Tråden om: HV71 (-2)

Andreas pratar ju väldigt mkt i podden ovan att det första han gjorde när han kom in i HV var att styra upp träningen, fysträningen.
Som han ansåg var för dålig innan. Och tävlandet på träningar överhuvudtaget var viktikgt o köra hårdare.

Hur ser fysträningen ut nu? Varför åker vi på mer skador än alla andra lag?
Otur eller? knappast…

Känns som att HV har tänkt som mig: Det löser sig, bara alla spelare kommer tillbaka osv osv… Ser väl inte jätteljust ut för denna säsongen om man säger så. Men det är ju alltid lätt att vara efterklok. Måste ju vara unikt att i varenda(?) match ha minst en back skadad/avstängd. För det känns som att det alltid har saknats någon spelare och det har väl skapat en ganska stor osäkerhet i försvaret. Att inte kunna spela ihop sig med en backkollega känns ju inte direkt optimalt, för det känns som att alla backar har fått spela med varandra någon gång utan att det, fortfarande inte finns en given backuppsättning där x ska spela med x och y med y. Gick igenom truppen lite snabbt och kollade upp hur många matcher backarna har missat:

Johansson: 2 matcher
Almquist: 5 matcher
Eidstedt: 11 matcher
Berglund: 12 matcher
Karalahti: 16 matcher
Campoli: 19 matcher
O´byrne: 23 matcher
Pilut: 31 matcher

Totalt har dessa backar missat 127 matcher tillsammans.

Man kan ju inte skylla allt på detta, men det är ju knappast något att rekommendera inför framtiden att ta såna idiotiska avstängningar som många av de missade matcherna beror på.

Razz är ju helt rätt på det:

Först handlar det om att hitta ett spelsätt där man kontrollerar spelet…Därefter värvar man in spelare som passar in i spelsättet och dessutom skolar man in ungdomarna i det.

Kontinuiteten som det pratas så mycket om nu gör mig rejält orolig. Den är inte det stora problemet. Gör rätt och ha kontinuitet i det. Nu finns det enormt mycket som måste göras om och rätt för att vi ska lyfta igen. Jag är på riktigt oroliga att HV inte ser el är medvetna om alla problemen…

Ta LHC som ett exempel.

De bestämde sig för att vara mer kontrollerade och dessutom har de jobbat hårt med sitt passningspel i ett högre tempo än tidigare.
De är långt före oss nu, med ett lag som på papperet inte är bättre än vårat.
Vad vi har bestämt oss för är ett frågetecken. Ej kontrollerande och ett horribelt passningsspel lyser igenom i alla fall.

Kul att någon läser det man spyr ut.

Men för att förklara lite mer (som du är inne på), bara för att man gör något dåligt kontinuerligt så blir det inte per automatik bra med tiden. Det är nog mer troligt att det blir värre. Sen kan man inte jobba kontinuerligt med spelare på samma sätt som man kunde innan. Unga spelare drar till NHL/AHL, lite äldre sneglar gärna mot pengarna i KHL/NLA samt att dom flesta kontrakt skrivs på 1-2 år. Ska man jobba kontinuerligt ska man jobba med sånt som inte kommer och går. Ta fram ett spelsätt som gynnar positiv hockey och odla det från tidig ålder och utefter den kravbilden värvar man spelare och även anställer tränare. Här är självklart ZAIK ett bra exempel som tappar poängkungar och halva laget nästan varje säsong känns det som.

Sen kan man fråga sig vad kontinuitet och långsiktighet är när man bara har 1 mv och 3 fw signade längre än 16/17?

Jag lugnar ner mig… Ber om ursäkt för dålig research, taggar ner och samsar mig!

Publik är pengar in, kicka tränare, köpa nya tränare och spelare etc är pengar ut. Vi har plockat in en del spelare i år som jag tror de flesta skulle hugga av sig högerarmen för att få. Thörna och Almqvist, utsedda drömvärvningar under förra årets silly-diskussion här. Jag skulle kunna gå tillbaka och lista alla som tyckte så här, och sen göra en cross reference till vad samma människor säger ang. ekonomin nu. det vore intressant. Dessa värvningar var troligen inte planerade utan togs för att chansen fanns. Detta kostar extra, sen var utfallet av chansningen dålig, men minns: tedenby, samma sak, samma kassa första år.

