Antagligen är baktanken att öka konkurrensen kring platserna och på så sätt försöka få spelarna att prestera ännu mera för att säkra sina platser och sin speltid. Ett genomgående intressant tema med HV:s juniorsatsning är att man oftast måste producera rikligt med bra spel på lägre nivåer för att bli uppflyttad till nästa nivå. Visserligen har man börjat göra något undantag de senaste åren, men den genomgående trenden de senaste åren är att man gärna vill att en spelare ska vara dominant innan den fullt ut tar steget in i nästa nivå. Jag anser att man kan se en korrelation mellan detta tänket och satsningen kring att bygga ett väldigt brett lag genom värvningar utifrån.
Vidare behöver det inte nödvändigtvis vara enbart av ondo att de yngre inte får chansen direkt i J20 samt att man satsar på guld varje år. Visst är J20s största uppgift att utbilda spelarna, men samtidigt har HV målat upp en bild av sig själva som europas ledande juniorverksamhet och den vill man gärna förstärka och bibehålla. Att vi till exempel fick en så lovande spelare som Jacob Moverare, är ingen slump enligt mig. Visst ville han bo tillsammans med familjen, men att vi har en verksamhet där man satsar på att vara bäst i Sverige är ju en hyfsad reklampelare!
Däremot är det av stor vikt att vi är försiktiga, för även om det är kul/utvecklande med ett J20 som strävar efter SM-guld varje år, så får det inte ske på utvecklingens bekostnad för framtida A-lagsspelare. Där gäller det att hålla balansen - något som vi enligt mig har klarat väldigt bra hitintills!
Har också tyvärr tappat i princip ett helt lag. Medaljens baksida. Har man 2 guld så kan jag förstå att man vill söka nya utmaningar.
Emil Johansson. Kapten nästa säsong, påminner väldigt mycket om Niklas Hjalmarsson. Hoppas att han får känna på a-lagsspel någon gång under säsongen. Kommer att draftas nästa helg. Min gissning är i 3:e rundan.
Gustaf Franzén. Riktigt bra center, klok och mogen. Trots att han saknar lite storlek så vinner han puck. Lite Zetterberg om man ska dra en jämförelse. Behöver lite bättre tryck i åkningen och mer muskler. OM han stannar.
Sen gillar jag Jonathan Dahlén och Alexander Younan som kommer upp från J18. Har ingen stenkoll på alla nyförvärv, Blomberg från LHC ska vara riktigt bra och ett namn för A-truppen säsongen 15/16.
Gillar också Jonathan Dahlén, eller älskar rättare sagt. Nån som vet om fam. Dahlén ska bo
kvar i Jönköping? Vore hemskt tråkigt att mista en så fin kille som Jonis som kommer
bli stor stjärna.
Younan har väl lämnat för Toronto?
Jonathan går på Sanda så antar att iaf han ska bo kvar här skoltiden ut. Om du tänker på Younans tweet så antar jag att han är där på något sommar-camp.
Jonathan Dahlén är född 1997. De som tog studenten i år var födda 1995. Förhoppningsvis stannar han på hockeygymnasiet sina båda sista år på gymnasiet oavsett om övriga familjen stannar i Jönköping eller inte.
Tack för upplysningen. Låter bra, bara att hoppas nu att han stannar. Och det väldigt länge…
Hela familjen också för den delen, jag gillar Uffe. Hv 71 borde kunna erbjuda han någon arbetsuppgift.
Att Jonathan Dahlén skulle lämna HV71 inom de närmsta åren har jag väldigt svårt att se. Jonathan är ju sedan barnsben ett inbitet HV-fan. Dessutom så har HV71 en av de bästa juniorverksamheterna i Europa, om inte i världen.
Gällande Alexander Younan så brukar han åka över atlanten på somrarna för att delta i träningsläger.
Men om familjen flyttar då? Klarar sig Jonathan ensam i Jönköping? Jag menar Uffe kanske inte vill bo
kvar om han inte får något jobb här?
Jag har en känsla av att Jonathan Dahlén kan komma att bli fruktansvärt bra…
Har HV alltid jobbat så att man tar in spelare utifrån även till J20-laget? Såg att någon frågade tidigare hur andra klubbar gör och jag kan bara svara hur Skellefteå AIK gör. Dom tar bara in spelare utifrån till HG-intaget, dvs första året i J-18 sedan får den truppen “tävla” om framtida A-lagsplatser. Personligen tycker jag att det är en bättre väg att gå än att börja värva in sistaårsjuniorer. Har man kämpat i 3-4 år med sitt lag så tror jag vissa yngra spelare kan känna att man blir pissad på när sistaårsjuniorer värvas in och också ska aspirera på A-lagsplatserna.
Nu har jag inte full insyn i HV:s spelartapp. Men är det alltså fler än de överåriga 94:orna som lämnat skeppet?
