Jag tycker det du skriver är bra. Ekonomiskt ett dåligt år. Men fiasko? Jag gissar återigen att det tar tid att få ordning på grejorna efter några år av fel självbild och mycket sparkade personer (vilket kostar enorma pengar). Nu är det väl så att styrelsen är den del som verkar klenast i föreningen i mitt synsätt, en ordförande som är lika utåtagerande som en grå betongvägg och en styrelse i sin helhet som verkar högst frånvarande i debatten i jönköpingsområdet som helhet.
Förhoppningen att gå längre än fjolåret är väl en ok förhoppning, och ett misslyckande om man inte gör det, men fiasko? Fel av Hulth att sätta ett 1-årsmål som folk stirrar sig blinda på. Jag håller med dig där. Men vi som skriker här på forumet om att HVs självbild är sne, måste väl vara ärliga nog att oxå leva efter det själva? Vi kan inte ropa fiasko om vi själva vet att Hulth satt ett felaktigt mål utåt.
Du har haft tur att följa laget under dess mest framgångsrika period, jag har lite mer perspektiv. Men även i det perspektiv du har är det inte ens top 5 i min bok, inte sett till realiteten efter 5 år av skit. Nummer ett på den listan utgörs av ett missat SM-guld i den enda final vi torskat. Nummer två av alla gånger LHC slagit ut oss, tre när vi åkte mot FBK i kvarten…
Återigen, ser du ett fiasko så har du haft fel ingångsvärden. Du har inte varit nykter när du satt upp dina förväntningar. Du kan inte skylla föreningen för det.
Du skriver att truppen är felbyggd? Baserar du det på kunskap eller gissar du bara för att det inte blivit som du ville? Vari ligger felbygget? Hur skall det vara?
Nån skada nån avstängning kanske är otur men så många vi har haft de senaste åren. DET ÄR INTE OTUR. Vi kommer aldrig komma ur denna onda spiral med tanken vi gör inget fel vi har bara otur och det är dommarens fel at vi vinner utvisnings ligan år efter år efter år (iallafall toppen). Vi ryker på avstängning på avstängning de är ju bara otur för vi är ofelbara. Alltså hv måste göra nått åt disciplinen som är åt helvete. Att dommarna är mutade är inte sant elr korrupta att favoritisera andra lag före HV är helt fel det är bara blinda hv fans som tror det.
Många här inne vill inte se sanningen utan vi har haft otur nu sen guldet 2010. Vi är samma bra lag men vi har bara otur.
Ryck upp er HV och hitta det som är fel, AJ hittade felet men ni ville inte se/lyssna, sen var det tråkigt att AJ var helt fel person att hitta de och allt agg riktades att göra allt för att visa AJ hade fel men det poängterade bara att han hade rätt i många saker sen som sagt var han fel person att hantera det få HV att också se det felet.
Som sagt HV har otroligt dåligt ställt nu med en vacklande ekonomi efter ett antal år nu med mångmiljon förluster o kan inte ha så mycket pengar kvar på kontot och lär snart i värsta fall inte klara av SHL kravet med 4 miljoner på kontot hockeysverige.se/2015/01/23/ … framtiden/
Vet inte direkt exakt hur många miljoner hv har på kontot menn vi har ju förlorat mellan 2-7 mille per säsong de senaste 5 åren o då försvinner miljonerna på kontot snabbt.
Hv har gjort många åtgärder men inget har hjälpt, ekonomiskt går det åt helvete, sportsligt går det sämre o sämre. Nått måste göras NU o sluta vara blinda för sanningen och skyll allt på otur
Men en sak skall jag rätta: Kolla på den stat som Sanny presenterade på sin blogg för alla lag under 2016. HV hade näst minst antal utvisningsminuter av alla lag.
Så, en förbättring. En början? Men vi kommer ju alfrig se om det är en början på något om vi nu skall sparka alla och göra om allt igen, eller hur?