Jag håller med, det du skriver skulle jag kunna skriva. Vi har inte någon avsevärd åsiktsskillnad här.

Jag köper argumentet med andralinan. Men att ha en andralina som är fel på en position, en brunkare istället för en tekniker tycker inte motiverar att man skriver: “Truppen är felbyggd” som du skrev. Jag tycker, men det är ju bara en “känsla”, inte fakta, att trupen är ok. Det var min huvudsakliga kritik mot den delen. Resten håller jag med om i stort. Jag kan tycka att man borde fått till en komposition som lyckas väcka #24 till exempel. Jag köper helt att vi bör få in (eller igång egen spelare) minst 1-2 riktiga poängraketer. Jag har tidigare dragit in en massa stats på hur långt efter vi är där. Summa sum-arum: Vi har ungefär samma åsikt, men domen “fiasko” är med den kunskap vi hade, när vi gick in i sässongen, fel, tycker jag. Du håller ju med :wink:

Det är min åsikt oxå. Jag vill inte att ni som egentligen har en balanserad och insiktsfull bedömning faller ner i det mörka hålet som vi fans varit i den senaste åren, då det blivit en massa skrikande med otroligt starka känsloord, följt av krav på att “sparka alla”.

återigen, sorry för att jag flippade.

Jag tror vi i stort sett ser likadant på situationen, återigen, mitt utspel var inte motiverat, jag borde research-at din åsikt bättre. Jag föll på ordet fiasko på samma sätt som dekman faller på ordet tjänstefel :wink:

Jag är osäker på Lindbom dock. Vill gärna att det fungerar, men börjar tvivla, dock är det för tidigt att göra en korrekt bedömning, minst två säsonger tycker jag någon är värd för att få en rimlig chans att bevisa sig.

nu var du dryg.

det inlägg jag syftar till är:

Så du tycker inte att man kan använda skador/avstängningar som en av flera förklaringar till att spelet är dåligt? Klart man kan, sen varför skador/avstängningar dyker upp, det är en annan fråga. Är det otur, ja då borde det inte vara ett problem nästa år, men är det inte otur (som du tror) ja då måste man lösa det. Men du, likväl som jag, vet inte om det är otur eller systematiskt. I det fallet kan man va lite ödmjuk.
Du skriver att vi har en av de dyraste trupperna. Statsen som dök upp placerade oss en ynka halv mille högre än de som låg 5-8 i den ligan. Vi har inte en av de dyraste trupperna, vi har en medeldyr trupp. Eller?

återigen, svindyr?

Really, du tror inte det finns någon alls, eller raljerar du bara? Dump and chase är väl en spelide?

När är början då? Hur vet du att det arbetet inte startats? Eller tror du att ett sådant jobb fixar man på 50 omgångar efter obefintlig försässong? Tycker du att man skall börja om igen? Vad är sannolikheten att det fungerar att börja om efter varje 50e omgång?

Återigen, du känner så, men du vet ju inte, eller?

Bra inlägg, kontinuitet med fel personer är naturligtvis inte ett vinnande koncept. Där är det sportcheferna som, tillsammans med huvudtränare skall sätta upp en vision och sedan föra den visionen i hamn. Detta tar tid. Särskilt om, som HV, man varit på dekis i ett par år. Detta är mitt huvudargument för att låta nuvarande sportsliga ledning sitta kvar (styrelsen kan de byta ut) samt jobba vidare med Lindbom, men naturligtvis ge honom mer stöd, antingen med en ny HC eller en/två till andratränare.

Krav är hans ledord säger du. AJ tror säkert på sig själv när han säger det. Det ledord jag tycker passar är något helt annat. Som jag påpekat innan, att ställa krav kräver ingen kunskap eller kompetens. Det kan bevisligen vilken idiot som helst göra, men att ställa krav som faktiskt leder till någon slags positiv utveckling kräver både kunskap och kompetens, vidare kräver det empati och engagemang i de personer man ställer krav på.

Hur bra fungerade hans kravställande i HV? Det ledde till det enskilt mest pinsamma debaklet i HVs historia. Ett HV som drogs med ansiktet före genom bajset under månader.

Hur bra fungerar hans kravställande i Modo?

Jag skäms över att han finns med som ett avslutat kapitel i historien om HV71.

