Hur ser det ut u 20 laget har ju inte gått jätte bra inledningsvis
Jag hoppar fram och tillbaka mellan matchen och en crimesak, det stod 3-4 men Rögle gjorde just 3-5 i period 2. Är det bara skit i föreningen, för om både herrlaget och ungdomslaget bara förlorar kan man undra.
Tänker mer på att det känns konstigt att u 20 laget tappat många 06 er det är ett ungt lag som Hv har i år så resultatet är inte så förvånade, mer förvånade att spelare som spelet i Hv föra året väljer Mora Malmö istället för att stanna kvar i Hv
De föreningarna kanske hanterar sin ungdomsverksamhet bättre? Jag har ingen större kunskap om HV71’s ungdomsverksamhet, jag bara funderar.
Ja vet faktiskt inte heller har ingen vidare insikt hur det ser ut i vardagen men känns bara konstigt att spelare som Joel abramsson Vincent Sandberg och Viktor Olofsson alla från Jönköping väljer andra ställen istället för att stanna kvar, kanske finns anledningar men utan att veta dom har jag svårt att förstå det.
HV71’s ungdomslag förlorade mot Rögles ungdomslag med 3-7. Finns det något i föreningen som funkar? Jag vet inget om ungdomslagets utveckling över tid, men om båda förlorar kan man tänka sig att det kanske finns en minsta gemensamma nämnare eftersom de tillhör samma organisation.
Det är ganska vanligt att många lag enbart har en handfull sistaårsjuniorer i truppen. Ska man generalisera grovt så brukar de lite starkare/mer etablerade klubbarna ha yngre lag medan de klubbar som har det lite tuffare/saknar en stark och etablerar junior-/ungdomsverksamhet ofta har en äldre trupp/mer sistaårsjuniorer.
Kikar man på just J20 så står Mora, AIK och Västerås för de tre äldsta lagen/lagen med högst snittålder medan Leksand, Örebro och Rögle har de trupperna med lägst snittålder. Det är 12 klubbar som har en högre snittålder än HV71 och 7 klubbar som har en lägre snittålder. Av dessa 12 klubbar, som har en högre snittålder, så är enbart sex (50%) SHL-klubbar. Ser man till de 7 klubbar som har en lägre snittålder än HV71 så är alla 7 (100%) SHL-klubbar. Med andra ord så ligger HV71 bra till där.
Generellt så vill sistaårsjuniorer varva spel i J20 med att spela seniorhockey. Man vill försöka smygstarta seniorkarriären och göra sig redo för vad som kommas skall. Många klubbar brukar selektera ganska tidigt vilka sistaårsjuniorer man vill satsa på. HV71 brukar droppa ett pressmeddelande i april/maj gällande detta. Förra säsongen var det Glifford, Hallquisth, HP och Herman man kontrakterade och inför årets säsong så var det Davidsson och Annborn. Det, kombinerat med vilka juniorer som får chansen med A-laget på försäsongen, ger en tydlig indikation på vilka juniorer HV71 vill satsa på. Det är såklart inget facit men en tydlig fingervisning. Detta resulterar ofta i, inte bara hos HV71, att övriga sistaårsjuniorer ser sig runt efter andra alternativ (där seniorspel kan vara aktuellt). Framförallt de spelare som presterat bra i juniorligan/är lite för bra för juniorligan. Här brukar ofta HA-klubbar, och även vissa HockeyEttan-klubbar, hugga hårt. För klubbarna så är det en väldigt billig investering med stor potential. Något som skett med exempelvis Abrahamsson, Sandberg och Olofsson. De är inte tillräckligt bra för att, just nu, spela med HV71’s A-lag (spelare som Reber, HP och Davidsson går före) och väljer därför ett alternativ där chansen att spela seniorhockey redan denna säsongen är betydligt större. Inget konstigt i sig och ett naturligt beetende i storklubbar.
På senare år så har även Nordamerika börjat locka mer och mer. Flera spelare väljer att ta chansen i USA/Kanada redan som juniorspelare. Något svenska klubbar har svårt att konkurrera med.
