Tråden om: HV71 (-2)

Jag undrar om de blir någon värvning… Tror JJ kommer avvakta och vänta på Björn melons återkomst. Är bara 4 matcher kvar till juluppehållet. Sen efter nyår beräknas väl Melin vara tillbaka. Därför tror jagninte de kommer bli någon värvning. Och de är synd om vi har för avsikt att utmana i slutspelet. Vår trupp är just nu för tunn och skulle sitta fint med en värvning… Något vettigt måste völ finnas på marknaden.

Jag tror man kan ha nytta av den avancerade statistiken - men jag tror den är långt ifrån allt! Om man tittar på NHL så kan vi hitta tendenser från mitt favoritlag Anaheim Ducks. Nu har de haft en tung inledning på nuvarande säsong - annars har de varit ett topplag i ligan de 3 senaste åren där man slutat (2, 1 och 2) i Västra konferensen. Väst som räknas som den mest överlägsna konferensen de senaste åren. Anaheim lirar ett uttalat dump N’ chase. Visst spelar man in pucken ibland - men oftast är det dump som gäller. Om vi nu tar corsi som exempel - (för att inte få för mkt OT) så har man ett medelmåttigt corsi och ändå är man ett topplag. Visst tendensen är tydlig, du skapar oftast många fler skottlägen med kontrollerat zone entery i NHL - men dump funkar ju tydligen också om man gör det på rätt sätt?

Sen kan det väl vara värt att påpeka att undersökningen gäller för NHL, där konkurrensen är hårdare bland backarna och därav torde de vara skickligare på att spela sig ur zon under press. I SHL är backarna inte lika skickliga som i NHL och det blir mycket mer felpass/sarg ut. Därav kan det ju vara så att dump t.o.m. kan löna sig mer i SHL? När motståndaren tvingas kasta ifrån sig pucken för att freda sig - kan ens egna backar fånga upp pucken i mittzon och “voila” Spelet är nerflyttat till motståndarens planhalva och vi har puckmomentum. I en ideal värd vinner man ju givetvis pucken nere i hörnet och kan spela vidare.

Angående Malmö, så visst deras PDO är dålig! Men har du någon chart över hur Malmö skjuter, jag har inte det - men efter att ha sett endel Malmö-matcher så anser jag att de tar mkt skott utanför den farligaste skottsektorn (slottet), vilket givetvis påverkar deras skottprocent. Dessutom har Jonas spelat riktigt bra i deras mål på sistone, vilket gör att deras PDO antagligen kommer att jämna ut sig.

Om vi nu för tillbaka diskussionen till HV för att inte få alltför mkt OT, så tycker jag som jag tidigare påpekat att vi inte ska kasta ett av våra verktyg som vi faktiskt är bra på - rakt i soptunnan. Missförstå mig inte - jag vill varken ha ren dump N’ chase eller rent spel blad till blad in i zon! Jag är för en blandning som är situationsanpassad! Ibland har man inte tillräcklig fart för att köra en dump - då är det bättre man spelar hem till back. Ibland kommer alla forwards med fart - men motståndaren har stängt mittzon. Istället för att försöka spela sig igenom köttmuren tycker jag det är bättre att dumpa. Om motståndaren står upp i mittzon finns det massa yta i deras defensiva zon och de måste göra en klumpig vändning för att återerövra pucken. Jag är för att man ska spela pucken dit ytan finns. Vi har kompetenta, frenetiska, aggressiva och skridskoskickliga forwards i HV71 2015-2016, en styrka vi borde använda genom att spela dump N’ chase när möjlighet finns och det är en lönsam situation. När det finns ytor för att föra in puck kontrollerat borde man göra det. Exempel på detta är när motståndarnas lag blir väldigt djupt och ger våra forwards yta att spela/bära in puck eller kontringar/snabba spelvändningar.

Ps. Även om vi har en massa statistik från NHL så är frågan om samma gäller för SHL - olika spelstilar, mer defensiv liga (SHL), och vanligare med styrspel (SHL). Kan vi vara helt säkra på att NHL statistiken för de 3000 matcher kan appliceras på 3000 SHL-matcher, med exakt samma svar? Ds.

