Tråden om HV71

HV, med alla de beslut man tog inför och under säsong, var tillräckligt bra för att fixa nytt kontrakt. De var tyvärr för dåliga för att nå slutspel. Så enkelt är det. Jag tror det blir farligt om man enkom fokuserar på avslutningen och inte säsongen som helhet. Typ; ”Vi var tre poäng från slutspel”. ”Vi hade nog blivit farliga om vi tagit oss dit”. ”Hade vi bara vunnit mot Brynäs så…” I synnerhet med tanke på att resultaten i slutet av serien naturligtvis påverkas av tidigare resultat. Lag som fått en bra inledning kan träna ner sig inför slutspelet, lag som inte har något att spela för har råd med en torsk osv.

HV hade inte råd med fler torskar när Lindbom tog över. De har sedan dess kämpat för varje poäng, och som tur var gav det utdelning.

I min värld handlar allt om resultat och att man når sina målsättningar. Det gjorde inte HV. Att man sen är före LHC eller bara tre poäng från slutspel är irrelevant så länge man inte levt upp till förväntningarna och målen.

För att ta ett exempel. När HV vann SM-guld 2010 vann vi serien. Vi var dock ett av seriens sämsta lag från januari och framåt. I slutspelet mot guldet hade vi förtvivlat svårt att vinna matcher under ordinarie tid. Med samma tankar som nu dyker upp ang. årets HV-upplaga så skulle man ju då kunna hävda att HV var riktigt dåliga, helt under isen 2010. Men det tycker vi inte. För de levde upp till resultatet och förväntningarna och vann både serien och guldet.

Så. Ta den här säsongen för vad den är. Ett stort misslyckande som HV på ett mirakulöst sätt lyckades rädda upp.

5 gillningar

Exakt så ser jag det också.

Allt handlar om perspektiv. Sett över hela säsongen är det såklart uruselt. Vi hade ju varken spelidé, spelare eller coacher för uppgiften visade det sig i efterhand.

Visst, bra värvningar under säsong, kaptensförändringar och några ”omstarter” är väl bra, men inget som skulle förändra nånting.

Sen kommer då coachbytet till slut, som man är tvungen att köra över sportchefen för att åstadkomma.

Men det är ju alldeles för sent. Skulle kommit redan i höstas.

En sällan skådad uppslutning och upphämtning är det som räddar oss, men en sådan kunde väl knappast någon väntat sig.

Utifrån det perspektivet är man däremot helt jävla överlycklig nu. :slight_smile:

1 gillning

Vet inte vad jag ska placera detta inlägget MEN Oskarshamn? Hur kan dom hålla sig med en så dyr trupp med ynka 3.000 personer på matcherna och knappast lika mycket sponsorer som HV exempelvis?

Cmore-pengar?

1 gillning

Oskarshamns trupp är ju klart billigast i SHL, utan konkurrens.

De har ju lyckats få mycket för pengarna som inget annat lag är i närheten av. Borde ju sluta toksist varje säsong om man bara ser till spelarbudget.

Ganska säker på att deras förstakedja inte kostar mer än en kedja med ex Tedenby, Miele, Bödker.

Sen tar de ju inte in en massa dyra spelare under säsongen heller. Vi har ju lagt enorma summor där.

Jag tror att vår spelarbudget för denna säsong har varit typ 50% högre än hos IKO.

Bengtsson går som topptre back där och hos var han typ 10e back och den som rök först.

Handlar om hur man använder spelare och trupp. Karlkvist ville ju ingen ha, Rosdahl succe i förstakedjan osv osv.

Om någon missat det: in och rösta:

Här kommer sammanfattningen av säsongen 22/23.

Första avstämningen gjorde jag i mitten av nov.
Då såg det ut så här:

Upp till plats sex - 13 poäng
Upp till plats tio - 9 poäng
Upp till säker mark (plats tolv) - 7 poäng

Nästa kom i mitten av dec:

Upp till plats sex - 10 poäng
Upp till plats tio - 5 poäng
Upp till säker mark (plats tolv) - 0 poäng

Den tredje i mitten av feb.

Upp till plats sex - 19 poäng
Upp till plats tio - 11 poäng
Upp till säker mark (plats tolv) - 3 poäng

Slutligen:

Upp till plats sex - 13 poäng
Upp till plats tio - 3 poäng
Upp till säker mark (plats tolv) - plus sex poäng

Det märkliga när man kollar denna är att det känns som vi sedan dec haft häng på plats tolv vilket inte riktigt är hela sanningen.
Men det är ju oväsentligt en dag som denna.

3 gillningar

Ah men det var nån som sammanfattade läget då och då med lite kommentarer … vart tog det vägen? Det var väl en egen tråd?

Det var jag men det var i tråden säsongen 22/23 som numera är stängd men bara att gå in och kolla i den.

Aha, det blev så mycket annat där sen ja, den blev kapad av oss andra :grinning:

1 gillning

Tycker allt du skulle fått lov att avslutat tråden med dina tankar om läget nu och stängt igen det hela :grin:

1 gillning

källa: https://twitter.com/StatIStikPuck

Tyler Vesel på nionde plats. Kanske har vi underskattat denna kille?

Bägge dessa listor är sorterade efter summa (game score) / summa (matcher), dvs medelgamescore/match.


Vi sänder ett extra tack till Wennerholm som vart med och räddat säsongen.

19 gillningar

Jaha, härligt med en oplanerad lördag. För en vecka krossade Brynäs oss och allt var mörkt.

Får nog bli en dag i pulkabacken med kidsen och gotta mig i LHC- och BIF-forum/twitter.

Trevlig helg!

2 gillningar

Så glad att det gick vägen men jösses va tomt det vart

Verkligen, håller med. Trots att man under stora delar av säsongen hade som allra högsta dröm att vi skulle undvika kvalet, sitter man här nu - snopen - med bara tre poäng upp till sista åttondelsplatsen.

Försöker undvika alla “tänk om…”-tankar. Men fan, det hade varit intressant att se hur vi, med nuvarande form, hade gjort oss i ett slutspel. Jaja, vi får aldrig veta utan får längta tills hemmapremiären mot Silverköping i september istället.

Jag tror ärligt talat inte vi kommit så långt i ett ett slutspel. Vi spelade bra mycket bättre under Lindbom, men vi vann många matcher tack vare en målvakt som gjorde omöjliga räddningar, och att vi fick utdelning på våra få lägen framåt. Plus att vi var desperatare och hade mer att spela för. Det hade nog inte hållit under ett slutspel när alla har lika mycket att spela för. Några matcher mot topplagen kunde vi nog tagit, men inte en 7 matchers serie. Men klart att det hade varit kul med ett play-in

4 gillningar

Herman Träff, som spelar i både J18 och J20, verkar vara en riktig sniper. Kanske en junior som ska få chansen nästa säsong.

3 gillningar

Sitter och kollar iko mot Luleå. Drömmer att Oskarshamn slår ut Luleå så vi snart kan få käre Isak presenterad!

Brännström verkar lite som Petersson, ej vara i rätt omgivning. Mumma när han kommer hem och får leka med Petersson! :white_heart::yellow_heart::blue_heart:

2 gillningar