Om Lindbom ger sig av nu, pga vilken “normal” anledning som helst och inte något vuxenmobbarlikt, så kommer jag inte skämmas iallafall. Lindbom kommer troligen inte sprida gödsel efter sig som AJ gjort. Lindbom har mer stil och klass. AJ var motbjudande redan innan HV.

Spelet under AJ var bra mkt bättre än det varit i år iaf. Man var bättre tränade och hade ett spel att falla tillbaka på.
Man gav LHC en rejäl match i kvarten.
Nu missar vi av allt å döma slutspel. Fantastiskt!

Jasså, vilken insyn har du då? Uppenbarligen delar inte Fredrik Olausson eller Fredrik Stillman din uppfattning iaf.
Litar mer på dom två fullbordsproffsen än på dig.

Vår tränarstab just nu är inget annat än glada amatörer. Så är det. Jag har lite högra krav/förväntningar än så på HV.

AJ drog ner på istiden och vågade bänka HV-ikoner, Christensen tror jag har baras gott o säga om AJ.
Men han är också van vid tuffare tag och stenhårda träningar där han är fostrad och spelat största delen av sin karriär,

MEN är man en mes ala Ted Brithén så förstår jag att det var skönt o bli av med AJ.
Sen kommer ju Ted aldrig till NHL heller, där AJ spenderade merparten av sin karriär.

Om du på fullt allvar inbillar dig att Stille, Mr HV och Olausson, superproffs skulle och bägge dessutom mkt bra personer. Att inbilla sig för en sekund att dom skulle ställa sig bakom en vuxenmobbare, det är sanslöst korkat.

Förmodligen delde Fredrik och Fredrik inte den sportsliga ledningens färdriktning.

Svågerpolitiken är skrämmande: ett problem vi inte kan blunda för så länge till!

GustavB:

Det var mkt meningslösa antaganden i det inlägget, samt att du inte svarade på mina frågor, men jag skall besvara ett av dina påståenden:

Ett kort tag under hösten så var det så. 11 raka utan förlust om jag inte minns fel, men hur slutade korthuset? Raserat. Man kan piska en häst en stund, men till slut dör den.

Sedan kan du gå tillbaka i forumet och läsa att det var en del som anklagade även AJ för att dumpa för mycket puck och sakna spelsystem.

Huruvida de var bättre tränade eller inte har jag inte sett något bevis för, åt något håll.

en sak till:

Ted hade en mycket bättre säsong förra året under AJ jämfört med hans nuvarande säsong.

Han fick bara en säsong i HV men jag gillade Hvs spel betydligt mer ifjol än i år.
vad gäller MoDo så har dom ett tämligen uselt lag ( något överdrivet) och han kom in mitt under nuvarande säsong.
Svårt o hinna ändra särskilt mkt eller sätta ngn prägel på det.

Ska vissa spelare vara större än klubben?

Du tycker om jag förstår dig rätt att situationen är klockren just nu?
Vi ska vara JA-sägare och svågerpolitiken ska fortsätta?
Jag är livrädd för vart detta är påväg.

Inledningsvis .Vek ner sig när det gällde.

fast kanske en till:

Har du hört talas om “the nobel laureate logical fallacy”? Inte? oväntat.

Du har tydligen en otrolig tillförsikt i Stillman och Olaussons förträfflighet i alla ärenden… var de oxå bäst i världen på att laga semlor? Köra tåg?

Klart som fan dessa två kan va lika korkade vad gäller psykologi som AJ. Det vi vet om dem är att de var bra hockeyspelare. Inget alls om hur bra de är i kognitiv psykologi. Sedan vet vi inte hela storyn om varför de lämnade. De kanske inte alls backade röda/gröna pluppar utan att det var något annat, så ta det lite lugnt med de absoluta slutsatserna.

Du förstår mig inte rätt, och det verkar inte som om du vill heller.

Stillman och Olausson hade aldrig stått bakom ngn typ utan mobbning, det är jag tillräckligt friskt för o begripa.

Olausson följde ju med Andreas till MoDo, så han har uppenbarligen inte en dålig uppfattning om Andreas.

Aldrig hört en person säga annat än gott om Fredrik och Fredrik i ngt sammanhang, jag litar på deras omdöme!

Du har en religös tilltro till din egen förmåga att bedöma dessa herrar. Behåll den för jag är inte intresserad att debatera med fanatiker utan logik eller rationellt argumenterande.