Tråden om: HV71 (-2)

Jag sitter och funderar på hur (OM) HV tänker just nu med tanke på att ledningen är döds-tyst och inget verkar hända.

Är det så att:

1. man försöker hålla så låg profil som möjligt för att det skall infinna sig så mycket lugn som möjligt medans herr-laget skämmer ut sig i sin jakt för att rädda kontraktet? Tror man möjligen att en publik diskussion, eventuellt personalomsättning, skulle kunna skada HV och möjligheten att hänga kvar?

2. föreningen inte vågar göra något alls just nu för att man inte vet vart man skall spela nästa år?

Jag är övertygad om att pressen är enorm just nu, inte minst ger “frippe-gate” och “vecko-brevet” uttryck för detta. Föreningen verkar helt paralyserad. Det enda som verkar fungera hyffsat är media-biten då man direkt efter förlusten mot äckel-mif satte upp intervjumikrofonen i en extremt deprimerande (inte lika deprimerande som HVs situation förvisso) korridor. Det hjälpte i ångesten, men var är resten av föreningen? Vad gör ledningen för att bidra till att undvika degradering? Sitter de bara och letar nya jobb?

Man kan inte annat än att känna tomhet och frustration kring HV:s spel matcherna efter landslagsuppehållet. Jag kan inte för min värld förstå hur man kan lyckas få den positiva trend både i spel och poäng raseras under bara en vecka. Vad har man gjort under denna period för att misslyckas så kapitalt i matcherna efter uppehållet?

Vi har givetvis en liten möjlighet att rädda kontraktet utan kval, men den chansen blir bara mindre och mindre, och är idag i det närmaste marginell, då vi är beroende av att lagen framför oss ska ta färre poäng än oss.

Just nu griper jag de små halmstrån av hopp som dyker upp. T.ex. så intervjuade Sanny & Svensson Oskar Nilsson i SAIK. Man pratade bl.a. om bottenstriden och hans syn kring den baserat på hur han upplevt mötena med de olika lagen.
Han landade i att HV och LHC kommer mötas i kval och att HV kommer klara sig kvar baserat på att man kämpar mer och har “otäcka” spelare. Förvisso bara en spelares åsikt, men vad gör man inte för att hålla hoppet uppe…

Hoppas också att Kinnvall har ett otroligt läkekött så vi kan se han på is innan säsongen är över.

WORD, instämmer i allt!

Väldigt många lag har gått ut med förlängningar nu, men Hv är knäpptysta.
Kan detta bero på att Hult fått någon form av besked ?

Eller önskedrömmer jag nu ? lite märkligt att vi inte gått ut med någon förlängning ännu eller ?

Tror snarare att det är osäkerheten om vilken liga man spelar i nästa säsong. Alla kontrakt har ju en out om man åker ner så om de går ut med nya spelare nu så kommer man ju få ta tillbaka allt om man åker ner och det blir ett jäkla mög.

Har LHC, Brynäs och Oskarshamn gått ut med förlängningar?

Håller med om allt du skriver.
Men vill ha fram att också jag mår skit pga detta.

Varför vet jag egentligen inte…
Det var ju längesen jag lämnade Jönköping/Norrahammar nu och det är få om ens några spelare/ledare kvar som jag personligen har några djupare band eller minnen till.

Såg matchen mellan HC Dalen och Mariestad på stream igår, och även där finns känslorna märkligt nog kvar.

Måste ändå vara på ett djupare plan det sitter. Hv är en del av min uppväxt och därmed en del av mig.
Idag hade jag önskat att det inte var så, att jag bara kunde skita i vilket, men det går inte…!

Blödigt, sentimentalt och troligtvis off topic ^^, men det får ni fan ta! :slight_smile:

Jag förstår precis vad du menar och känner exakt samma sak. HV71 är en del av mig och mitt liv. Från det att jag fick min första HV-mössa jag sprang runt med på skolgården, till att jag själv spelade i HV upp till juniorålder, till att jag är djupt intresserad och engagerad supporter. HV71 och att vara HV-supporter har präglat hela mitt liv.

Och det jag mest av allt känner är sorg.

Från twitter

Acceptans för min del…

1. Vad var det vi sa ? acceptans/frustration (avgå alla 2.0)

Du har nog en poäng där

Jag tror jag är i alla faser samtidigt. Frågan är var spelarna och ledningen är? Man vill ju att de ska vara i nr 5 men känns som man varit i nummer 1 hela säsongen. Man har pratat om slutspel senast för några veckor sedan. Ett gigantiskt förnekande för den uppenbara risken att vi får kvala.

Man måste spela som om man vore en bottenkandidat, för det är man. Ett lag som fortfarande ser sig som ett topplag åker ur alla dar i veckan när man hamnar där vi hamnar. Det bästa nu är se sig som klara för kval, förbereda sig så gott man kan för bäst av sju, scouta motståndarna och ta små steg framåt varje match som är kvar.

