Tråden om: HV71 (-2)

mycket av problemen jag kan se börjar från backarna. Det man kan se är att backarna ofta inte vet vad de ska göra med pucken när de får den i försvarszon, vilket gör att spelet från bakplan blir för långsamt. Forwards blir därför också osäkra när man ska gå framåt.
När man väl får pucken får man den inte i fart och man blir ett lätt byte för motståndarna.

Ett annat problem är att backarna heller går med pucken från bakplan istället för att slå en lång pass till forwards. Det gör att hela laget får stanna upp innan offensiv blå och vi får svårt att komma in med pucken under kontroll.
Alternativt dumpar backen puck i hörnet/kortsargen, och forwards hinner inte ner att vara först på puck. Vi får heller inte då komma in med pucken under kontroll.

Så mycket av det offensiva spelet ligger på backarna.

Det känns som oerhört basala saker. Hur man spelar upp pucken är ju nästan grunden för allt offensivt. Vad har man egentligen tränat på hela året?

Visst dump and chase är ju ibland bra men även det måste ju övas så man har rätt timing och att alla vet hur den ska slås, hårt runt sarg, mjukt i hörn, chip osv. Tanken är ju att man får ett övertag som attackerande lag för att man vet vart pucken kommer och kan sätta press direkt även när backen är först på den. Så dumpen är definitivt inte alltid fel även om det är tråkigt att kolla på. Men det måste utföras på rätt sätt med forwards i fart som ska veta hur dom ska åka för att sätta maximal press.

Sen måste ju finnas flera alternativ och variationer på uppspel beroende på vad motståndarna gör. Dumpar vi varje gång så är det ju lättläst.

Jag har svårt att tro att våra spelare har sämst skills i ligan på att slå en passning eller att ta emot en passning i fart men vore intressant att se statistik på förstapass och genombrytningar ut ut zon. Om det inte är det så har man ju inte lyckats etablera en ett spelsätt och det är ju helt på tränarna.

Ett tredje, kanske mindre troligt alternativ är att styrelsen faktiskt meddelat Hult och Agne att de inte kommer få fortsätta nästa säsong, oavsett utgång. Därför lyser de också med sin frånvaro i väntan på att föreningen gör detta officiellt.

Som sagt. Mindre troligt. Men man kan ju alltid drömma.

Känns som om denna uppsättning av HV verkligen hade behövt publik för att motivera sig. Att ge det där sista.

Ja, och då faller det väl in under sub-kategori av 1) kanske? Varför gå ut med saker som är klara om det inte ger en ökad chans att klara kontraktet? Bättre vänta… tills man har nya gubbar på plats, vilket man inte kommer ha pga 2), kanske?

en himla röra.

Min mer destruktiva tanke ger ett fjärde alternativ: man är så in i helvete lost att man tappat det och bara stirrar in i väggen… handlingsförlamade…

Ja, lutar väl åt det. Tyvärr. Skitförening.

Någon twittrade den där klassiska Simpson-gifen till HV häromdagen. Ni vet när Simpson backar in i busken.

Har nog aldrig sett den i ett så passande sammanhang tidigare. Inte ens roligt. Bara sorgligt.

Passande… borde kompletteras med ett av Homers bättre citet:

Och “it’s everybodys fault but mine!” :angry:

Agne sitter nog säkert eftersom det är han och Sten-Åke som styr allt och lite till.
Båda dessa herrar är en stor anledning att Hv71 hamnat där vi hamnat.
Hoppas man inte väljer Sten-Åke som ordförande igen för då kan man nog glömma att Hv71 någonsin blir ett lag för toppen igen.

gaaaah. angående intervjun med Agne:

Agne skall inte nämna försäsongen i någon typ av kontext, det är tondövt.

“Har inget att förlora” säger Agne. Johan får gå in och rätta till det… :laughing: :unamused:

Min åsikt är att han inte lärt sig nånting. Ff samma inställning topp 4 ska vi vara bla bla bla. JA MEN NI ÄR ETT BOTTENLAG SOM KANSKE HAMNAR I ALLSVENSKAN.
viktigt att ställa upp för hv mm mm.
När får vi nåt tillbaka då?

Karln är helt verklighetsfrånvänd.

Behöver man verkligen anlita en (mutad) idrottsproffessor för att se att det är styrelse på Soortcheferna som är problemet. Problemen började ju efter styrelsen och Hults intåg. Så där hv sparad ni den miljon ni gav till professorns uttalande

“Nu har vi bara att vinna” säger Agne.

Tro mig, det finns JÄVLIGT mycket att förlora.
AMATÖR!

När Agne tar ton stannar världen…av förundran! Karln har ju ingen självinsikt och väljer att betala tusen/ miljoner kronor till en professor för att utreda sina egna misstag, samtidigt som han ber och bönar om mer pengar till klubben. Kan ingen bara stanna tiden och väcka mig från denna mardröm. Och samtliga inblandade har fortfarande fullt förtroende. Jesus Christ!!

Fattar inte, den här utredningen. Är det nått som görs direkt för att rätta till saker nu eller nåt man tänkt göra efter säsongen. Hoppas det är nu för nu är goda råd dyra.

Agne har press såklart det fattar ju alla men inte läge att tycka synd om sig själv. Nu gäller det att utstråla handlingskraft och tilltro.

Sen är “Inget att förlora” är ju kanske inte det bästa att säga i det här läget men antar att han menar att nu när man är dö-sist och spelet gått i lås så kan det bara bli bättre. Alla vet att vi har sjuhelvetes mycket att förlora men det är inte vad man vill spelarna ska tänka på.

Ser inget större fel med intervjun. Vi har efterfrågat ett uttalande från ledningen och det fick vi nu. Vi har klagat på kompisandan och ryggdunkarmentaliteten. Nu tar de in en extern utredare. Det enda jag saknar är något om hur tankarna går om worst case scenario inträffar, dvs degradering. Ja, sen tycker även jag att försäsongen aldrig bör nämnas i några som helst sammanhang som en sorts värdemätare på truppens status.

Jag tolkar allt som, ska Hult bort så måste hela ledningen ink Agne bort.
Agne kommer inte sparka Hult som har evigt förtroende

Det fanns definitivt saker att påpeka kring hur denna intervju genomfördes och var fokus ligger. Med lite mer tydlighet hade denna intervju kunnat vara mycket bättre. Men det verkar inte som om kompentensen finns där i hur man bör uppträda och hur man kommunicerar.

Som exempel:
Med ett enkelt skifte i fokus, från herrlaget generellt till att säkerställa att alla fattar att man pratar om de sista omgångarna av grundserien så låter följande uttalande helt ok: “Har inget att förlora”

Sen pratas det återigen enbart om just det, kampen om att unvika kval, när det i realiteten är så att det nästan är klart. DET behöver man adressera. Det gjorde man inte. Det var massa andra skitsaker som skulle dryftas. Ingen jävel bryr sig om något annat än kvalspelet just nu. Näst efter det är intresset hur det går för damerna. Men där är det inte kris. Dock kommer det bli kris för damerna när herrarna åker ur och 99.778539% av alla intäkter sinar.

Att man fortfarande har fullt förtroende för Hult räcker för att jag ska såga intervjun, jag hoppas innerligt att det är ett uttalande som görs för att det egentligen är det enda man kan svara så länge man inte har annonserat att han har fått sparken. Det vore ju inte första gången en person med “fullt förtroende” får sparken nån dag senare om så skulle vara fallet här. Men HV’s track record när det gäller att se sina egna brister är ju inte det bästa, så jag har inga förhoppningar om att Hult får foten inom kort med tanke på att man ältar guldet 2017 och att man minsann låg 2a förra året med en omgång kvar och gjorde en fin försäsong i år. Vad fan vann man som 2a i omgång 51 förra året och den fina försäsongen nu?

