Tråden om: HV71 (-2)

Hv har otroliga problem när motståndaren drar upp tempot då hänger man inte med. HV kan bara föra matcherna när motståndarna inte spelar med högt tempo/dålig dag på jobbet. Många lag ser HV som ett bottenlag och därför taggar man inte till till 100% och det är därför vi vinner då o då mot bättre lag.

För mig är det lite av ett under att man inte ligger sist då vi saknar helt o hållet ett grundspel och förlitar oss totalt på individuella prestationer och motståndarens misstag, vi är helt värdelösa på att skapa chanser på egenhand. Jag ser de lite vi har haft en heldel tur i de mål som vi har gjort då motståndaren vart dålig när de mött oss mer än HV gjort dem dåliga.

Nu när de blir slutspel/play in kommer spelet bli noggrannare och högre tempo, då kommer vi se att jhv inte alls kommer hänga med. Vi ryker nog i 2 raka i play in elr 2-1 då kanske kan ta en vinst på hemmaplan.

problemet iår för spelarna är motivationen och det jävlar anamma. man är inte beredd att göra skitjobbet som andra lag är beredda på. Man är bekväma, lite lata och dåligt ledarskap. Både från tränarhåll och spelarhåll. Gruppen har blivit för bekväm för att vara ett seriöst SHL lag och om detta inte vänds snarast så ser vi HV spela i Allsvenskan inom några år. Man hade lite ljusglimtar förra året men det är helt bortblåst iår.

hammare7: ett av forumets mest mörka inlägg. Och tyvärr kan jag bara hålla med. Precis som under Dahlén handlar det mesta om individuella prestationer i dagens HV. Har väldigt svårt att se en uppsida till nästa år. Är snarare orolig för att killar som Arlbrandt ska tappa spelglädjen totalt i HV-grå.

Hult och Davidsson kan omöjligt fått förlängt baserat på sportsliga resultat. Förhoppningsvis har de startat något bra som vi supportrar inte kan se. Bara att hoppas, för fortsätter det så här är det inte omöjligt att HV inom en femårsperiod tvingas kvala för att hålla sig kvar i SHL.

Håller med till fullo!

Och ang AJ. Hade en diskussion kring detta med en god vän igår.

Synnerligen anmärkninsvärt att Stille ( Mr HV) och Olausson ( superproffs) valde AJs sida.
Min väns uppfattning var den att AJ helt enkelt ställde för höga krav på spelarna och dom pallade ej.
Plus att han gav sportchefernas bästa kompisar “för lite” istid och t.o.m bänkade dom.

Otroligt trött på hur oproffsigt allt sköts just nu inom HV.

Vi har gått från en ledande klubb till detta. Fyfan.

Men Petrasek säger ju hela tiden att allt är AJs fel!!§½!½!½!½!½!½ Skriver i massa HV-grupper på FB att folk inte vet sanningen½!!½!½!!½½!½!½!½!½! Han måste ju ha rätt, precis som alla andra enögda hv-supportrar½!!½!½½!!½½!½! /s

Skulle onekligen vara sant att herr Petrasek och Mattias Karlsson kunde berätta vad som faktiskt hänt istället för att lipa i media som de gjorde i flera månader (som våra sportchefer också gjorde). Jag valde att ha en nykter syn på hela situation, olikt många andra, och har faktiskt inte valt någon sida då vi faktiskt inte vet någonting. Iofs har vi ju det där med röda gubbar, men vad vet vi egentligen om det? Kan det ha varit så att man gjort en höna av en fjäder? Jag vet inte, men att bara slänga all skit på AJ tycker jag är rätt dumt bara för att man gillar en person mer än den andra. Det började ju egentligen när Petrasek bänkades och vi vet ju vilken symbolisk roll han har inom HV. Och som GustavB sa, både Stillman och Olausson valde ju egentligen AJs sida och de är då inga amatörer iallafall, båda kände ju spelarna och de anställda som klagade på AJ väl dessutom. Är inne på samma spår, kan det ha varit så att AJ helt enkelt hade för höga krav?

Tittar man endast på kunskap utan att ta hänsyn till något annat så är ju AJ-Stillman-Olausson ganska många hästlängder bättre än Lindbom-Brithén. Jag tyckte jag såg den bästa hockeyn på flera år 2014/2015, skiljer sig verkligen från den “HV-hockey” Lindbom lovade denna säsongen.