Jag skiter i vad som händer nu, klubben måste bara kommunicera något…
Nästan nöjd med vad som helst, bara prata med oss!

Lite lustigt som MRmadhawk sa att Agne slutat med sina veckobrev också, dom säger absolut ingenting längre. Hela föreningen andas att dom gett upp

jag ponerar att det är en av två saker, alternativt bägge, som är anledningen till att det är tyst:

Seriösare, du menar allvar… :smiley: :smiley:

Jag vet att vi måste acceptera läget och inse att spelet inte funkar men kollar man på underliggande statistik så är det ganska otroligt att det gått så illa som det gått. Seriens bästa PP, fjärde bäst BP, fjärde bäst i tekningar, Corsi är inte helt dåligt 9:a i serien där.

Det ändå som hintar om att det går dåligt är räddningsprocenten där vi är näst sist och procent blockerade skott där vi är typ 3:e sist. Verkar som att försvarspelet och målvaktspelet i 5v5 är boven. Marginalerna är ju ändå små. Det går ju inte att säga att det är klappkasst och genomuselt. Mycket små marginaler i ligan och väldigt jämnstarka lag denna säsongen betyder att det räcker med några ynka procent sämre försvar för att det ska va som det är.

Men faktum kvarstår att vi släppt in näst flest mål i serien och vi har hittat sätt att förlora matcher. Det enda som ger hopp är ju att en liten förbättring i försvaret kan ha stor effekt för att börja vinna, för sent nu ändå kanske men alltid nått.

Jag tror personligen det är farligt att titta på statistik och Hv71.
Statistik säger ganska mycket för ett “vanligt” lag

Men personligen så anser jag de två största felen är följande:

1. Spets på backsidan, vår backsida är OTROLIGT tunn vilket påverkar 5mot5 väldigt mycket
  2. Orsaken att jag anser att statistik är missvisande för Hv är att ett av våra största problem är det mentala, vi har inte spelare som är villiga att slita ut sig själva under en hel match, antingen så tror man det ska gå lätt för man är ju så sjukt bra (hur man nu fortfarande kan tro det när man ligger sist?) eller så är det något annat mentalt som gör att man inte kämpar i hela matcher. Man tacklas ju inte ens eller något, det här är ett stort mysterium vad som gör att vi knappt en enda gång den här säsongen har kämpat 100% genom en hel match…Har vi dålig lagsammanhållning eller vad är problemet med motivationen egentligen ?

Det kan ju va en så enkel grej som dålig kemi mellan spelare. Det kanske blidas klickar och man trivs inte med vissa osv. Det där leder ju till sämre motivation att spela för varandra, sämre kommunikation och samarbete mellan spelare osv osv.

Det är ju helt spekulationer såklart. Kollar man på All-access så får man ju ett gott intryck men det där kan snabbt förändras under säsongen och speciellt när man hamnar i en svacka.

Däremot får jag dåliga vibbar av Rahm i All-access men han är ju borta nu och Lilis verkar ha ett annat ledarskap så det kan ju inte förklara allt.

Produktionen av spelet i 5v5 offensivt är också, statistiskt, klart sämst i ligan.

Om vi tittar på mål gjorda i 5v5 får vi:

1. Rögle: 115
  2. FBK: 109
  3. ZAIK: 106
  4. Örebro: 106
  5. DIF: 101
  6. Växjö: 99
  7. Malmö: 97
  8. Luleå: 92
  9. Frölunda: 90
  10. Leksand: 89
  11. LHC: 83
  12. Oskarshamn: 82
  13. Brynäs: 80
  14. HV71: 75

Notera att vi alltså ligger sist, trots betydligt fler matcher spelade än vissa av de lagen.
Det blir än tydligare om vi tittar på mål i 5v5 per match:

1. FBK: 2.48
  2. Rögle: 2.45
  3. Örebro: 2.36
  4. Malmö: 2.31
  5. ZAIK: 2.26
  6. Växjö: 2.20
  7. DIF: 2.15
  8. Leksand: 2.02
  9. Luleå: 2.00
  10. Frölunda: 2.00
  11. Oskarshamn: 1.95
  12. Brynäs: 1.95
  13. LHC: 1.80
  14. HV71: 1.67

Jag håller med att statistiken i PP och BP är bra, men det är mer än fixa försvarsspelet som gäller för att vinna matcher. Att man fortfarande inte lyckats lösa spelet i 5v5 är ganska talande.
Och bra PP i all ära, vi är fortfarande på 10e plats i serien i totalt antal mål framåt.
Och om vi slår ut det per match är vi näst sist.

1. Rögle: 3.19
  2. FBK: 3.02
  3. Örebro: 2.98
  4. Växjö: 2.96
  5. Luleå: 2.93
  6. Malmö: 2.90
  7. ZAIK: 2.89
  8. Leksand: 2.80
  9. Oskarshamn: 2.69
  10. Frölunda: 2.67
  11. DIF: 2.64
  12. Brynäs: 2.63