Tråden om: HV71 (-2)

han är från trakten, han vill kanske hem igen nån dag, ring killen. Så länge han inte kommer dragandes med den äkta AJ eller nån lika usel så är han välkommen tillbaka any day.

Ekan? Bör väl vara ganska nära Stille efter alla deras år tillsammans.

2017 SM-Guld
2021 Allsvenskan?

Hur tusan är det möjligt att ha haft en sån handlingsförlamad och inkompetent styrelse som tillåtit Agne och Hult förstöra organisationen fullständigt?

Tycker inte ett dugg synd om någon i ledningen eller laget, bara om oss supportrar som såg detta komma för längesen. Det är vi som får lida mest.

Jag ser Lejaques vill sparka Lillis. Jag håller inte med där, det är för riskabelt i detta skede. Lillis är en mycket kompetent tränare, jag har svårt att se vad en dinosaurie som BÅG som inte tränat något utanför norska ligan på en massa år skulle kunna göra som inte Lillis kan göra. Jag tror inte heller på att ta in en extra resurs, det funkar knappast.

Man kan inte heller blunda för att HV faktiskt spelar en bättre hcokey sedan Lillis tog över. Dock har det väll inte räckt hela vägen.
Dock håller jag med Lejaques om att man skulle kickat Rahm i oktober och sedan även i December. Blir fel övergång då man först har Lillis som “resurs” och sen sätter in honom som HC.

Hults andra stora misstag var att inte plocka in en målvakt som kan vinna matcher. Ifall inget annat fanns på marknaden så skulle han givit Svensson vad han ville ha. Gunnarsson var på intet sätt dålig igår, samma sak med Hugo matcherna innan. Men de vinner inte matcherna.

Kvar finns då att vaska om i laget, HV har bäst trupp av lagen i botten och äger väll egentligen matcherna, utan då att skapa det sista trycket på kassen. Ett andra problem är att man totalt faller igenom i vissa byten. Detta tycker jag beror på att man kanske inte har jämheten i laget att hålla uppe spelet. Bättre då att fördela ut den skill som finns så att man kan hota från många linor. Nu är det allt för enkelt att matcha bort HVs topplinor, det bakom är bara för ofarligt framåt och dåligt defensivt.

Jag gillar vad jag såg av linan Önerud -Illomäki - Forsberg i tredje perioden. Visst Forsberg är inte bra över hela banan, men han har speciella skills som man måste få ut i detta läget. Han ska ha enormt med tid i PP och i offensiva zonstarter. Är total värdeförstöring att inte få ut max av Forsbergs målfarlighet.

Donavan verkar spela skadad och Martinsson är tillfälligt under isen. Då är det läge att spela Murray så mycket han bara orkar. Han var ruskigt bra i tredje igår.

Sedan blir det oerhört tydligt att Wedin är allt för ensam med speed i sin lina. Jag skulle säga att Wedin-Siikonen-Nybeck vore en intressant kedja där Siikonen får ta hand om defensiven.

Så laget blir väll ungefär följande:
Önerud -Illomäki - Forsberg
Wedin-Siikonen-Nybeck
Bergström-Fröberg- Holmström
Thörngren - Wennlund - F Sandberg

C. Sandberg
Kokkonen

Anledningen till Holmström på en vinge är att hans centerspel är för ihåligt. Hans plus/minus talar sitt tydliga språk. Bättre att se om man kan få ut mer av han som ytter.

Håller med om behovet av målvaktsförstärkning. När det gäller just Svensson handlade det nog inte om pengarna. Jag läste nån intervju med honom där han förklarade att familjesituationen krävde större närvaro av honom på hemmaplan. Skulle han gå in i ett lag på högsta nivån så vill han också göra det fullt ut, vilket alltså inte var en möjlighet. Han ville inte tacka ja, för att sedan inte kunna fullfölja sina åtaganden.

Jo Svensson väntar tvillingar och dagens osäkerhet valde han att fokusera på sina framtida tvillingar istället för spela hockey.

Nu måste man kalla till krismöte i Hv71.
Lägga upp linjer och ett spel som kan vinna matcher.
Skiter i hur det vinns matcher nu utan poängen ska bara in på kontot.
De som visar mest vilja och fart ska spela. På tok för många som inte kickar igång från start.

