Tråden om: HV71 (-2)

Är det tillåtet att posta texten i artikeln?

nej

Vad gör Campoli? :unamused:

Herregud… vår något känsliga backsida fick plötsligt ett stort blödande sår…

Vad finns att plocka in då? Gjort en liten snabbscanning av vad som kan tänkas vara intressant;

Janne Jalasvaara (eliteprospects.com/player.php?player=7397)
Kanske ngt trög men dugligt allround. Spela honom med Reese så kan de bli ngt.

Clay Wilson (eliteprospects.com/player.php?player=11404)
Total EP scouting men ser ut att ha helt ok siffror och framförallt ett acceptabelt ± de senaste säsongerna.

Dennis Wideman (eliteprospects.com/player.php?player=8826)
Varit duktig i NHL i många år så ett långskott naturligtvis men kan ju vara en av dem som vill spela till sig en OS-plats.
Alltid ett plus med att han är rightare.

Nu är Ytterell skadad också. Det måste ju vara något med HVs upplägg som bidrar till detta för det är onormalt många som är skadade. Och det pågår säsong efter säsong med få undantag. Man måste nog genomlysa organisationen med fystränare, läkare och sjukgymnaster för nånstans är ju detta ytterst märkligt.

Intressant uppfattning som jag f ö inte delar. Jag vill nog hävda att det största problemet är att HV bara tagit 3p på de senaste 5 omgångarna. Det är sämst i SHL. Och det beror på spelet, inte fansens förväntningar. Ponera att det hade varit de första 5 omgångarna. Då hade HV legat sist och då hade nog även du låtit lite annorlunda.

Nu lyckades man som tur är skapa sig lite arbetsro genom att ta 14p på de föregående 6 omgångarna, men prestationen de senaste 5 är i full paritet med bottensäsongen 13/14. Hamnar man i botten så kan det vara väldigt svårt att ta sig därifrån då HV har en självbild som man uppenbarligen inte har täckning för. Typ egot skriver checkar kroppen inte kan lösa in.

Jag hoppas verkligen inte att HV hamnar där.

Du missar poängen med mitt inlägg tror jag. Hela min poäng är att de antagandena gör du själv. Ingen har gett dig bilden att vi skall vara bättre än 13/14 nu. Den bilden har du skapat själv. Ingen har gett dig bilden att vi inte skall vara så dåliga som vi varit de senaste fem matcherna, den har du skapat själv. Det är ditt önsketänkande.

Jag har inte skapat de bilderna, jag har en bild av att laget är mer eller mindre exakt var jag trodde att det skulle vara efter 11 omgångar. Hell, jag tycker till och med att de överpresterat. Inget i spelet eller inställningen är förvånande. Det är precis så jag förväntar mig att det ser ut om man genomgår en sådan förändring. Men SAAAAAAAIK??? gnäller alla då, varför kunde de? varför är vi inte exakt lika som dem, allt som avstiger negativt mot EN ENDA DATAPUNKT av statistik skulle på något sätt bekräfta er självbild att vi suger. Men man kan inte jämföra mot en enda datapunkt när man kollar statistik. Återigen, en felaktig självbild. På det hela taget gissar jag att de flesta lag gör som oss i ett liknande skede, inte som ZAIK (om det ens är en relevant jämförelse, den saken är långt ifrån självklar).

Min bild är att alla som nu skriker “avgå alla, alltid, hela tiden samt köp Jagr” har ett ödmjukhetsproblem. Saknar ödmjukheten inför sin egen förmåga att “se vad som är helt uppenbart”. Men! Jag försöker inte få fram att min egen bild är den är sanna. Jag tror inte jag har mer rätt än er andra i min analys av situationen, dock är det vetenskapligt bevisat att människan är otroligt duktig på att överskatta storleken på positiva förändringar på kort sikt, medans vi som art är lika bra på att underskatta storleken på positiva förändringar över lång sikt. Vi har inte det i oss som art. Detta är extremt vedertaget. Med detta i medvetandet gör man gott i att ta sin egen förmåga att analysera HV’s prestation på kort sikt med en stor nypa salt och skruva ner förväntningarna.

En sak till. Ni som spelat lagsporter själva vet ju mycket väl att det som ser ut som lojhet och lättja, mycket vanligare är att man inte hittar rytmen, gör fel saker, kuggar ur, snarare än att det ligger någon typ av medveten slapphet bakom en prestation som ser trött och oinspirerad ut. Jag antar att det inte är ni som skriver anklagande om att folk inte kämpar eller tar i, men för er som inte spelat i lagidrotter på halvhög nivå, ni borde läsa på lite om idrottspsykologi. Det krävs inte speciellt mycket förändring från det normala för att se extremt mycket bättre eller sämre ut i jämförelse med motståndaren. Om så inte vore fallet, så skulle aldrig ett bottenträsklag i SHL i omgång 48 kliva in och slå ett toppplacerat lag med 6-1, vilket händer… ofta.

