Det finns ju en chans att han är en late bloomer (som Åkerman) fast offensiva spelare brukar inte blomma ut på samma sätt som backar gör, verkar det som. Jag tycker oxå man kan testa. Skulle han bli en habil SHL-forward så kan han bli en sån man får ha kvar en längre tid iallafall.
Jag jämförde HV71 2016/2017 kontra HV71 2017/2018 i siffror.
Det finns några intressanta skillnader om man går efter sifforna.
Om man tex kollar på Figren som fått mycket både ris och ros så ligger han på ett poängsnitt på 0,44 p/m i år. Det är identiskt kontra hur han låg 2016/2017 i Frölunda och nästan identiskt som han låg 2015/2016 dvs att han har presterat nästan identiskt kontra vad man kan förvänta sig.
Kollar man Oscar Sundh ligger även han nästan identiskt i år kontra förra året dvs i linje med vad man kan förvänta sig.
Kollar man tex Tedenby låg han förra året på 0,63p/m och i år hittills på 0,50p/m så en mindre avvikelse.
Kollar man på Stenlund låg han på 0,42p/m 2016/2017 då de flesta tyckte att han gjorde en bra säsong i år ligger han på 0,46p/m dvs lite bättre och rätt många tycker att hans säsong är sådär. Kollar man i siffror så gör han en likvärdig säsong i år kontra förra året. Nu har han dock en större roll i år med mera pp och högre upp i kedjorna. Så där hade man nog hoppats på en utveckling som tyvärr uteblivit.
Ska man kolla på de lite större skillnaderna så ser man att 2016/2017 hade HV71 6 spelare topp 50 i poängligan. 2017/2018 är det 2 spelare varav den ena är Pilut bara 1 forward går in topp 50 och det är Ejdsell. Det är på tok för svagt av ett förväntat topp 4 lag.
Hade Wännström vart skadefri hade han garanterat gått in topp 50 då hans p/m ligger på goda 0,75. Wännström har förövrigt endast 5 spelare före sig i HVs interna poängliga trots bara 20 spelade matcher.
Säsongen 2016/2017 hade vi 8 spelare som snittade 0,47p/m eller bättre varav 7 forwards.
Säsongen 2017/2018 har vi 6 varav Wännström borta på obestämd tid och 2 av dessa är backar Pilut och Elliot.
Sen om man kollar på målvakterna så ser man att där har vi problem stora problem.
Linus låg förra året på otroliga 94,3% i år 89,3% på de matcher han spelat dvs 5% sämre denna säsong.
Kollar vi på PW som många tycker vart bättre i år så stämmer inte det!
2016/2017 91%… 2017/2018 90% 2016/2017 19E Plats bland SHLs målvakter 2017/2018 19e plats bland SHLs målvakter dvs att Pw är väldigt likvärdig förra årets siffror på alla plan. Så man ser tydligt att föregående säsong hade vi en målvakt som verkligen kunde vinna matcher åt oss och det har vi inte alls på samma sätt nu. Endast Rögle har sämre siffor än HV:s målvakter om man slår ihop 1a och 2 målis siffror.
Mycket svammel men ändå lite intressant när man kikar på det.
Målvaktsidan är för dålig just nu bottenlag i % 12-14.
Spetsen är för dålig för få spelare producerar för ett topp 4 lag men väl i linje med ett lag på mitten 6-10.
Bredden är för dålig för ett topplag men i siffor som ett mittenlag 6-10.
Sifforna 2017/2018 är fullt rimliga för ett mittenlag placering 6-10 men för dåliga för att vara ett topplag.
Nu säger ju inte siffror allt men det gör en rätt bra bild över läget just nu.
Jag kan säkert ha missat något så ni får ha överseende.
Jag håller med. För mig är målvaktsspelet inte bra nog.
Sen är det ett skämt att Thörna får så mycket istid. Tedenby har ändå den förmågan att han gör en massa game winning goals vilket kan försvara hans istid.
