Stor risk att vi halkar ner till 10e ja.
Svårt program kvar, någon poäng kanske vi lyckas ta.
Hursom, Växjö kommer gå direkt till kvart.
De har börjat röra på sig, de går långt, kanske t.o.m
hela vägen.
Tycker vöxjö har bästa laget på paporet, kan mycket väl försvara guldet.
Vi ska vara väldigt glada att vi slipper växjö, hade lätt åkt i två raka.
Hoppas på FBK eller Brynäs, helst FBK.
Svårt att titta på bottenlag vs. topplag, och bilda sig en nykter bild av om motståndet är svårt eller lätt för tillfället. Tror ett lag som jagar säker mark, slutspelsplats eller åttondelsfinal kan vara en minst lika svår motståndare som Skellefteå som inte har något att spela för just nu. Just därför tror jag på en tuff match ikväll och gissar att vårt lättaste kvarvarande motstånd kan vara Skellefteå…
För övrigt så är väl rimliga önskemål att slippa Växjö i åttondelen, gärna få Örebro eller Brynäs, samt gärna få hemmaplansfördel som en 7-8 placering innebär.
Nu måste man minimera misstagen för att ha minsta chans i play in och eventuellt slutspel.
Man kan inte vinna matcher genom att bjuda på mål. Läge att spela enklare i egen zon och lyfta ut puckar istället.
Gå tillbaka till enklare grunder och jobba därifrån.
En bra början för att vända skeppet vore nog att satsa på en tränare som kan sätta ett fungerande spel att falla tillbaka på.
Vi har haft Dahlén, som fick jobbet efter att ha kört Frölunda ner i botten trots väldigt namnkunnig trupp. Sen fick vi Andreas Johansson, som jag iofs tyckte var spännande, men som aldrig varit huvudtränare (?) och som kanske kan uppfattas som ganska kontroversiell. Nu Johan Lindbom, som även han är en gröngöling i sammanhanget. Det känns hopplöst att skyffla pengar på en dyr trupp varje år, sen anställa en tränare som inte kan ta tillvara på den.
Den enda gången det har sett bättre ut var under play-in och kvartsfinal med Bendelin och Olsson. Jag tyckte man störde SAIK bra i den kvarten, och hade man haft Salmela tillgänglig alla matcher hade vi nog kunnat göra ännu mer av det. I övrigt har det sett likadant ut sen Dahlén tog över och trenden med klåpare i båset startade, det har saknats jämnhet.
Det är ingen slump eller att vi har spelare som spelar en tuff hockey. Det beror helt enkelt på att vi har haft för många spelare på senare år med “fel karaktär”.(Känn på den Hult )
Skämt åsido, det räcker ju uppenbarligen inte att ta ett ordentligt snack inför säsongen. Med tanke på hur det har sett ut senaste 5-6 säsongerna så krävs det ju något drastiskt för att vända på trenden. Kanske ta in en psykolog igen?
Håller med till 100% Säsongen so far är totalt tok fiasko. Vad ska HV71 göra nu? Vända på varje sten igen? Känns som HV71 utredningar mm efter alla fiaskon även de är fiaskon. De har inte tagit tag i problemen i år som de sa de skulle.
Fiasko? Så långt skulle inte jag vilja dra det. En dålig säsong, ja, men inte fiasko. Vi har inte haft de bästa förutsättningarna för att vi skulle lyckas alls denna säsongen.
*AJ-gate slet hårt på föreningen, vilket ledde till att klubbens rykte blev väldigt dåligt.
*Vi lyckades inte få tag i några rutinerade tränare, då alla som blev tillfrågade tackade nej. In med Lindbom och Brithén. Förutsättningarna inför säsongen är ju redan här ganska begränsade.
*Tränarna lyckas inte implementera ett tryggt grundspel och skador och avstängningar redan tidigt på säsongen gör att flera spelare kastas runt mellan olika kedjor. Kontinuiteten saknas.
*De spelare vi förfogar över klarar inte av att leverera på den nivå vi förväntat oss (med vissa undantag naturligtvis) och spelet blir lidande både defensivt och offensivt.
Detta är bara ett par punkter som visar varför jag tycker att denna säsong inte är något att gapa om. HV har med denna säsongs början, startat ett långsiktigt lagbygge och jag tror inte vi kan skörda det vi sått än på ett par säsonger. Jag är optimistisk inför framtiden, och jag vill inte sparka ledare och spelare höger och vänster. Det har ju inte funkat på 5 år, varför skulle det funka nu?
Tänk framåt. Perspektiv!
