Tråden om: Junior och Ungdom

Inte så bra koll på J-20, tyvärr.
Kikar man på Erik Nordmarks siffror så undrar man ju varför han inte har fått spela i några landslag. Den som gjort flest poäng HV71 J18:s historia och följt upp det med en riktigt bra säsong i J-20.
Bättre stats än eller lika bra stats som Träff och Pettersson.
Saknar några kilo muskler eller vad är “problemet”?

Någon som vet varför Träff inte var med i juniorkronorna idag?
Annborn gjorde för övrigt mål och assist!

Idag så drar juniorsäsongen igång på riktigt! J20-serien smygstartar med ett hett back-to-back möte mot Rögle hemma i Prolympiahallen (skumt att de inte spelar i A-hallen). Ett roligt möte då det var just HV71 som slog ut Rögle BK i J18-slutspelet (de som spelade J18 förra säsongen spelar i stor grad J20 i år) i våras. Det är även två relativt högt tippade lag som spelar väldigt intensiv och framåtlutad hockey. Juniormatcher brukar ju alltid vara enormt sevärda och med tanke på hur många talangfulla juniorer vi har just nu så rekommenderar jag starkt alla som kan att ta sig till Prolympiahallen (Husqvarna Garden).

Matchen ikväll börjar 19:00 medan morgondagens drabbning har nedsläpp 13:00.

Har man inte möjlighet att se matcherna på plats så sänds de, samt alla andra junior och ungdomsmatcher på Svenskhockey.tv

6 gillningar

Plexit är trasigt i A-hallen.

1 gillning

Ah okej, det är ju ändå en acceptabel ursäkt :grin:

Ja men det har varit trasigt i en månad. Gick sönder i samband med tvätt och kostar 800 000:- Pengar som hade kunnat användas till bättre saker, t ex ungdomsverksamhet.

2 gillningar

Vet vi att HV själva måste stå för notan?

1 gillning

Vad jag förstår så är det HV dom får betala.

Fullständigt OT nu.

Gick hela plexit sönder eller en sektion (för de är vl uppdelade…?) 800000 låter väldigt dyrt, men är ingen plexiexpert heller.

Lite OT… men om jag förstått det rätt är”plexit” någon form av polykarbonat eller i alla fall något besläktat.
Någon form av vätska innehållande ammoniak har sedan använts. (Anledning oklar) Följden har blivit att den nu är spröd och kan splittras.
Det skulle kunna vara rent farligt att bli intacklad och ett bra slagskott skulle kunna få splitter att flyga åt alla håll. Dvs ren säkerhetsrisk.

1 gillning

Men vad är det för klåpare de hyrt in för att göra det jobbet? Bosses fönstertvätt och kebab eller…?

1 gillning

Plexit är väl dessutom ganska nytt? Har för mig att de bytte ut det för 2 år sedan typ…

Va? Har de filial i Jönnet oxå? Jävla framgångsrik firma det som har jobb i så många kommuner och ishallar, vart skickar man CVt? :sweat_smile:

3 gillningar

Hur bra är vår juniorverksamhet egentligen? Vi är oftast långt framme i slutspel på juniornivå och verkar stå oss bra där. Men tittar man på vilken effekt det får på herrlaget så känns den som den har varit minimal de senaste 10-15 åren.

Vi har haft en del stjärnskott som spelat ett år eller två i HV och nu är i NHL eller schweiz men under det verkar det vara helt dött. Hur många bra SHL spelare har vi fått fram på den tiden?

Finns väl en anledning till att JD uttalade sig om att det var positivt att vi i senaste intagning till ”akademin” hade så många egna produkter.

Juniorverksamheten bygger i första hand på att ta in spelare utifrån, eftersom ungdomsverksamheten inte är inriktad på att ta fram egna spelare, utan bara sysslar med bredd. Anledningen till det är att HV vill ha så många spelare i ungdomsverksamheten så länge som möjligt för att tjäna pengar på spelaravgifter och verksamhetsstöd från kommunen. Om man satsat på att utveckla egna spelare även i ungdomsverksamheten så hade det säkert gjort mycket för den totala ekonomin, men man har valt en annan väg. Vi får se om ”det nya HV” kommer förändra det, men med tanke på vem som är ungdomsansvarig (en riktig odugling) så tror jag inte det, åtminstone inte inom den närmsta framtiden.

Juniorverksamheten varierar mellan årgångarna. I år är det 4 utländska spelare i både J20 och J18. Förra året var det två utländska spelare i J16. Varför man valt att bli nån sorts europeisk juniorverksamhet vet jag inte. Säger en hel del om den egna verksamheten tycker jag. Jämför med t ex Skellefteå. De har en norsk spelare i J20 och en svensk/norsk spelare i J18. 1,5 utländska spelare jämfört med HVs 8. Vilket av dessa lag är ett topplag och producerar flest spelare till SHL och NHL?

Precis, känslan är ju att vi är långt efter toppen vad gäller att få fram spelare som sen gör bra ifrån sig i SHL framförallt, men även NHL. Vet inte om det finns statistik på det där.

Skulle vilja se antal spelade matcher i SHL för varje lags juniorer per årskull. Och antalet spelade matcher i det egna laget. Samt samma sak för NHL.

Det kanske hänger ihop med ungdomsverksamheten. Om det inte finns bra ungdomsspelare från närområdet så kommer det ju inte finnas bra juniorer som sen vill spela i hv heller antar jag?

Sen är jag för att det finns bredd för ungdommar och att alla ska kunna spela nånstans om man vill men måste ju finnas spets med.

Absolut att det ska finnas bredd, för spelare utvecklas i olika takt. Att vara duktig i ungdomsåren säkerställer på inget vis att man fortsätter vara bra i junioråldern eller att man når senior. Det hänger väldigt mycket ihop med biologisk ålder och pubertet.

Men i HV skulle jag vilja påstå att spetsen får stå tillbaka för bredden och det är inte heller bra. Man måste hitta en balans att utveckla alla spelare på den nivå de befinner sig utvecklingsmässigt. Detta är såklart svårt, men det blir inte bättre av att man inte gör något alls. Som nu.

HV som klubb har också dalat när det gäller att vara det naturliga valet för unga spelare i regionen. Andra lag som Växjö och Linköping har tagit den rollen och HV får ”nöja” sig med de spelare de får. Tyvärr är dessa spelare ofta inte bättre än de spelare man själva har, men som man kickar inför J16 och J18. Så egenfostrade spelare kickas till förmån för spelare utifrån som inte är bättre och som inte bryr sig om HV.

Kapitalförstöring.

1 gillning

Vad är det som får unga spelare (och deras föräldrar) att välja andra klubbar då?

Är det att man tittar på chansen att få spela i A laget? Eller bara anser att det är en bättre elitmiljö överlag?

Det varierar naturligtvis. Det kan vara att man blir bättre bemött, får ett bättre intryck av verksamheten, att man får bättre ekonomiskt stöd med utrustning och boende, att klubben känns mer välskött, att nån kompis ska till samma klubb, osv. Det varierar som sagt.

Men man kan konstatera att HVs dragningskraft har minskat rejält. HV borde tillsätta nån form av utredning av hur det ser ut ute juniorhockeysverige för att se vad som kan behöva utvecklas och förändras så att man hänger med.

2 gillningar