Det känns som jag skriver en massa helt uppenbara plattityder… men någonstans känner jag att folk inte riktigt frågar sig själva om det de skriver faktiskt är ett genomtänkt argument, och att man gjort allt man kan för att skjuta ner sin egen argumentation, snarare än att leta med ljus å lykta för att bekräfta den?

tillägg: fy fan vilken usel meningsbyggnad och svenska jag har ovan. Jag ber om ursäkt och förstår om ni inte förstår :blush:

Ja jag missar uppenbarligen din poäng, men tack för att du förklarar för mig och alla andra som inte delar din åsikt hur det egentligen ligger till.

Just nu har vi en skottprocent på 8,01% bara Brynæs och Karlskrona som ær sæmre.

Frølunda har hela 15,17% och 9,72% ær medel.

Detta ær dock en siffra som kommer førbættras i løbet av sæsongen.

Tom Flaska,

Intressant, det skulle tyda på att FBK faktiskt överpresterat denna säsongen.

De där tidsserierna brukar vara mean reverting. Brukar max skilja 4% mellan det laget med högst procent och det laget med lägst procent. Adderar du räddningsprocent till det där så brukar det nästan aldrig gå att ha över 102% eller under 98% på en säsong.
FBK har 107% !!!
Hv har 98%
HV skjuter mest av alla lag men får även en hel del skott emot sig. Här kan det bli bättre.

HV och Linköping är de lagen som kan förväntas att stiga en del i tabellen enligt statistiken.

Jag mötte HVs gamle guldtränare Pelle Mårts idag och passade på att fråga honom lite hur han såg på årets upplaga och vad han trodde om HVs chanser att försvara guldet. Per tyckte att HV tappat lite väl mkt bärande spelare till vad de fått in, och om han skulle tippa utgången så blir det som bäst en semifinal för laget.

Jag vill nog påstå att semifinal inte är en dålig målsättning i år. Ok laget skall alltid försöka vinna, men som supporter skall vi nog vara hyfsat nöjda med 3-5 plats i serien och sedan semi. Väl där handlar mycket om formkurva och vilka ytterligare steg de yngre/nya tagit under året.

fick du en selfie?

Låter vettig med semi som högst, men jag tänker lite annorlunda.

Jag hoppas på en topp-8-placering samt en bra kvartsfinalserie. Om man kommer dit, då kan allt hända eftersom man då har fått en hel säsong att fila på grejorna samt att tränarstaben börjar förstå vad och hur man skall matcha laget. Sannolikheten får anses som låg att man kommer förbi kvartsfinal. Jag kommer inte känna att man underpresterat om man bara når dit. MEN, om man gör en bra kvartsfinalserie, då kommer mina förhoppningar öka.

Intressant att höra människor med vettiga krav på detta laget. Jag tror på topp-6, sen hoppas jag att detta laget har en möjlighet att skrälla i slutspelet. Tycker truppen ser intressant ut och laget borde ha mer uppsida i vår än många andra lag, som suttit med relativt intakta trupper. Där t ex Örebro, Växjö, Luleå, Malmö etc. har kortare startsträckor.

Det som saknas för att gå riktigt långt är de där naturliga ledarna som Brithén, Abbot och Önerud var. Jag hoppas dock att Ullström ska kunna växa ut till en sådan. Jag blev väldigt imponerad av hans snack och analys efter Örebro matchen. Tedenby borde kanske också kunna ta en större roll här. Jag tycker truppen skiljer sig mer i ledaregenskaper än skills om man jämför med guldtruppen.

Haha, nä varken en selfie eller groupie :slight_smile:

Brännström och Gustavsson uttagna för juniorkronorna grattis, speciellt Gustavsson

hockeysverige.se/2017/10/23/ … rkronorna/

Kollade lite intressant statistik för att jämföra lite med förra säsongen och andra lag i år, vilka som borde gå upp och vilka ner.

