Får inte glömma att även vi har permitterat. Hoppas, och tror, att ingen klubb går in i nästa säsong där ens existens över kommande år står och faller med spel inför publik. Kollade vår årsredovisning för 18/19 och publikrelaterade intäkter stod för ca. 40% av de totala intäkterna, onekligen en betydande del och säkerligen liknande siffror för andra klubbar.
Nej, det är trist om klubbar ska vara hotade. Samtidigt.
Upplever att en majoritet av föreningarna i svensk hockey, både SHL och i synnerhet allsvenskan, spenderar pengar de inte har. Nånstans hoppas jag ändå det här kommer fungera som ett wake up call för svensk hockey. Det går inte att bygga en verksamhet på generös sponsring/bidrag från kommuner. Det går inte att ösa pengar på spelare och sätta hoppet till att man går långt i slutspelet.
Här får man ju ge HV cred som alltid försöker ha plusresultat efter grundserien.
Samtidigt hoppas jag det här medför att man ser över spelarlönerna. Vi ser att kvaliteten i SHL sjunker år efter år och toppspelarna blir sämre, men lönerna ligger kvar på samma nivåer som för flera år sen eller i värsta fall stiger. Det vittnar exempelvis LHC:s värvning av Ljungh och HV:s galna kontrakt med Linus Fröberg om. Det måste bli ett slut på den typen av värvningar och kontrakt. Det är inte ekonomiskt försvarbart.
Bra skrivet! Ja, Hv:s ekonomiska inställning är ansvarsfull och proffsig och det märks att man har folk med ekonombakgrund i styrelsen.
Har själv varit inom hotell- och restaurangbranschen inom stora kedjor. Inom hotellkedjan var bla Malmö Redhawks, Örebro Hockey och Växjö Lakers bannade då de alla låg efter med hundratusentals kronor i obetalda fakturor. Detta samtidigt som man kunde se dom göra dyra värvningar under pågående och samma säsong. Kortsiktigt tänkande är riskfyllt och brukar inte gynna sig i längden helt enkelt. Så ska inte seriösa elitklubbar bedrivas.
Sällan har tre så obehagliga lag nämnts i samma mening. Förvisso negativt. Jag delar ut 100 låtsaspengar till den förste person som kan hitta en mening skriven med dessa tre lag nämnda, OCH som har ett positivt budskap!!!
Tyvärr tror jag inte att det kommer att bli en översyn av spelarlönerna. Klubbarna drar in mer pengar och det vet spelarna om, så där kommer det ligga kvar. SHL kommer fortsättas att urvattnas och snart har vi ett NHL lag till. Dräneringen av SHL har ökat markant de senaste åren tack vare KHL och delvis att NHL klubbarna också börjat tänka i andra banor. Spelare på Ljunghs nivå är dom nya superstjärnorna och de kommer få lönen därefter. Lite deppigt faktiskt.
Ena stunden är HV fega för att man inte “vågar satsa” och istället budgeterar för grundserien, i andra är man ekonomiskt ansvariga och hållbara i sitt sätt att spendera.
Även om spelarkvalitén sjunkit är det väl så att det inte är den styrande faktorn för inom vilket spann SHL-spelares löner ligger, snarare hur mycket pengar klubbarna har att röra sig med. Att lönerna generellt sett stiger ser jag som en naturlig följd av att SHL växer och att klubbarna därmed blir rikare. Kommundopning dock…
Jag skulle säga så här. Satsa när du kan. Håll igen när du ska. För det finns ju fortfarande spelare som lever upp till “kraven” på en hög lön.
Exempel 1. Satsa. André Petersson eller Mikko Lehtonen ringer och säger att de av någon outgrundlig anledning vill hem.
Exempel 2. Avstå. Du behöver en förstacenter och Växjös tredjecenter Linus Fröberg är ledig. Smacka inte på en lön på 200 000 - 250 000 kronor. Här faller nog Ljungh också in. Så med tanke på hans nya lön på 300 000 kronor, om det stämmer, är alltså helt rätt att avstå.
