Det är helt uppenbart att detta identitetslösa HV inte klarar av att spela oberoende av vad ställningen är i matchen.
I ledning blir man nervösa för att tappa den, åtminstone inte tillräckligt heta för att utöka den. I underläge saknar man kraft att resa sig. Gång på gång visar detta lag att de inte förmår att spela ishockey på tillräckligt hög nivå i 60 minuter.
Om man tror att det beror på spelarmaterialet så gör man givetvis de justeringarna. Om man istället tror att det beror på hur laget leds och coachas i med- och motgång, så blir justeringarna av en annan karaktär.
Efter förnedringen av FBK och efter att ha tappat 1-0 i hemmaborgen mot Luleå så tycker jag det är ganska uppenbart vilka justeringar som måste göras.
Kikade på spelschemat.
Klarar vi av att hålla 1p per match året ut så får man vara nöjd.
Givet förutsättningarna och att det tydligen inte går värva annat än från HA.
Tveksamt om man orkar med att titta mer nu. Finns annat i livet. Som att vika tvätt.
Jag är faktiskt inte särskilt upprörd efter just dagens match (situationen i föreningen är en annan femma…). HV spelade bra försvarsspel. Till skillnad från 95 procent av matcherna man tagit poäng i så hade man faktiskt ett spel som skulle kunna ha gett oss poäng idag.
För annars är det som påtalat i någon tidigare matchtråd i stort sett ingenting som Blomman och Co själva styr över som avgör utgången till vår fördel i matcherna. Det är yttre faktorer som Blomman inte kan påverka som gör att vi ibland tar poäng. Och det är ju ett så stort underbetyg det kan bli till vår demontränare.
För vi kan konstatera att Blomman efter en och en halv säsong inte gett oss ett grundspel att falla tillbaka på. Hans matchcoachning och kedjeformationer är fortsatt undermåliga. Ska HV vinna matcher så krävs det (jag repeterar) minst ett par av följande saker:
– Individuella prestationer från egna spelare – ofta från ingenstans som har exakt noll att göra med hur spelet ser ut i övrigt.
– Domslut som går vår väg. Här är vi ju rätt bortskämda med att domarna i regel ger oss mer PP än BP.
– Motståndarmålvakter som läcker som ett såll.
– Motståndares oförmåga att göra mål.
– Tur.
Innan landslagsuppehållet och förra veckan såg vi ett par saker som i alla fall gett mig lite ”hopp”. Tidigare har jag varit övertygad om att vi kommer åka ur i ett kval så det sjunger om det. Det har inte funnits några räddningsplankor i år.
Men. Nu har en räddningsplanka börjat visa sig. Leksand. Dalmasarna är precis så dåliga många experter inför säsongen trodde att de skulle vara. Det kan bli vår räddning. Det har ju dock inget med HV:s egen förmåga att göra, utan återigen med motståndarnas oförmåga.
En annan ”positiv” sak för HV är att vi sett mer av de individuella prestationerna. Tilltänkta toppspelare som Rousek och Heponiemi har klivit fram. Lägg till Ang på det. Med lite tur kanske de skulle kunna hitta en formtopp lagom till ett kval.
Det som fortsatt talar emot att HV överlever ett kval är det där med hjärtat. Leksand har enkom på grund av hjärta fixat SHL-kontrakt tidigare. De kan göra det igen. I synnerhet om ett legoknektgäng som HV står på andra sidan.
Varför egentligen bry sig när inte ledningen gör det? Jag vill inte bry mig och gör allt för att inte göra det, tyvärr misslyckas jag. Kan vara för att jag fick Ross klubba som liten pojk eller att pappa ropade till sig Ove T och pratade på någon träning eller kanske för att jag körde allmis med lillebror varje dag en jul och Stille dök upp i OS-94 kläderna och var med på tvåmål.
Därför tar jag det personligt när pajasar som Björn och blomman förstör MIN förening. Fattar att vissa halvrisiga skribenter här på forumet tycker jag har en hang up på blomman men jag har en historia med föreningen vilket ni förmodligen inte har.
Det är intressant hur du i ena tråden skriver och jag citerar ”Fast så länge kritiken är saklig så måste man kunna kritisera.” För att i nästa tråd köra lite pajkastning mot Blomman genom att kalla han och gänget ”pajas”. Då försvinner sakligheten ganska fort.
Vad kul för dig att du har en historia med klubben. Det tror jag de flesta i detta forum har på ett eller annat sätt, även de som du kallar ”halvrisiga”.