Bara en tanke, det har varit så mycket snack om att inte underskatta motståndare men ändå så verkar vi göra precis det och bli utspelade. Kanske dags att inte överskatta dem dem istället så kanske man kan spela mer bekvämt med en känsla av nu spelar vi ut det här bottenlaget. tyvärr finns det väldigt många bra exempel på att alpha-hannarna oftast går vinnande ur striden även om det kan låta hårt. Kanske det man ska sikta på utan att verka som en skrytmåns utåt. Nu jävlar kör vi över dom gubbar vill jag se Lindbom säga innan spelarna kör ut, istället för underskatta inte Rögle dom är hungriga och farliga nu.

Blir nog lätt för mycket fokus på det andra laget då vilket kanske gör att man fokuserar på vad dom ska göra istället för att man går in och kör över dem direkt. Vad tror du KNY?

Missade dagens match, skönt nog! Men jag förstår inte varför man låter Sundh lira i första och Önerud i fjärde. Är det inte viktigare att försöka få igång Önerud som har en mycket högra högsta nivå? Försök få in honom mer offensivt än att låta honom tugga bp.

Finns nog en chans att det kan funka, dock så finns det likväl en chans att det kan gå åt skogen.

Om vi börjar med “underskattar sämre lag-biten”:
Detta är ju helt klart något som man INTE gör medvetet. Utan sådant sker ju helt klart undermedvetet! Sen vet vi ju faktiskt inte hur Lindbom & grabbarna resonerar inför match? Vad är tankegångarna - hur mkt ligger fokus på eget kontra motståndarnas spel etc etc.

Angående din “alpha-hanne”-teori: Visst funkar det inom mkt & varför skulle hockey vara ett undantag? Och nej, den som är mest högljudd/våldsam/odräglig är inte per automatik en alfa-hanne. “Alfan” i dagens samhälle är den person som ständigt tar egna initiativ, utför dem med övertygelse & tror stenhårt på sin förmåga!

Påtal om egna initiativ, övertygelse och stenhård tro på sin förmåga - så var det precis den mentala biten som gjorde 2008-2010 till en blå storhetsperiod: Davidsson, Liv, Petrasek, Thörna, Laine, Ledin, Falk, Åkerman, Gustafsson, Puistola, Louma etc etc.
Visst många var på peaken av sin karriär - men det fanns aldrig nån tvekan om vad man skulle bidra med på isen & vad man var kapabla till - man skulle vinna, punkt slut! Inget annat var acceptabelt, gjorde man nått dåligt byte så fick man fan höra det! Tron på sin förmåga var dock så stark så att man pushade sig själv, ist för att börja tvivla - ett karaktäristiskt drag för en vinnare.

Det finns dock en potentiell nackdel med allt detta - HYBRIS. Inget beskriver detta bättre i våra blå ögon än kvartsfinalen mot AIK 2011. HV71 var det där coola laget som gått till final 3 år i rad & AIK hade halkat in i sitt första slutspel som 8e och sista lag, det skulle bli en promenad till semifinal (återigen undermedvetet). Efter 2 matcher vaknade Hv71 - men då var det försent & lastskeppet fullt med hybris hade tagit in för mkt vatten. Inga länspumpar i världen kunde rädda det och det sjönk illa kvickt.

Ovan har du två versioner av “Alfa” - den första är otroligt rätt & nått alla borde sträva efter, den andra är en fälla likt en lömsk & ful gädda som ligger i vassen och väntar vid närmsta feltramp!

För att sundh gör det väldigt bra och önerud mindre bra förmodligen.
För att sundh har gjor mål i två av dom tre senaste matcherna nu, önerud gör missar allt.
Undra hur många rena frilägen karln har haft denna säsong. Missat alla.
Nä förstår inte hypen kring önerud riktigt… Tycker faktiskt sundh gör de bättre.

Däremot håller jag med om att de håller inte i längden. För då måste mer skills in i första.

expressen.se/sport/hockey/sh … ill-hv-71/

Trist. Nilsen hade nog varit ett bra alternativ. Bara att konstatera att HV efter AJ-gate numera verkar vara ett big no no för både spelare och tränare.