Men herregud Diabolics nu får du faktiskt lugna dig. Har förklarat i ett flertalet inlägg förut på vilket sätt jag tycker att truppen är delvis felbyggd. Föreslår att du kollar tidigare sidor. Hur kan du ha mage att sitta och påstå att jag inte skulle se nyktert på detta? Vem är du o komma med ett sådant påhopp? Tagga ner attityden lite. Jag tycker det gör lite ont i magen när man förvarnat igen för minus resultat trots bra publik. Det är höga toppar och djupa dalar och ett grundspel som inte sitter. Vissa skador givetvis otur. Avstängningarna absolut inte otur. Sedan finns det givetvis olika grader av fiasko… vi ligger 9a och inte plats 5-7 men inte heller plats 13 eller 14. Vi hade kunnat gå back 10 miljoner inte cirka 4 det pratas om nu så allt är relativt. Givetvis gillar jag långsiktigt tänk men J och J har fortfarande mycket att bevisa. Utan att förklara utförligt igen om varför jag tycker truppen är delvis felbyggd eller att spelare ej får ut sitt max så konstaterar jag att tex kedja 2 med Tedenby,abbot och Önerud där tycker jag att vi har 2 grovjobbare i önerud och Abbot och Tedenby med skillsen. I ett lag med ambition med topp 4 tycker jag att den är för svag. I stället skulle jag förespråka 2 med skills och en grovjobbare. I första kedjan som på pappret ser klockren ut tycker jag att Thörnberg vill för mycket och får inte ut sin fulla potential. Han transporterar pucken och försöker stå för mycket av skillsen i den linan vilket vi har Arlbrandt och Christensen till. Thörnberg ska vara jobbig att möta avfyra sitt mäktiga skott och göra det som är hans främsta spetskompetens. Nu är det inte riktigt så vilket ligger på ledarskapet att få ut max av truppens olika kompetenser. Det tycker jag inte att man får, det anser jag är ett misslyckande. Fiasko kanske är ett för stort ord. Om jag i stället använder misslyckande hitintills då? Alla har olika förväntningar på laget såklart. Men eftersom så mycket har brustit tycker jag att säsongen absolut kan kallas misslyckande. Är knappast ensam om den åsikten Diabolics. Jag hade förväntat mig hv som ett mittenlag med bättre disciplin och ett tryggare grundspel att falla tillbaka mot, samt en bra ödmjukhet inför alla matcher och mot allt motstånd. Det hade jag trott hoppats och förväntat mig.
Jag tycker alltså att Önerud och Abbot är lite för liknande spelartyper för att bägge ska lira topp 6 i samma kedja då bägge är hårt jobbande men inte spelskickligheten som främsta styrkor. Allt är inte mörkt givetvis då fortstod du fel. Mycket bra förlängningar tex. Önerud och Sundh gör lysande säsonger. De 2 främsta målskyttarna. Vem hade trott det innan säsongen? Många spelare får dock inte alls ut allt vilket är ett problem, samt stor odisciplin. Inte meningen o vara spydig tillbaka sorry för det. Men tycker du uttryckte dig klumpigt. Gissningar nej absolut inte jag tycker att truppen är lite felbyggd. Tycker man dock är inne på helt rätt spår i backlinjen när man vill ha spelande och rörliga backar. Där ser jag den röda tråden bortsett Rob. Fw sidan tycker jag personligen att vi har väldigt många liknande spelartyper, mycket duktiga breddspelare men för lite skills i topp 6. Vad tycker du själv om säsongen Diabolics? Hur skulle du vilja klassa vårt grundspel?
Med det lag som HV ställer på isen får nog ändå en för dagen 9e plats räknas som ett fiasko, att vi tagit EN ynka poäng mot Rögle det går knappast att förklara bort med skador eller avstängningar, Rögle är ett lag som vi ska slå, varje gång. Säg att HV även skulle missa en kvartsfinal så är det väl sämsta säsongen sen lockouten om jag inte helt är ute och cyklar. Årets upplaga av HV på bortaplan måste väl vara bland det risigaste någonsin, kanske finns ngn statistiknörd här som vet?
Det är väl tydligt att den här säsongen inte har varit speciellt bra. Ekonomiskt, tabellmässigt och spelmässigt ser det ju inte direkt bra ut. Jag hade tyckt att det är ok om vi hade spelat bra men inte fått med oss poäng men spelet har ju stora delar av säsongen varit under all kritik. Det vore intressant att höra varför Hult, styrelsen, Lindbom och diabolics tycker att detta är en bra säsong…
Med tanke på målen HV71 satte upp inför denna säsong så är det fiasko.
Jag vill inte sparka Lindbom men jag vill han kliver ner ett snäpp och in med mkt mkt mkt mer rutinerad tränare som bla Lindbom kan lära sig massor av.
Va? Du ställer en fråga om ett påstående jag aldrig sagt, så jag vet inte riktigt vad du vill att jag ska svara? Jag är faktiskt emot det där med att sparka och köpa hit & dit, men låter nog faktiskt bli att svara på din fråga eftersom jag inte har något svar på den.
I vilket fall, när det gäller skador/avstängningar så kan jag förklara för dig hur jag menar. För att vara helt ärlig förstår jag inte vad du pratar om i vissa punkter, känns som du lägger ord i munnen på mig, men iallafall. Sett väldigt många HV-supportrar, både här, på twitter och på diverse facebook-grupper, klaga på att vi blir särbehandlade av alla domare och DN, dvs att vi blir extra hårt straffade bara för att det är HV. Det är ingen annans fel än HV-spelarna själva att vi har så många avstängningar och “bullshitutvisningar” som folk kallar det. Kanske en psykolog som regelbundet har kontakt med spelarna skulle hjälpa? Jag vet inte, men att det är otur håller jag inte med om.
Skadorna kan man inte heller bara skylla på otur. Förebygger man skador i sin träning? Tränar man för hårt så kroppen slits? Finns så många fler olika anledningar än otur, men att skylla på otur passar många bättre då man slipper tänka på sådant. Jämför med Arsenal i fotboll, ganska populärt att säga att laget har otur med alla skador år efter år men beror troligtvis egentligen på träningen.