Sen det här med en extern utredare, det låter fint, men det beror ju helt på frågorna som ställts eftersom att, som jag uppfattar det iaf, är det styrelsen eller nån inom HV som har formulerat frågorna som denne utredare ska besvara? Ge mig 20% av vad snubben ska ha så kan jag berätta att felet är att det sitter inkompetenta personer på viktiga positioner av fel anledningar.

Några timmar har gått sen jag såg intervjun med Agne. Och jag är fortfarande förbannad.

För det första. Inte ett skit har hänt sen medlemsmötet den 16 december. Inställningen är densamma. Hult och Davidsson och tränaren som Hult inte råkat sparkat för tillfället har fullt förtroende. Agne litar fullt ut på att de ska vända på detta. Även fast han medger att han inte har koll på den “detaljplan” som de tydligen tagit fram kring sporten och hur skiten ska lösas.

Som Diabolics ovan påpekar så nämner han inte det faktum att vi med största sannolikhet kommer spela kval. Visst, det är sju omgångar kvar och det är väl klart man ska spela om det. Men för i… När Agne pratar om årets säsong och nästa är det som att man bara råkat hamna lite fel den här säsongen. Att konsekvenserna kan bli degradering, ja, det verkar verklighetsfrånvända Agne liksom fortfarande inte ha koll på.

Agne visar också prov på föreningens bristande hockeykompetens och oförmåga att göra vettiga analyser när han än en gång framhäver förra året som en framgång med argumentet: “Vi var bara två poäng från en andraplats”. Jag sa redan förra året att hur man än vrider och vänder på det så innebar förra säsongen ännu en missad målsättning.

Att försöka vända och vrida på resultaten till sin fördel, som i fallet HV, och prata om två poäng hit och dit är så urbota korkat. För att ta ett exempel: Hur jävla dumt skulle det inte vara om vi efter den här säsongen snackade om att det var ju trots allt rätt okej för vi slutade bara två poäng från ingenmansland? Det är slutplaceringen som räknas, ingenting annat, i synnerhet i en förening som påstår sig vilja hamna topp 4 varje år.

Sen det här med att järngänget som satt oss i skiten tagit in en “extern utredare”, en idrottsprofessor för att som jag förstår det kolla på underliggande siffror och intervjua några spelare. Är det ett skämt, eller?

Det här visar om något att det inte finns någon som helst kravställning eller intresse för sportsliga resultat hos styret i HV. Jag utgår från att den här utredningen kommer kosta pengar (fun fact. Såna utredningar lär ni inte ha råd med i allsvenskan). Jag tror vi är rätt många som kan göra en rimlig analys av läget och det helt gratis.

För bövelen. Det är bara att kolla på resultaten!!! 5, 9, 2, 8, 8, 5 och nu 13 eller 14. Utöver det 6 av 7 missade målsättningar.

Agne hoppas med utredningen få svar på vad de gör bra, och vad de gör dåligt. Fan, med de resultaten kan ni ju bara konstatera att det mesta ni gjort är dåligt – och tar vi in årets resultat i beräkningen, till och med jättedåligt!

Gemensamma nämnaren under de här åren är ett järngäng (Sten-Åke, Agne, Hult, Davidsson och Ekelund), som snackat om vikten av kontinuitet, samtidigt den enda kontinuitet de lyckats med är att behålla sig själva på samma positioner i alla år.

Det är hur vi än vrider och vänder på det dessa herrar som ska väck.

Att HV ens ska behöva “utreda” vad som är problemet visar som sagt på att de inte kunde bry sig mindre om resultat. Det visar att det inte finns någon ödmjukhet. Det visar att de verkligen tror att de är “rätt” personer att leda denna förening. De kanske dessutom inbillar sig att professorn ska peka på saker de gör bra, som de sen kan visa på årsmötet i tron om att de ska lugna medlemmarna.

Jag kommer inte att vara lugn. Jag kommer göra min röst hörd. Och jag kommer rösta mot Sten-Åke, och varje styrelse som ställer sig bakom nuvarande klubbordförande och sportslig ledning.