Efter vårens kris har vi plockat hit O’Byrne, Lindbom, Brithén och Almqvist. Namn som inte gör ett topplag. Ser med spänning och fruktan fram emot vad som komma skall.

Vissa här är ju liksom sportchefer övertygade om att man ska vänta in “rätt” namn. Tror dock bara det är fina omskrivningar och bortförklaringar för att ingen vill hit…

Jag var en av de som tyckte det var bra att AJ och styrelsen fick gå, och att man valde att fortsätta med Hult och Davidsson. Det innebär dock inte att de senare per automatik är fridlysta när det kommer till kritik.

Inför säsongen sa Hult att årets säsong var extra viktig och att man satsade på att ta sig längre än ifjol och vara med och slåss om guldet. Med snart halva säsongen spelad är det bara att konstatera att årets HV-upplaga lär få det svårt att ens tangera förra årets resultat.

Så för att summera Hult och Davidssons insats än så länge, är den godkänd?
Absolut inte. Hult har inte levererat något av värde sedan vårens kris. Det är december och han har fortfarande inte hittat en assisterande tränare. Skadade spelare har fortfarande inte ersatts. Och i stället för att jobba proaktivt och försöka bredda truppen med spets har han valt att fortsätta med samma tunna lag. Något som straffar sig direkt när det blir skador. Vi sliter på spelarna något oerhört och det skulle inte förvåna mig om halva laget är halvskadade när/om vi spelar slutspel i vår.

Och styrelsen då, vad gör de?
Ja, så osynliga som de har varit har jag inte den blekaste. Men nog får man intrycket av att de om de måste välja hellre ser svarta siffror i bokslutet än sportsliga framgångar på isen.

Och tränarna, är de godkända då?
Njae. Två rookies som har kastats in i hetluften utan knappt någon erfarenhet alls verkar ha svårt att motivera sina spelare och hitta en jämnhet i spelet. Nu tycker jag inte Lindbom är ett jättestort problem. Men nog, med facit i hand, hade vi kunnat hitta något bättre än en division 1-tränare och Islands förbundskapten?

Med detta sagt är jag på riktigt väldigt, väldigt orolig för vad som kommer hända med HV framöver. Inte nog med att ingen levererar. Det verkar finnas en självgodhet i allt man gör, man är så extremt nöjd. I stället för att vilja bli bättre nöjer man sig med det som är. Berglund i all ära, men för några år sedan hade man aldrig förlängt med honom. Två år med Brithén som kapten? Han hade inte ens varit påtänkt som assisterande om han spelat under guldåren. Och framför allt. Hade man varit nöjd med en tiondeplats efter 25 omgångar, trots att man snittat två poäng per match i några omgångar? Aldrig! Man hade gjort allt för att bli bättre. Men som sagt. Maken till nöjdare människor var det länge sedan jag såg på den här nivån…

Har redan kritiserat Davidsson och Hult, tränarstaben samt ett par spelare, så det orkar jag fan inte göra igen. Eller vänta, kanske lite kritik mot Lindbom medan jag ändå håller på. HUR I HELVETE kan han säga att vi gör en bra match? Vi hade 26 skott eller nåt, men knappt ett enda farligt läge samtidigt som våra ledande spelare bara glider runt.

Men 6100 personer en lördagskväll mot våra rivaler, det måste fan sända signaler till HV71! INGEN kan gå säker, oavsett meriter och vad de heter. Något är mysko i föreningen och det har det varit i flera år. År efter år är vi bland toppen gällande prislappen på vår trupp, år efter år går vi minus och år efter år ryker vi i kvarten. Trots detta har det varit en beläggning på +95% i KA. Nu tror jag att många tröttnat på detta och då måste fan föreningen vakna. Jag har säsongskort och kommer fortsätta gå om det inte blir sämre, men jag och alla andra säsongskortinnehavare har redan betalat vår del till HV71. Förlusten kommer när folk som köper biljetter till separata matcher slutar gå och antalet sålda säsongskort till kommande säsonger lär minska.

