Tråden om HV71 (-1)

Grymt. Fråga han hur det känns att vara galjonsfigur för allas känslor! :slight_smile:

Jo jag läste, men jag håller inte med. Och det gör inte Ortio heller. Och nej, Ortio “säger inte bara det”. Han förklarar, pedagogiskt hur viktigt det är att ha ett bra försvar framför sig.

1 gillning

Lite synd om Gunnarsson tycker jag. Som har fått stå i mål året vi åkte ur och nu fram tills tränarbytet.
Steppade upp rejält mot Brynäs i kvalet för 2 år sen och var även riktigt bra i HA slutspelet fram till skadan.
Vill även minnas att i slutspelet där FBK slog ut oss i 7 matcher klev han fram rejält.
Man har väl förståelse om han inte skulle bli kvar. Men, vore det fel om han fick backa upp Ortio nästa säsong? Klubbhjärta och verkar vara en fin kille.
Jag har klagat en del på Gunnarsson men nu när man ser det i ett större perspektiv, så vore det kul om han fick chansen i en bättre miljö. Så jag hade inte klagat om Nubben förlängde med Gunnarsson.

Med det superförsvaret hade man kunnat spela Gunnar i målet och det löst sig menar du? Tror bestämt att Ortio vet hur stor del han har i detta. Men återigen, svårt att säga i TV intervju på ett sätt utan att förhärliga sig själv, speciellt i PK Svedala. Tycker det är viktigt att se nyktert på spelet och försvarspelet i synnerhet. Det var inte speciellt bra även under Lindboms övertagande. Mycket blev bättre, absolut ,men hönsgården var där låååååånga stunder. Timrå borta var vändpunkten. Det är en av de största stölder av en målvakt (Ortio) någonsin. Försvarspelet hade mycket mer att önska.

2 gillningar

Säger som Sanny. Kanske dags att släppa myten (baserad på en studie för runt 10 år sedan) om att det inte lönar sig att sparka tränare.

Vill man ha en ordentlig förändring är det det första en förening ska göra. Sen värva spelare osv. Och om det inte leder till en markant poängökning handlar det fortfarande om att bryta mönster och negativa trender.

För övrigt intressant att tränarrockaden som HV gjorde 20/21 (Lillis mot Rahm) är den enda som inte gjort någon skillnad de senaste åren. Och här tror jag man lätt kan finna en förklaring i att rockaden inte heller innebar någon skillnad, HV körde på i samma hjulspår. Ska det göras ska det göras ordentligt.

2 gillningar

327_Karlsson… Du har helt rätt!! Hade jag vetat bättre hade du hetat Nubben men såklart det gör du inte.

JAG tycker att ge nubben en chans och låt honom visa vad han har och glöm debaclet när han " missade" att ge SoS sparken tidigare .

Du behöver inte hålla med, men samtidigt behöver du ju inte ta ifrån Ortio hans insats heller.
Visst det är en lagidrott men det är väl få som lyft sig själva som Ortio och Peterson sedan de nya ledarna kom in? Sen har ALLT betydelse och hänger ihop, men det är ju ändå de 2 som gjort mest skillnad. Det är okej att säga att ett par spelare har gjort skillnad även om laget som helhet också lyft sig.

1 gillning

Hest!!! Skjuter man på hans plockhandsida blir det oftast mål och det vet motståndarna… DÄR är hans STORA svaghet…i övrigt är han en hyfsad målvakt. Men tror hans framtid är i Allsvenskan.

Herregud. Nu är Ortio finne dessutom. Lyssnade du på hans avsnitt i HV-podden? Det han säger där ligger inte i linje med vad du vill få det till, dvs att han håller igen för att på något sätt undvika att framhäva sig själv.

Nu är det du som inte läser vad jag skriver. Jag skrev VÄLDIGT tydligt att det var helheten som vann. Inte en sak som du lyfte fram. men jag skall svara på det du frågar: Nej, jag tror inte Gunnar hade gjort samma sak. Därav min analogi med grädden. Vi fick ihop ett spel, en helhet, som gjorde att folk kom till rätta. Ortio var en sådan, Petersson en annan.

Det är att förminska vår insats att säga att Ortio var den största anledningen till den senaste tidens upphämtning. imho.

2 gillningar

Det är precis vad jag skrev.

