Tråden om: HV71 (-2)

Vad i resonemanget förstår du inte? Det du beskriver är ju exakt vad som sker i ett lag där kedjor har olika roller. Det är ju vardagen för de flesta lag i hela världen. Sällan har väl alla 4 kedjorna samma spelide? Det är inte ens önskvärt. Huruvida centern i 3e eller 4e-linen kan spela något annat än dump är ju beroende av vem det är. Jag fattar inte vad som är kontroversiellt i det?

För att säkerställa att det inte blir missuppfattningar så har jag aldrig anklagat dig för att ha “påstått att alla dumpar pucken”. Resten av det du skriver här stämmer exakt med min uppfattning, vilket kan ses i ett av mina tidigare inlägg i denna tråd: viewtopic.php?f=3&t=517&start=1620#p73818

Är detta en referens till mig? Att jag inte skall ha en åsikt om hockey för att den är fel om den inte stämmer till hundra procent med den Razz har?

Tycker att det är en skillnad mellan roll och spelidé. Fördelaktigen har väl alla kedjor samma spelidé men olika roller, anser att det finns viss skillnad däremellan. Då vet spelare som får hoppa till och från kedjor hela tiden, t.ex. p.g.a. skador, vad det är som gäller. Alltså, om en kedja har som roll att skapa en tekning i offensiv zon kan de väl likaväl göra det genom att spela sig fram och ta ett avslut som att dumpa. Sedan är det ju klart att man aldrig kommer kunna undvika dump och vissa lägen är det den bättre lösningen också. Men att ha det framträdande i sin spelidé, vilket HV verkar ha, är jag väldigt mycket emot, i alla kedjor.

Jag tänker mig att det är sportcheferna tillsammans med tränaren som sätter spelidén, eller det är den uppfattningen jag fått av hur HV arbetar i typ HVTV. Sedan kan kanske spelarna få säga sitt också. Men det borde väl vara Johan, Johan & Johan som tillsammans bär det yttersta ansvaret?

Lindbom börjar äntligen visa lite känslor utåt mot HV’s dåliga spel

jnytt.se/skalldes-ut-efter-oppna-braket

Här menar vi nog samma sak, men använder olika ord och tillger dem olika innebörd.

Visst, det var det jag försökte få fram oxå. Speciellt gäller detta sandberg-linan som gör bägge ingångarna bra. Detta kopplar till vad Hult sa i intervjun, att HV skall få ner pucken/spelet djupt. Vissa likställer detta med att dumpa. Det tycker jag är att vara fantasilös i sin förmåga att tolka vad som sägs. Självklart kan man komma djupt in i anfallszon med passningar, dribblerier samt genom att skjuta på mål. Man måste inte dumpa för att komma djupt ner. Då kommer bara pucken ner djupt, inte spelet.

Det är väl här jag inte håller med. Jag tycker mig inte se, och jag tror inte, att detta är HVs spelide. Ja, det har skett för ofta, men jag ser ett par trender när det sker:

1. När sundh har pucken på offensiv sida röd linje.
  2. När 3-4e linan är inne
  3. under stunder med mkt avstängningar/skador då folk verkar vilsna.
  4. Efter de där kassa passningarna från försvar längs sargen där forwards endast kan styra pucken vidare.

Annars försöker folk ta in pucken konstruktivt är min bedömning.

Pengarna slut sägs det men Hansson och Laine borta ett bra tag kanske! Hur ska vi lösa det!?

Kan inte se ngn annan utväg ur detta än att värva. Tänk om Luleå kunde tröttna på Rajala å vilja bli av med honom. Vore en injektion tillsammans med #21 och #24. Brithén är inget för en ledande kedja i nuläget. Alls.

Vi behöver en headcoach. Just nu finns 2 assisterande och en målvaktscoach i båset. Johan känns inte redo.
Rönnqvist skulle sitta som gjuten!

Håller med Andersson. Fick man önska fritt skulle man vilja ha in nytt blod på varje position.
En målvakt som kan ge PW en kamp om förstaspaden.
En back. Gärna den där backen som Hult pratade om innan Kolan försvann och Pilut skadade sig.
En forward för att täcka upp för Melin. Nej, Stenlund och Ahl räcker inte. Vi behöver mer än så. Gärna en kreativ spelare som bryter mönstret.
En tränare som petar ner Lindbom till assisterande.

Vad gäller Brithén är det bara att hålla med. Spelare belönas alldeles för lätt i dagens HV. Efter en okej säsong i föreningen får Brithén, som utomstående kaptensbindeln och en given plats i förstakedjan. Fan, det tog Falk ett halvt decennium att ens få ett A. Ett annat exempel är Berglund som efter en halvdan säsong och bara sexton matcher i år (då laget presterat dåligt och parkerar på en elfteplats) belönas med nytt kontrakt.

Lite motkrav måste vi kunna ställa på våra spelare. Ner med Brithén som center i tredje och sätt Törngren bredvid Christensen och Tedenby. Tack!

Vill minnas att Ted var spelarnas val av kapten? Det kan ju vara så att alla spelarna känner att han är en trygg person med mera. Ledarskap är mer än att alltid vara den som för pucken över blå.