Och nej det finns inget snöre mellan A-lag och J20 som gör att det ena laget påverkas nämnvärt av det andra lagets resultat. Absolut så ger skador en kedjereaktion neråt (A-lag plockar från J20, J20 från J18, J18 från U16) men att A-laget förlorade mot Rögle igår har såklart inte påverkat J20’s match och resultat mot Rögle idag. Den största, och kanske enda, gemensamma nämnaren skulle i sådana fall vara att man försöker gå efter “den blåa tråden”, som ska genomsyra hela föreningen. Den innefattar en gemensam spelidé, värdegrund och kultur där man vill att alla lag spelar och agerar på ett liknande sätt, med fokus på HV-identiteten. Detta ska i sin tur underlätta för juniorspelare när de tar klivet upp till A-laget. Detta innebär dock inte att sättet Blomman vill spela på genomsyrar hela föreningen/J20 förändrar sin spelidé totalt baserat på Blommans sätt att vilja spela hockey. Ett lyckat exempel på en sådan gemensam tråd kan man se i Skellefteå som år efter år lyckas slussa in/upp nya juniorer till A-laget på ett briljant sätt.
Nu kanske det blir off topic om det är så att denna tråd enbart ska avhandla HV J och U men Wiggo Sörensson som nu spelar seniorhockey i Boro verkar ju vara en egnsinnig kille som sprutar in poäng i de lägre serierna de senaste åren. Han kanske redan är kontrakterad av någon annan? Om inte så definitivt en kille att hålla ett öga på?
22/23 54p på 19 matcher i U16 div1
23/24 23p på 6! matcher i U16 div1, 35p 19 matcher J18 div1
24/25 6p 2 matcher J18 div 1, 46p 18 matcher J20 div1 och 48p 36 matcher seniornivå div 2
25/26 hittills i år 20p J20 div1 och 14p 9 matcher i div 2 (senior)
In och kika TV-Pucken final mellan Småland och Skåne. Började precis. Småland är favoriter ledda av HV-trion Sandberg, Alvudd och Fredsson. Irani, lagkapten, på backen. HV-målvakten Hannes Merkle-Rhodin I målet. Olle Sandberg gjord precis 1-0.
TV-Pucken final - Småland vs Skåne
Vinst med 4-1! Överlägsna. Alla fyra mål av HV-spelare. Alvudd och Sandberg är kungar!
Bra match av Småland i TV-pucksfinalen. Rättvis seger efter att HVs ungdomar visat vägen i matchen.
Grattis killar!![]()
![]()
Njae, Hannes är ju en Nässjö-målis.
Familjen flyttade till Jönköping för något år sen.
Men bra jobbat av grabbarna. Jag missade finalen idag. Såg på semin och kvarten, det såg mycket bra ut.
Jag skrev inte att han var från Jönköping utan att han spelar i HV71 ![]()
Påtal om HV71 och deras förmåga att locka talanger. Anton Toivola Henriksson ska enligt rapporter vara klar för HV71 och hockeygymnasiet. Anton är 198 cm och dubblar sporter mellan basket och ishockey. Senast i sommar så var han på landslagsläger för Sverige, men då i basket. Verkar dock som att lotten tillslut fallit på hockey och HV71. Spelade nu nyligen TV-Pucken där han stod för 9 poäng (6+3) på 8 matcher vilket gav han en tredje plats i backarnas poängliga.
– Jag ska till HV71. Jag har varit på besök och tyckte att det var skitbra. Det är en jättebra klubb och jag tror att jag kan utvecklas där, tillägger han.
Kan han göra trepoängare från bakom blålinjen då?
John Nyberg löste ju det ..
(sorry för OT men den var bara tvingad ..)
Det finns ingen garanti för att TV-puckspelare blir stora spelare senare i karriären. Däremot har nästan samtliga stora spelare en gång spelat just TV-pucken, så en viss korrelation råder vilket bådar gott för HV.
Småland vinner TV-pucken andra året i rad, något vårt landskap även gjorde åren 2007-2009 då Almquist, Fast och Gunnarsson var med i laget.
Det bådar onekligen gott för framtiden såvida vi nu tar hand om våra unga och låter de få speltid när de är mogna för det.