Är det någon som följer j20 och har en känsla ifall det finns någon som kan göra en Reber nästa år? Dvs potential att slå sig in i a-laget. Räknar inte in Träff, Hugo eller Viggo som redan spelat mycket SHL.
Jag hoppas vi bygger med en tunnare trupp inför nästa säsong, t ex med 13 forwards. Det kräver ju dock att det finns ett gäng juniorer som klarar av att spela 8 min per match i SHL emellanåt. Har vi några bud?
Jag skulle säga att Karl Annborn är den spelaren som har potential att slå igenom rejält nästa säsong. Han har redan i år testat på spel i A-laget och lär säkerligen vara med A-laget på försäsongen. Enligt mig är han den största talangen i ett redan talangfullt lag. Trots att Karl är född 2007 så lär han vara aktuell för JVM.
Oscar Davidsson, Joel Abrahamsson, Viktor Olofsson och Liam Andersson är fyra forwards som troligen också kommer få chansen kommande säsong. Davidsson och Abrahamsson (en personlig favorit) är väl de två som just nu är mest redo för seniorspel. Även Vincent Sandberg, en väldigt smart center, känns relativt redo (kommer säkert få spela med HC Dalen under säsongen). Känns på förhand dock som att ingen av dessa är någon som kommer göra en Reber eller Fiala-resa men kan mycket väl få lira ett gäng SHL-matcher i en fjärde kedja och göra det bra.
Annars finns det en rad riktigt offensivt skickliga forwards födda 2007, 2008 och även 2009. Jag tänker främst på Noel Skarby, Filip Alvudd, Tobias Krestan och framförallt Fabian Merkle Rhodin. Alla dessa behöver dock någon säsong till på juniornivå innan de är redo. Det sa jag i och för sig om Reber också och se hur det gick.
Ytterligare ett steg ner (U16) så finns det en väldigt bra back i Samuel Storck. Man har även en rad bra forwards där Alfred Nordén och Alexander Thunblom är två framstående spelare. Alfred är otroligt mogen i sitt spel för sin ålder och klassiskt kaptensmaterial. Alfred Ingelsten (otrolig teknik), Isak Alvudd (besitter en otrolig rapp skridskoåkning) och poängkungen Olle Sandberg (född 2010) är några andra exempel på extremt skickliga forwards som har alla möjligheter att ta snabba kliv genom juniornivåerna.
Påtal om U16. För alla er som fortsatt har ett omättat hockeysug så bjuds det på hög underhållning i Husqvarna Garden nu i helgen. Jag tycker alla som kan absolut ska ta chansen och se ett av de bättre U16-lagen HV71 har haft på väldigt länge. HV71 går in som favoriter tätt följt av Frölunda som alltid är ruskigt starka.
HV71 U16 är, efter 4-1 mot Malmö Redhawks igår och en komfortabel seger mot Rögle BK idag med 8-4, klara för semifinal trots att man har en match kvar imorgon mot Frölunda HC. Oavsett resultat i morgondagens match mot Frölunda så blir man gruppetta i “kvartsfinalsgruppspelet”.
HV71 möter Djurgårdens IF i semifinal. Matchen spelas nästa lördag (4/5) klockan 16:30.
Lite oklart just nu. På Swehockey så är det uppsatt att matchen spelas i Husqvarna Garden medan den andra semifinalen ska spelas i Hägglunds Arena/Örnsköldsvik. Något som känns orealistiskt då final och bronsmatch spelas dagen efter. Rimligtvis så kommer man spela alla dessa fyra matcher på samma ort.
Det verkar som att det blir i Hägglunds Arena/Örnsköldsvik som semifinaler, bronsmatch och final spelas. Synd. Matcherna sänds dock på https://www.svenskhockey.tv/
HV71 vinner, fullt rättvist, semifinalen mot Djurgårdens IF med 2-1 efter att Carl Johnsson storspelat i mål och Lucas Svensson målat två gånger om. Andra målet var en delikatess där han, direkt efter teckvinst i offensivzon, åker slalom genom Dif-försvaret och kyligt lägger pucken i mål. HV71 dominerar första perioden och borde, med normal utdelning, haft en ledning med ett par mål inför andra. Djurgården har perioder i andra där de får tryck men överlag kontrollerar HV71 spelet bra och är det tyngre laget. Tredje perioden är det lite ställningskrig där HV71 efter drygt tio minuter tar över, gör två snabba mål, och sen rider ut Djurgårdens push i slutet. HV71 är ett par nivåer bättre än Djurgården. Man vinner mycket närkamper, är tunga och jobbiga att möta (Alfred Norden leder laget på ett grymt sätt) och känns som ett komplett lag.
I och med vinsten så spelar man SM-final mot Malmö Redhawks imorgon klockan 11:00 (skumt att man lirar finalen först och sen därefter bronsmatch). Ett Malmö som HV71 så sent som förra helgen ganska enkelt vann mot med 4-1. HV71 går in som favoriter i morgondagens final där man har chans att spela hem klubbens tredje SM-guld (15/16 & 78/79) på U16 nivå.
Tack!
Dina inlägg om juniorerna är väldigt uppskattade!
Eric Nordmark
Vad är grejjen med honom?
Öst in poäng varje år i J-18 och J-20 men aldrig med i några landslag.
(poängrekord i HV har jag för mig)
Nämns inte som ett framtidsnamn.
För svag i närkampspelet? Saknar muskler? För långsam?
Jag vet faktiskt inte riktigt varför Eric aldrig fått chansen i landslaget. Han har ju varit aktuell för HV71’s A-lag vid ett par tillfällen men inte mer än så. Eric har ju storleken men saknar lite fysiken och har tendenser att få lite uppförsbacke i det defensiva spelet. Dock så sitter ju hans spets i avsluten och målskyttet. Där är han riktigt vass och har egentligen under hela sin juniortid varit en av de vassare målskyttarna i landet. Han var ju även ett namn som nämndes i samband med NHL-draften men blev inte vald. Man har ju jämfört han ganska mycket med Herman Träff och där ser man ändå att Herman är, och alltid varit, mer komplett och aningen vassare.
Jag skulle gissa att Eric kommer gå till en division ett klubb, möjligen i Stockholmsområdet, till kommande säsong. Ge han en eller två säsonger där så kan han garanterat ta kliv uppåt i seriesystemet.