Är så otroligt trött på att höra “vi letar efter rätt spelare”. Är det inte värt att göra en chansning när vi har såpass många skador som vi har? När så många välbetalda spelare underlevererar match efter match? Pratar inte om någon jättedyr spelare, utan någon som faktiskt kan både spetsa och bredda. Malte Strömvall är väl det bästa exemplet, även fast han inte är (var) någon storstjärna bidrog han faktiskt mer än spelare som borde bidra mycket. De har gjort det förr, varför kan de inte göra det igen?

Bara att instämma i exakt allt du skriver!

När ett lag går knackigt så sjunker publiken så enkelt är det tyvärr. Att det inte kommit förän nu då HV milt sagt gått knackigt ett rätt bra tag tyder på att HV som förening har en lyx i väldigt trogna fans som de kanske är på väg att förlora.

Personligen så förstår jag att publiken minskar. Spelet går knackigt och den övriga arenaupplevelsen är en av de sämsta i SHL.

Arenaupplevelsen måste bli bättre för att locka de “mindre trogna” supportrarna som exempelvis barnfamiljer är. För de som är extrema hardcorefans så kan arenaupplevelsen vara noll, de kommer stå och gasta sig hesa i klacken ändå men de som kanske ser 3-5 matcher på en säsong är nog mer kräsna vågar jag tro.

Nått jag märkt av när jag sett NHL så är det att arenaupplevelsen är där man satsar sitt krut. Det ska vara maximal underhållning för de som sitter i publiken för de har betalat dyra pengar för att se matchen. Även om laget i ens hjärta förlorar så ska man gå därifrån med en känsla av att man ändå fått en jäkligt frän upplevelse.

HV gör idag precis tvärt om och försöker döda arenaupplevelsen så gott det går. Jag tror bara de inte inser det själva faktiskt. De är så inne i att jaga sponsorpengar så de glömmer bort att de själva faktiskt är en produkt och det de säljer är underhållning.

För några år sen så sålde HV ut sina målvaktsmasker till ett företag som satte ett stort svartgult X på krukorna och allt som hade med HV att göra var i princip borta. Kan någon av er här på forumet se Detroit, Montreal eller Toronto pissa på sitt eget varumärke på det sättet för att tjäna en minimal slant?

HV fattade lite granna av det och nu syns inte företaget som köpt platsen på målvaktshjälmarna mer än vad HV själva gör men nu har man istället konstant med reklam i varenda spelaravbrott och detta förstör även upplevelsen det. Hur många miljoner tjänar HV på reklambabblet innan pucken släpps? Jag är personligen av den åsikten att om klacken håller låda så in i då kan man faktiskt ge fn i att spela något alls, är publiken lite småtrög så kan det vara bra att köra nån låt som brukar få folk att komma igång lite och är det ett spännande och avgörande läge så är det inte fel att spela någon form av musik som ökar spänningen ännu mer. Musik påverkar oss otroligt mycket mer än vad vi tror (kolla en skräckfilm utan ljud typ) så att man helt tagit bort DJns kännsla för vad han ska spela och tamigfn kör uteslutande reklam i varenda spelavbrott så sänker man upplevelsen en hel del för de som kommit dit och vill bli underhållna.

Arenaupplevelsen MÅSTE göras bättre så enkelt är det. Annars kommer folk att droppa av för om de minst trogna supportrarna inte får en riktigt frän upplevelse med allt vad det innebär så kommer inte lille junior 5 bast att tjata på mamma och pappa att han vill gå igen.

Bra skrivet!
Jag är inte speciellt sugen att åka 20mil, 300:- biljett samt mat, dryck och godis till kidsen och få denna underhållning som pågår nu med usla spelet samt underhållningen sidan av! HVTV i all ära.

Vad kan man göra för oss vanliga då?

HVTV kunde exempelvis lotta ut ett nr som gästar HVTV från publiken så vi vanliga får chansen att analysera matchen istället för en blåögd Peter Ekelund som aldrig skulle kritisera laget öppet.
Lite mer happenings för barnen under paus som skott ramp med hastighetsmätning tex.

