Tråden om: Junior och Ungdom

Kan du utveckla det där för nån som inte kan nåt om juniorhockey. Vilken akademi? Och varför är det bra?

Ganska svajiga påståenden och gissningar från er.

Det klagas i ena inlägget att man inte får fram spelare av klass. Att man går på bredd framför spets. Nästa inlägg klagas det på att man tar in utländska spelare (som är spets) för att sen igen klagas på att man inte hittar spets. Blir aningen svårt att bemöta åsikter när de svajar fram och tillbaka likt ett flöte i en storm. Så istället för att bemöta era åsikter så tänker jag att jag skriver mina.

HV71 har en väldigt bra junior- och ungdomsverksamhet. Vi har kanske rent lagmässigt inte nått några större framgångar de senaste åren men det är inte heller så man mäter framgång på junior- och ungdomsnivå. Framgång mäts inte i antalet vinster utan i spelarutveckling. NHL-draften är en väldigt bra tumstock att gå efter när det kommer till att mäta just nu. Där kan vi se att HV71 hade fyra spelare som blev draftade 2024 (räknar med Erik Påhlsson och Gabriel Eliasson), tre spelare 2023 och två i 2022-draften. Kommande draft så har vi redan två garanterade draftpicks i Karl Annborn och Jamior Reber. Och då finns det spelare så som exempelvis Hugo Pettersson och Wilhelm Hallquisth som inte ingår i den kategorin/har blivit draftade. Det finns inte många klubbar i Europa som kan konkurrera med dom siffrorna.

Kollar vi på den nuvarande J20-truppen (Eliteprospects) så har vi, om jag räknade rätt, 19 stycken spelare som har någon form av landslagsmerit under de senaste tre säsongerna. Så jag vet inte om det är så trubbigt som ni får det att låta. Tvärtom tycker jag det känns ganska spetsigt med att ha så många landslagsspelare i ett juniorlag.

Precis som många andra föreningar så försöker man bygga U16 och intag till hockeygym med så många egna spelare som möjligt. Ofta toppar man med ett par stycken spelare utifrån men en stor majoritet är spelare med HV71, eller närliggande klubbar, som moderklubb. För varje steg (U16, J18 och J20) som tas så blir det mer och mer elitsatsning. Vissa spelare faller bort, naturligt, av olika anledning och man fyller då ofta dessa platser med intressanta och drivna ungdomar från andra ställen i landet. Inget konstigt med det och det är ju så alla elitsatsningar, med ytterst få undantag, fungerar. Oavsett sport.

Att HV71’s dragningskraft skulle ha minskat på junior- och ungdomssidan stämmer inte riktigt. HV71 har ett otroligt bra rykte. Det är bra skola, faciliteter i världsklass och tränare på väldigt hög nivå. Det handlar nog mer om att andra klubbar börjat satsa lite mer/rätt. Dra tillbaka klockan 10 år så var Växjö inte särskilt spännande för många ishockeyspelare. Deras framfart har dock inte gjort HV71 sämre utan konkurrensen lokalt har ökat.

Man kan tycka och tänka hur man vill men det är svårt att blunda för att HV71’s program faktiskt fungera. Varje år så kommer det fram en eller flera juniorer som tar plats i A-laget. Se bara årets upplaga som ett färskt och exemplariskt resultat på det. Kom gärna med lite fakta och statistik som backar upp era åsikter för just nu så känns det mer som att ni är bittra och försöker leta fel än att ni faktiskt är något på spåret.

10 gillningar

Tack för bra inlägg. Jag kommer inte med några fakta eller påståenden alls utan ställer bara frågor.

Min fråga från början är varför så få hv talanger spelar i ledande roller i HV.

Jag håller med om att vi har många spännande unga spelare på väg in eller i laget just nu och gör oss bra i nhl drafter vilket ju är glädjande. Men tittar man på lite äldre segmentet så lyser de med sin frånvaro i a laget.

Det har väl mer att göra med att man slarvat bort många spelare och inte nödvändigtvis att det inte utvecklats/funnits spelare. Ett axplock av spelare som tillhört HV71 i ung ålder men nu spelar i andra klubbar är Adam Åhman, Oscar Fantenberg, Sebastian Strandberg, Joel Kellman, Anton Bengtsson och Filip Sandberg för att nämna några. Så vi har ju producerat spelare bara att vi varit värdelösa på att förvalta/behålla dom. Förhoppningsvis har vi lärt oss av detta och att den nya ledningen, med Abbott i spetsen, gör ett bättre jobb av att skörda frukten.