Ser också några som nämner HV:s juniororganisation som en av “Europas bästa”. Vill absolut inte låta dryg men är bara nyfiken på vad grundar ni det på? J-20 gulden i alla ära, men ska man dra det till sin spets så är ju lagen som går långt i SHL-slutspelet helt körda i juniorslutspelen så dom blir ju ofta rätt missvisande. Sen har det väl inte direkt levererats jättemånga toppspelare senaste åren från erat juniorlag? Är väl i princip bara Jesper Fast och Adam Almqvist de senaste 3-4 åren som spelat alla juniorsäsonger hos er som blivit landslags/nhl spelare? Inte överdrivet många SHL/Allsvenskan heller känns det som.
Det är ju kanon om vissa blir griniga när de får konkurrens. Då vet man att de inte är något för A-laget.
Man kan aldrig förvänta sig att det räcker med att kämpa för att ta sig till A-laget. Tar man ingen plats när det kommer in fler juniorer så hade man antagligen inte tagit någon plats om de inte hade kommit in. Det är väl tvärtom bra att kunna förbättra sitt spel med bättre medspelare.
Om inte jag är helt ute och cyklar så tappar HV71 J20 16 stycken spelare från förra säsongens guldtrupp. 19 om man räknar med trion Kevin Fiala, Lawrence Pilut och Axel Eidstedt. Dessa tre spelare har fått a-lagskontrakt men kan fortfarande spela J20-hockey då de är 95/96:or. Är dock inte särskilt troligt att varken Kevin eller Lawrence kommer lira någon juniorhockey i vinter. Axel kommer troligen blanda spel i J20 med sporadiska inhopp i A-laget, mycket beror på hur backsituationen ser ut i A-laget (skador, underprestationer etc) samt hur Axel presterar. Oavsett vad så försvinner nästan ett helt lag. Man kommer att ta upp väldigt många 97:or ifrån J18-laget och därför så valde man att värva in ett par lite mer rutinerade killar. Dessa killar är inte några utfyllningsspelare utan de är spetsspelare som är tänkta att leda laget och visa vägen för de yngre killarna.
Kollar du på HV71 J20’s trupp så är det endast åtta killar som är födda 1995/sistaårsjuniorer. En stor majoritet av spelarna i truppen är födda 1997. Så det där snacket om att man “pissar på de yngre killarn” köper jag inte för fem öre.
För att svara på din fråga gällande om det är några spelare, förutom 94:orna, som lämnat laget så är svaret JA.
Är inte helt hundra på exakt hur många det är men jag fick det till att det är fem stycken 95/96:or som har lämnat HV71 samt 2-3 stycken 95/96:or som har tagit klivit upp till A-laget. Så förutom de elva 94:or som lämnat så har även sju/åtta 95/96:or lämnat J20.
Kollar du på de sportsliga resultaten de senaste åren samt de faciliteter/förutsättningar som klubbarna har så är det ingen tvekan om att HV71’s juniororganisation är en av de bästa/ledande i Europa, om inte den bästa. Man har Europas största ishockeycenter med fyra ishallar på gångavstånd ifrån varandra. Utöver ishallarna så har man även utrymmen som t.ex Skills Corner samt en ny idrotshall där Kelvin Marsh, en gång i tiden i Manchester Uniteds fysteam, huserar. Finns även läxläsning, hälsohörnor och massa annat. Utöver detta så har man även några av de bästa ungdoms-/juniortränarna i form av Anders Olsson och Torgny Bendelin.
Man spelar även in alla matcher från A-laget ner till U13 (tror jag). Allt för att ge killarna/tjejerna de absolut bästa förutsättningarna till att utvecklas både som spelare men även som människor.
Man gjorde en satsning för ett par år sedan som man nu börjar se resultat av. Man är t.ex tvåfaldiga svenska mästare på J20-nivå och har varit i de tre senaste finalerna. HV71 U16 har de två senaste säsongerna tagit brons/tredje platsen i U16 SM (blev bortdömda i årets semifinal) och vi börjar nu se mer och mer spelare ifrån HV71 i diverse ungdom- och juniorlandslag.
Det är t.ex tre stycken spelare från HV71’s J18 som ska åka ner till Tjeckien och representera Sverige i Memorial of Ivan Hlinka i augusti. Kevin Fiala och landslagsspelaren Emil Johansson gick även i NHL-draften i helgen (11 respektive 206 overall).
Om du är intresserad av HV71 och deras juniorsatsning så skulle jag rekommendera dig att ta en kik på reportaget som CMORE gjort samt kolla in artikeln nedan där det står lite kring den utbyggnad som man har gjort.
Tack för CMOREklippet! Hade jag missat. Väldigt intressant. De sportsliga resultaten lägger jag inte så stor vikt i då det för det första spelar en oerhörd roll i hur det går i SHL-slutspelet. Går man långt där är man körd i juniorslutspelen. För det andra är det ju egentligen bara att få fram A-lagsspelare som spelar roll i slutändan. Varför har 95/96:or lämnat btw? Stort credd om det Anders Olsson sa i klippet stämmer, att ni inte ger juniorer betalt förresten. Spyr på den utvecklingen. MODO tex betalar ju rätt bra med pengar för att locka spelare till deras HG.