Skulle nog säga att exemplen ovan förutsätter en mer tydlig roll- och lönefördelning, till skillnad från så som det ser ut i dag i HV.
Här håller jag inte medm budgetprocessen är knappast statisk. Så klart är det oansvarigt att budgetera med att man gått längre än grundserien innan serien börjar. Självklart så finns det en dynamik budgetprocessen där man uppdaterar förväntade intäkter över säsongen. Ser man att man kommer minst klara play in. Då kan man ju så klart lägga upp 1-2 millar till. På samma sätt om man ser att man blir topp-6. Då har man råd att chansa.
Sen har ju HV också varit väldigt sparsamma vilket gör att man ska kunna chansa någon enstaka säsong utan att det ska riskera föreningens existens. Är väll bara FBK, HV och VF som har den lyxen. Det är snarare här man kan vara lite kritisk att styrelsen aldrig släppt på bromsen för en enstaka säsong då man på riktigt går för det. Hade dock på känn att man skulle gjort det till 50års jubileet. Men nu har det ju hänt en del.
En annan sak man ska tänka på är att man inte kan anklaga någon klubb för budgetsättningen innan corona. Då detta scenario inte fanns någonstans i någon sannolikhetskalkyl. Man brukade säga att finanskrisen var utanför all risk modelering. Covid-19 var väll ungefär lika troligt som att en asteroid krockar med jorden. Utav allt jag läst så är det väll bara typ Wimbledon som hade någon form av pandemiförsäkring.
Men grymt oansvarigt hur LHC har agerat efteråt. Ljungh, Palve etc.
Förstår inte helt vad det är du inte håller med om. Hur som helst ser jag det själv inte som oansvarigt att utgå från att man kommer nå slutspel och budgeterar därefter, speciellt om man är ett lag som “ska” vara topp-6, förutsatt att man har råd med att ev. gå back om man skulle hamna utanför. Om så inte är fallet är kritik i allra högsta grad rättfärdigad. Hellre att man är proaktiv och “satsar”/“går för det” - bygger ett lag som på förhand ska vara med i toppstriden, än att vara reaktiv och ha ett sämre lag som kan stärkas upp, om allt går vägen. Fler spelare på marknaden, lättare att få ihop laget och spelet osv. Återigen, så länge man har råd med ett ev. minusresultat.
Vänder mig också lite emot snacket om att vi aldrig satsar. Viktigt att komma ihåg att vi år efter år ligger i toppen av löneligan, så även om vi budgeterar för grundserien och utifrån våra förutsättningar kanske inte spenderar det där lilla extra, borde vi ekonomiskt sett vara med i toppen ändå.
Väldigt mycket motsättningar nu, men vi vet inte huruvida LHC kör på någon kamikaze-linje och begår ekonomiskt självmord iom. Ljungh. En pissklubb oavsett och beslutet att göra Ljungh till en utav ligans bäst betalda spelare kan man ifrågasätta, men antagligen med lite vett bakom pannbenet där någon kommit fram till att dom har råd.
Jag ska utveckla mitt resonemang kring att det kanske inte blir någon säsong 20/21:
Några av er säger att det handlar om för mycket pengar för att det inte ska bli spel nästa säsong. Jo visst är det mycket pengar i hockeyn, men vilka pengar snackar vi om?
Intäkterna kan grovt delas upp i tre (3) huvudområden:
Publikintäkter - biljetter, souvenirer, mat och dryck i arenan
Sponsorintäkter
TV-avtalsintäkter
Jag ser några risker. Antalet personer som blivit varslade, permitterade och uppsagda hittills är oöverträffat historiskt sett. Oöverträffat! Vissa kanske inte inser vidden av detta, men om folk blir uppsagda och står utan inkomst - hur ska de då ha råd till hockeybiljetter, souvenirer och mat och dryck i arenan? Tror knappast att det första folk kommer att tänka på är att gå på hockey om de förlorat sin inkomst.