Jag vill på intet sätt såga Brithén, vill vara noga med att påpeka det. Jag tycker Ted är bra, men tycker kanske inte han ska vara i en förstakedja eller andrakedja. Ser hellre Thörngren i hans roll. Känns som att det händer mer kring honom och tror han skulle passa kanon med #21 och #24.

Nu dumpar väl Brithén ofta pucken över blå… Skämtåsido.

AJ sa väl i en intervju i somras att det var han som valde Brithén. Och om jag minns rätt var det på grund av att Brithén “var för dålig för NHL” och han därför är en spelare som man förhoppningsvis kan bygga kring under flera år. Likt Jönsson och Davidsson.

Hur som. Tycker det känns rätt historielöst att ha en 25-årig skåning som kapten som assisteras av två transatlanter - varav den ena dessutom är starkt förknippad med ett annat SHL-lag.

Brithén verkar vara en bra kille som kommer överens med de flesta i laget (nåja, Laine är kanske undantaget…). På isen tycker jag dock inte han leder på samma sätt som Davidsson, Gustafsson och Stillman gjorde. Och det är ju som bekant på isen det avgörs.

Edit. Med det sagt tycker jag Brithén är en bra hockeyspelare. Men tillräckligt bra för en förstakedja och kaptensroll? Tveksamt.

Jag har inte sett alla matcher, men en hel del av det jag har sett tycker jag talar för att man anser att dumpa är en ganska bra lösning i många lägen. Det handlar inte så mycket om uttalanden som säger att vi ska hamna djupt och vara jobbiga att möta som att jag tycker att spelare för ofta väljer att dumpa istället för att spela sig in. När det sker ofta och i flera lägen där det hade gått lika bra att spela så börjar jag tro att det också är det som är spelidén.

Hoppas att Hult går ut i Hvtv och berättar om det finns någon plan för ersättare och hur man tänker för att lugna oss fans och sponsorer! :slight_smile:

Säger som någon annan skrev, jag går i ide tills nästa säsong. Denna säsong blev ett fiasko också. Vi är inne mitten av november och sitter inte grundspelet nu så gör det inte det om 2-3 månader heller.
Allt blev fel från början, det är bara att acceptera. Det läget vi befinner oss i just nu går inte ens värva oss ifrån. Laget är för sargat och det finns ingen Spelidé. Det kanske viktigaste av allt. Redan där fallerar det.
Ett par punkter som är värda att nämna som för många är svåra att prata om, men som ni innerst inne är medvetna om.

Lagbygget - Är åt helvete felbyggt. Lever kvar på spelares meriter från början av 2000 talet. Tex, Thörnberg är inte samma spelare som vi minns honom från guldåret.

Målvakter - Ersberg, håller inte SHL klass.

Simon Karlsson - Varför ens ha kvar en spelare som aldrig spelat en match i HV71, och lär aldrig göra heller.

Kompisvärvningar - Martin Thörnberg, Oscar Sundh, Simon Örnerud mfl.

Sportcheferna - Fel personer på fel plats. Dagens sanning

Backarna - Sett lika dant ut i flera år , slöa, trötta och långsamma backar som knappt håller SHL klass.

Tränare - Ordagrant en jävla mes.

Listan kan göras längre, men orkar fan inte. Och NEJ, jag är inte pessimistisk. Jag är realistisk

Ok, vi ses nästa säsong. Sov gott.
Ta ett par sömnpiller med så att du är riktigt säker på att du inte kommer tillbaks till detta forum denna säsong.

Med tanke på att allt går emot oss hela tiden så skulle det inte förvåna mig om vi slutar typ 8-10 men går hela vägen och tar smguld när vi får tillbaka fullt lag i slutet av säsongen. Hur såg det ut med skador 95?

Jag har kollat igenom highlights nu från de flesta av matcherna denna säsongen.

Något jag noterat är att nästan inga av våra mål har kommit genom att dumpa ner pucken i hörnet och jobba ut den (som HV gör match efter match av någon anledning) och få ett läge genom det, utan de flesta målen har varit när vi kommit in i anfallszonen på ett kontrollerat sätt och spelat runt pucken till lägen. En del mål har även kommit genom långa sidledspass mellan backarna och direktskott på det. Tycker att detta borde utnyttjas mer eftersom att det är ganska tydligt att dump and chase inte fungerar.

När det gäller insläppta mål vet ju alla att många beror på att det ska vara så förbannat svårt att skicka ut pucken. I många matcher är vi fast i försvarszon väldigt länge utan att kunna lägga ut pucken. Tycker fortfarande att det är tjänstefel att inte anställa en till assisterande tränare när vår tränarstab är så pass orutinerad.

En riktigt bra “HV-helg”!
HV71’s fem främsta lag, a-laget, J20, J18, U16 och dam lyckades plocka 21 av 21 möjliga poäng och en målskillnad på 36-8! I sex av dessa sju matcher så släppte man enbart in ett mål, helt sjukt :stuck_out_tongue:

Efter svackan med 6 raka nollpoängare så har vi faktiskt tagit en hel del poäng. 18 poäng på 9 matcher och ett snitt på 2.0p per match är helt ok, för att inte säga riktigt bra, trots att spelet inte alltid har imponerat.

Allting är faktiskt inte helt nattsvart.