Tråden om HV71 (-1)

Jag är på ett sett glad att jag inte började följa hv slaviskt förens sista kvalmatchen fram tills nu då. Måste extrem ångest att gå och vänta på något som aldrig sker (högre upp i tabellen).

Hoppas verkligen vi stannar kvar i SHL, och att dom får hit Niklas Eriksson, först då kanske vi kan blicka framåt istället för att krama ur den torra disktrasan dag efter dag ihop om att en droppe vatten kommer ut.

Med det sagt, :white_heart::yellow_heart::blue_heart:

Enligt min mening klarade vi aldrig generationsväxlingen efter den gyllene generationen. Det fanns inte något eget att bygga långsiktigt på då våra egna drog iväg i större utsträckning än tidigare (AP, Ullström, Teden, Hjalle m.fl). Då var vi tvungna att försöka värva en stomme som skulle sätta tonen och det klarade vi inte riktigt.
Sen tror jag av förklarliga skäl att tongången i föreningen blev mjukare vid Stefans bortgång. Sen är frågan om man blev lite vana och bekväma med det och att den hårda kravställan som var aldrig riktigt kom tillbaka? Man kanske kände att man hittade tillbaka till tuff kravställan men det var i realitet bara relativt tufft i förhållande till ett mjukare förhållningssätt man haft under tiden man beartbetade sorgen.
Detta är förstås spekulationer men det är något jag funderat på genom åren.

2 gillningar

Samtidigt började en ny klubbdirektör från näringslivet, Peter Eklund som typ tog bort de flesta föreningstypiska grejerna som gör att man bygger gemenskap. Där tror jag att förfallet började

1 gillning

Anledningen vi förlorade mot AIK med 4-0 i matcher var att Viktor Fasth spelade helt omänskligt i de där matcherna. Jag minns när man satt på läktaren att man snudd på undrade om han hade en skiva av plexiglas bakom sig, på den nivån var det.
Synd att Janne fick gå på det. Tänk alltså att låta en tränare gå för att man bara når kvartsfinal. Tiderna har minst sagt ändrat sig…

6 gillningar

Japp, va det inte i den vevan som Thorwalls blev sportchef/GM? Och sa det bevingade att ”tiden med finska spelare i HV var slut”. Kanske att man iofs skulle kollat på den meningen i år?

1 gillning

Spelarna hade också tröttnat på Janne. Pratade med några efter beslutet och ett av citaten jag kommer ihåg var “att det ska bli skönt att inte bara stå och vicka på rumpan i mittzon.”
Janne var slut i omklädningsrummet.

Jag har också hört liknande om Janne från säker källa. Och jag såg också med egna ögon hur AIK lyckades vinna mot storfavoriten. Skälet till HVs fall då var dels Fast som var fantastisk, dels HVs egna taktik där de blev väldigt stillastående och breda i försvaret så att kvicka AIK:are lyckades ta sig igenom.

Det vickande på rumpan gav ett sm guld o tvp seriesegrar… men det är klart är väl roligare att spela rolig hockey än att vinna…

Inte ens rolig hockey klarar man ju av.
Spela hockey runt sarghörnen och bakom mål.
Tror det handlar om att där gör det inte så ont att spela.

Nä Hv är för bekväma och är inte alls beredda att lägga ner det där extra hela tiden som behövs. De få gånger man gör det så är vi bra. Men vi är inte beredda att göra det varje byte eller varje match. Där kommer vi kravställandet jag tjatat om. Finns inte kraven så kommer inte jobbet heller.

Det började med KD Peter Ekelund på tidiga 10-talet (om jag inte minns fel). HV skulle gå från att vara en liten klubb med rimliga ambitioner till att bli europaledande storklubb med grandiosa ambitioner. Inte fel i teorin. Men valen man gjorde i praktiken var helt fel.

Man försökte driva föreningen som ett internationellt företag och allt gick för snabbt. Man tappade bort det allra viktigaste, nämligen kärnverksamheten - att ha ett slagkraftigt A-lag. Man trodde det skulle vara ett självspelande piano som skulle sköta sig självt, med de framgångar man haft.

Så man la kraft och energi på att utveckla och vidmakthålla allt annat än just det - kärnverksamheten. Och det är därför man idag är marknadsledande när det gäller att anordna sponsorträffar och företagsmöten, men har ett A-lag som harvar runt i botten av tabellen och som har haft en stor, fet krisstämpeln över sig de senaste 5 åren.

4 gillningar

Tror motståndarlagen knäckt HV:s kod vid det laget. Det blev ett större fokus på aggressiv forecheck och press även i egen zon åren som följde om jag minns rätt. Janne-hockeyn var slut.

Jannes karriär efter är khl-vända, ett år i Rögle och resten Danmark.

Stefan Liv dog på hösten och föreningen var i sorg. Tror inte mycket eller många kunde gjort saker bättre 2011-2014.

En annan starkt bidragande orsak var Stillmans dåliga transatlantvärvningar. Under dessa åren så torkade finska marknaden upp pga KHL. Så alla lagen gick all in på transatlanter. Här hängde HV inte med i scoutingen på andra sidan pölen.

1 gillning

Det här var ingen munter läsning.

Bara Måns, Shore, Fisken och Lenc är inne på fler framåt än bakåt. Men starkt av dem iaf.

2 gillningar

Super star Brännström nästan längst ner…helt sjukt, vad har hänt med honom ? super fat and happy hemma i jkpg eller ?

Speglar ju det man ser i spelet utan pöcken.
De fyra och Önerud åker skridskor, jobbar 100% hemåt osv osv osv.
Ofta ser man t ex Lenc längst upp i banan och checkar för att i nästa moment ligga lägst av FW stressandes deras puckförare i försvarzon.
Samma sak med Lill-Dansken, jobbar, jobbar å jobbar, i varje byte.
De gör helt enkelt det jobbet de ska göra.

Ett mindre mirakel att OFM inte fått den istiden han ska ha.
När säsongen är över rankas han topp 5 bland defensiva C.

6 gillningar

AP missar även matchen mot Örebro, enligt Lindbom i JP. Det går bra nu…

1 gillning

Även Brännström kanske missar…

Spot on. Verkligen

Exakt när Stefan Liv gick bort. Har skrivit om det förr.

Hur det än går imorgon, välkommen hem Herman! Stort lycka till!

8 gillningar