Nu kan man gå och kika i HV shopen eller stå o titta på alla korvätare vilket inte är så jätteroligt för barn och inte för en annans del heller i två perioder samt innan match.

Tycker faktiskt att laget är lite felbyggt då vi bara har hårt arbetande spelare. Visst de jobbar över hela banan stenhårt men vi behöver lite mer spets och skicklighet. Det är ju bara Christensen och Almqvist så har det i dagens HV men de får inte använda sig utav det det för då blottas det defensivt. Man måste ge dessa spelare utrymme för sin offensiv. Tror lite de som gör att Christensen och Almqvist är så anonyma.

Räknade ut hur många poäng varje spelare skulle sluta på om de spelade alla återstående matcher och hade samma poängsnitt som i dag. Den interna poängligan skulle då se ut så här:

Tedenby 44 (52 matcher)
Thörnberg 35 (50 matcher)
Christensen 35 (48 matcher)
Hansson 34 (44 matcher)
Campoli 32 (42 matcher)
Abbott 31 (50 matcher)
Almqvist 24 (52 matcher)
Karalahti 19 (38 matcher)
Önerud 17 (50 matcher)
Bengtsson 17 (50 matcher)
Berglund 17 (45 matcher)
Sundh 16 (52 matcher)
Sandberg 14 (52 matcher)
Brithén 14 (41 matcher)
O’Byrne 10 (43 matcher)
Andersson 8 (52 matcher)
Törngren 7 (46 matcher)
Johansson 4 (50 matcher)
Stenlund 2 (47 matcher)
Eidstedt 2 (52 matcher)

Jag har inte tagit med Laine och Melin som är långtidsskadade. Men skulle de göra en mirakelcomeback i nästa omgång skulle de sluta på:
Laine 33 (41 matcher)
Melin 12 (35 matcher)

Nu kommer ju poängligan inte se ut så här. Mycket kan hända. Men det kan ju ändå ge oss en fingervisning om vilka spelare som levt upp till förväntningarna än så länge och vilka som måste steppa upp.

Christensen som sågas av de flesta skulle enligt mening få klart godkänt om han slutade med den poängskörden och det snittet. Likaså Almqvist och Karalahti som också fått utstå mycket kritik.

Däremot skulle jag nog inte vara helt nöjd om jag var Thörnberg. Med tanke på speltid borde han liksom Önerud och framförallt Brithén ligga betydligt högre upp när säsongen ska summeras.

Edit. När jag skriver att Thörnberg borde ligga “högre upp” tänker jag naturligtvis på poängsnitt. Tvåa i poängligan är ju ändå helt okej…

Med tanke på att enbart tre spelare mäktade med över 30 poäng förra säsongen så vore ju 6 spelare över 30 i år ett steg i rätt riktning i alla fall.

Sen så är ju inte vare sig Thörnberg eller Önerud speciellt nöjda med sina insatser i år så här långt, vilket säkerligen har olika förklaringar. I Thörnbergs fall tror jag det är förväntingar som spökar. Alla fröväntar sig att han ska komma in och göra 20-25 mål och typ 45-50 poäng totalt. Har det då börjat trögt och inte lever upp till förväntingarna direkt så är det nog inte helt enkelt att bara hoppa på vagnen igen. Mycket psykologi i sånt, det går lätt troll i det. Se t.ex Tedenby förra året.

Önerud har ju hoppat runt bland kedjorna och aldrig riktigt fått känna sig hemma nånstans. Från en ledande spelare i Modo till “en i mängden” i HV.

hv71.se/artikel/74650/
Gillar detta. Perfekt tillfälle att ta inte några unga spelare som får chansen att visa upp sig under några träningar. Också bra att man tar in någon duktig utifrån för att träna backarna lite extra.

AGERA NU HV!!

Turnbull klar för fbk. Vet inte om jag tycker det är jätte synd. Men helt klart är det dags att börja vända stenar nu, som de så käkt brukar säga.

Jag undrar vilken spelare man väntar efter? Otroligt spännande att se vad deras ess i rockarmen är.

Tror de är riktigt kräsna om vilken spelartyp man väljer.