Lägger denna både i Dichow-tråden och här:
Gistedt pekar på motstånd och perioder som resulterat i de dåliga siffrorna.
Lägger denna både i Dichow-tråden och här:
Gistedt pekar på motstånd och perioder som resulterat i de dåliga siffrorna.
Varför kommer Joel undan? Vad i helvete jobbar han med för att få dem bättre? Nada verkar det som?
Är detta verkligen en bra målvaktstränare? Vilka målvakter har han tagit fram?
Fick väl Dichow ’att lyfta’ i Kristianstad.
Jag tror inte vi skall överreagera på målvaktstränarsidan.
Detta är inte en post som kommer ge direktavkastning i poängkolumnen under en säsong. Detta är långsiktig utveckling av råmaterial, där råmaterialet är mycket mer utslagsgivande än tränarposten, gissar jag. Det handlar om att målvakterna skall känna att de gör vettiga grejor, tar steg, får nya influenser. Kort och gott: de skall känna sig väl omhändertagna och trivas.
Vikten av denna post är nog större för Gliffking än de andra. Att fostras in i rätt vanor och beteenden. Men igen: en mycket långsam process.
Vi har det utfall mellan stolparna som återspeglar de målvakter vi värvar. Ingen målis kommer ta jättekliv under någon tränare. Målvakt är inte en lagsport. Det är en individualist, så möjligheten att forma ett lag, och få en kraftig utveckling, finns ej.
Tycker inte vi ska bränna ut Glifford och lägga hela föreningens existens på hans axlar.
När HV åker ur kommer en del av skulden säkerligen, rättvist eller orättvist, läggas på målvakten. Jag vill inte att Olof skall känna att han är en del av orsaken till att HV åker ur. Jag vill att han ska känna att han gav HV chansen att komma ikapp under några underbara veckor.
Jag ser honom väldigt gärna som förstemålvakt alternativt 50/50 delat ansvar i HA dock.
Så målvaktstränare ska inte ge resultat under en säsong?
Ska han? Hur funkar det i så fall? Förklara gärna.
Frågar ju dig? En målvakt ska väl ta steg hela tiden med som backar och forwards.
Jag har ju redan beskrivit ovan, hur jag tror det påverkar? Vad i det gick inte att förstå?
Så håller du inte med om det, så är jag nyfiken på att höra hur du tror det fungerar och varför man kan vänta sig en större förändring under ledning av en målvaktstränare på kort sikt. Vad exakt kan de göra? Hur ser det ut, hur fungerar det?
Kan inte målvaktstränare se brister hos en målvakt och under en säsong utbilda/träna honom till det bättre så bör man ju söka nytt yrke. Finns det någon som tycker Alenfelt eller Dichow utvecklat sitt spel till det bättre under sina år i HV71? Alnefelt är ju precis lika dålig som sist om inte sämre. Vi har nu haft sämsta målvakterna flera år i rad och det betyder inte att vi har sämsta tränaren. Men bra kurva är det fan inte. Skulle påstå att det brustit i spelar rekryteringen igen, vi har 3 stycken 3dje vals målvakter som någon hoppats skulle bli 1:a keeper. Återigen leder den röda tråden till Nubben som förstört så mycket för denna föreningen. Hoppas detta elände tar slut iom uttåget från SHL.
Legogubbe beskrev det bra tycker jag.
Klart en målvakt ska utvecklas under en säsong för övriga lags målvakter gör ju det. Men inte i HV71.
Du är inne på två saker:
1. Att kunna göra en målvakt bättre under en säsong.
Detta förutsätter ju att det finns stora brister som enkelt kan ses och åtgärdas direkt hos en målvakt. Detta är ju svårare ju äldre en målvakt är. Jag tror både Dicken och Hugo är relativt svårförändrade. De är inte bra nog. De har inte förmågan att höja sig till en toppmålvakt i ligan.