Jag förstår dem. Hade jag varit spelare så hade jag heller inte velat spela för kaos hv där alla blir sämre.

Frågan är vad som är hönan och ägget dock. Blev vi dåliga för att vi inte lyckades behålla bra spelare fostrade här eller är det tvärtom?

1 gillning

Jag uppfattar att du väljer att missuppfatta och fultolka. Därav kommer jag inte bemöta din inlägg.

Men jag blir nyfiken på vilken insyn du har i det förutom statistik man kan läsa på EP m.m.?

Du får gärna utveckla då och förklara vad det är som jag missuppfattar. Ganska töntigt att, på ett diskussionsforum, säga att man inte vill bemöta någon för att den missuppfattat.

Jag har ingen speciell insyn som jag har lust att outa här men har följt HV71’s junior- och ungdomslag, U16 och upp, relativt nära under ett decennium snart.

4 gillningar

Hugo Pettersson har gjort 7 mål på 6 matcher i j20. Tycker han ska peta Stakke och Måns faktiskt.

Handlar väl om det eviga gisslet ang rollfördelning. I J20 spelar han i toppkedjor, ersätter han Måns blir hans uppgift mer defensiv.

1 gillning

Varför måste en fjärdekedja va defensiv. Jag tycker man hellre kan ha 4 producerande kedjor.

Problemet är att det inte hade funkat mot exempelvis Färjestads toppkedjor. Defensiva kedjor är ett måste i varje lagbygge.

Vi har gått från att ha spelare som Sundh, Falk, Bengtsson, Törngren mfl i botten-sex kedjorna till Tikka, Stakkestad, Lindbäck. De förstnämnda kunde med sin spelskicklighet och skridskoåkning vikariera i en producerande kedja. Den skickligheten besitter inte de sistnämnda.

1 gillning

För att hockey handlar om att släppa in färre mål bakåt än man gör framåt.

Om de ska vara en producerande lina så måste de vara på en såpass hög nivå där de ändå gör mer mål framåt än de släpper in bakåt och då pratar vi om en spelare som bevisat är en topp-6 spelare i ligan. Där är de inte ännu helt enkelt.

Man har defensiva fjärdekedjan för att man oftast inte har råd att ha 12 topp-6 spelare i laget.

2 gillningar

Håller med dig fullständigt i ditt resonemang.
Men behöver en offensiv forward kosta mer än en defensiv? Kan inte en defensiv räknas som toppforward?

2 gillningar

Bra fråga. Känns som att offensiv spets oftast kostar mer. Kanske för att det är betydligt svårare att hitta spelare som kan producera framåt medans det finns många som är bra på att förstöra för motståndaren och spela bra defensivt.

De bästa spelarna klarar ju båda delarna dock. Det jag menar är att man inte bara ska se till hur bra juniorerna är på att göra coola grejer framåt. De måste även behärska det andra och det är ofta något som färdigväxta och rutinerade spelare gör bättre.

Kanske raljerar något men tänker att det kan vara så rent generellt.

1 gillning

Om det fanns många som är bra på det, skulle omöjligen Nubben misslyckats så fatalt på de platserna. Oavsett Nubbens kompetens hade sannolikt någon varit SHL-mässig iaf…

Jag tycker Hugo Pettersson ska spela i fjärdelinan nästa match. Han är för bra för j20. Han lär inte va sämre en Stakke.

Och samtidigt borde han spela i en kedja mer kreativ än att bara spela 0-0.

Pettersson från J20 har gjort 11p på 7 matcher. Undrar om det är bra att låna ut honom till ngn lag i HA och utvecklas ytterligare?

Hyfsat läckert mål.
Tror både Karl Annborn och Nordmark tränade med A-laget idag.
En repris på det där tas ju tacksamt emot om de nu ska lira nån match i A-laget framöver.
Fler juniorer som ska göra livet svettigt för “gamlingarna”?
Inte mig emot.

3 gillningar

Fabian merkle Rhodin och Emil Strålberg, där har vi nog nåt bra för framtiden.