Tråden om: HV71 (-2)

Trevligt med fler som är intresserade av ekonomi.

För mig är det extremt tydligt att nya styrelsen gjort ett välbehövligt arbete med att sanera ekonomin. Operativa risktagningen (fasta kostnader från spelarlöner) var på en för hög nivå i relation till Eget kapital de sista åren med Frick etc. i ledningen (med lägre EK i relation till skuld tar man även större finansiell risk). De tog ett eget kapital från 40 miljoner ned till 25 miljoner. Det som skrämmer mig mest under denna tid var att föreningen endast gick +4 miljoner vid ett SM guld 2010. Vad hade hänt det året ifall det varit stopp i kvarten? Det är en hutlös risktagning som den förra styrelsen sysslade med.

Nu har man ett EK på 40miljoner igen och jag vet att nya styrelsen har dragit ner radikalt på risken (man budgeterar med någon miljon plus efter grundserien excl. kontraktsförsäljningar). Men jag tycker att man en säsong som denna skulle kunna ta lite mer operativ risk. Öka på risken en aning och budgetera med 0 vid 2 slutspelsmatcher. Vi kommer minst nå play in, vi har 12-15 miljoner plus på försäljningar (som enligt styreslen bokförs på detta år). VI kommer ha ett minimum EK på 50 miljoner efter denna säsong vad som än händer.

Jag tycker även att man kan lära sig en del av de negativa utfallen mellan 2011-2016. Vi hade 5 riktigt dåliga säsonger, med oansvarig budgetering (budgeterade med Semi några år, annars kvarten). Det åt ändå inte upp mer än 5 miljoner per säsong i EK. Med nuvarande EK (40+10) kan vi ha 10 dåliga säsonger på raken innan det skulle vara någon fara på taket (detta då med oansvarig budgetering).

Som jag skrev innan så är det egentligen bara Växjö som känns riktigt kompetenta i år. Med något spetsförvärv in så känns det som att vi skulle ha en realistisk chans på andra platsen och final.

Dock tror jag att det handlar ganska mycket om hur forwardssidan faktiskt ser ut till nästa säsong. De flesta står under kontrakt. Hult brukar vilja signa nya på 1.5 eller 2.5 under vintern. Jag tror mycket handlar om ifall man kan göra sig av med Sweatt till en inte allt för hög kostnad. Då är jag säker på att styrelsen skulle kunna öppna ett stort löneutrymme för rätt spelare (750 000/månad inklusive alla avgifter för 4 månader). Det har vi råd med utan att äventyra något i ekonomisk väg. Det är väll egentligen bara FBK eller Frölunda som skulle kunna göra samma sak utan riskera något.

Summa summarum, nya styrelsen har gjort ett hästjobb i att sanera ekonomin. Men de skulle kunna våga ta lite mer operativ risk en säsong där vi klarat play-in, och sedan har 10-15 miljoner plus på spelartransfers in. Men mycket handlar nog om vad som faktiskt händer med Sweatt, då de flesta yttrarna utan Sweatt sitter med kontrakt över nästa säsong också.

Först och främst stor tumme upp för mycket läsvärda inlägg Magnus B :slight_smile:
Sen har jag några funderingar:
Någon som hört något på hur planen ser ut med Sweatt? Jobbar Hv aktivt med att hitta lösning och skeppa iväg honom? All in på att satsa på honom? Om ryktet om Moses stämde lär man ju letat rejäl spets! Gör man det fortfarande?!

Samt varför har man skickat tillbaka Hedberg till Oskarshamn?!

Beträffande en tom marknad, så plockade Frölunda in Jan Mursak. Förra säsongen snittade han 1poäng per match i KHL.

Här måste HV vara med och hugga om man menar allvar. Ekonomiskt utrymme finns definitivt.

Jordfelsbrytare, kul att du gillar mina inlägg.

Förmodligen skickas Hedberg tillbaka då han får mer istid där. E.B. Snart tillbaka från JVM. Är bara 1-2 matcher kvar till han återvänder. De kan förmodligen gå runt på 6 backar + junior under den tiden.

Mursak kanske inte har rätt “karaktär” är det inte det Hult letar efter :slight_smile: . Jag hoppades att det skulle hända lite saker nu under julledigheten, men icke…Nu vet jag inte statusen på Wennström Ullström Söderlund och Sweatt, men att HV återigen sitter i skadeträsket är ju märkligt. Mest orolig är jag nog över målvaktssituationen, orkar PW spela så mycket som han gör?