Jag håller med helt och hållet. Nu får ni andra kamma er, ni skriker om att föreningen måste inse att vi inte är ett topplag längre och arbeta utifrån det, men i samma andetag så skriker ni om fiasko bara för att vi inte vinner serien?
Hur f/%$$#"n får ni ihop detta?
Vakna upp, HV är inte ett topplag och har inte varit det under lång tid. Vad som tar lång tid är att ta sig tillbaka. Som clownen säger… vilka av de senaste 5 årens instanser av sparkade tränare har automagiskt gjort oss till topplag igen? Juuuust, inte en enda. Sug på den för fan. Ordentligt, så det visslar i käften.
Det som gör mig extra förbannad är att folk faktiskt tror att AJ var en bra sak. Några av er tyckte sig se att det blev så mycket bättre där en kort stund… så därför sket föreningen ner sig när de sparkade AJ. Hur bra går det för killen i MODO? Hur mycket substans finns det bakom hans löften om:
Jag skall ta MODO till slutspel
Jag sätter 10 000 på att MODO klarar kvalet.
Så, alla ni som tycker att man återigen skall sparka tränare och ev. hela den sportsliga ledningen, kan ni göra er till känna så kan vi kolla statistiken?
Frågan är enkel:
a: Byt ut sportslig ledning: Ja/nej
b: Byt ut tränarna: Ja/nej
c: Bygg vidare på det vi har: Ja/nej
d: Rör ingenting, allt blir bra: Ja/nej
Inzaneclown & Diabolics: förstår hur ni tänker. Och jag hade nog hållit med om det inte varit för de bilder som föreningen själva målat upp.
Hult, Davidsson och Lindbom pratade inför säsongen om att de skulle göra en bättre säsong än ifjol (dvs ta sig förbi kvartsfinal) och vara med och slåss om guldet. Nu ser vi ut att åka ut redan i play in, och sett till förväntningarna är väl det om något ett sportsligt fiasko.
Den delvis nya styrelsen och styrelseordföranden pratade inför säsongen att nu var det viktigt att få ordning på ekonomin. Häromveckan sa de att vi ser ut att gå fyra(!) miljoner back. Det om något är väl ett misslyckande och kan väl även ses som ett ekonomiskt fiasko.
Förutsatt inte HV tar sig till semifinal är jag beredd att säga att den här HV-upplagan tar sig in på topp 3 över de värsta säsongerna sedan jag började följa laget. 98/99, 13/14 och så den här.
Förstår helt ärligt inte hur folk resonerar när anser att denna säsong inte är ett fiasko. Med en av de dyraste trupperna är det ganska sorgligt att hamna så långt ner i tabellen. Köper faktiskt inte skiten med otur med skador/avstängningar, det är inte alls otur.
Man kan börja med att läsa vad folk skriver, det hjälper. Som clownens inlägg. Eller mitt, sedan går man in i varje argument och tittar på dess värde, och när man värderat det så kommer man med en kommentar. Testa det.
Jag förstår helt ärligt inte hur du resonerar heller, men jag har å andra sidan inte en klar bild över vad ditt resonemang är. Har du en länk till ett inlägg så kan jag titta på det.
Här är ett försök till argument. Vad är det du inte “köper”? Att HV haft otur med avstängningar/skador? Är det ditt motargument? Att HV inte haft några skador/avstängningar som är oturliga, utan istället kommer av någon annan anledning? Vilken isåfall? Eller är ditt argument att vi inte haft så många skador/avstängningar så att det kan vara en av orsakerna till att HV underpresterat?
Många här på forumet “köper inte” olika saker. Det bara köper det inte, oavsett vad “det” är, och oftast utan en egen ide eller tanke om vad det är istället. Sparka/köp verkar vara svaret på allt.
Återigen: Hur många av de senaste årens sparka/köp har givit något starkt positivt som skapat en grund för framtiden?
Självklart ska det byggas långsiktigt. Men håller helt med dig. Truppen är felbyggd och vissa spelare håller inte måttet. Är både sportsligt och ekonomiskt fiasko. Hur kan ni prata bort det? Tabellen, spelet och siffrorna talar väl sitt tydliga språk. Hoppet är ju dock det sista som överger människan. Så mirakel kan ju ske…
Jag har sett många inlägg här som ondgör sig över HVs resultat och hänvisat till att HV har den största lönebudgeten av alla eller att man åtminstone ligger i topp. HV ligger visserligen högt i löneligan, men inte på nåt sätt uppseendeväckande. I dagens CMore-sändning tar man upp detta intressanta ämne. Enligt uppgifter på Twitter, ser löneligan ut så här i milj kronor: