Bra snack i hockeymorgon idag.
Min känsla är precis tvärtom när jag lyssnat åå hockeymorgon idag. ![]()
Angående scouting och analytisk erfarenhet.
Tyckte han pratade väldigt bra för sig och kunnig
Håller med.
Mitt inlägg är 6 månader gammalt. Så det är inte baserat på samma intervju. Dock inte hört det ni refererar till.
Såg det sen. ![]()
![]()
Här finns videon, för de som är intresserade. Inget HV-fokus direkt, men klart intressant för att skaffa nördpoäng.
På temat tycker jag att det är tydligt att Bobba ser sin roll som ett viktigt verktyg i en låda med många olika verktyg i, och betonar flera gånger att man också måste använda ögonen.
Fortsätter här, från Tråden om HV71.
Efter tiden som spelare blev han kontaktad av Tom Tärnström, sportchef i Väsby, som undrade om Nicklas ville testa tränarrollen.
– Jag hade aldrig riktigt funderat på det, men när Tom frågade blev jag taggad.
Efter att han lämnat Täby gick han upp från halvtid till heltid och tänkte att resan som tränare kanske var slut.
Men en slump ledde honom vidare till AIK, där han fick en roll som videocoach.
– Jag hade aldrig gjort det förut så jag tvingades lära mig allting efterhand.
Låter lite som min egen karriärväg; det blir vad det blir. Men det är väl inte den vanligaste vägen in i elitidrott direkt.
Just det breda kontaktnätet, och ursprunget i HHC, har legat till grund för en specifik värvning: William Ignberg Nilsson.
– Jag såg honom i HHC och tyckte han gjorde avtryck. Han var bra på skridskorna, stark och hade hockeytouch. På min inrådan plockade vi in honom i AIK, och han blev snabbt publikfavorit. Han har gått samma resa som jag, från Hudik till AIK och sedan vidare till HV71.
Men även om spelare som Ignberg Nilsson värvats på hans egen inrådan menar Nicklas att det alltid gäller att göra en grundlig scouting av spelarna.
Det var kanske inte det bästa exemplet att belysa. Tror vi att den värvningen hade godkänts av Björn-Linus?
Sitter på utgående kontrakt. Verkar vara blommans gubbe, lämnar han också? Jag har inget mot att han gör det, känns inte som att han har gjort ett superjobb. In med Patrik Hansen!
Tycker det är viktigt att satsa på scoutning men det kräver kompetens. Utan insyn i hur mycket som var Björns “lysande” idéer kan jag inte uttala mig annat än att med mindre inavel på ledande positioner borde vi få bättre mångfald när det gäller perspektiv och mindre “enfald”/likritning.
borde va en no brainer. Vi behöver någon med hockeyöga att lätta upp excelfilerna.
Detta var ju en Anton gubbe. Tror han inte får förlängt. Kanske nått för Stillman att ta denna roll som scout om Liljander blir sportchef o Hult gm?