Säkert en kompetent spelare som hade förstärkt dom flesta lagen i SHL men några 1.0p per match har han aldrig snittat i KHL. :wink:

Jag är övertygad om att J&J har krokar ute på spelarmarknaden. Kanske var man ute efter Mursak? Stämmer ryktena så var ju både Moses och Sallinen på radarn så varför inte också Mursak? Nåja, än så länge finns det tid att värva men man blir ju lite orolig ju närmare transfer deadline vi kommer. Vill ju inte se att vi tvingas till nåt panik lån likt 2015 när vi tog in Malte Strömwall strax innan fönstret stängde (Malte gjorde det helt ok men var väl inte den värvningen vi hade velat sett).

Förresten, är inte transfer deadline i mitten av februari i år?

Jan Mursak:
2014-15 CSKA Moskva KHL 53 17 26 43 0,83p/match
2015-16 CSKA Moskva KHL 51 14 22 36 0.70/match
2016-17 CSKA Moskva KHL 33 7 13 20 0.60/match

Det är ett snitt på 0.83p/match som bäst. Så inte så hiskeligt långt från 1p/match. Jag hade dock för mig att hans snitt låg högre. My bad.

Magnus b. Utomordentligt bra inlägg om HVs ekonomi. Stor tumme upp.
Byta namn till ekonomiprofessorn Magnus?

Tackar, glad you like it. Upptäckte dock ett typo jag gjorde. HVs EK var nere på 15 miljoner när man bytte ut Frick etc. Men nu tillbaka på 40 + transfernetto denna säsongen.

HV har tillgång till nio backar inklusive Hedberg och 13 forwards exklusive Sweatt och Wännström. Jag är övertygad om att Hult & Davidsson inte vill gå in i slutfasen av grundserien med frågetecken för så viktiga spelare som Sweatt och Wännström. Är man osäker på någon av dem kommer man med all sannolikhet att försöka värva en ersättare. Jag kan också tänka sig att man gärna skulle vilja ha in en stabil tvåvägsback för att få ett alternativ till i backuppsättningen eftersom vi har ett par backar med just nu svag statistik i Reese och Brännström.

Ekonomin har de men problemet tror jag är marknaden. Frölunda värvar Weber med en känd knäskada som tyvärr snabbt tvingade honom att pensionera sig. Nu har de värvat Mursak med en känd handskada. När man tvingas chansa på detta sätt säger det en hel del om de alternativ som är tillgängliga för SHL.

[url]https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/uppgift-sasongen-over-for-guldhjalten/[/url]

Nu måste J&J agera. PW är för ojämn mellan matcherna men också i matcherna för att han ska kunna ta oss långt i slutspelet. Hans högsta nivå är enorm men igår t ex så var han inte där. Även om man inte direkt kan lasta honom för målen.

Fördelen är väll att en bra målvakt är lättare att få tag på än en 1a center eller toppback t ex. Men en målvakt måste in, man kan inte begära att Åhman redan i år ska kunna konkurrera med PW.

Niklas Rubin skulle kunna vara ett intressant namn. Annars finns det säkert något bra ute på marknaden (Rögle plockade ju t ex Lindbäck sent förra säsongen).

Dock verkar de vara ett missförstånd.
Han som gick ut med nyheten har nu backat.

mobile.twitter.com/StapeNewsday … 4378270720

Apropå målvakt. Tingsryd är i ekonomisk kris. Bara för Hult att lyfta på luren och köpa loss Niklas Rubin. Ge honom ett kontrakt säsongen ut plus två år.

Helst av allt ser jag, förutom en ny målvakt, även en till back och att vi bryter med Zanetti. Dessutom är vi i behov av en spetsforward och en forward som kan bredda truppen.

Nu lär ju inte allt detta komma in. Men ska vi vara realistiska tycker jag Rubin är allt mer ett vettigt alternativ.

Surras även i sociala medier om att Joakim Hillding lämnar Finland för Sverige. Varför inte testa? Han har en HV-koppling och, trots ett par tunga säsonger, en viss uppsida. En fin spelare att bredda laget med.

Och har vi riktigt tur kanske Sweatt kan bli den där spetsen han värvades för att vara. Svetten såg faktiskt oförskämt bra och spelsugen ut i matchen mot Färjestad. En positiv överraskning, i alla fall för mig.

Läs mer:
expressen.se/kvallsposten/s … varje-dag/

hockeybladet.nu/internationellt/ … tid-laget/

twitter.com/makelainen/status/9 … twterm%5E3

Ja något måste göras både på backsidan och på forward sidan.

Vår forwardsida behöver framförallt SPETS, någon som kan krydda PP ordentligt.