Håller med dig fullstängigt. Inte minst föra hösten med AJ var ju stundals riktikgt bra.
Vi hade en period med 10 raka (?) där runt oktober/november.
Det har inte Lindbom/Brithén varit i närheten av.
Man såg linjer i spelet, man hade en spelidé.

Är detta Lindboms “HV-hockey” som han utlovade inför säsongen?
Lyckas ju för fan inte vinna en bortamatch knappt.
Mycket svagt!

Håller med dig fullstängigt. Inte minst föra hösten med AJ var ju stundals riktikgt bra.
Vi hade en period med 10 raka (?) där runt oktober/november.
Det har inte Lindbom/Brithén varit i närheten av.
Man såg linjer i spelet, man hade en spelidé.

Är detta Lindboms “HV-hockey” som han utlovade inför säsongen?
Lyckas ju för fan inte vinna en bortamatch knappt.
Mycket svagt! Ja AJ-Stille-Olausson känns ju lite mer proffsigt än Lindbom/Brithén, därom ingen diskussion!

Helt klart. Tänk er Stille och Olausson som vårt tränarpar istället för lindbom Brithen. Ja tack 100ggr mer erfaret

a load of bull. Ditt inlägg stinker. AJ är en bedrövlig individ. Att “ställa krav” kan vilken jävla idiot som helst göra. Det är inget svårt. Att göra sig ovän med folk är lika enkelt. Om någon tror att det är det enda som behövs för att lyckas inom idrott så bör hen tejpa ihop kakkrossen. Att vara sur å bitter över hur det går för HV ger inte folk fribiljett att skita i logik och rationellt tänkande.

Gurra benämnde mig som hockeyprofessor vilket jag tackar för. Som jag ser det finns det tre fundamentala problem i HV;

1. Självbilden- HV ser sig fortfarande som ett topplag. Varje misslyckad säsong förklaras bort med otur, skador, tränare etc. Spelare som kommer hit med bra namn och cv tenderar att ganska snabbt prata sm-guld och topplaceringar för att sedan bli “bekväma” med uttåg i kvartsfinaler. Jag tänker på sådana som Nilson, fälth, kolan, wesslau mfl. Styrelsen och den sportsliga ledningen pratar också om guld oavsett hur det ser ut. Vad jag har hört betalas det även ut löner som ett topplag.

2. Svagt ledarskap- detta verkar vara en röd tråd i klubben. Den nya styrelsen gör ett lika dåligt ekonomiskt resultat och sannolikt ett sämre sportsligt än den tidigare. De är otroligt nöjda med J & J:s jobb (9:a i tabellen, hanteringen av AJ gate). J & J i sin tur är tillsätter två av tre tränare och är otroligt nöjda med dem (9:a i tabellen) och hittar bortförklaringar (skador och avstängningar) åt tränarnas mediokra jobb. Tränarna i sin tur väljer att låta killen med svagt psyke och dåligt kroppsspråk, Ted fortsätta vara kapten. När Ted är borta utser man Mr. Luleå som är ny för säsongen till kapten. Som sagt, svagt ledarskap rakt igenom.

3. Lagbygget- vi har ett omodernt lag. I princip alla är brunkare. De moderna lagen i dag bygger på en teknisk offensiv hockey vilket vi inte har spelarmaterial för. Det finns dessutom inga tydliga roller utan det känns som att spelarna mest värvas utifrån namn utan att det finns någon större tanke bakom vad vederbörande faktiskt ska tillföra.

Varsågoda, såga på…

Ingen såg. Tumme upp. Har hävdat exakt samma sak hela säsongen och även belyst i några inlägg. Laget är felbyggt. Förlängningen av J och J måste tagits på helt andra grunder än sportsliga resultat. Jag hoppas och vill tro att man har någon bra plan och jag har tilltro till Davidsson. Som Wikegård sagt i flera år nu HV71 är mellanmjölk just nu. Tycker det sammanfattar det hela ganska bra. Teds hälsa har jag ingen aning om och vill absolut inte yttra mig om. Skvaller i media och vad som skrivs på forum har jag lärt mig tagit med mycket salt. Reagerade på ett uttalande av Abbot efter Fbk matchen. " vi vet att vi måste spela på 100% mot ett lag som Fbk" hoppas verkligen att det är felciterat annars är det ju förjävligt. Vi måste gå in med 100% mot alla lag alla matcher annars vinner du inte mot något lag i Shl. Det kallas ödmjuk inför uppgiften. Där har man misslyckats kapitalt i på tok för många matcher. Inte okej. Alla förlorar det hör idrotten till Men det är en jäkla skillnad på att förlora och förlora. Hur ofta ser man Skellefteå förlora pga bristande ödmjukhet inför uppgiften? Definitivt en ledarskapsfråga både tränare och inom laget.