Antalet bolag och företag som kämpar för sin överlevnad i en totalt inbromsad ekonomi är också otroligt många. Dessa företag har tvingats att permittera, varsla eller till och med säga upp sin personal. Detta gäller allt från små, enskilda bolag till globala storföretag som SAS och Volvo. Hur ska dessa företag, som inte kan betala ut sina anställdas löner, kunna betala dyra sponsorpengar?
Oavsett om hela Sveriges befolkning skaffar sig var sitt Cmore abonnemang så kommer inte TV-avtalspengarna att kunna täcka i närheten av de omkostnader ett SHL-lag har idag.
Detta tillsammans med att klubbarnas utgifter kommer att vara desamma, eftersom resor, mat, boende och inte minst spelarlöner kommer att vara konstanta, så ser åtminstone jag att det inte alls är så bergsäkert att det blir spel oavsett vad. För pengarna som det handlar om kanske helt enkelt inte finns i omlopp. Och det gäller särskilt om förbudet mot större folksamlingar än 500 kvarstår.
Men som sagt, vi får se. Jag tycker i alla fall att det här är mer intressant att följa och fundera kring än silly just nu.
Jag tror det kommer bli en minskad intäktsida för merch etc, men den avstannar inte helt. Vissa utgifter minskas samtidigt, men en nettoförlust blir det.
Sponsordelen är jag inte lika nervös över. Jag har inte insyn i hur den är fördelad mellan stora företag och små, men sponsring är ett nollsummespel för storföretag pga skattereduktion. Det ger dessutom marknadsföring. Marknadsföring är inte något företag drar ner särskilt mycket på i dåliga tider. De behöver synas mer. Jag tror även här på en nedgång, men inte en massiv sådan.
Jag tror förvisso att många som idag har tillgång till cmore (hata tv4) och all hockey, också går till arenorna, men med lite finurlighet så tror jag man kan inleda nya samarbeten mellan SHL och cmore (hata tv4) för att skapa fler tittare åt cmore (hata tv4) och mer intäkter åt SHL. Jag tror på ett plus i denna kategori. Jag tror både SHL och cmore (hata tv4) fattar att business as usual med tomma arenor inte kommer ge önskvärt utfall. Man behöver hitta sätt att bibehålla intresset, både bland de som inte kan se saker live och de som njuter av hockeyn på tv, delvis pga att andra går och ser live (och skapar stämning).
Resor mat och boende. Det ligger i dessa företags (hotell-restaurang-transport) intresse att sakerna fortgår i en tid då dessa lider enormt. Jag tror det kommer vara ett skäl till att man försöker hålla igång. Man kommer kunna hitta lösningar här oxå. Kuggarna måste smörjas och folk blir pragmatiker.
Jag ser glaset som halvfullt och tror att de löser detta. Jag tror inte heller det kommer vara helt tomt i arenorna, jag tror det kommer öppnas upp med starkt begränsad kapacitet. Det är nog inte de billiga biljetterna som kommer erbjudas i dessa tider och det kommer alltid finnas folk som betalar. Klackverksamhet kommer det nog inte bli tal om dock. Den enda arena som kommer tillåta klackverksamhet är malmö eftersom det alltid varit enbart en person, speakern, som varit deras hela klack.
Tja, jag påstår inte att jag vet, bara att det är mer spännande att följa den här utvecklingen än sillyn. Vi får se hur det löser sig. Jag redogjorde endast för min syn på hur det hänger ihop rent ekonomiskt.
Ja, jag tycker detta är intressant oxå. Osäkerheten är stor. I vanliga fall är jag en pessimist och ligger närmare din slutsats, men när “kapitalet” talar så nog fan hittar de en väg framåt. Min slutsats kommer således mer ur cynism än ur positivism.