Och nu blir jag väl skjuten av er men PW är ingen första målvakt som avgör matcher på långsikt, PW är en sjukt stabil andra målvakt men han är långt ifrån Linus klass.

Som det är nu har vi ett bra lag, absolut borde vi klara oss till slutspel med det vi har, men att komma långt i slutspelet utan PP och utan en riktigt bra målvakt, näe tyvärr det tror jag inte vi klarar

Framförallt tycker jag att vi behöver en förstecenter, då Stenlund inte kommit upp i nivå, Ejdsell är för ojämn och Ullström mest fått spela vinge.

Backsidan: är OK då Brännström kommer in igen. Zanetti/Hedberg kan funka som 7:a.

Centrar: Beror lite på hur man ser på Ullström. Är han sedd som center behövs inget. Jag tycker Stenlund och Ejdsell spelat upp sig en del på sistone. Då har vi: Stenlund - Ejdsell -Bengtsson - Ullström - Gustafsson, jag tycker det finns både djup och spets där.

Yttrar: Jag håller med Lejaques om att Sweatt såg helt klart intressant ut senast, så kanske avvakta lite med att bjuda ut honom till andra klubbar. Håller inte Wännström för spel eller att Sweatt går sönder igen så måste det in en toppforward. Thörna - Teden, Engvall - Wärn, Figren - Sundh, Wännström - Sweatt, Brännström - Andersson. På pappret finns det både spets och djup egentligen.

Målvakt: Här måste det värvas, efter Rögle och FBK matcherna så tvivlar jag något enormt på PW. Vi vet heller inte hur skadan har påverkat Linus. Jag skulle definitivt plocka in Rubin om det går. Man kan inte begära att Åhman ska gå in och konkurrera om förstaspaden i år.

Håller helt med angående Rubin vore väldigt bra om vi kunde få in honom. Allsvenskans bästa målvakt! Inte till % men defentivt till kapacitet. Höga % ändå i förhållande till tabellplacering.
Håller helt med angående Zanetti svårt med högre tempo hög fel% vid stress och markeringsspelet. Vart en bra nödlösning dock men av det man ser är Hedberg bättre redan nu. Jag tycker inte att zanettis profil passar hv:s spelsätt riktigt.
Hillding håller jag inte alls med om. överskattad och en karriär till synes i fritt fall liknar Brunnströms karriär tycker jag. Visst kan man få fart på karriären igen men känns det inte som ett väldigt osäkert kort?
Sweatt såg faktiskt riktigt på G ut mot Fbk.

eliteprospects.com/player.php?player=11085 Bredda laget med? Strandberg brinner ju verkligen för sitt HV71. Gjort det klart över förväntan tycker jag i Pantern. jobbar alltid stenhårt.

Angående spets så finns ju alltid Jaromir Jagr :smiley: Sista chansen att nappa där nu? Där kan vi snacka spets i pp. En av de bästa någonsin i pp… Det går inte fort längre men vilket eko det hade vart i hockeyns värld :slight_smile: (Inte så realistiskt kanske) Tänkte mest på att det gick snack om att han blickar mot Europa då det ej gott som Calgary hoppats på i Nhl denna säsong.

Helt enig gällande forwards och backar. Tror verkligen på Sweatt bara han får vara skadefri (vilket kanske inte är så sannolikt med tanke på hans historik). Zanetti ger verkligen 110% men är alldeles för dålig i markeringsspelet - Hedberg går före här.

Däremot tycker jag att PW har bevisat att han är en mycket kompetent målvakt som kan bära laget. Sen kommer det självklart komma matcher där han släpper in enkla mål och indirekt leder till en förlust - se bara på “supermålvakten” Fasth som blev utbytt förra matchen efter att ha släppt in en ett par riktigt enkla mål. Men att ha Åhman som backup kommer inte funka i längden.

Strandberg var en lite kul idé. Vore nog en intressant breddning. Tror dock att han tillhör de som levererar för mer än vad han kostar i dagsläget och därför kanske inte står högst upp på önskelistan för Pantern att bli av med…

Jag har oxå pitchat basse som en bättre lösning än att köpa dyrt okänt om vi vill bredda. Jag vet inte om han är bra nog dock. Någon som har koll?

Jag var till Malmö och såg Pantern - Troja igår och Strandberg såg onekligen bra ut på den nivån. Han gjorde dessutom sitt tionde mål för säsongen. Dock vet jag inte om han räcker till på SHL-nivå men varför inte prova? Det går ju alltid låna ut honom till Oskarshamn om han inte platsar (obs ironi!).