Tror du att den absolut bästa av alla målvaktstränare i världen skulle kunna får dem till toppmålisar? Med topp menar jag topp 6 eller så.
Gliffking kan dock ta större steg, ty han är ännu ung och kan säkert ha en del ungdomlig entusiasm som behöver benas ut.
2. Att påverka målvakter till det bättre under längre tid än så.
Här tror jag att målistränare som är bra kan göra nytta. Här borde man kunna se ett utfall även på äldre målvakter. Dock tror jag återigen inte att man kan komma speciellt långt i sin utveckling. Man kan säkert gå från en aningen låg SHL-nivå till en hyffsad SHL-nivå.
Mest av allt tror jag dock på att man i första hand plockar fram och tillvaratar den inneboende talaningen/nivån hos en målis, snarare än att skapa något nytt. Dock hör man ju ibland om målisar som “skolar om sig” så det finns ju undantag här, verkar det som.
Så var står vi med vår målistränare?
Svårbedömt. Vi har som alla är inne på, värvat tredjemålisar. Dessutom har vi haft en hönsgård i försvaret i flera säsonger. Detta reflekterar naturligtvis tillbaka på målisarna.
Jag tycker det är omöjligt att avgöra om Hugo + dicken blivit bättre, sämre eller oförändrade under den tid de varit här.
Så, från min horisont så är det helt omöjligt att lägga en massa skuld på Joel i detta läge. Ni som gör det får gärna utveckla, för jag ser bara er kritik som killgissningar och allmänt vansinne.
MEN SKRIV HUR DET SKALL GÅ TILL DÅ.
Du bara “tycker att det skall vara så”. Du har ju noll argument.
Detta är mitt huvudargument oxå. Kan vara så att Joel var högst ansvarig för rekryteringarna, detta vet vi inte, men om så är fallet, ja då har vi definitivt en sak vi kan kritisera honom för.
Det hade inte varit så tokigt att ha haft Tim Juel exempelvis till kvalet. Eller hade vi haft den prestationen så hade vi inte varit i kval. Men jag ger mig den på att i HV hade han ändå gjort sin sämsta säsong någonsin och varit utlånad till Kalmar halva säsongen.
MEN ÄR JAG MÅLVAKTSTRÄNARE???
Det gnälls dagligen på Stillman(Nyman) och JD! Men det är väl samma där?
Klassiker. Klagar som fan på någon eller något utan att lägga fram argument varför och när man sen får mothugg så får man ”MEN JAG ÄR INTE —-” i replik.
Återigen, jag fattar verkligen inte varför vi måste leta fel i exakt allting. Det var många här på forumet som var starkt kritiska till målvaktssidan redan inför säsongen.
Ungefär som när man klagar på spelarna och får denna till svars. ”mEn hOppA iN sjÄlv på isEn dÅåÅ”… Så fruktansvärt trött svar.
Jag lovar att jag åtminstone aldrig skulle ge er hopp om poäng om jag snörade på mig skridskorna och fick lite lagom med istid.
Man kan i alla fall konstatera att målvakterna inte blir bättre med Gistedt. Betyder ju dock inte att han gör dem sämre heller. Sen är det väl så att varför skulle han vara bättre på sitt jobb än övriga i staben?
Är ju mer ett konstaterande och ingen kritik eller beröm. Målvakterna utvecklas dåligt helt enkelt.
Lindbomvärvning från Kristianstad.
När man undrar om hur Joel jobbar med målvakterna så får man skit.
Då behöver man ge svar på hur han ska jobba med dem för att bli bättre. Hade jag varit målvaktscoach så kunde jag givit svar. Men nu är jag inte det så vad ska jag svara?
Jag ställde frågan om hur Joel jobbar med dem och vad gör han för att de ska bli bättre.
Vilka målvakter har han fått fram!?
Inga konstiga frågor utan vill bara veta om någon vet. Man behöver inte bli idiotförklarad för det!
Men det är som alltid här.