Jag tror de flesta på forumet har noterat att du har fått en som du kallar det ”hang up”. Det är inte konstigt, när det är samma sak som kommer om och om och om igen hela tiden från dig.
Jag uppskattar personligen att det finns folk av olika åsikter, det gör forumet betydligt mycket mer intressant. Men dubbelmoraliteten i dina inlägg blir… upprepande, och tjatigt.
Men hörni kör er svärd fäktning internt. Och vem har rätt att bedöma någon annans historia. Vi har alla olika historier till hur denna föreningen blev en del av livet.
Jag tycker det är bra att man kan ha olika åsikter här. Vi håller på samma lag men vissa kanske tycker X är bra och en annan tycker Y är bra, och X är ett elände, men det är lugnt. Hockey är inte det viktigaste i livet så jag fattar inte varför folk hänger upp sig på varandra kring ett okontroversiellt ämne. Man kan ha olika åsikter om sporten men man behöver inte vara otrevliga mot varandra för det.
Precis så ! Hatar att leta nåt som vart självklart förstår precis vart med länge själv 81-82 typ men sista åren vart ngt annat milt uttryckt. Lever på historien men dagens leverans föder inte historia nånstans . Kval ångest det är inte värdigt nånstans
Man funderar varje dag på hur fruktansvärt dysfunktionellt HV71 är. Hur kan bara låta tiden gå och inte göra någonting? Man måste ju inse att man vinner inte tillräckligt med matcher med AB som headcoach. Man måste ju inse att Lehtinen inte håller i målet och samtidigt har man en betydligt bättre mv i Oskarshamn.
Brännström gick sönder tidigt, men man ersätter inte. Man saknar en riktigt bra center, men man gör ingenting. Luoto är indisponibel och man går bara och väntar. Allt medan tåget börjar rulla allt fortare medans vi står kvar på perrongen i vanlig ordning.
Kolla bara på Djurgården! Wikegård jobbar proaktivt. Han såg tidigt att backsidan var klen och tar in Philip Holm. Han ser att Hävelid i målet inte håller och då lånar han ut honom och tar in Marmenlind. Trots att Djurgården har en bra mycket bättre forwardsuppsättning än HV, ser Wikegård behovet av en till riktig center. Okej, då fixar han Oula Palve.
Vad gör HV? Förutom att bredda med en HA-center, gör man ingenting.
När man begrundar HVs beteende och agerande så kommer man ju faktiskt att tänka på Tjuren Ferdinand som sitter under sin korkek och luktar på blommorna och njuter av livet och mår bra av att göra ingenting.
Ja det är precis det här som är problemet. HV sportsliga ledning är inte tillräckligt bra. Kort sammanfattat. Och de har fått nycklarna till hela föreningen, eftersom ingen annan varken vill eller kan ifrågasätta. Det har sagts så många gånger förr, men det är icke desto mindre sant.
Vissa jobbar proaktivt. Andra jobbar reaktivt. HV jobbar…. Inte alls. Det är bara en tidsfråga innan de andra bottenlagen vidtar åtgärder för att fixa läget.
HV är i fritt fall. Bortom räddning. Ingenting fungerar ju just nu. Herr, dam, junior. Resultaten talar sitt tydliga språk. Och inget görs. Och jag tror i ärlighetens namn att det beror på att ingen riktigt vet vad som måste/borde göras. Ingen av de som jobbar utanför sporten har bakgrund inom ishockeyn och kan inte businessen som den innebär. Noll koll, helt enkelt.
Så även om HV är illa ute i Liljanders händer, så var hans sjukskrivning spiken i kistan. För nu kan ingen nånting om vad som måste göras alls.
Jaha, då är vi här, kvalet mot Leksand närmar sig med stormsteg och snart kommer ursäkten om skadade spelare, av de sex som saknas så är det Luoto, Dichow och Hatakka som skulle göra någon som helat skillnad. Frågan är om man kommer gå med AB hela vägen till kvalet och ända ned till HA, nu finns väl ändå fullt med bevis att detta inte funkar längre när man spelar bra enstaka perioder men det är inte tillräckligt och något måste hända. Annars blir det nog HA och då måste väl ändå AB bort trots kontrakt, jag tror inte heller BL kommer tillbaka som GM i HV utan här blir det också att hitta nytt eller gammalt(Stillman).
Hv ledning är så självgoda och tror deras väg är den enda rätta väg. Det behövs en revolution för ändra detta. Tyvärr krävs nog allsvenskan och än värre händelser för nått ska hända. Man har inte lärt sig av sina misstag, man gör samma om och om igen.
Som sagt fans och sponsorer låter detta pågå och därmed anses alla vara nöjda och glada.