En fråga som GustavB ställer, och som många ställt före honom, är obesvarad; hur kommer det sig egentligen att två HV-ikoner som Fredrik Olausson och Fredrik Stillman tog Johanssons parti? Jag tycker den frågan är mycket befogad!

Du läser mina tankar, håller med dig fullständigt. Men var försiktig med att säga det för ofta, då kallas du för medgångare eller något sånt. Finns ju en viss supporterelit som tycker att kritik är det värsta som finns, och att dina åsikter helt enkelt inte är värda något då.

Tror personligen att de inte gillade det som håller på att hända med HV och ville helt enkelt inte vara en del av det. Men är ju egentligen bara de själva som vet.

Fast den är väl ganska klar? J och J har tagit spelarnas parti och Olausson och Stillman har tagit Andreas parti. Otroligt dåligt skött vilket fall hela soppan oavsett vem som är boven. Är helt övertygad om att mycket hade säkerligen kunnat redas ut med bättre kommunikation. Så är det ju exakt i varje större företag. Kommunikationen brister alltid i något led. Ibland lite ibland mycket. Ibland startar något som en liten irritation och slutar med en bomb och blir pannkaka som i detta fall. Utan att veta egentligen någonting så är jag väldigt säker på att mycket beror på bristfällig kommunikation och otydlig kommunikation. Man pratar om varandra i stället för med varandra.

OM man ska vara lite positiv så tycker jag HV71 spelat bättre än på längre offensivt sista 2 matcherna och verkligen spelat sig till chanser genom hårt jobb och smarta lösningar. Tyvärr så är det mest Sandbergs lina som skapat det mesta och resten får inte riktigt till det. Men där har vi typisk HV-hockey. Det gäller bara att resten av laget kan lära sig att spela på samma sätt lika ofta som Sandbergs lina.

Ser även att när vi vårdar puck så är det vi som skapar och inte släpper till något. Tyvärr så verkar vi släppa det konceptet ju längre matchen går och börjar sen kasta iväg puckar så motståndarna får pucken gratis.

Skulle vilja se att man tar pucken från egen zon som man gjort sista matcherna bra och spela sig fram till anfallszon och väl där ta avslut om man har ett bra läge annars stannar man upp och spelar runt pucken tills motståndarna släppt på pressen och sen letar man upp bra avslutslägen och går hårt på returer. MEN när man inte lyckas spela sig fram till anfallszon vilket är ganska många gånger, men mindre än tidigare. Då ska man vända tillbaka och spela hem pucken och börja om istället för att dumpa puck. Puckinehav är bästa försvar. Har man pucken så kan inte motståndarna skapa något. Det är ok att dumpa puck i bland om det inte finns någon passningsväg och man riskerar att bli av med pucken om man skulle försöka passa hem den igen. Då är det bättre att dumpa och åka efter. Eller om man ser att man har spelare som kommer gå hårt på dumpen. Men allt för många gånger så dumpar man för att åka och byta och där ger vi bort alldeles för många puckar eftersom ingen åker på den dumpen förutom max 1 spelare och där har vi direkt gett motståndarna en chans att skapa något.

Där måste man lära sig att alltid spela hem pucken och behålla den inom laget tills nya spelare kommer in och sen kan man anfalla igen. Det tror jag kan vara en stor nyckel till att minimera försvarsspelet och öka anfallsspelet bara på 1 enkel lite skitsak sompå 1 hel match inte alls är en skitsak. man slänger iväg pucken för byte säkert ggr eller mer och det är 10 ggr extra som motståndarna får chansen att bygga upp sitt anfallsspel.

jag tror dom såg och var emot svåger politiken

Lite surr: content.youplay.se/v/y12ccwIipWvQvA

Öh… jag får bara upp Erik Karlssons elitprospect sida via den länken… men visst han skulle nog va ett bra tillskott :stuck_out_tongue:

Nja, vi behöver nån som stabiliserar upp defensiven i första hand! :wink:

Otroligt svår avslutning de resterande matcherna, växjö, Luleå Skellefteå o LHC. Vi skall nog vara glada o nöjda om vi får 1 p sammanlagt :frowning:

Större chans att vi halkar ner till 10:e plats i tabellen… kanske dock planen var från början, för då möter vi ju Växjö i playin och minskar resekostnaderna.