Tråden om: Junior och Ungdom

In med han i laget. Kan bli en riktig raket och målgörare från blå

1 gillning

Det kanske är värt att testa eftersom läget är dåligt nog som det är. Kanske kan det vara något laget saknar? Har vi tur kommer de hitta rätt person till rätt position.

Bra start på serien för U16 :blush: Isak Alvudd poängbäst med sex (!) mål och två assist.

6 gillningar

J-20 Örebro-HV71 8-0, skit igen

1 gillning

Det är väl lite det som är problemet med junior och ungdomshockey. Börjar det skena så skenar det ofta iväg rejäl, och snabbt. Sen har inte HV71 ett jättestarkt J20-lag i år (ligger nog på gränsen till top10). Man har ett av de yngre lagen i serien (enbart fyra lag av 20 som har en yngre trupp enligt EP). Detta blir nog något av ett “mellanår” för laget (även om målet med junior- och ungdomslag inte är resultat utan mer utveckling). Årskullen 07, och framförallt 08-kullen, är riktigt bra men behöver växa in i det.

1 gillning

Jag upplever att spontant är det här bra, det visar handlingskraft. Ungdomssidan har väl varit rätt eftersatt genom åren vad jag erfarit.

Vad resultatet mynnar ut i återstå att se framgent.

För den som är intresserad är det U20-match idag mellan HV71 och FBK, klockan 12.45 verkar det som att matchen är.

Torsk mot FBK, 2-4.
Nu näst sist i tabellen och under strecket.

HV mår verkligen toppen just nu.:upside_down_face:

HV71 som förening verkar ju helkass för tillfället, allt blir bara skit känns det som i alla fall. Kanske finns det saker som man försöker förbättra, men det är mer än vad jag vet om.

Nu har vi väl iofs en minst en 1:a lina utlånad till HA eller på bänken (mer eller mindre) i A-laget.

Du kan byta ut verkar mot är. Det är jättemycket som inte bara kan, utan måste bli mycket bättre om HV ska vara en konkurrensmässig förening. Gäller från TKH år 1 upp till A-laget.

1 gillning

Du har nog rätt, jag skrev verkar för att jag inte är medlem i föreningen och därför inte har insyn i hur saker och ting fungerar där. Jag kan bara gissa från det jag läser på forumet, vilket just nu inte är… alltför positivt för att uttrycka det milt?

Junior- och ungdomslagen håller dock en hög kvalité och har så gjort under en längre tid. Även om HV71/A-laget inte lyckats förvalta talangerna man tagit fram så är det bara att kolla i SHL rent allmänt för att se att man producerar bra spelare. Framgång räknas inte i antalet vunna matcher utan det är personlig- och spelarutveckling man fokuserar på.

Sen ser det inte så illa ut. U16, som är regerande svenska mästare, leder sin serie med 15 poäng på sex matcher, 46-16 i målskillnad. J18 är placerade på en femte plats och J20 är delad åtta och absolut med i racet. Sen klart har man en hel första femma utlånad till HA-lag så blir ju det påtagligt (även om alla lag har tapp på toppspelare).

2 gillningar

Oscar Davidsson är utlånad till Vimmerby där han spelar vinge i fjärdelinan med ca 10min istid per match.
Kan någon förklara för mig hur han ska bli en bättre seniorspelare av det.
Jag har svårt greppa det.

4 gillningar

Vill talanger komma till HV71?

Varför får vi inte upp spelare med det där lilla extra! När fick vi upp en junis som dominerade?

Fisken men sen?

Nog kommer det fortsatt talanger till HV71. HV71’s ungdoms- och juniorsida har ett gott rykte. Det är väl mer att konkurrensen, både i närområdet (Växjö och LHC främst) och Sverige överlag, har blivit kraftigare än vad den tidigare var. Fler klubbar invisterar mer och mer på sina ungdom-/juniorverksamhet både rent ekonomiskt men även vad gäller förutsättningar och förtroende. Många klubbar, tänker främst på exempelvis Frölunda, Skellefteå, Djurgården, Örebro, Luleå och Timrå, ger ju verkligen sina yngre spelare chansen i A-laget. Där kan jag tycka att HV71 hamnat lite efter. Istället för att satsa på sina egna juniorer så lånar man ut dom.

Att få fram en juniorspelare som går in och dominerar i SHL är inget man kan förvänta sig utan mer av en bonus. Antalet sådana spelare är nämligen extremt begränsade. Du har egentligen bara Stenberg och Frondell i årets upplaga av SHL som dominerar. Det finns absolut en handfull vassa namn bakom dessa två herrar som gör det väldigt bra men inte dominerar.

Ser vi till den nyligen släppta truppen till JVM-genrepet så har HV71 två backar (V.Gustafsson och Annborn) uttagna. Utöver det så har vi ju några talanger inform sv HP, Glifford, Hallquisth, O.Davidsson och nu nyligen Skarby som gästspelat i A-laget. Sen är det absolut inga supertalanger (Annborn är närmst) men vi har några riktigt fina talanger födda 08 och 09 som mycket väl kan färga seniorlaget på ett positivt sätt om ett par år.

Så för att svara kort. Vi lockar fortfarande talanger och är attraktiva men vi är absolut inte hetast i Sverige. Man måste satsa mer nu när Växjö börjar trycka på lokalt och storstadslagen Frölunda och Djurgården visar framfötterna i alla ålderskullar (och samtidigt ger sina yngre spelarna chansen på seniornivå).

3 gillningar

En talang i relativt närområde som J20 kanske kan sno åt sig!:eyes:

Ser på U20, paus mellan HV71 och Rögle, Rögle leder med 2-0 efter en period. Jag funderar på om jag ska se resten av matchen eller om jag ska strunta i det. Om juniorerna förlorar mot Rögle har både ungdomslaget och seniorlaget både förlorat sina matcher mot samma förening på en vecka, suck, skit och bajs.