Så en person var helt avgörande för att vi fick kvala?
Ja, eller så kan man fokusera på att hade vi bara sluppit den där stolpträffen i omgång 32 eller inte fått det där BP:t som blev avgörande i omgång 44 så hade vi sluppit kval.
Ni hör ju. Hur dumt som helst. HV hamnade i kval för att man hade det sämsta laget (där Lehtinen ingick), den sämsta tränaren och på det det sämsta spelsystemet.
Tyckte att Lehtinen var 86% dålig förra säsongen men det är ju värt att notera att målvakt i HV förra säsongen måste ju vara världens svåraste arbetsplats, för försvaret var ju uruselt också
Precis såhär har HV resonerat de senaste åren. Titta på denna lägligt utplockade delena av helheten, det ser inte så dumt ut, vi måste nog vara något på spåren, fyfan, när jag tittar noga så är vi jävligt bra faktiskt, sneglar man lite till så är vi faktiskt bäst i denna lilla noga utvalda gren av en helhet där vi är toksämst, så är vi nog bäst ändå. Bäst att köra vidare i samma spår för om inte om hade hänta hade vi ju enligt detta sett svinbra ut så vi är nopg bäst, varför gnäller folk, de skall bara gnälla, det där forumet med sin kravställan och gnäll i alla tider den gnäller men vad bäst vi är i denna lilla, pyttelilla gluggen av en helhet.
Exakt så. Om vi nu ska gå på de 25 sista matcherna och de fyra kvalsegrarna bör man också ställa sig frågan: Varför sparkade vi ens Blomman?
HV (och framför allt Hult när det begav sig) har varit mästare på att cherrypicka och titta på utvalda delar av säsongen för att stärka sitt svaga case. Alla siffror har skrikit rött. HV har ändå lyckats hitta en liten, liten period (eller någon enstaka match – never forget, ”hade vi bara vunnit mot Leksand i sista omgången så hade vi slutat fyra…”) som är grön. Och det har merparten gått på.
Jag vågar inte ens tänka på, eller för den delen räkna, hur många felbeslut vi tagit sedan 2014 på grund av detta. Men helt klart är det här väldigt grunda analystänket (om man nu ens kan kalla det för analys) delvis en förklaring till varför vi är där vi är idag.
Gillar också att man faktiskt adderar den typen av spelare (Hardman) när man tydligt sagt att laget vill ha en identitet som jobbiga att möta. Lägg till en Petter Granberg eller liknande så börjar vi ju faktiskt kunna bli jobbiga på riktigt.
Hade stora problem i början, både på dator och telefon. Sen testade jag trycka på “avbryt köp” och sedan köp, så fick jag fram den fina menyn. Hoppas det fungerar för dig.