Thörna får alltid spela första PP etc. Han är väll den typen av spelare som ska ligga på 0.75p/match för att vara godkänd med tanke på att han har mittenrollen i PP1 och ofta fuskar i defensiven. För mig hade J&J gärna kunnat låta bli att skriva ett nytt kontrakt med Thörna. Hans nedåtgående kurva är väldigt tydlig, han är ändå 35 år i år. Jag tycker det påminner en del om Davidssons eller Petraseks sista säsonger, då kanske mer var en belastning för laget (då deras legend status kräver en stor roll). Liknande var det väll i färjestad med Wallin och Jönsson sista åren. Inte lätt att flytta ner en legend som Thörnberg i hierarkin efter allt han gjort för klubben.
Vi fans har målsättning att vara åtminstone ett topp 6 lag men vad har ledningen? Känslan de är relativt nöjda med vad vi har och hur det ser ut så vi skall kanske inte klaga. Vi har lite samma som ZAIK iår, stora problem i spelet men handlingskraften är noll.
Vi släpper till få skott men släpper in alltför mycket. PW är ingen första men en duglig andra målvakt. Även Linus vart kass iår men beror troligen på skadan. Om han kommer tillbaka, vilken form kommer han vara i? Stort frågetecken.
Sen Stenlund är som förra året håller jag med om under säsongen men tror folk trodde han skulle vara mer framträdande iår men de har han inte vart.
Vi har två fungerande femmor och kanske inte dem som skall vara de som bär laget poängmässigt. Visst engvall och Ejdsell skall göra poäng men tror att de är thörna, teden, ullström, sweat och wännerström som skall bära laget. Förra året, spec slutspelet, hade vi thörna, Stenlund/Önerud som bar laget och visade vägen och då hängde resten på. Inte bara poängmässigt men jävlarannama mässigt. Därför som vår bredd var så sjukt framträdande. Iår har vi ingen ledande formation och alla känns relativt mellanmjölk. Tror vi tappat ledaregenskaper i Önerud, Sandberg och framför allt abbot. Nu har vi thörna kvar. Pilut har tagit kliv men tänkta ledaren Ullström va är han?
Brännan får hela tiden stå vid sidan då det bränner till (PP). Detta är synd. Jag hade gärna sett honom med mer istid samt PP-tid.
Jag tror han kunde ha ett bättre poängsnitt om han fått tillåtelse.
BTW, jag kollar inte lika noga som ni i statistiken, men jag brukar kolla top50 i SHL’s poängliga.
Vi hade bara 2 på topp 50 där vid den här tiden förra året oxå. Det blev fler mot slutet då laget i helhet gick bättre. Men ingalunda hade vi KLART mkt bättre poängmakare förra året i sin helhet. Vi var kassa i den kategorin då med, men det löste sig till slut. Vi vände det till en fördel genom att alla kedjor var med å producerade. Jag tror inte vi lyckas med det i år igen.
Förra året var det Arla, Thörna, Abbott med flera som oxå underpresterade fram till strax före slutspelet.
Jag håller helt med dig. Man pratade ju till o med om det på studion under Jvm att man ej begriper att Brännström får större förtroende än han får. Mina siffror är ju tagna direkt från Elitprospects.
Men helt klart hade det vart önskvärt med bättre siffor överlag på många spelare.
Dock ser man tydligt att vissa spelare som får rätt mycket ris faktiskt presterar helt i linje men vad man kan förvänta sig.
Tack så mycket Magnus.
Jag förstår att man vill ha igång Thörna,Sweatt,Ullström mfl men detta är ju fakta att produktionen från de flesta i laget är för dålig.
Sedan håller jag helt med dig angående kontraktsförlängningen på Thörnberg 2år den hade man gott o väl kunnat vänta med Thörnberg är knappast intresserad av annan Shl klubb och man hade kunnat ha mera is i magen tycker jag personligen.
Jag spekulerade lite om detta med att “spela igång” kalla spelare i matchtråden senast. Följande extremvarianter av scenario kan fås:
Om det är så tränarna resonerar och de kommer igång, ja då kommer tränarna hyllas.
Om det är så tränarna resonerar och de inte kommer igång, då får tränarna skit.
