Tråden om: HV71 (-2)

Det tror inte jag heller, samtidigt är det så att är det en ny regel så tar det ett litet tag innan pendeln har hamnat i ett bra läge, det brukar slå i ändlägena ett par gånger först så vi kommer se tokfilmningar som inte blir nått och tvärt om.

Alla som inte håller på HV har ju samma åsikt, nämligen att han filmade. HV-supportar får ju ändå ses som part i målet.

Det är intressant med alla krönikörer som skriver att ishockey inte är som fotboll och att det är en ärligare sport. Men sanningen är att filmning alltid förekommit och inte speciellt sällan heller. Det brukar vara ett par riktigt tydliga fall per match även om det inte blir utvisning. Speciellt high-sticking i huvudtrakten brukar rendera enorma plågor som går över när utviningen kommer. “Drevet” mot Laine handlar lika mycket om att bilden av hockeyn som ärlig spruckit tydlighet nu när någon blir dömd för det ända uppe i diciplinnämnden.

Att säga att Laine filmade känns inte helt rätt heller. Att han där emot förstärker situationen, det gör han. Men gränsen mellan att förstärka en situation och att filma är kanske hårfin?

Varken tillåtet att förstärka eller att medvetet filma.

Du blir straffad oavsett.

Jag tycker Laines fällande dom är rent av löjlig. Han faller lätt kan tyckas men han flyger upp direkt igen och fortsätter spela. Ska man åka på diving varje gång man faller och sen reser sig direkt, oavsett hur hårt eller lätt man faller? Domaren var het på utvisningen och för det ska Laine straffas. Hade han skrikit, glidit vidare och sökt uppmärksamhet eller börjat bråka på något sätt hade jag köpt det, men aldrig för att man faller och reser sig direkt. Löjlig dom!

Ja frågan är ju om det kommer vara lika konsekvent hela säsongen? Känns som att de kan hitta minst en handfull sådana situationer i varje omgång.

Jag gillar idén om att filmningar kan straffas men då måste det vara lite mer öppet mål än den här tveksamma situationen. Te.x hakning där klubban inte ens är nära motspelaren men denna ramlar ändå. Eller en tackling som inte träffar men spelaren dör ändå. (Tänk kapstad Jämtin)

De gillar ju inte HV så de om några är ju verkligen parter i målet…

Är det verkligen enbart otur när man har 10 man på skadelistan? Jag tycker det låter otroligt isf.
Har vi något ändrat fysupplägg som spelarna inte är vana vid eller vad händer? Helt sjuk skadelista asså.

Så kan man ju inte se det. Om någon filmar/förstärker så ska de straffas.

Att resa sig snabbt gör ju att det ser ut som att man vill spela vidare. Dessutom kan man få ett 6-mot-5-läge som kan ge något. Filmningen har ju ändå skett. Det är inte att man skriker och söker uppmärksamhet man blir straffad för.

Man är rätt konspiratorisk om man tror att alla hockeyexperter ogillar HV mer än HV-supportrar gillar HV.

Disciplinnämnden, som får anses som det neutralaste som finns i det här fallet, anser att han filmade.
Experterna, som får ses som näst neutralast, anser att han filmade.
HV-supportrarna, som är minst neutrala, är oense.

Det är ganska uppenbart att de satte ditt honom för att han är Laine. Och om det är det där som ska gälla för filmning förutsätter jag att de redan har hittat tiotalet nya folk med folk att sätta dit. Om inte så är det ju ett stort skämt.

Och vilket straff sen, en bot om 5,000kr. Måste drabba Laine oerhört hårt! :astonished:

jp.se/article/strandberg-hv71-mar-bra-nu/

Läsvärd artikel!

fortsatt diskussion om filmningar kan med fördel diskuteras i den nystartade tråden om filmningar i SHL

Det känns i intervjuer och runt hela laget att glädjen att vara en del av HV är tillbaka. :smiley:

Bengtsson - hjärnskakning
Campoli - otur mot ZAIK bakom målet där, vred väl knäet eller något
O’Byrne - hand va? Är osäker
Karalahti - avstängd, är du säker på att han inte räknades in där? Var det inte 9 (innan O’Byrne) som fattades, inte 9 skadade?
Brithén - överansträngning va?
Karlsson, Törngren och Pilut - långtidsskadade/sjuka
Christensen - nån knäskada

Tappat vem den sista är nu, men det känns inte som skador som beror på ändrat fysupplägg, utan det är nog bara en jävla otur helt enkelt. Men bättre att ta skadorna nu än i slutspelet! :slight_smile:

Mycket skador är ett elände men ett positivt tecken är definitivt att HV kunnat hantera det så bra. Även om man inte vinner ikväll har man tagit hälften av de poäng man spelat om i de fyra första omgångarna med en hemsk frånvaro-lista. Det är något laget tar med sig under resten av säsongen.

Osså lägger vi till Laine. Nä jag tycker det verkar sjukt att man ska kunna få 10-11 skador pga otur? Har aldrig sett något lag med sån “otur”, har en konstig känsla bara, men det är fan inte troligt alltså…

Näe jag håller med, det är helt sanslöst just nu, men det var fint att man fick vinna ett par matcher och skaffa lite självförtroende om det kommer en tung period i och med alla skador. Men potentialen finns ju där iaf helt klart.

Jag har också svårt att tro att det endast är otur bakom alla skador. Nåt är fel eller förändrat i upplägget. Kan bara minnas ett exempel och det var att Timrå hade stora problem med detta för några år sen också och de sparkade sin läkare och då blev det bättre.

Nu säger jag inte att det beror på läkare men att det enbart skulle vara otur har jag mycket svårt att tro. Laget klara det väldigt bra ändå, men riskens ju att de som kan spela överbelastas med nya skador som följd och när då de gamla skadade kommer tillbaka är det nya skador på gång in och så tar det väldigt lång tid att få full trupp. Ond cirkel så att säga. Var är landslagsuppehållen när man behöver dom?