Tråden om: HV71 (-2)

Skadeläget börjar ljusna för Johan Lindbom och HV71. Kevin Stenlund kom tillbaka från sjukdom i fredags och Simon Önerud sedan igår. Dessutom var Kristofer Berglund med och tränade på is igår. Han körde inte fullt i närkampsspelet men kan förhoppningsvis göra det idag och han ska vara tillgänglig till på torsdag.
Nu är det ”bara” Björn Melin, Teemu Laine, Niklas Hansson, Lawrence Pilut och Simon Karlsson som kommer att vara borta under de närmsta matcherna.
– Lawrence har opererat sin axel och kör nu rehabträning, avslutar Andreas Frostemark.

jnytt.se/hv-stjarnans-glada-besked

Vill gratulera vår otroligt kunniga och kära Razz som i dagarna har landat ett scout-kontrakt med DIF.

Synd på fel lag bara. :sunglasses:

Grattis!
Vad nu detta har med HV71 att göra begriper jag inte :wink:

Ja, eller hur?! Det här är väl något som passar bättre på tråden om “Forna HV-spelare”? :wink:

Närå, stort grattis! Hoppas HV plockar över dig till nästa år.

Fan va kul, gratulerar! Kanske dags att HV inser hur viktigt det är med att hålla koll på statistik, om de inte redan har det.

Där kör vi stopp på OT! Fortsätta gratulationer får ske via PM till Razz!

Även om det är off topic så får jag väl ta och tacka.

Jag tycker tyvärr att HV förstör spelare snarare än att göra dom bättre. Det vill jag beskylla spelidén för. HV-hockey? Nej, det är ren och skär bottenlagshockey. Dump n’ chase-spelet har ju gjort spelarna livrädda för att hålla i pucken och får sämre spelsinne för varje dag. Samtliga lag, inklusive HV under gulderan, har varit spelande lag. Visst hade man landslagsspelare ända ner i tredjeformationen, men det hade övriga topplag också. Kollar man på HVs spelarmaterial så finns fortfarande kvalitén (åtminstone på FW-sidan) till att föra spelet, bygga anfall, hitta kreativa lösningar etc - men spelidén tillåter inte det. Det är inte konstigt att spelare som Melin, Christensen, Thörnberg mfl underpresterar. Dessutom saknas en uttryckt målsättning. HV är inte längre en motiverande och blomstrande miljö. Något måste hända. Och det är genom att på allvar rannsaka samtliga i ledningen och bygga om. Saker ska inte vara “OK” - de ska vara top class!

Jag tycker att HV har börjat ta in pucken i zon kontrollerat så känslan är ju att de lagt ner det spelet lite. Helst ska ju kedja 1 & 2 åka med pucken in i zon medan kedja 3 & 4 kan dumpa den och jaga eftersom att de är jobbiga att möta. Blir inte mycket när spelare som Christensen och Tedenby ska behöva dumpa in den.

Ett önskemål:

Säsongen 16/17 vill jag att vi gör så som Färjestad. Kapa tjänster, kapa kostnader. Lägg pengarna på representationslaget!
Organisationskostnaderna lär vara extrema!

Även fast vi inte lyckades göra mål i PP igår, så leder vi PP-ligan enligt SHL.se. Tydligen gör vi ju något bra :laughing:

Tycker spelet har blivit mycket bättre nu, mindre dump och mycket mer spel. Finns fortfarande vissa spelare som känns stressade och kanske med sargat självförtroende som slänger pucken i lite olika lägen. Läs Brithen. Det händer lite fortfarande i vissa situationer att pucken slängs onödigt, men det klar bättring. Har för mig att Lindbom snackade om detta i nått klipp om att man har arbetat på att bli bättre på att spela pucken. Mitt förtroende för Lindbom helt klart ökat.

Tittar man på senaste tio är HV ett topplag.

Ja över de 15 senaste matcherna ligger HV 4. 10 senaste 5. 5 senaste 6.

Jag har inget emot varken dump N’ chase eller spela in pucken i zon. Allt handlar om situationen i sig. Bra dump N’ chase är när forwardstrion kommer med fart i mittzon och helst back slår en lös, lite vobblande puck i bortre hörnet. (Se Sandberg, Bengtsson, Thörngren). Motståndarbacken måste då vända om och försöka få kontroll över pucken - ofta hinner någon av forwards flåsa backen i nacken.