Det är en chansning att spela kalla spelare som vi nu verkar göra (texvis Ullström/thörna etc i PP). Uppsidan är ingalunda garanterad. Jag vill minnas att vi experimenterade rätt friskt förra året oxå vad gäller PP. Ett tag körde vi vanliga femmor. Det vill jag minnas funkade hyffsat.
Jag vill oxå påpeka att den så lyckade bumbi-kedjan inte kom till förens rätt sent, troligen efter nyår, och att de flesta i den kedjan hade lite si och så med produktionen innan de sattes ihop.
Så det finns en förhoppning om, åtminstone hos mig, att vissa individer/kedjor kommer få ihop sin skit i tid för slutspel, men att vi kanske ligger lite för brunt till generellt i alla statistik-kategorier för att komma upp i några SM-guld-nivåer.
Speciellt målis-sidan är omöjlig att matcha sett till förra årets vår. Den bomb som Linus var kommer vi inte att kunna replikera, även om Linus blir frisk fort som attan, Åhman kliver in eller om vi värvar en ny målis.
in med Hedberg igen. Det kanske inte är en spelare man kan last alldeles för mkt ansvar på, men jag tycker han visat att han bör lira i HV och inte på annan plats.
Instämmer, jag hoppas Lindbom å co verkligen ger Hedberg och Brännström chansen nu och inte sätter Zanetti som en gjuten plats bland backparen för han har haft alldeles för stora problem i egen zon.
Tycker de är lite väl tyst från hv håll. Ännu en back borta resten av säsongen.
Ska vi värva en ny back?
Hur är de egentligen med Wännström?
Letar vi efter nåt?
Hur är de med Söderström?
Innan vi (och Hult och Lindbom) börjar skylla på otur tycker jag vi ska ta och reflektera över några saker.
Sedan dag ett den här säsongen har HV haft minst en handfull spelare borta, och i långa perioder har vissa i truppen fått dra ett enormt lass. Med det kommer förslitningsskador och risken ökar för att spelarna fattar dumma beslut. Trötta spelare tenderar att göra det, oavsett om det är match eller träning.
Hult har under den här tiden räknat kallt med att spelare kommer tillbaka, och valt att inte bredda laget. Han har dock inte kalkylerat för det jag nämner ovan. Så när spelare väl kommer tillbaka är det alltid en eller ett par spelare som försvinner.
Sen ska vi också komma ihåg att flera av spelarna som missat matcher i år har en viss historik. Det här är Reeeses tredje skadefyllda säsong. Lägg därtill Wännström, Ullström och Sweatt som alla kämpat med skador de senaste åren.
Hult verkar helt enkelt inte ha gjort sin hemläxa när han värvat spelare inför årets säsong.
Med det sagt tycker jag allt det här faller tillbaka på HV:s sportsliga ledning.
Dålig scouting och passivitet under säsongen har lett dit vi är idag.
Får jag önska fritt hoppas jag nu följande händer:
Hedberg tas tillbaka från Oskarshamn. Ersätter Zanetti som förpassas till läktaren.
Mr X ersätter Dylan Reese. Förväntar mig en topp 4-back.
Sweatt försvinner och ersätts av Mr Y. Varför inte Robin Alvarez?
Mr landslagsmålvakt tas in som ny målvaktsetta.
Nu drömmer jag som sagt. För kommer något av det här verkligen hända? Med största sannolikhet inte. Och med det tror jag HV går en tung vår till mötes.
Zanetti var i ordinarie backpar på dagens träning så han går garanterat in på 6backar imorgon. Jag tycker inte alls att han håller någon vidare klass och ser hellre Hedberg men uppenbarligen har vi missat något som andra ser?
Hult pratar utåt i Jnytt idag om rätt karaktär osv får hoppas det endast är spel för galleriet läget är akut.
Jag tycker Hv har värvat bitvis tveksamt i synnerhet för att vara regerande mästare och satt sig i en bättre sits på marknaden. Jag nämnde tidigare o ställde frågan hur det går till med läkarundersökning osv i hockey kontra fotboll? I fotboll spricker många övergångar pga just saker som upptäcks på den. Känns generellt som nivån måste upp rejält i Shl var det gäller detta. Bättre med en dyr läkarundersökning än förslitningsskador m.m under säsongen blir dyrare i längden.