Antal skott på mål 2016/2017

1. Hv71
  2. Frölunda
  3. Brynäs

Skott i skottsektorn offensivt 2016/2017

1. Brynäs
  2. Frölunda
  3. Hv71

Minst skott mot sig 2016/2017

1. HV71
  2. Växjö
  3. Djurgården
  4. Frölunda
  5. Brynäs

Minst till-släppta skott i skottsektorn mot eget mål 2016/2017

1. HV71
  2. Växjö
  3. Brynäs
  4. Frölunda

HV71 var alltså bäst i i 3 av dessa varav topp 3 i fyra av dem. inte konstigt att inget kunde stoppa oss. Men ni ser också att finalmotståndaren låg bra till, Frölunda som ej var dåliga förra säsongen, samt Växjö som vann tabellen.
Det visar tydligt på hur viktigt det är att ligga bra till med dessa siffror.

Jämför vi med i år så ser det ut såhär!

Antal skott på mål 2016/2017

1. Skellefteå
  2. Linköping
  3. HV71
  4. Djurgården
  5. Växjö
  6. Färjestad

Skott i skottsektorn offensivt 2016/2017

1. Färjestad

2. Frölunda

3. Linköping

4. Skellefteå

5. Malmö

6. Växjö

7. HV71

Minst skott mot sig 2016/2017

1. Växjö

2. Malmö

3. Djurgården

4. Frölunda

5. Skellefteå

6. Luleå

7. HV71

8. Färjestad

Minst till-släppta skott i skottsektorn mot eget mål 2016/2017

1. Växjö

2. Malmö

3. Djurgården

4. Frölunda

5. Örebro

6. Skellefteå

7. HV71

8. Färjestad

Växjö Malmö Djurgården, Skellefteå samt Frölunda ligger ganska bra till i samtliga och kommer förmodligen ligga topp 6 framöver om de fortsätter på den inslagna vägen. Färjestad är intressant, de är bra offensivt men usla defensivt, det säger lite om vilket stim de är inne i med självförtroende både hos spelare och målvakt. Tappar de några matcher så kan de rasa in mål i deras bur skulle jag tro.

HV71 DÅ? Vi skjuter i alla fall skotten, men vi får aldrig komma in på de farliga ytorna och gör där av mindre mål, sen släpper vi in motståndarna för ofta i vår farliga zon och släpper därav för mycket mål.
Det finns en anledning till att Linus var så bra förra säsongen och det är denna statistik som lät honom var den bästa målvakt han kan vara. Även den bästa målvakten blir sårbar om defensiven läcker i skottsektorn. Boxar man ut ordentligt som förra säsongen så blir det mycket enklare för målvakterna att hamna på en hög räddningsprocent.

Detta måste fixas omgående! såg att vi har 2 stycken som jobbar med detta i HV, hoppas man poängterar detta ordentligt och framförallt stänger ner skottsektorn i egen zon, Samt vågar utmana lite mer och vara lite mer kvicka och kreativa i anfallszon.

Syns att spelarna är frustrerade. In i zon knäpper iväg ett skott som med lite tur går på mål eller en någon chansdump.

Igår såg det ut som när vi spelade under Dahlén…

Börjar bli orolig nu när vi börjar sjunka i tabellen som en sten. Vi har ett oroväckande lojt spel stundtals, vet vi har många nya och skador men det lojja och slarviga har dykt upp. Detta måste åtgärdas nu efter landslagsuppehållet annars får vi en tuff vinter och år. Hoppas vi får träna bra och ej få nya skador så vi kan samla trupperna och få igång motivationen igen

Innan säsongen var många med på att det skulle se ut som det gör just nu med lite upp och lite ner tills laget hade fått tid på sej att spela ihop sej.
Fram till jul gick snacket.
Nu är det i början på november och många börjar snacka kris och att det inte kommer vända.
Vi kan inte jämföra detta laget med det HV vi såg i april, inte ännu i alla fall.

Detta är en svår säsong där vi som regerande mästare är laget som alla vill slå!
Vi har haft galet mycket skador och skador på bärande spelare som Thörna, Persson, Stenlund, Wännström o Berglund mm.
Vi har fler nyförvärv än på länge som måste få hitta in i systemet. Dock ser Ejdsell och Wennström riktigt bra ut.
Efter en match kanske det är lite kaxigt att bedömma Elliot men tyckte han såg riktigt spännande ut med bra fart på rören och bra pass! Sweatt behöver fler matcher sen tror jag vi kan få igång honom också.

Pilut har varit mycket bra! Ulla kommer mer och mer! Ejdsell växer för varje match och har sjukt mycket i sej! E.Brännström är grym! Gustavsson imponerande för sin ålder! Tedenby har jobbat stenhårt!

Våra juniorer har kommit in och gjort dej sjukt bra under en svår period!

Serien är jämn och endast FBK/Djurgården som har överpresterat än så länge.

Ge det lite mer tid bara så tror jag på en kul vår!