I dump N’ chase är det viktigt att ha aggressiva spelare med frenesi och bra skridskoåkning - annars funkar det inte. Samtidigt måste spelarna forechecka som en enhet (det som gör Sandberg, Bengtsson, Thörngren så bra = “hemligheten” bakom deras magi). Just såna spelare har vi ett överflöd av, t.ex: 3 ovan nämnda, Tedenby, Önerud, Abott, Laine, Erik Andersson, Thörna och Brithén.

Visst corsi & annan avancerad statistik pekar på att man får fler skottförsök om man spelar in pucken - men innebär fler skottförsök automatiskt fler vassa målchanser? (titta på Malmö i årets SHL) Något som den avancerade statistiken missar är värdet av att motståndarens backar är trötta och gör misstag som leder till baklängesmål. Hur ska man kunna mäta det liksom?

En annan viktig detalj som många fastnar i är att vi MÅSTE spela antingen kreativt eller dump N’ chase. Varför kan vi inte lira båda? En anledning till att HV är så bra just nu är avvägningarna mellan när man ska spela hem på back och börja om (när man inte har fart/vill behålla puckkontroll) eller när det lönar sig att dumpa (när motståndarna stänger mittzon och ens egna spelare kommer med fart).

Nej, HV fortsätt & utveckla spelet ni har nu - nu har vi två verktyg i verktygslådan, varför ska vi då kasta det ena i soptunnan?

Bra skrivet KNY tycker det är precis dessa avvägningar och tajming som gjort att vi spelar mycket bättre nu. I starten rusade vi bara runt i osynk och gick bort oss. Nu hjälps man åt på ett helt annat sätt och tar chansen i rätt lägen att spela puck eller dump. Fortsätter man med det här lagspelet så blir vi svåra att möta framöver, när man blivit ändå bättre på avvägningarna vilket kommer bidra till en trygghet där vi kan spela ut ordentligt och börja få mer nytta av fin-lirarna. Klapp klapp hockey till slutspelet :slight_smile:

HV spelar på en annan nivån nu. Spelar med ett hel annat lugn i försvarspelet och överlag… Tyckte att man var väldigt bra på att spela sig ur pressen mot Saik. Som satte en grym forecheck på hvs backar. Med detta lugn blir också passningsspelet bättre. Hvs spel ser grymt bra ut och dom blir bara bättre och bättre hela tiden. måste jag säga och de känns verkligen som att dom kan klättra rejält dom närmsta matcherna… Tror att på sikt om HV fortsätter spela såhär och slipar ännu mer på detaljer så blir dom livsfarliga i slutspelet.

Ja, man skapar fler målchanser. En kille (som nu är anställd av Carolina) körde ett projekt härom året där han loggade en hel NHL-säsong (typ 3000 matcher) med fokus på zone entry och det visade att sannolikheten att man gör mål är nästan dubbelt så stor när du tar pucken in i zon än när du dumpar den. Det kommer alltid uppstå situationer på isen där man måste dumpa pucken men om man vill öka sina chanser att vinna matcher bör man minimera antalet dumps. För en dump är mer eller mindre samma sak som en felpass.

Corsi är långt ifrån allt, det är en av många pusselbitar. Om vi tar Malmö som exempel, som du är inne på, så har dom näst sämst skottprocent i ligan vilket påverkar deras resultat negativt. Hade dom haft en normal utdelning hade dom haft runt 10 mål till denna säsongen hittills. Sen det där med trötta backar är jag väl tveksam till om man kan lägga något värde i mer än när enstaka byten, eller matcher i slutspelet, blir väldigt långa.

Ja, man skapar fler målchanser. En kille (som nu är anställd av Carolina) körde ett projekt härom året där han loggade en hel NHL-säsong (typ 3000 matcher) med fokus på zone entry och det visade att sannolikheten att man gör mål är nästan dubbelt så stor när du tar pucken in i zon än när du dumpar den. Det kommer alltid uppstå situationer på isen där man måste dumpa pucken men om man vill öka sina chanser att vinna matcher bör man minimera antalet dumps. För en dump är mer eller mindre samma sak som en felpass.

Corsi är långt ifrån allt, det är en av många pusselbitar. Om vi tar Malmö som exempel, som du är inne på, så har dom näst sämst skottprocent i ligan vilket påverkar deras resultat negativt. Hade dom haft en normal utdelning hade dom haft runt 10 mål till denna säsongen hittills. Sen det där med trötta backar är jag väl tveksam till om man kan lägga något värde i mer än när enstaka byten, eller matcher i slutspelet, blir väldigt långa.

Hur ser skadeläget ut för närvarande?
Någon som snart är på väg tillbaka?