Man ger sig inte ens själva chansen att vinna med det spel vi har idag.
Det ska vara förbjudet att slå pass framför eget mål och man ska ha en egen gubbe i ansiktet på motståndarnas målvakt.
Sen måste man anfalla med 5 för att gå en mot en som man oftast hamnar i nu går inte.

Dax att sluta och åka runt och tycka synd om sig själva.

Tyvärr tror jag det är över nu, det känns helt kört att vända på det här, alltså det är 7 matcher kvar och 2 lag att gå förbi. Även om vi säger att vi klarar att gå förbi LHC så ska vi ändå ta Oskarshamn som har 2p mer än oss och dessutom 3 matcher minde spelade. Krävs ett mirakel nu för att undvika kval. Finns två saker att hoppas på nu:

1. LHC tar sig förbi Oskarshamn
  2. Corona-kaos gör att ligan stängs.

Lösningen till detta elände är solklar. Börja med att sparka allt och alla dock busschauffören och ismaskinisten får vara kvar. Styrelsen hämtar vi naturligtvis bland den allvetande, eminenta skaran som finns inom denna forum. Tränarstaben fylls på dom jordnära intelligenta evigt optimistiska sk. HV71 fans gruppen på FB, där finns det oerhört hockeykunnande samt flertal idrotts psykologiska (psykopatiska) förmågor som hur enkelt som helst kommer coacha laget genom vilken serie som helst i sin iver och brinnande HV hjärta (säkringar brinner det med ibland). Sen löser vi spelartruppen, återtar Wedin om han är villig att spela med alla formationer även som målvakt när det behövs. Kallar in alla juniorer eftersom dom har mkt fart (förståelse inte så noga, bara det gå fort) sen fortsätter vi på den inslagna vägen tills SHL stängs permanent pga att HV71 har inte torskat ett enda match, året är 2035 och ingen har haft behov att spy galla över sitt så välskött lag/förening. Enkelt att sträva felfritt tillvaro eller hur?

Märkligt att vissa fortfarande verkar tycka all är toppen… Nej, jag har ett bättre förslag. Istället för att sparka folk gör vi en omorganisering. Ismaskinisten blir ansvarig för den mentala biten och busschauffören för målvakterna. Rahm kör bussen och Carlsson fixar isen. En klassisk Hultare!

Så, när nu vonk och Grga nu tramsat färdigt, låter vi tråden återgå till en seriösare nivå. TACK!

hockeynews.se/articles/1885 … XBacZSZJhM

Inte bara vi fans som räknat in Hv i allsvenskan

Bra länk och väl skrivet av Ek.

Jag tycker att man påfallande ofta hör ledare från HV71 säga att “vi fokuserar på vårt eget spel och lägger inte så mycket fokus på motståndaren”. Jag förstår ju att det är en halvsanning och en floskel, men om man tittar på andra lag som t ex LHC eller Malmö så möter de ofta oss med en bra game-plan och tar bort våra starka sida (Vilket under 2020/2021 varit väldigt enkelt). Det såg ut som att Skellefteå jagade Martinsson utstuderat vilket var en framgångsfaktor för dem. Är det dags för HV att bli lite mer ödmjuka och anpassa spelet efter motståndet i avslutningen av serien? I play out utgår jag ifrån att man hårdstuderar LHC eller vem det nu blir vi möter. Och att man blir lite mer “canadien” dvs i med C.Sandberg, Murray, Strömberg, Bertov och Siikonen med särskilt “bråk- och stökuppdrag”…

Tragiskt att flera övriga SHL lag, Saik och Rögle som går bra har ledare som vart i klubben men man har inte valt att satsa på dem. Ny gör de under hos konkurrenterna. Visst enkelt o vara efterklok men det visar att den pest och smitta i klubben tränger indirekt bort bra ledare som vågar ställa lite krav. Är rätt säker på att t ex abbot och Falk och stillman inte hade stått och inte gjort nånting när klubben går som de går. Thörnberg såg hur allt skedde inför säsongen och därmed blev dumpad till gamarna.

Jag mår psykiskt dåligt när jag ser vad Hult o co har gjort med denna klubb och ingen har gjort nått åt de. NBS? Bry ni er elr? Sponsorer lär dra till Växjö och sponsra. Nästa år i allsvenskan kommer vi knappt fylla halva arenan. Folk blivit mer bekväma o kommer stanna och har ingen lust att följa Hult domedagshockey. Allt tyder på allsvenskan och Hult får vara kvar.