Ortio har ju inte heller varit guld hela säsongen, ett tag så såg han ju otroligt ihålig ut. Men jag tror att han fick mkt att säga till om efter tränarbytet, han började lita på sitt försvar, och de på honom. Kombinationen blev att detta blev räddningen för klarat shl-kontrakt.

3 gillningar

“Agree to disagree” helt enkelt.

Jag tycker också att Ortio storspel kanske var den VIKTIGASTE faktorn (löjligt bra i typ 10 matcher), men samtidigt naturligtvis EN faktor bland andra .

Men det där kan ni nog debattera hur länge som helst - ingen kommer ge sig :slight_smile:

1 gillning

Det handlar inte om att ge sig eller inte. Och självklart får man tycka som man vill och stå för det man tycker. Det är sådant detta forum är till för. Dock blir ju diskussionen mycket mer intressant om man väger in olika vinklar, fakta, händelser, uttalanden etc. Det ger ett större djup än bara “jag tycker” (obs: anklagar ingen i denna diskussion för detta).
Så lite för-och-emot och dynamik måste det få bli i diskussionerna. Ingen, hoppas jag, blir väl sur för att inte alla tycker som dem?

2 gillningar

Varit för tom för att skriva något. Så underbart har det varit. Är helt slut även idag.

Ska man fatta sig kort kan man väl säga att när det är Brynäs som är på andra sidan slaget så gör man bäst i att ha Lindbom i organisationen, på ett eller annat plan.

Det känns skönt att resa sig på 9. Man är fortfarande lite groggy men man vet att tillslut var det värt det.

1 gillning

Du skrev ordagrannt: “Jo, att det inte är en enskild, eller ett par enskilda saker som vänt detta.”. Samt “Det är att förminska vår insats att säga att Ortio var den största anledningen till den senaste tidens upphämtning. imho.”

Som sagt, inga hard feelings, och självklart har hela laget + ledarna lyft det tillsammans men jag tycker ändå man kan bekosta sig att peka ut AP och JO extra mycket — skillnaden var att jag tyckte du snarare tog ifrån honom cred och det enbart var laget och alla ingredienser tillsammans och ingen personligen som gjort det.

1 gillning

Hade du citerat hela stycket så hade du fått med detta också:

Den analogin med grädden var precis det. Grädden i exemplet är de som klivit fram, fått stäm i sakerna. Så som det oftast ges utrymme till i ett framgångsrikt lag, medans dessa gräddnosar inte får möjligheten i ett lag som kantrat.

Jag inser att min analogi inte var optimal och att just den betydelsen enkelt kan ha gått läsare förbi, sorry.

Såg ni paussnacket i HV71-Brynäs matchen där man gick igenom statistik på alla Shl målvakter?
Hur som helst menade analytikern att Ortio över tid i Shl räddar mindre än vad som kan förväntas både i HV71 och när han spelade i Saik.
Nåväl kul att se statistik och hur det ser ut över tid.
Sen har Ortio vart bättre en förväntat nu när det betydde som mest vilket inte är mig eller er emot såklart :blush:

Det är över ett dygn sedan vi i praktiken klarade oss undan kval. Jag fån-ler fortfarande. Godnatt.

7 gillningar

Jag har för första gången på 2 månader sovit 7h utan att vakna under natten.
Nu kanske sömnproblemen äntligen kan lätta.
HV71 påverkar mitt liv så mycket på gott och ont :grimacing::see_no_evil:

5 gillningar

En liten reflektion.

HV gjorde det “omöjliga” förra året och lyckades gå upp direkt efter nedflyttningen till allsvenskan (vilket väl bara skett typ en gång de tio senaste åren).

I år är det blott andra gången på drygt 10 år som det negativa kvalet inte innehåller en SHL-nykomling.

HV har alltså lyckats bryta trenden två år i rad. Det visar om inte annat än att HV har muskler. Och ännu viktigare. Att man med Wilander och den nya styrelsen faktiskt använder musklerna för att nå resultat.

Det är en stor skillnad jämfört med tidigare styre, och det inger också visst hopp inför framtiden. Sen är det ju tyvärr bara det här lilla problemet med Nubben… Men jag har en känsla av att Nubben ryker redan nästa säsong om vi inte lyfter oss markant.

7 gillningar