Inga spelare från Ryzzland i HV. Inte heller några från andra länder som valt att spela i KHL efter det illegala anfallskriget.
Om ryssen tar avstånd från kriget, så har jag inga problem med det. Man måste inte vara en dålig människa bara för att man kommer från Ryssland.
Angående ryska spelare tycker jag det är svårt. Det har gått lång tid sedan Putin vann ett demokratiskt val i Ryssland och därför tror jag det är svårt att fastställa hur många som stöder kriget(i realiteten, inte enligt rysk statlig TV). Tycker att det är en självklarhet att välkomna ryska spelare till HV eller svensk hockey om de tar offentligt avstånd från kriget. Tyvärr är det väl så att Putin kan hitta och skada spelares familjer om de kritiserar kriget och om Putin skulle vilja göra det. Knappast något konstigt om spelare inte vill riskera att potentiellt utsätta familj och vänner för fara. Sedan tror jag inte det blir aktuellt med ryska spelare i SHL ändå, Ziyat Paigin i Timrå 2022 var senaste ryssen i SHL, innan dess var det väl Kirill Kabanov, innan honom har jag inte en susning.
Tack för nyanserade svar! Jag är också där, om spelaren själv tar avstånd från sitt hemlands agerande är han välkommen. Men sen är det ovanligt att en sådan värvning skulle göras, kanske eftersom få ryssar vill/kan göra det valet. Och att det alltid finns ett frö av osäkerhet kring äkta lojalitet.