Dessa två kombinerat är definitivt inte anledningen till att vi ligger såpass långt ner i tabellen som vi gör, men det är fortfarande ett ganska populärt argument. Enligt mig handlar det mer om lagbygget. En svindyr trupp med brutalt svaga tränare, är det ett vinnande koncept? Finns INGEN spelidé över huvud taget i dagens HV71, utan man kör på föråldrad hockey genom dump and chase (HV-hockey som Lindbom kallar det). Har inte sagt att man ska sparka och köpa hit & dit, utan att bygga rätt från början. I flera år har det sett likadant ut, och föreningen blöder pengar. Känns som man inte gör någon riktig scouting ibland, utan bara EP-scoutar och tittar på namn.
Klart man får ställa krav, man SKA ställa krav. Ett krav är att man som spelare ger 100 % i varje match, hade man gjort det så hade HV inte legat 10 nu. Med Lindbom och Brithén som ansvarig för detta lag, så sköt man sig själv i foten, visst, man sparade in en lön men vad hjälper det om säsongen är över nästa vecka. Jag hade kunnat köpa Lindbom med en rutinerade tränare vid sin sida, men detta blev inte bra, inte någonstans. Defensiven har sett bedrövlig ut i ännu en säsong, spelet bygger man bakifrån, HV har en riktigt bra målvakt, samt bra forwards, men backsidan är återigen lagets svaga länk…
Jag håller med om det mesta men inte helt om backsidan. Egentligen är den inte så mycket sämre på pappret än vad andra lag har. Problemet är att försvarsspelet som fem man på banan har ansvar för är dåligt. Hade vi haft ett mer konstruktivt offensivt spel så med uppspel på bladet på en forward i fart hade vi int spenderat så mycket tid i egen zon. När vi sedan är i egen zon sker det väldigt mycket misstag.
Bra grej, bara för att kolla av hur åsikterna skiljer sig åt. För mig blir det:
a: Byt ut sportslig ledning: NEJ
b: Byt ut tränarna: JA
c: Bygg vidare på det vi har: JA
d: Rör ingenting, allt blir bra: NEJ
a: J och J har mycket att bevisa det är sant men, dom har fortfarande inte helt fått sätta sin prägel på laget och måste få ytterligare minst ett år. Jag är inte imponerad så här långt men jag har ändå kvar nån slags grundförtroende och dom är passionerade för HV.
b: En huvudtränare med en bra spelplan och mkt pondus måste in för att styra upp laget. Lindbom har inte personligheten eller en bra plan.
c: Vår största fördel med situationen som den är just nu är just kontinuiteten. Vi har många unga spelare som kommer att kunna höja sig ytterligare ett snäpp och med i stort sett samma lag så kan vi förhoppningsvis komma ordentligt förberedda och samspelta till nästa säsong.
d: MEN, och det är ett stort MEN: Det kommer att krävas ett väldigt tydligt ledarskap, hårda krav, stenhård träning och motiverade individer. Det är alldelles för jävla bekvämt allting i HV just nu. Det måste finnas ett jävla driv från alla att vi ska tävla in i kaklet varje match och visar man inte det på varje träning och varje match så har man inget i föreningen att göra. Visst det kanske inte blir lika gött för alla men det är en elitförening vi driver för spelare på absoluta sverigeeliten och då måste man köpa det.
Hade varit intressant att se samma lista om man kunde räkna av pengar för matcher som spelare har kostat, men inte spelat, t.ex Laine, Melin, Brithén, Christensen, Campoli, Karalahti osv. För alla lag givetvis…känner mig ganska säker på att HV inte hade legat 4a då.
Skador/avstängningar. Det är inte otur att HV drabbats av detta, och särskilt inte på senare tid. Påstod själv i början av säsongen att det var viktigt att värva en back när halva försvaret var skadade/avstängda, och detta för att avlasta våra ordinarie backar. Att trötta, slitna och halvskadade spelare idag tar dåliga beslut och avstängningar kan nog i mångt och mycket skyllas på hur hårt man körde med dessa i början av säsongen.
Kontinuitet. Ett ord jag älskade inför säsongen. Dahlén och AJ raserade det som gjort HV så bra, och nu försöker Hult och Davidsson hitta tillbaka till den röda tråden. Men jag tror de missuppfattat vad kontinuitet innebär. Patrik Hansen på Twitter, Razz här?, förklarard det väldigt bra. Det handlar nödvändigtvis inte om att behålla en massa spelare och tränare. Snarare handlar det om att hitta en organisation och spelsystem som fungerar. Att behålla spelare som exemplevis Berglund spelar egentligen ingen roll om vi inte vet hur vi ska använda honom. Förr hade vi tydliga roller där spelare som försvann ersattes av liknande. Luoma ut, Niinimaa in. Ledin ut, Laine in osv. Skellefteå är väl ett tydligt exempel på detta. De har ju bytt ut hela lag de senaste åren, men varit trogna sitt spelsystem.
Självklart är det viktigt med att försöka hitta en stomme, framförallt bestående av spelare från bygden. Men kontinuitet är nödvändigtvis inte per automatik något bra om man väljer att satsa på det som är dåligt.