstått något annat än att det kommer bli en säsong full av utmaningar och i en situation där man nästan helt får bygga om sitt lag? Vi har tappat spelare som verkligen varit stora byggklossar för oss i flera år och har ersatt dessa med många gånger lite ska vi kalla dom ”oprövade, men intressant”!?

Vi har inte haft det riktiga flytet än och många skador stör. Så är det ibland, men så uselt som en del säger att det är är det verkligen inte.
Vi har en bra bit till vår fulla potential, men trots detta har vi absolut inte skämt ut oss. Dalar är ofrånkomligt och att skapa ett lag tar tid.

Tycker vi har ett väldigt intressant lag som kommer att växa och bli bättre. Backsidan är kanske i tunnaste laget, men potentialen är hög i alla led.

Vi jobbar vidare och jag är helt säker på att Lillis, RahmX2, Lindbom o co har en tydlig plan och struktur. Vi har just påbörjat en ny resa och vi bygger just nu ett lag som ska utmana om guldet i vår, var så säkra!

Såg du inte de matchen igår? Totalt utspelade mot Örebro o noll struktur i både 5 mot 5 och i PP!
Örebro hade också lekstuga i PP trots urusel statistik i det!

Jag e då orolig !

[post kopierad från matchtråden då den kanske passar bäst här.]

Då blev det precis som jag förutspådde.

Fansen säger innan säsongen att de har förståelse för att det är, till stora delar, ett nytt lag i år och att det kommer ta tid att hitta rätt. Så går det 10 matcher och sedan skall alla avgå. Herregud. Som småbarn som måste vänta 10 minuter för att stå i kö till karusellen men tror att döden kommer infalla innan man kommer fram.

Vi ligger mitt i tabellen, varar bra insatser med bottennapp, kuggar i, kuggar ur. Precis vad man kan förvänta sig. Ändå gapas det.
Problemet ligger inte i hur HV spelar, det ligger i fansens förväntningar. Jag såg massor med folk som skrev att de skulle ha “jäääääättemycket tålamod, men efter tre matcher skall man FAN spela som i SM-finalserien annars så går jag över och blir LHC-fan”. Detta är ett EXAKT OCH ORDAGRANT citat från flera hundra kissnödiga “hv-fans” på twitter, tinder och myspace och heta linjen.

Fy fan.

Nog med rant.

Det som är värdelöst är att folk blir skadade. Det är det största hotet mot att en normal tidsrymd för att spela in laget inträffar. Skador är alltid surt, en del är naturligtvis otur, slumpen, men sedan finns det naturligtvis en del som kan påverkas i hur man tränar, vilar etc. Detta har HV sagt att de jobbat med, de hävdade att detta var en av anledningarna till att det gick bättre förra säsongen. Nu är det mycket igen. Det är inte bra. Oklart hur stor del av detta som tillfaller otur. Att plocka in folk för att täcka upp för skador gör ju bara att tiden för att få ordning på spelet blir längre.

Att ha förståelse att intr spelet sitter, ja de är klart man ska ha de med många nya. Det som oroar mig är att dessa nya och även gamla spelare inte ser ett skit hungriga ut. Det minsta man kan begära är att varenda jävel jobbar skiten ur sig i varenda byte. Så ser de inte ut nu tyvärr och där ligger den stora delen i att vi förlorar matcher.

Nu Berglund borta resten av säsongen måste backsidan förstärkas omgående

Hult säger att det givetvis är aktuellt med ersättare för Berglund men att det inte finns så gott om backar på marknaden.

[url]https://www.jp.se/article/hv-agerar-efter-berglunds-skada/[/url] Tyvärr premiumlåst artikel.