NBS är ju beroende av att Hv71 ska gilla dem, så att de blir inbjudna på fina events, att de får plats i arenan under pandemi osv.
NBS tjänar på att “slicka röv” och därför gör dem precis detta, NBS kommer ALDRIG ställa krav på Hv utan är utav den skara fans som tycker att man är medgångssupporter bara för att man tycker att Hult ska avgå.

Då lär de bli tomt nästa år

Ordförande och Agne ska ha sig en rejäl känga!
De är högst ansvariga för detta.

Sten-Åke och Agne styr Hv71 med järnhand och nästintill diktatoriskt har jag fått veta.
Hur fan är det möjligt i en klubb som Hv71 och på 2020 talet?
Våra sportchefer har bakbundna händer och blir nertryckta av dessa två herrar.

Agne kan ta sitt pick och pack och dra till Ängelholm.
Sten-Åke kan gå i pension och ägna sig åt svampplockning och fågelskådning.

Jo diktatorskap har ju alltid lätt till framgång har jag hört och det förklarar alla konstiga uttalanden och varför man för klubben neråt. Längre ner i hirakin så bryr sig folk inte längre

Jag delar helt Eks analys av läget. Det tråkiga är bara det att HV har haft så många chanser att visa att de inte vill vara sämst utan att ta dem, att jag undrar om de ens bryr sig längre. Vilka alternativ och åtgärder finns att tillgå för att komma in på ett vinnarspår som räcker för att undvika degradering? Jag är helt säker på att det blir allsvenskan. Om laget hade haft moral, heder och vilja att visa något annat, så hade vi redan sett det.

Mönstret går igenom i HV som hos andra klubbar som åkt ur. Överbetalda legoknektar utan någon som helst koppling till klubben, som pratar om sig själva som vinnarskallar, men helt utan att visa det. Ska likgiltige Fröberg rädda HV? Osynlige Bergström? Oskicklige Kokkonen? Långsamme Holmström? Tecknen har varit lika många som tydliga - det här gänget bryr sig inte.

Men trots detta så är omständigheterna svåra att svälja. HV vann SM-guld för 4 år sen. Man var 1 seger ifrån plats 2 i tabellen förra året. Man var inför säsongen näst rikaste klubb. Detta gör ändå att det är så svårt att förstå att man nu ligger sist och att man uppvisar alla attribut för en klubb som åker ur.

Det som dock gör det väldigt enkelt att förstå är alla konstiga, felaktiga och starkt ifrågasatta beslut både inför och under säsongen. Beslut och ickebeslut fattade av en inkompetent och ifrågasatt ledning. Men att det ändå kan gå så fort att riva ner hela föreningen känns overkligt.

Vissa hoppas att den stundande degraderingen ska bli en nystart. Jag tror inte att det kommer att bli så. Hult är ju kvar. Bengtsson är kvar. Davidsson är kvar. Ekelund är kvar. Dessa herrar är personligen och ytterst ansvariga för att det hela har gått så galet som det har gjort. Men alla är kvar trots att de inte längre kan påverka utgången av den här säsongen. Alltså är de med och påverkar det som ska bli nästa säsong, oavsett var den ska utspela sig.

Om alla kockar som kokade soppan blir kvar så kommer ingen förändring att ske. Det kommer inte att bli någon nystart. Det kommer att fortsätta med felbyggda, överskattade, dyra lagbyggen, med uteblivna sportsliga framgångar och negativa ekonomiska resultat.

Att åka ur innebär antagligen att allt måste startas om och byggas upp från grunden. Allt. Klubbledning, lagledning, lag, sponsorer, supporterskara. Allt. Och en sådan omstart är näst intill oöverskådlig tidsmässigt. Det kan innebära många, många år i allsvenskan.

EDIT: Jag har älskat HV sen jag nådde medveten ålder. Men jag har väldigt svårt att älska det som pågår nu. Faktum är att jag hatar det. Och känslan av maktlöshet inför det som sker är så otroligt frustrerande att jag vet knappt till mig. Men det jag vet är att jag nästan är deprimerad och har svårt att sova på grund av det här.